ارتودنسی دندان برای چه کسانی است؟ در این مقاله در رابطه با این موضوع توضیحاتی را قرار داده ایم:

چه دندان هایی نیاز به ارتودنسی دارند

هر روز پیام های زیادی به دست ما میرسد در خصوص معرفی و شرایط ارتودنسی تنها متخصص ارتودنسی می تواند تشخیص دهد که بیمار نیاز به ارتودنسی دارد یا خیر این درمان به دلایل مختلفی انجام می شوند که تنها یکی از آنها زیبا سازی و افزایش اعتماد به نفس بیمار می باشد و بقیه مربوط به افزایش سلامت دهان و دندان است.

متخصص ارتودنسی این کار را به کمک ابزار های خاصی که شامل سوابق بیماری های دندان ، معاینه ی بالینی، مدل های گچی ساخته شده از دندان بیمار، عکس برداری با اشعه X هستند، انجام می دهد و سپس بر این اساس برنامه درمانی آغاز خواهد شد.

ارتودنسی از پیشرفت های عالی و چشم گیر در علم دندانپزشکی است. افرادی که از اختلالات دندانی یا فکی رنج می برند، می توانند از روش درمانی ارتودنسی برای برطرف کردن مشکلات خود اقدام نمایند.انتخاب روش ارتودنسی و اینکه از چه روش درمانی یا دستگاه ارتودنسی استفاده کند در وهله اول به عهده پزشک متخصص ارتودنسی است

احتیاج به ارتودنسی و بهترین سن ویزیت ارتودنسی 7 تا 8 سالگی می باشد که در آن زمان متخصص ارتودنسی می تواند نیاز و یا عدم نیاز به ارتودنسی و یا بهترین زمان شروع درمان همچنین نوع طرح درمان را مشخص نماید . انجام ارتودنسی برای افرادی که از بهداشت دهان و دندان ، سلامت استخوان و فک برخوردار باشد امکانپذیر است و بسیاری از بزرگسالان نیز حتی در سنین بالا از این درمان بهره‌مند می‌شوند پس بهتر است ابتدا کمی در مورد دندان ها توضیح دهیم.

بیشتر بخوانید
احتمال برگشت ارتودنسی دندان بعد از انجام ارتودنسی وجود دارد؟

دندان ها در بسیاری از افراد در زاویه درست و فاصله مناسب از هم رویش نمیکنند در بعضی افراد دندان‌ها ممكن است خیلی نزدیك به ‌هم یا روی هم رویش پیدا كنند و بدین‌ترتیب نامرتب و شلوغ خواهند بود. نكته بعدی به تفاوت سایز فك و دندان‌ها برمی‌گردد، یعنی امكان دارد فك كوچك بوده ولی دندان‌ها بزرگ باشند كه دراین‌صورت دندان‌ها شلوغ به‌نظر می‌رسند. برعكس این حالت هم باعث می‌شود، بین دندان‌ها فاصله ایجاد شود. درمواردی مانند، افتادن و از دست دادن زود هنگام دندان‌های شیری یا دائمی، برخی از انواع مشكلات پزشكی، تصادف و عاداتی مثل مكیدن شصت دست و… هم می‌تواند منجر به بروز این اختلالات شود. در آخر اینكه افراد زیادی كه دچار نامرتبی دندان هستند گاهی با ظاهر خود مشكل دارند. ارتودنسی به آنها كمك می‌كند لبخند زیباتری داشته باشند.

 

آیا ارتودنسی برای درمان مشکلات تلفظی مفید است؟

بله، ارتودنسی می‌تواند برای درمان برخی از مشکلات تلفظی مفید باشد. موقعیت نامناسب دندان‌ها و فک‌ها می‌تواند به تلفظ صحیح برخی اصوات و ساختارهای زبانی مانند صدای “س”، “ز”، “ژ”، “ش” و “چ” تأثیر بگذارد. با درمان این نامناسبی‌ها و تنظیم صحیح دندان‌ها و فک‌ها، می‌توان بهبود قابل توجهی در تلفظ و زبان‌شناسی حاصل کرد.

ارتودنسی در درمان مشکلات تلفظی معمولاً با همکاری بین دو تخصصی، یعنی دندانپزشک ارتودنتیست و زبان‌شناس یا تراپیست زبانی انجام می‌شود. این تخصصی‌ها در تشخیص مشکلات تلفظی و برنامه‌ریزی درمانی همکاری می‌کنند.

مهم است بدانید که ارتودنسی تنها در برخی از موارد مشکلات تلفظی مفید است و نه در تمامی حالات. بنابراین، برای تشخیص و تعیین درمان مناسب، مشورت با یک دندانپزشک ارتودنتیست و یا زبان‌شناس متخصص در مشکلات تلفظی، ضروری است. آنها می‌توانند بر اساس ارزیابی دقیق شما و بررسی تاثیر موقعیت دندان‌ها بر تلفظ، درمان مناسب را تعیین کنند.

بیشتر بخوانید
خوردن بستنی بعد از جراحی ایمپلنت

درباره نویسنده

پست های مرتبط

تغییر رنگ لمینت دندان

تغییر رنگ لمینت دندان

0
دندانپزشکی مدرن به بیماران امروزی گزینه‌های بی شماری را برای تقویت و احیای لبخند آنها ارائه می‌دهد. با امکانات پیشرفته…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید