دندان عقل تحت فشار

10 مورد که باید در مورد دندان عقل تحت فشار بدانید

10 مورد که باید در مورد دندان عقل تحت فشار بدانید

 

بسیاری از ما در مورد دندان عقل شنیده ایم و شاید تا الان با کشیدن یا جراحی آن درگیر بوده ایم اما بصورت آماری مردم معمولاً با دندان عقل بیشتر از هر دندان دائمی دیگری دچار مشکل می شوند. پس توصیه می کنیم که بیشتر در موردش بدانید.

10 مورد که باید در مورد دندان عقل تحت فشار بدانید.

دندان عقل چیست؟

دندان عقل سومین دندان آسیا و آخرین دندانی است که در دهان رشد می کند. این دندان حدوداً بین ۱۷ تا ۲۵  سالگی شروع به رویش می کند. به دلیل اینکه این دندان در سنین بزرگسالی و بعد از بلوغ ظاهر می شود آن را دندان عقل نامیده اند و تفاوت چندانی با دیگر دندان‌های آسیا ندارد.

انواع دندان عقل

دندان عقل می تواند  درون لثه به حالت افقی و یا عمودی قرار گیرد و نیز می تواند نیمه نهفته و یا کامل نهفته باشد و حتی ممکن است اصلا وجود نداشته یا حتی ممکن است بیش از یک دندان عقل نهفته در هر سمت وجود داشته باشد. رشد دندان عقل احتیاج به وجود فضای کافی در استخوان فک دارد و در صورتیکه فضا به اندازه در فک انسان وجود نداشته باشد، دندان به شکل نهفته یا نیمه نهفته ظاهر می شود.

چند چیزی که باید در مورد جراحی دندان عقل تحت فشار بدانید

اگر دندانپزشک به شما بگوید که دندان عقلتان بدون مشکل رویش کرده باید بدانید که خوش شانس هستید. سالانه 10 میلیون دندان عقل کشیده می شود. مهم ترین علت آن کمبود فضا برای این دندان است، این دندان برای رویش جای کافی ندارد.

دندان عقل چیست؟ چرا اینقدر دیر درمی‌آید؟ آیا حتما باید آن را کشید؟  آیا جراحی دندان عقل درد دارد و ده‌ها سوال مشابه دیگر. اگر این ها سوالات شما هم است خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

چند چیزی که باید در مورد دندان عقل تحت فشار بدانید

چگونه می توان فهمید دندان عقل نهفته است یا نیمه نهفته؟

با انجام عکس رادیوگرافی و یا همان OPG  می توان نهفته یا نیمه نهفته بودن و در کل وضعیت قرارگیری دندان عقل را در فک متوجه شد.

چگونه دندان عقل تحت فشار قرار می گیرد ؟

به طور معمول دهان انسان نمی تواند 32 دندان داشته باشد ، که شامل چهار دندان عقل باشد ، بنابراین زمانیکه دندان عقل ظاهر می شود، ممکن است باعث انسداد، عفونت، درد گوش و تورم شود.

دندان های عقلی که به اندازه کافی جا برای رویش مناسب ندارند را، دندان های عقل تحت فشار می گویند. آن ها به طور کامل رشد نمی کنند بنا براین آن ها می توانند در جهت اشتباه رشد کنند، از کناره ها بیرون زنند و یا فقط  تا حدی در زاویه اشتباه رشد کنند که این اتفاق می تواند دندان های مجاور را تحت تأثیر قرار دهد. این تاثیر ممکن است همراه با درد و آسیب بر سایر دندان ها باشد.

تحت فشار بودن دندان های عقل احتمال نهفتگی و پوسیدگی آن ها را افزایش می دهد.

   و با توجه به توضیحات گفته شده ممکن است نیاز باشد دندان عقل کشیده شود، اگر:

  •  درد، فشار، تورم و ناراحتی وجود داشته باشد.
  •  مشخص شود که دندان عقل جایی برای رشد نداشته و یا باعث آسیب به دندان های مجاور می شود.
  •  دندان ها کمی رشد کرده و پوسیده شده اند، که باعث می شود عمل تمیز کردن دشوارتر شوند.
بیشتر بخوانید
چرا ما دندان عقل داریم؟

بهم ریختگی‌ دندان‌های جلو

دندان عقل تحت فشار ممکن است باعث بهم ریختگی سایر دندان ها شود. برخی معتقدند دندان عقل باعث بهم ریختگی دندان‌های جلویی فک پایین می‌شود. در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد. برخی این نظر را کاملاً نقض می‌ کنند و برخی دیگر کاملاً آن را درست می دانند. هر دو گروه هم دلایل علمی برای اثبات ادعای خود دارند. بنابراین نمی توان بطور قطعی گفت بهم ریختگی دندان ‌های قدامی فک پایین بخاطر دندان عقل است یا خیر.

چرا تمیز نگه داشتن دندان عقل دقت و توجه بیشتری نیاز دارد؟

‎مراقبت از دندان عقل با مراقبت از دندان‌های دیگر فرق دارد. محل و موقعیت آن‌ ها در بافت لثه، آن‌ها را مستعد بروز مسائل زیر می‌کند:

  •  تجمع غذا
  • بیماری‌ های لثه و ایجاد کیست‌ های دندانی
  •  آسیب به استخوان
  •  آبسه
  •  ایجاد حفره روی دندان
  •  دندان نهفته یا نیمه نهفته

‎حتی با مسواک زدن مرتب و استفاده از نخ دندان ، باز هم دندان عقل ممکن است با این مشکلات روبرو شود، چون دسترسی به این دندان‌ها مشکل است و شاید تنها قسمتی از آن از لثه بیرون زده باشد. همیشه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای سالم نگه داشتن دندان عقل یا لثه ی اطراف آن کافی نیست. زیرا باکتری ها و باقیمانده غذاها اغلب درقسمت های زیرین بافت‌های لثه جمع می ‌شوند که مسواک و نخ دندان به آنجا دسترسی ندارند.

چرا تمیز نگه داشتن دندان عقل دقت و توجه بیشتری نیاز دارد؟

آیا کشیدن یا جراحی دندان عقل ضرورت دارد ؟

‎متخصصان دندانپزشكی در آمريكا عقیده دارند كه دندان عقل را نبايد بدون دليل كشيد مگر در مواقعی که موجب بروز مشكل و ناراحتی شود. اما این برای دندان عقل تحت فشار متفاوت است.

انجمن دندانپزشكی آمريكا در مقاله خود آورده است : اگر دندان عقل شما باعث مشكلات خاص دهان و دندان شده است، حتما بايد برای كشيدن آن به دندانپزشک مراجعه كنيد چون بيشتر نگهداشتن آن كار عاقلانه‌ ای نيست.

مشاوره آنلاینتو همین الان رزرو کن

برای دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

یکی از سوالات مرسوم بین بیماران این است که آیا حتماً باید دندان عقل را کشید یا می توان آن را نگه داشت؟

پوسیدگی دندان یکی از دلایل  کشیدن دندان عقل است، دندان نهفته و یا نیمه نهفته مانع از رعایت درست بهداشت پشت دندان هفت شده و این مسئله موجب پوسیدگی دندان هفت می‌شود.  پوسیدگی دندان هفت باعث می‌شود که دندان عقل را قبل از اینکه رویش کامل داشته باشد خارج کنیم، گاهی ممکن است دندان عقل به گونه ایی رویش پیدا کند که به ریشه دندان کناری صدمه بزند در این صورت نیز خارج کردن دندان عقل ضروری است.

در زمان انجام اقدامات مربوط به زیبایی کشیدن دندان عقل ضرورت دارد.  زمانیکه فردی قصد انجام ارتودنسی داشته باشد نیز دندان‌های عقل به علت اشغال فضا باید کشیده شوند تا فضا برای حرکت دندان‌ ها به منظور ردیف شدن به وجود آید. البته خارج کردن دندان عقل برای ارتودنسی کاملاً به نظر متخصص ارتودنسی بستگی دارد، در مواردی شاید نیاز باشد که برای انجام ارتودنسی از حضور دندان عقل در انتهای فک کمک گرفت.

از دیگر مشکلات نکشیدن دندان عقل در زمان مناسب ایجاد کیست‌ و تومورهای دندانی است، ضروری است تمام دندان ‌های نهفته قبل از ۳۵ سالگی از دهان خارج شوند.

بیشتر بخوانید
سندرم سوزش دهان
یکی از سوالات مرسوم بین بیماران این است که آیا حتماً باید دندان عقل را کشید یا می توان آن را نگه داشت؟
دندان عقل چگونه کشیده می شود؟ آیا به جراحی نیاز است؟

 یکی از راهکار های خلاصی از دندان عقل تحت فشار کشیدن آن است. اگر مقدار مناسبی از تاج دندان در دهان رویش کرده باشد و وضعيت مناسبی داشته باشد، كشيدن آن اغلب ساده است و نيازی به جراحی ندارد. اما در شرايط پيچيده ‌تر، برای خارج کردن دندان عقل نياز به جراحی است كه بهتر است اين كار توسط متخصص و جراح فک و صورت با وجود امكانات كافی انجام شود.

به جهت جراحی دندان عقل برشی بر روی لثه ایجاد شده و در صورت لزوم یک مقدار از استخوان فک برداشته مي شود. دندان ممكن است به صورت یک تكه خارج شود و يا برای خروج آسان از فک به قطعات كوچكتری تقسيم شده و هر قطعه جداگانه خارج شود. در پایان لثه ناحيه جراحی به واسطه ی بخيه، بسته خواهد شد. مهمترین نكته اين است كه زمان جراحی و يا كشيدن دندان عقل، در ناحيه مربوطه با تزریق ماده بی حسی  كاملا بی حس می شود و شما اصلا دردی  نخواهيد داشت. احساسی كه شايد کمی ناخوشايند باشد، نوعی احساس فشار است كه ممكن است شما را آزرده كند.

کشیدن دندان عقل تحت فشار
ممکن است کسی دندان عقل نداشته باشد؟

اگر برایتان سوال است که چه وقتی دندان عقلتان در می‌ آید، بدانید که ممکن است این انتظار شما یک عمر طول بکشد. برخی از افراد دندان عقل ندارند، برخی تنها دو دندان عقل دارند و برخی هم سه تا دارند. شایع‌ترین دندانی که رویش نمی کند دندان عقل می باشد. تعداد افرادی که دندان عقل اضافه داشته باشند، بسیار کم است.

  1. مهم است که خوب بهداشت دهان و دندان را کنترل کنید و به منظور کاهش خطر ابتلا به مشکلات دندان، به طور مستمر به پزشک مراجعه کنید.
  2. توجه داشته باشید عدم درد هرگز بدین معنا نیست که دندان عقل در وضعیت مناسبی قرار دارد!
  3. بهتر است در چک آپ های منظم وضعیت این دندان را کنترل کنید تا قبل از شروع درد و یا آسیب به لثه و دندان های دیگر آن را از دهان خارج کنید.
  4.  اگر سوالی در ارتباط با موضوعات مطرح شده و یا هر موضوعی در زمینه دندانپزشکی دارید، از ما بپرسید. کارشناسان ما همیشه  در طول روز در خدمت شما می باشند.

عوارض احتمالی جراحی دندان عقل

مانند تمام جراحی‌ها، کشیدن دندان عقل با خطراتی همراه است. اینها شامل عفونت یا تأخیر در بهبودی است که اگر در دوران نقاهت سیگار بکشید، هر دو احتمال بیشتری دارد. یکی دیگر از عارضه های احتمالی، “حفره خشک” است که احساس کسل کننده و درد در لثه یا فک شما است و گاهی اوقات بوی بد یا طعم بدی از حفره خالی دندان می آید. اگر دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعد از دندان‌پزشک خود را رعایت نکنید، احتمال خشک شدن حفره بیشتر است.

همچنین خطر کمی آسیب عصبی وجود دارد که می تواند باعث احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در زبان، لب پایین، چانه، دندان ها و لثه شود. این معمولا موقتی است، اما در موارد نادر می تواند دائمی باشد.

بعد از جراحی کشیدن دندان عقل

مشاوره رایگان درمان دندان عقل

برای دریافت مشاوره در خصوص دندان عقل با ما در ارتباط باشید.

بعد از جراحی کشیدن دندان عقل

واکنش هر فردی به بیهوشی متفاوت است. اگر یک بی‌حسی موضعی داشتید و احساس هوشیاری داشتید، ممکن است بتوانید برای شروع بهبودی خود به خانه بروید. حتی ممکن است بتوانید به سر کار برگردید یا فعالیت های عادی خود را انجام دهید.

بیشتر بخوانید
4 روش درمانی پر کردن دندان اطفال

اکثر افراد بعد از جراحی درد کمی دارند یا اصلاً درد ندارند. احتمالاً برای 3 روز یا بیشتر دچار تورم و ناراحتی خفیف خواهید شد. دهان شما ممکن است به چند هفته نیاز داشته باشد تا به طور کامل بهبود یابد. دستورالعمل های پزشک خود را برای بهبودی سریعتر دنبال کنید. در اینجا چند نکته برای 3 روز اول پس از جراحی وجود دارد:

  1. برای جلوگیری از تورم یا تغییر رنگ پوست از کیسه یخ روی صورت خود استفاده کنید.
  2. برای درد فک از گرمای مرطوب استفاده کنید.
  3. به آرامی دهان خود را باز و بسته کنید تا فک خود را ورزش دهید.
  4. غذاهای نرم مانند پاستا، برنج یا سوپ بخورید.
  5. به مقدار زیاد مایعات بنوشید.
  6. از روز دوم مسواک بزنید. در برابر هیچ لخته خونی مسواک نزنید.
  7. داروهای تجویز شده توسط پزشک را برای کاهش درد یا تورم مصرف کنید.
  8. اگر تب دارید، یا اگر درد یا تورم شما بهبود نیافت، با پزشک خود تماس بگیرید.

کارهایی که نباید بعد از جراحی انجام دهید:

کارهایی که نباید بعد از جراحی انجام دهید:

  1. مایعات را از طریق نی ننوشید. مکیدن ممکن است لخته های خونی را که به بهبودی دهان شما کمک می کند، شل کند.
  2. دهان خود را خیلی سخت نشویید. ممکن است پزشک شما شستشوی ملایم با آب نمک را توصیه کند.
  3. غذاهای سفت، ترد یا چسبناکی که ممکن است زخم شما را خراش دهند، نخورید.
  4. سیگار نکشید سیگار می تواند روند بهبودی شما را کند کند.

سوالات متداول در مورد دندان عقل

سیگار کشیدن می تواند منجر به خشکی حفره بعد از کشیدن دندان و افزایش خطر خونریزی شود. توصیه می شود تا زمانی که ممکن است پس از کشیدن دندان عقل از استعمال دخانیات پرهیز شود.

اجتناب از مصرف الکل حداقل تا ۴۸ ساعت پس از جراحی، به ویژه هنگام مصرف داروهای مسکن تجویزی که معمولاً پس از جراحی دهان تجویز می شود، مهم است.

برخی از بخیه ها پس از کشیدن دندان خود به خود حل می شوند و برخی دیگر بین ۳ تا ۱۴ روز پس از جراحی برداشته می شوند.

داروهای ضد درد یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی به رفع ناراحتی کمک می کنند. همچنین توصیه می شود که برای کنترل خونریزی در یکی دو شب اول سر خود را بالاتر از قلب خود قرار دهید.

حداقل باید حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید تا بیهوشی به طور کامل از بین برود قبل از رانندگی. اگر از داروهایی که می توانید استفاده کنید، ممکن است از رانندگی خودداری کنید.

لازم نیست همه افراد دندان عقل خود را درآورند. نکته اصلی این است که زودتر متوجه شوید. اگر دندان عقل خود را قبل از رشد کامل ریشه درآورید، احتمال عوارض کمتر و بهبودی سریع‌تری از این عمل وجود خواهد داشت. اگر نیاز به برداشتن آن‌ها داشته باشید، اما مدت زیادی صبر کنید، دندان‌های عقل نهفته می‌شوند. ضربه می تواند منجر به ترک خوردن دندان و درد شدید شود. پیچیدگی اضافی در برداشتن دندان نهفته نیز می تواند باعث شود که جراحی هزینه بیشتری داشته باشد. قرار ملاقاتی را با یکی از جراحان دهان ما تعیین کنید تا متوجه شوید که آیا باید جراح خود را بردارید یا خیر.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید