دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت

هنگامی‌که نیاز به جایگزینی یک یا چند دندان ازدست‌رفته دارید، چند گزینه برای انتخاب وجود دارد. از جمله روش‌های جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته دندان مصنوعی یا ایمپلنت می‌باشد. انتخاب روش درمانی مناسب به عوامل مختلفی از جمله قیمت، اولویت و سلامت استخوان فک و دندان‌های باقی‌مانده شما بستگی دارد. پروتز ثابت و ایمپلنت هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند، بنابراین در ارتباط با گزینه‌های درمانی به طور دقیق با دندانپزشک خود مشورت کنید. در این مقاله دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت – میکرولاکینگ را توضیح داده ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 

دندان مصنوعی یا پروتز دندان

 

دندان مصنوعی یا ایمپلنت ؟؟

  • دندان مصنوعی یا ایمپلنت به شما کمک می‌کنند تا غذاهایی را مصرف کنید که قبلاً نمی‌توانستید.
  •  بهبود گفتار
  •  با لبخندی دلنشین اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

تفاوت‌های قابل‌توجهی بین پروتز و ایمپلنت وجود دارد. در این مقاله نکات مثبت و منفی برای هر روش بررسی شده است که قبل از تصمیم‌گیری درباره روش درمانی، باید در نظر گرفته شوند.

ایمپلنت چگونه است؟

ایمپلنت دندان با کشیدن ریشه دندان آسیب‌دیده آغاز می‌شود. هنگامی‌که ریشه دندان برداشته شد، سوراخی در استخوان فک ایجاد می‌شود. دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت، در استخوان فک کاشته می‌شود. ممکن است دو ماه طول بکشد تا ایمپلنت برای دریافت قطعه‌ای که تاج به آن وصل می‌شود، آماده شود. در مرحله آخر تاج و دندان مصنوعی متناسب با دهان و دندان بیمار ساخته می‌شود.

بیشتر بخوانید
دندانپزشکی در ماه مبارک رمضان

دندان مصنوعی چگونه است؟

پروتز دندان، دندان‌های متحرک و مصنوعی می‌باشد که بدون توجه به تراکم استخوان، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. پروتز دندان می‌تواند برای جایگزینی تمام دندان‌های ازدست‌رفته فک بالا یا پایین استفاده شود یا برای جایگزینی چند دندان ازدست‌رفته استفاده شود.

اگر دندان مصنوعی برای جایگزینی تمام دندان‌ها لازم باشد، دندان مصنوعی با قالب‌گیری از لثه‌های فوقانی یا تحتانی ساخته می‌شود. دندانپزشک ابتدا تراز شدن فک بالا و پایین را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که طول دندان مصنوعی، عملکرد جویدن و گفتار بهینه را امکان‌پذیر می‌کند. مجموعه اولیه از پروتزها در آزمایشگاه ساخته می‌شود و برای دندانپزشک ارسال می‌شود. پروتزها در دهان شما قرار می‌گیرند و تنظیمات لازم برای تراز طول دندان‌ها انجام می‌شود.

دندان‌های مصنوعی مانند دندان‌ها و لثه‌های طبیعی به نظر می‌رسد و با نوع خاصی از چسب به لثه‌های شما متصل می‌شوند.

نگهداری از پروتزهای مصنوعی و ایمپلنت‌ها

مقایسه نگهداری از پروتزهای مصنوعی و ایمپلنت‌ها

مراقبت از ایمپلنت دندان مانند رعایت بهداشت دهان و دندان برای دندان‌های طبیعی است. ایمپلنت باید حداقل دو بار در روز با مسواک نرم مسواک زده شود و باید معاینات منظم دندانپزشکی انجام شود.

برای اینکه پروتزهای مصنوعی برای مدت طولانی دوام بیاورد، نگهداری روزانه بیشتری نیاز است. آنها باید در شب در آب یا محلول تمیزکننده مخصوصی نگهداری شوند. برای تمیزکردن دندان‌های مصنوعی، آنها را مسواک بزنید. همچنین ممکن است لازم باشد چسبی که روی لثه شما باقی‌مانده است را نیز مسواک بزنید.

به دلیل تغییرات در شیوه تغذیه، هر از چند گاهی نیاز به تعمیر دندان مصنوعی وجود دارد. از طرف دیگر ایمپلنت دندان در صورت ترک خوردن یا شکسته شدن تاج‌ها ممکن است به تاج‌های جایگزین نیاز داشته باشند.

بیشتر بخوانید
تشخیص پوسیدگی دندان

 

عوارض ناشی از دندان مصنوعی و ایمپلنت

ایمپلنت دندان راه حل ایمن و مؤثری برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته می‌باشد. اما ایمپلنت می‌تواند عوارض جانبی مختلفی مانند عفونت و مشکلات مکانیکی (شل شدن پیچ، تاج‌های ترک‌خورده) را ایجاد کند. ایمپلنت دندان در حدود 5 تا 10 درصد از مواقع آسیب می‌بیند.

عوارض جانبی پروتز عبارت‌اند از:

  • دندان مصنوعی در جای خود ثابت نمی‌ماند
  • به دلیل فشار زیاد روی لثه زخم ایجاد می‌شود.

تماس با کلینیک آرمانی

 

سن لازم برای دریافت درمان دندان مصنوعی یا ایمپلنت

ایمپلنت دندان راه حل دائمی‌تری نسبت به پروتز می‌باشد، بیشتر بیمارانی که سن 60 سال به بالا دارند، مایل به انتخاب ایمپلنت می‌باشند، زیرا انتظار دارند چند دهه از ایمپلنت‌ها بدون مشکل استفاده کنند. افراد مسن، به‌ویژه بیمارانی که مایل به انجام روش‌های زمان‌بر و تهاجمی مانند کاشت دندان نیستند، دندان مصنوعی را ترجیح دهند.

جایگزین دندان مصنوعی و ایمپلنت

پروتز و ایمپلنت تنها گزینه‌های درمانی برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته نیست. با دندانپزشک خود می‌توانید روش‌های درمانی زیر را نیز بررسی کنید:

پل دندان

اگر یک یا چند دندان از دست رفته داده‌اید، پل دندان می‌تواند روش مناسبی برای پر کردن این فضا باشد. بریج برای ثابت شدن به دندان‌های اطراف متصل می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که درصد بالایی از افرادی که دارای پل دندان هستند از آنها راضی می‌باشند. لازم است آموزش‌های بیشتری در مورد مراقبت و نگهداری صحیح در مورد پل‌ها به بیماران داده شود.

پروتز پارسیل موقت

پروتز پارسیل موقت که معمولاً به آن فلایپر نیز گفته می‌شود، وسیله‌ای متحرک و نگهدارنده است که حاوی یک یا چند دندان است. دندان‌های مصنوعی می‌توانند لبخندی کامل برای شما ایجاد کنند و برای تمیز کردن می‌توان آنها را از دهان خارج کرد. پروتز پارسیل موقت از کم‌هزینه‌ترین راه‌حل‌ها برای جایگزینی دندان از دست رفته است اما از دوام کمتری برخوردار است. این روش معمولاً توسط افرادی که منتظر تکمیل درمان کاشت یا پل ثابت دندان هستند، استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید
10 مورد که باید در مورد دندان عقل تحت فشار بدانید

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت – میکرولاکینگ

دندان های مصنوعی که قدیم استفاده میشد معایب زیادی داشتند مانند لقی، طول عمر پایین و مشکل در تکلم و… ایمپلنت های دندان درمانی مدرن برای بی دندانی می باشد که در این درمان پایه ایمپلنت در درون استخوان قرار میگیرد و به آن جوش می خورد.

اما دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت، دست دندان های سنتی بر روی پایه های ایمپلنت سوار می شوند و در کنار استحکام و طول عمر بالا از تحلیل استخوان و لثه جلوگیری می کند.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

استوماتیت پروتز
پروتز دندان

استوماتیت پروتز

استوماتیت پروتز که به نام استوماتیت دندان مصنوعی یا کاندیدیازیس آتروفیک مزمن نیز شناخته می‌شود، یک بیماری شایع دهانی است…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید