مسواک زدن کودکان

راهنمای کامل مسواک زدن کودکان همراه با آموزش تصویری

اگر این  مقاله را می خوانید ، حدس من این است که کودکان شما برای رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت جدی آماده می باشند. شما مسواک زدن کودکان را در چند ماه اول مراحل رشد کودک خود انجام داده اید و فکر می کنید که دیگر وظایف شما نسبت به این مورد تمام شد … سپس ، اولین دندان شیری کودکان شما رشد می کند.

 

آنچه در این مقاله می خوانید

چگونه از دندان کودکان خود در مقابل پوسیدگی محافظت کنیم؟

در این مقاله ، ما زمان و نحوه مسواک زدن کودکان را توضیح خواهیم داد. اما حتی مهمتر از همه ، من در مورد راه حل های ایجاد عادت های مسواک زدن به عنوان یک عادت سرگرم کننده و مادام العمر در ذهن کودک شما صحبت خواهم کرد. این روش ها را براساس سن کودکان تقسیم بندی می کنیم ، زیرا کودک دو ساله نسبت به کودکان 12 ساله نیاز به روشی دیگر برای مسواک زدن دارد.

info

اگر فقط توصیه های مخصوص سن کودکان خود را می خواهید؟ برای دسترسی ، روی دکمه سن مورد نظر کلیک کنید.

چگونه می توانم از دندان های فرزند خودم مراقبت کنم؟

قبل از اینکه به “چگونگی” مسواک زدن برای کودکان بپردازیم ، بیایید منظور از مراقبت از دندان های کودکان خود را تعریف کنیم. نحوه مسواک زدن کودک و آشنایی او با بهداشت دهان و دندان بر رابطه کودک با سلامت دهان و دندان تا پایان عمر او  تأثیر گذار خواهد بود.

آنچه شما نمی خواهید اتفاق بیافتد این اتفاق است:

شما نمی خواهید هنگام مسواک زدن دندان ها، کودکان شما بخواهند از این که به قسمت حساس بدن آنها دست می زنید فرار کنند. متأسفانه ، بسیاری از کودکان فکر می کنند ، ” این یک بازی سرگرم کننده است که پدر و مادرم واقعاً از من می خواهند کاری انجام دهم! فرار خواهم کرد و آنها را اذیت خواهم داد. “

من معتقدم شما نمی توانید کسی را مجبور به کاری کنید ، به خصوص کودکان.

ایده اصلی این است که مسواک زدن کودکان را به گونه ای آموزش دهید که برای کودکان سرگرم کننده باشد! کودک شما اگر در طول روز شاد باشد دوست دارد کار هایی را همراه شما انجام دهد. در اوایل اشکالی ندارد که مسواک زدن کامل و صحیح را فدای تجربه و احساس مثبت کودکان خود کنید.

در حالی که تکنیک مسواک زدن کودکان از اهمیت به خصوصی برخوردار می باشد و باید به مرور زمان پیشرفت کند ، اما تجربه مسواک زدن اولین چیزی است که بیشترین اهمیت را دارد. در صورت نیاز از روش های درمانی پیشگیرانه همراه با عادت های مسواک زدن و قرار ملاقات های منظم دندانپزشکی برای کودک خود استفاده کنید. این روش ها فقط چند روش پشگیرانه ساده در دندانپزشکی می باشد که می توانید هم از کودک خود در برابر پوسیدگی محافظت کنید و هم در طول زندگی به آنها عادت های مسواک زدن را آموزش دهید.

روش انجام این کار باید به گونه ای باشد که اطمینان حاصل کنید کودکان شما روزانه 2-3 بار مسواک می زنند. این کلید ایجاد یک تجربه مثبت می باشد که بخشی از برنامه روزمره شما نیز می باشد.

سازگاری کودکان اهمیت بسیاری دارد : شما باید به محض ظهور اولین دندان در حدود شش ماهگی شروع به مسواک زدن کنید. اما اگر کودک شما بزرگتر می باشد ، هرگز برای شروع مسواک زدن دیر نیست. بیش از هر چیز دیگر ، هدف آن است که مسواک زدن دندان های کودک خود را به یک تجربه لذت بخش تبدیل کنید تا این عادت به عادتی در بزرگسالی تبدیل شود.

هنگام مسواک زدن ، روزی 2-3 بار در مقابل آنها مسواک بزنید.

این نقل قول کنفوسیوس کاملاً این موضوع را شرح می دهد که چرا شما باید قبل از اینکه دندان فرزندانتان مسواک بزنید این کار را جلوی چشم خود آنها انجام دهید:

 

به سه روش می توانید آموزه های خود را به دیگران بیاموزید: روش اول با تأمل که نجیب ترین روش می باشد. روش دوم با تقلید که ساده ترین روش می باشد و سومین روش با تجربه که تلخ ترین روش می باشد. “کنفوسیوس

 

کودک قادر به درک دلیل مسواک زدن نیست. اگر آنها را مجبور کنید قبل از اینکه مسواک زدن کودکان را به عنوان یک عادت مثبت درک کنند و آن را تجربه کنند ، ممکن است آنها احساس ترس کنند. اما وقتی مسواک زدن را به عنوان یک عمل سرگرم کننده و لذت بخش بیان کنید ، آنها می توانند از شما تقلید کنند. حتی بعضی از کودکان ممکن است برای مسواک زدن التماس کنند!

 

همراه با رقص مسواک بزنید ، جوک بگویید و هر کاری که لازم است انجام دهید تا کودک خود را متقاعد کنید که این یک کار روزمره عادی و سرگرم کننده می باشد. درست مثل شام خوردن ، فعالیت خانوادگی می باشد. شما می توانید تایم مسواک زدن را زمانی تنظیم کنید که خانواده دور هم جمع می شوند و بعد از غذا مسواک بزنند. ایده آل ترین زمان کودک شما شروع به مسواک زدن اولین دندان خود از 6-12 ماهگی بکند.

بیشتر بخوانید
بعد از کامپوزیت دندان چه بخوریم

اگر کودک شما از مسواک زدن متنفر است ، کمی وقت بگذارید تا دوباره مسواک زدن را شروع کنید. یک روال جدید را شروع کنید و به کودک خود اجازه دهید تا با مسواک زدن با دیدگاه جدید عادت کند.


مسواک زدن را به کودکان خود نمایش دهید

  • از یکی از والدین بخواهید دندان والدین دیگر را مسواک بزند.
  • بگذارید فرزندتان دندان هایتان را مسواک بزند!
  • از کودک خود بخواهید دندان های حیوانات خانگی را مسواک بزند و سپس دستان آنها را کاملا بشویید.

این همان کاری است که پدرم با من و خواهرانم انجام می داد: او دندان هایش را در ماشین مسواک می زد. یا در خانه مادر و پدرم هنگام مسواک زدن دور اتاق نشیمن می رقصیدند. ما آنها را می دیدیم که به طور مداوم مسواک می زنند و این کار آنها سرگرم کننده به نظر می رسید. در پایان ، کودکان ما کاری را انجام می دهند که ما انجام می دهیم. جلوی کودکان و با آنها مسواک بزنید و نخ دندان بکشید!


نمایش شیوه وسواک زدن

با کودکان خود مثبت رفتار کنید.

سخت گیری می تواند باعث کینه و حتی ترس از مسواک زدن دندان شود که بسیار رایج می باشد. در حقیقت بیش از 50٪ افراد فقط وقتی دندان درد دارند به دنبال روش های درمانی می روند. عدم توجه به موقع به بهداشت دهان و دندان منجر به هزینه های بیشتر دندانپزشکی می شود زیرا بیشتر مشکلات دندانپزشکی باید زودتر درمان شود و تحت درمان قرار گیرد ، انتظار در این مشکلات تقریباً بدترین کار است.

بدترین کار این است که هنگام آموزش مسواک زدن برای کودکان خود آنها را تهدید کنید. لطفا از دندانپزشک به عنوان تهدید استفاده نکنید. این کار شما مراجعه های منظم به دندانپزشک را به عنوان یک مجازات بزرگ و ترسناک ترسیم می کند که روش خوبی برای ایجاد عادت مسواک زدن نمی باشد.

مسواک زدن را چگونه به تفريح تبديل كنيم

نحوه مسواک زدن دندان کودکان: دستورالعمل گام به گام

همانطور که قبلا اشاره کردم، من از والدین می خواهم بیش از آنکه وسواس در مورد یک مسواک زدن کامل داشته باشند، بیشتر روی ایجاد عادت مسواک زدن تمرکز کنید.

بگذارید بگوییم شما قسمت اول را درست انجام داده اید و کودک شما به تنهایی مسواک می زند و مسواک زدن به عنوان بخشی از برنامه روزانه آنها، 2-3 بار در روز انجام می شود. آنها ابتدا مسواک می زنند و سپس نوبت شما می باشد که وارد عمل شوید و دندان های آنها را کاملا مسواک بزنید.

آیا شما به درستی مسواک می زنید؟

بسیاری از بزرگسالان فکر می کنند، بدون مسواک محکم دندان هایشان تمیز نمی شود. در واقع ، این یک تصور کاملا اشتباه می باشد! مسواک نرم بهترین انتخاب در هر سنی می باشد. مراقب باشید مسواک بیش از حد نرم نباشد ، مسواک به شدت نرم بدون ایجاد سایش دندان ها را تمیز نمی کند و باعث ایجاد پوسیدگی می شود.

برای اطمینان از نگه داشتن صحیح، مسواک را بین دو انگشت خود نگه دارید.

از حرکات کوچک ویبره ای استفاده کنید ، نه عقب و جلو

به دایره های کوچک فکر کنید (نه عقب و جلو).

لثه ها را هدف قرار دهید

لثه ها را با زاویه 45 درجه ، قسمت پایین و داخل لثه را هدف قرار دهید.

روی مسواک زدن سه سطح مختلف تمرکز کنید

برای تمیز کردن هر سه سطح ساختار دندان: سطوح خارجی ، داخلی و جویدنی اقدام کنید.

نحوه مسواک زدن با مسواک برقی:

همین روش را با برخی تغییرات اجرا شود:

  • سطوح داخلی ، خارجی و جویدنی را پوشش دهید، تکان ندهید و به عقب و جلو حرکت ندهید. فقط بگذارید حرکت برس کار خود را انجام دهد ، برس را با زاویه 45 با لثه نگه دارید
  • فشار ملایم وارد کنید ، مطمئن شوید که موی برس را خم نمی کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که حداقل نصف برس روی دندان ها قرار گیرد.
چگونه دندان های کودک خود را مسواک بزنیم

مسواک زدن دندانهای کودک من کار سختی است.

نکته ای که به خصوص در والدین جدید بیشتر مورد توجه قرار می گیرد این است که آنها این کار را برای خود بیش از حد دشوار می کند. در ادامه نکاتی برای سهولت کار شما ذکر شده است.

1. عجله نکنید

همیشه وقتی عجله ندارید مسواک بزنید! دو دقیقه برای مسواک زدن زمان بگذارید ، اما در سنین پایین ، اگر کودک شما خیلی سرگرم انجام کاری است ، چهار تا پنج دقیقه یا بیشتر از آن به انجام آن اختصاص دهید. اگر 4 دقیقه وقت بگذارید ، به احتمال زیاد کودک شما به طول دو دقیقه به طور مفید مسواک خواهد زد.

2. اصراری به استفاده از خمیر دندان نداشته باشید

اجازه ندهید که خمیر دندان زمان و فضای مسواک زدن کودک شما را محدود کند. خمیر دندان می تواند کودکان را وادار به مسواک زدن کند و یا به تف کردن بی مورد می شود. پدرم اغلب می گوید که متوجه شده است که خمیردندان باعث می شود والدین کمتر مسواک بزنند.  مسواک زدن خشک در اکثر موارد مانند مسواک زدن با خمیردندان موثر می باشد.

بخاطر داشته باشید که طبق آمار CDC ، بیشتر کودکان بیش از حد از خمیر دندان استفاده می کنند. اگر تصمیم به خرید خمیر دندان های حاوی فلوراید دارید ، مطمئن شوید که کودکان شما از مقدار مناسبی از خمیر دندان استفاده می کنند. همانطور که گفته شد ، من خمیردندان های فاقد فلوراید را برای کودکان توصیه می کنم.

3. جلوی آینه مسواک بزنید

در حالی که هردو به آینه نگاه می کنید ، از کودک خود بخواهید که پشت آینه بایستد تا دندان خود را مسواک بزنید (یا بسته به سن او به او کمک کنید). این کار اجازه می دهد تا کودک شما دقیقاً ببیند چه اتفاقی می افتد. نگاه کردن به آینه انجام رقص و بازی های سرگم کننده را آسان تر می کند.

4- از موسیقی استفاده کنید

بلندگو را در حمام قرار دهید تا آهنگ مورد علاقه فرزند خود را پخش کند. فقط یک آهنگ را انتخاب کنید تا مسواک بزنید!

 

5. از ساعت شنی استفاده کنید

من ساعت شنی را به جای تایمر دیجیتال برای مسواک زدن توصیه می کنم. اکثر کودکانی زیر هفت سال فعالیت بسیار زیادی دارند و ساعت شنی مفهوم ملموسی از زمان باقی مانده برای مسواک زدن را ارائه می دهد. ساعت شنی را نمی توان مانند یک تایمر دیجیتال دستکاری کرد.

ساعت شنی هنگام مسواک زدن

اشتباهات رایج مسواک زدن کودکان

در اینجا دو مورد از رایج ترین اشتباهاتی که والدین ممکن است هنگام ایجاد عادت مسواک زدن با کودکان خود مرتکب می شوند ذکر شده است.

دراز کشیده مسواک نزنید

همیشه در حالت ایستاده مسواک بزنید. اگر مجبورید کودک خود را افقی کنید تا مجبور شود مسواک بزند ، ارزش مسواک زدن را ندارد.

از گاز استفاده نکنید

ممکن است در کتاب های کودک خوانده باشید که برای تمیز کردن دندان های جدید کودک خود از گاز استفاده کنید. این اتلاف وقت است. این کودک را گیج می کند ، موثر نیست و طعم وحشتناکی دارد. همچنین زمان ارزشمند را برای آموزش روش صحیح مسواک زدن به کودک خود هدر می دهید. قبل از اینکه فرصت ابراز عقیده داشته باشند ، آنها را عادت دهید که 2-3 بار در روز مسواک بزنند.

بیشتر بخوانید
خطر از دست دادن دندان
همراهی کودکان در مسواک زدن

مشاوره آنلاینتو همین الان رزرو کن

برای دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

نکات مربوط به مسواک زدن برای سنین مختلف

نوزادان 0-2 ساله

آنچه والدین باید بدانند

  • در این مرحله ، همه توجه ما در مورد سرگرم کننده نشان دادن مسواک زدن می باشد
  • از برس با موی نرم استفاده کنید
  • کودک را عادت دهید که روزانه 2-3 بار مسواک بزنند
  • بگذارید کودک ابتدا مسواک بزند ، بعد از آن وارد عمل شوید (تا زمانی که کودک از این تجربه لذت می برد)

چه زمانی باید مسواک زدن را  شروع کنم؟

به محض مشاهده اولین دندان مسواک زدن کودک خود را شروع کنید. لثه ها را به آرامی با برس ماساژ دهید.

چگونه مسواک مناسب را برای کودک خود انتخاب کنم؟

مسواک کودک باید:

موهای نرم داشته باشید: نوزادان دارای لثه های بسیار حساسی می باشند. اولین تجربه آنها اهمیت بسیاری دارد اگر آنها احساس کنده شدن موهای خشن در بافت حساس لثه داشته باشند ، آنها دیگر نمی خواهند این کار را انجام دهند.

 

برای نوزادان طراحی شده باشد ، نه برای کودکان: آناتومی فک کودک به گونه ای می باشد که حتی اگر دهان آنها کاملا باز شود  مسواک طراحی شده برای کودکان به قسمت داخلی دهان برخورد می کند. برای دهان کوچک به یک مسواک کوچک نیاز دارید.

مسواک زدن کودکان

از مسواک دستی استفاده کنید: نوزادان شنوایی حساسی دارند ، مطمئن شوید که اولین تماس کودک شما با مسواک مثبت است. تصور کنید یک مسواک برقی با صدای بلند برای اولین بار به سمت کودک شما می آید ، این صدا برای کودکان شما ترسناک است! از مسواک دستی استفاده کنید.

کودکان نوپا و خردسالان: 2-8 ساله

آنچه والدین باید بدانند

والدین باید تا سن هشت سالگی دندان های کودک را مسواک بزنند.

بگذارید فرزندتان خودشان مسواک بزنند

چگونه باید برای کودکان نوپا مسواک انتخاب کنم؟

موی نرم داشته باشد: کودکان لثه های بسیار حساس دارند. موی نرم از اهمیت بالایی برخوردار است ، زیرا کودکانی این سن تکنیک خوبی در مسواک زدن ندارند و به خصوص موی ساینده می تواند به لثه ها آسیب برساند. از مسواک “فوق العاده نرم” استفاده کنید. من همچنین دوست دارم یک “آزمایش انگشت شست” انجام دهم ، با انگشت شست روی سر برس را فشار می دهم تا مطمئن شوم موهای بسیار نرمی دارند.

 

برای کودکان طراحی شده باشد: سر مسواک مخصوص بزرگسالان باعث ایجاد بیماری ها لثه می شود و برای ورود به فضای کوچک در دهان کودکان بسیار بزرگ است.

 

از مسواک دستی استفاده کنید: بسیاری از افراد این نکته را نمی دانند، اما در صورت استفاده نادرست، مسواک برقی می تواند به دندان ها آسیب برساند. من توصیه می کنم ابتدا با کتابچه راهنمای شروع کنید سپس به سمت مسواک برقی بروید.

چه موقع باید مسواک برقی را به کودک خود معرفی کنم؟

اگر بودجه خانواده این امکان را می دهد ، کودک در حالت ایده آل هم مسواک دستی و هم مسواک برقی داشته باشد. مسواک دستی عادت مسواک زدن را تقویت می کند و مسواک برقی می تواند باعث تمیز شدن سریعتر باکتری ها می شود. اگر کودک شما با مسواک برقی راحت است، زمان خوبی است که آن را امتحان کنید.

مسواک مخصوص کودکان نوپا و خردسالان

مشاوره آنلاینتو همین الان رزرو کن

برای دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

سنین بالای 8 سال

آنچه والدین باید بدانند

  • سن 8 سالگی زمانی می باشد که به فرزندتان اجازه می دهید که به صورت انفرادی مسواک بزند!
  • در دوران کودکی ، بزرگترین مشکل اغلب مسواک زدن منظم می باشد
  • من هنوز هم توصیه می کنم تا جایی که می توانید بر مسواک زدن با هم تلاش کنید
  • پیگیری کنید تا مطمئن شوید کودک شما حداقل 2-3 بار در روز و به مدت دو دقیقه مسواک می زند.

فرزند من معلولیت هایی دارد که مسواک زدن را با مشکل روبرو می کند. باید چکار کنم؟

مسواک زدن هنگامی که کودک با مشکلاتی مواجه می باشد و ممکن است نتواند از روش های سرگرم کننده ای که پیشنهاد شد استفاده کند ، چالش برانگیز می باشد.

در ادامه مقاله چند توصیه به والدین کودکان معلول برای آموزش مسواک زدن برای کودکان ارائه می دهم:

  1. سعی کنید مسواک زدن را به یک فعالیت یا انگیزه دیگری که کودک شما هر روز از انجام آن لذت می برد، مرتبط کنید. این کار مسواک زدن را به یک موضوع مثبت پیوند می دهد.
  2. برای اینکه برخی از سرگرمی ها و بازی ها را در برنامه های معمول خود قرار دهید ، سعی کنید از قرص هایی که پلاک دندان را نشان می دهد ، استفاده کنید. مسواک زدن برای رسیدن دوباره به رنگ سفید می تواند یک بازی سرگرم کننده باشد. اطمینان حاصل کنید که این کار را جلوی آینه انجام می دهید.
  3. در ابتدا قدم های بسیار کوچکی بردارید و انتظار زیادی نداشته باشید. یادگیری عادت مسواک زدن بدون معلولیت به اندازه کافی سخت است ، بنابراین اگر این روند به کندی پیش می رود ، به خود یا فرزند خود سخت نگیرید.
  4. به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید. به دنبال یک دندانپزشک کودک باشید که در زمینه درمان کودکان معلول تخصص داشته باشد.
  5. از روش های دیگر برای پیشگیری استفاده کنید. اگر قادر هستید ، از تغذیه کودکان خود با استفاده از کربوهیدرات و قند خودداری کنید. ترجیحاً از مواد غذایی کامل و فرآوری شده برای تغذیه استفاده کنید.
  6. از مسواک برقی استفاده کنید. یک برس نوسانی به بالای مسواک برقی متصل کنید و این روش بهترین راه حل برای از بین بردن پلاک دندان می باشد. اگر کودک شما برای یک جلسه کامل مسواک زدن به مدت دو دقیقه صبر نمی کند.
  7. اگرچه در ابتدا آموزش مسواک زدن می تواند یک تجربه ناامید کننده باشد ، به یاد داشته باشید که با آموزش نحوه مسواک زدن برای کودکان خود به کودک معلول خود سلامتی را هدیه می دهید. به اصرار و صبر خود ادامه دهید! اوضاع به مرور زمان بهتر می شود.

چه کاری هنگام مسواک زدن باید انجام شود

  • همه کودکان بسیار بد مسواک می زنند. به همین دلیل شما باید وارد عمل شوید و تا هشت سالگی در مسواک زدن کنار آنها باشید!
  • قرص های نشان دهنده پلاک برای کودکانی که نمی خواهند مسواک بزنند بسیار موثر می باشد و یک روش انتزاعی می باشد و مسواک زدن را به تجربه ای سرگرم کننده تبدیل می کند.
  • بگذارید بگوییم شما کودک خود را به روال مسواک زدن عادت می دهید. ممکن است کودک شما مسواک زدن را تحریم کند.
  • یک میلیون دلیل موجه وجود دارد که ممکن است والدین نتوانند دائما مسواک بزنند. به همین دلیل توصیه می کنم از مکمل برای نوزادان و کودکان استفاده کنید.
  • کاری که مکمل ها انجام می دهند این است که مطمئن شوید دندان های کودک شما مواد معدنی موجود برای کمک به روند بازسازی مجدد را دریافت کنند. اگر پوسیدگی های کوچک اتفاق بیفتد ، دهان شانس بیشتری دارد که به کمک مکمل ها به خودی خود بهبود یابد.[منبع]
بیشتر بخوانید
طول عمر کامپوزیت ونیر چقدر است؟

بسیاری از مواقع کودکان شما اجازه نمی دهد دندن آنها را مسواک بزنید ، استفاده از مکمل های ذکر شده در ادامه متن برای مقابله با پوسیدگی ها روش مناسبی می باشد.

روغن کبد ماهی: سرشار از ویتامین های A  ، D و K2 می باشد. این روغن با عطر و طعم لیمو تهیه می شود تا کودک شما را به آن عادت دهد. برای کودکان بزرگتر ، می توانید این روغن را با هر چیزی مخلوط کنید مانند سس سیب ، بلغور، جو دوسر و غیره

پروبیوتیک خوراکی: خصوصیات  پروبیوتیک خوراکی برای حمایت از تعادل فلور در حفره دهان می تواند فضای رشد باکتری های مضر را محدود کند. پروبیوتیک S. salivarius M18 آنزیمی تولید می کند که به حل شدن و شل شدن بیوفیلم و رسوبات چسبنده اطراف دندان کمک می کند. پروبیوتیک خوراکی می تواند به تعادل میکروبی برای کودک کوچک شما کمک کند (بعد از استفاده از آنتی بیوتیک بسیار مهم است).

چکاپ دندانپزشکی

چک آپ‌های دندانپزشکی برای کودکان

کودکان باید تا زمانی که به دوسالگی می‌رسند، چکاپ دندانپزشکی را انجام دهند. این بررسی ممکن است توسط یک دندانپزشک، سایر متخصصان دندانپزشکی یا متخصصان بهداشت، مانند یک پرستار یا  مادر کودک یا پزشک انجام شود.  کودکان بزرگ‌تر باید به معاینه با دندانپزشک یا سایر متخصصان و دندانپزشکان ادامه دهند. از آنها بپرسید که کودک شما هر چند وقت یک بار نیاز به معاینه دندانپزشکی دارد. تا همیشه سر موقع برای معاینه و چک آپ به ملاقات پزشک بروید.

چرا مسواک زدن کودکان در هر سنی مهم است؟

برخی از والدین ممکن است با این فرض اشتباه مواجه شوند که اگر کودکان دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک نزنند، مشکلی نیست. آنها به هر حال آن دندان‌های شیری را از دست خواهند داد، درست است؟ اما با مسواک نکردن در حال حاضر، کودک شما می‌تواند پوسیدگی دندان، درد یا ناراحتی، مشکلات خوردن یا صحبت کردن، و مشکلات رویش دندان‌های دائمی خود را تجربه کند. به علاوه، مسواک نزدن در سنین پایین می‌تواند عادات بد بهداشتی دندان را در آینده ایجاد کند.

داشتن تغذیه مناسب برای کودکان

یک رژیم غذایی متعادل برای مراقبت از دندان‌های کودکان ضروری است. شیرینی‌ها که خیلی دوست دارند، مقصر اصلی ایجاد پوسیدگی هستند. برای تشکیل پوسیدگی به همین دلیل بسیار مهم است که از غذاهای شیرین سوء استفاده نکنید و به آنها آموزش دهید که سالم‌تر غذا بخورند.

مسواک و خمیر دندان

اثرات جدی مسواک زدن بیش از حد کودکان

مسواک زدن کودکان به طور منظم برای سلامت دندان‌ها و لثه‌ها حیاتی است. اما متخصصان دندان‌پزشکی هشدار می‌دهند که نمی‌توانید در کارهای خوب زیاده روی کنید. مسواک زدن بیش از حد که به عنوان “سایش مسواک” شناخته می‌شود، می‌تواند منجر به حساس شدن دندان‌ها و عقب نشینی لثه‌ها شود.

وقتی کودکان خیلی سخت مسواک می‌زنند، می‌توانند لایه بیرونی دندان‌هایشان را فرسوده کنند. از دست دادن مینای دندان به معنای پوشش کمتر محافظ برای دندان‌ها است که می‌تواند باعث حساس شدن دندان‌ها به گرما و سرما شود.

مسواک زدن سخت همچنین به بافت حساس لثه آسیب می‌رساند و در نهایت می‌تواند باعث عقب نشینی آن شود و ریشه‌های حساس دندان را در معرض دید قرار دهد و آنها را در برابر بیماری‌های پریودنتال و پوسیدگی آسیب‌پذیر کند. کسانی که بیشتر در معرض خطر آسیب دندان یا لثه ناشی از مسواک زدن بیش از حد هستند، کودکانی هستند که با استفاده از مسواک‌های متوسط ​​یا سفت به شدت مسواک می‌زنند.

 چه علائمی نشان دهنده مسواک زدن بیش از حد کودکان باشد؟

  1. موها روی مسواک شما پخش شده است
  2. لثه‌های متورم یا قرمز پس از مسواک زدن
  3. خونریزی لثه
  4. رکود لثه

 

آیا کودکان نیاز به نخ دندان دارند؟

بله. مسواک زدن کودکان مهم است اما پلاک و ذرات غذا را بین دندان‌ها و نزدیک خط لثه از بین نمی‌برد. حداقل یک بار در روز باید این فضاها را نخ دندان بکشند. با هر نخ دندانی باید مراقب باشند که به لثه‌های خود آسیب نرسانند. این دستورالعمل‌ها را برای کودکانتان دنبال کنید:

نخ دندان را با احتیاط بین دو دندان و با حرکات عقب و جلو قرار دهید. نخ را به آرامی به خط لثه بیاورید، اما آن را به زور زیر لثه نکشید. نخ دندان را به شکل حرف “C” دور لبه دندان خود منحنی کنید و آن را در کناره هر دندان به سمت بالا و پایین بلغزانید.

دندان قروچه و مسواک زدن

علت دقیق دندان قروچه مشخص نیست، اما کارشناسان معتقدند که این واکنشی است به ناراحتی دندان، مانند رویش یا نامرتبی دندان‌ها و اشتباه مسواک زدن کودکان است. اگر علت دندان قروچه رشدی باشد، بچه‌ها معمولاً وقتی تمام دندان‌های بزرگسال خود را دارند، متوقف می‌شوند.

اگر دندان قروچه ادامه دارد یا به نظر می‌رسد که به ناراحتی دندان مربوط نیست، ممکن است دلیل بزرگ‌تری در زیر دندان وجود داشته باشد. استرس و اضطراب  و مسواک زدن نا درست از علل شایع دندان قروچه هستند و می‌توانند نتیجه عوامل مختلفی باشند.

شاید فرزند شما یک آزمایش بزرگ در راه است یا شاید خانواده شما اخیراً نقل مکان کرده باشند. تغییرات روتین می‌تواند بیشتر از آنچه فکر می‌کنید بر کودکان تأثیر بگذارد و دندان قروچه ممکن است نشانه‌ای از ناراحتی باشد. سایر علل دندان قروچه عبارت‌اند از واکنش به داروها، بیش فعالی، زبان بسته بودن یا شرایط پزشکی مانند فلج مغزی نیز می‌باشد.

عکس مسواک زدن

نحوه درمان دندان قروچه در کودکان

ما می‌خواهیم یک بار دیگر به شما اطمینان دهیم که دندان قروچه معمولاً خود به خود از بین می‌رود. اما انتظار برای آن در بهترین حالت ممکن است مشکل باشد. چه مدت باید طول بکشد تا کودکان دندان قروچه خود را متوقف کنند؟ چه زمانی باید به دندانپزشک کودکان مراجعه کرد؟ اگر بدون شانس منتظر بودید تا کودکتان دندان قروچه خود را متوقف کند، دندانپزشک اطفال می‌تواند راهنمایی‌هایی را که شما و فرزندتان نیاز دارید به شما ارائه دهد.

در بیشتر موارد، برای دندان قروچه نیازی به درمان نیست، اما مراقبت از دندانپزشک اطفال می‌تواند به شما آرامش دهد. اگر دندان قروچه کودک شما باعث درد صورت یا فک می‌شود یا باعث آسیب به دندان‌ها می‌شود، ممکن است محافظ دهان مخصوصی را برای کودکتان پیشنهاد کنیم که در شب استفاده کند. این دستگاه سفارشی به طور خاص برای دندان‌های کودک شما ساخته می‌شود و می‌تواند به رفع سریع دندان قروچه کمک کند.

نکات نهایی و جمع بندی برای مسواک زدن کودکان

  • شکل گیری عادت مهمتر از استفاده از یک برس خوب یا گران قیمت می باشد. صبور باشید و مسواک زدن را برای کودکان خود سرگرم کننده کنید!
  • همه کودکان بسیار بد مسواک می زنند زیرا سال ها طول می کشد تا هماهنگی کافی برای بدست آوردن تکنیک مناسب وجود داشته باشد. به محض رشد دندان ها ، اطمینان حاصل کنید که از روغن کبد ماهی و یک پروبیوتیک خوراکی مکمل استفاده می کنید.
  • برای راحت تر کردن خود ، استفاده از خمیردندان را محدود کنید.
  • زمانی که عجله ندارید مسواک بزنید.
  • هر زمان و مکانی که توانستید مسواک بزنید
  • نیازی به محدود کردن مسواک زدن به دستشویی نیست!
  • هدف اصلی از مسواک زدن کودکان در این دوران ، ایجاد عادت مسواک زدن می باشد. پس از عادت کردن کودکان شما می توانید با جزئیات کامل مسواک را به آنها آموزش دهید.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

7 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • جناب دکتر برای تشویق بچه ها به مسواک زدن چه کار کنیم ؟

    پاسخ
    • کلینیک دندانپزشکی آرمانی
      می 16, 2022 11:34 ق.ظ

      سلام مشکل اصلی در تشویق بچه ها به مسواک زدن خود والدین هستند که متاسفانه مسواک نمیزنند.
      و بهترین راه حل همراهی والدین برای مسواک زدن کودکان است و سرگرم کننده کردن این عادت می باشد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید