تورم لثه در نوزادان یک اتفاق بسیار شایع می باشد. اکثر نوزادان اولین دندان های خود را در 5 تا 7 ماهگی دارند. اگرچه به ندرت اتفاق می افتد، ولی برخی از نوزادان هنگام تولد دندان دارند. علاوه بر این در دوره 9 ماهه پس از تولد احتمال ایجاد التهاب لثه وجود دارد.

تورم لثه در نوزادان

نوزادان هنگام دندان درآوردن مشکلات زیادی را تجربه می کنند. برخی از کودکان ممکن است بدون هیچ مشکلی دندان های خود را بیرون آورند. نوزادان ممکن است هنگام دندان درآوردن دچار تورم ، قرمزی و ترشح بزاق اضافی از دهان خود شوند. دردی که ممکن است در لثه نوزادان ایجاد شود می تواند باعث تب و گریه آن ها شود.

در این دوران ، مادران باید بیشتر به نوزادان خود شیر دهند و ممکن است سعی کنند با رنده کردن مواد غذایی جامد به نوزادان خود غذا بدهند.  نوزادان مبتلا به تورم و خارش لثه ، در مدت کوتاهی دندان های آنها رشد می کند. در حالی که بیماری های مربوط به تورم لثه در نوزادان قابل مشاهده می باشد ، این بیماری کوتاه مدت و خفیف می باشد.

تورم لثه در نوزادان هنگام دندان درآوردن کاملاً طبیعی است. این تورم و التهاب یک فرایند موقتی می باشد. در صورت مشاهده این علائم تصور می شود که دندان برداشته شده است. همچنین در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

علاوه بر این ، در صورت وجود تب بالا هنگام تورم لثه که در نوزادان مشاهده می شود ، در اسرع وقت به بیمارستان مراجعه کنید. تورم لثه را نباید به عنوان یک بیماری در نظر گرفت. اما در مواردی مانند اسهال ، استفراغ و تب شدید ، مراجعه به پزشک ضروری می باشد.

روش های مختلف سفید کردن سریع دندان

برای تورم لثه در نوزادان چه روش های درمانی  توصیه می شود؟

در دوره هایی که تورم لثه در نوزادان رخ می دهد. پستانک دندانپزشکی سخت و مخصوص نوزادان برای گاز گرفتن با حلقه های پلاستیکی مفید خواهد بود.

اگر پستانک معمولی در یخچال خنک شده و سپس به کودک داده شود ، تورم و درد با گاز گرفتن آن برطرف می شود ، علاوه بر این ، دادن حلقه های مخصوص دندان درآوردن کودک حاوی ژل و آب بسیار مفید خواهد بود. با این وجود، به این نکته توجه کنید که این موارد استفاده شده استرلیزه باشد. در غیر این صورت ، ممکن است عفونت ها و باکتری ها وارد بدن کودک شوند. اگر سن نوزاد مناسب باشد ، یعنی بیش از یک سال سن داشته باشد.

تورم لثه نوزاد در هنگام رشد دندان

می توان تکه های سیب یا گلابی را برای جویدن به آنها داد. به این نکته توجه کنید که اندازه این میوه ها بزرگ نباشد. در غیر این صورت ، ممکن است در گلوی کودک گیر کند. در صورت بروز درد در نوزادان با تورم لثه ، می توان ژل دندان درآوردن و مسکن برای تسکین درد با تجویز پزشک استفاده کرد.

بسیار اهمیت دارد که در مورد تعداد و میزان مصرف ژل یا داروها از پزشک اطلاعات کسب کنید. در طول دوره تورم ، بزاق نوزادان به صورت ناخودآگاه جاری می شود. زخم و قرمزی ممکن است در زیر چانه و اطراف دهان ایجاد شود. به همین دلیل ، ما باید از پزشک درخواست کرم هایی کنیم که پوست نوزادان ما را نرم کند و از آنها محافظت کند. فراموش نکنیم که تورم لثه در درجه اول نشان دهنده دندان درآوردن می باشد. تورم بیش از حد ممکن است نشان دهنده مشکلات دیگری باشد.

ارتباط حس چشایی و دندان مصنوعی

عواملی که باید در تورم لثه در نوزادان مورد توجه قرار گیرد

طبیعی است که نوزادان با رویش دندان های شیری دچار تورم لثه شوند. به همین دلیل ، وقتی دندان های شیری شروع به رویش می کنند ، اولین کاری که باید انجام دهید این است که کودکان خود را نزد دندانپزشک ببرید. تورم لثه ها ممکن است به دلیل التهاب در دهان ایجاد شود. داشتن مشکلات در لثه باعث می شود نوزاد احساس درد کند.

توجه مادر به آنچه در دوران شیردهی می خورد نقش بسیار مهمی در دندان درآوردن نوزاد دارد. دور نگه داشتن نوزاد از غذاهایی مانند نوشیدنی های شیرین و شکلات در طول دوره ای که تورم لثه رخ می دهد ، به او کمک می کند تا این روند را با آرامش بیشتری پشت سر بگذارد.

علاوه بر این ، باید به خاطر داشته باشید که تورم لثه با استفاده از داروهای آنتی بیوتیک برطرف نمی شود. به همین دلیل ، بسیار اهمیت دارد که پزشک داروی مناسب را تجویز کند. علاوه بر این ، در دوره هایی که نوزاد دچار تورم لثه می شود با شستن و ضد عفونی مناسب دست ها و ماساژ ملایم لثه های کودک می تواند به کاهش تورم لثه کمک کرد.

تقویت لثه با اسباب بازی

علاوه بر این از نظر بهداشت ، مادر باید لثه نوزاد را با یک دستمال مرطوب تمیز کند ، پس از شیر دادن به نوزاد قبل از خواب شب ، لثه نوزاد را تمیز کرد.  به این ترتیب ، کودک این مراحل را با درد کمتری پشت سر می گذارد.

دندانپزشکی در وحیدیه شهریار

علاوه بر این ، یک عامل مهم که نباید فراموش شود این است که در این دوره نوزاد مشکلاتی مانند از دست دادن اشتها ، بی قراری ، خارش لثه ، ترشح بزاق در دهان و بی خوابی را می تواند تجربه کند. در تورم لثه نوزادان از درد رنج می برد ، از داروهای تجویز شده با نظر پزشک برای تسکین تورم لثه استفاده می کند. فرایند تورم لثه نوزادان  ، تا حد زیادی پس از رویش دندان از بین می رود.