التهاب لثه و مشکلات پریودنتیت

تفاوت بین التهاب لثه و پریودنتیت

هم التهاب لثه و هم پریودنتیت بیماری های شایع در بین بیمارانی می باشد که ما در کلینیک های دندانپزشکی آرمانی تحت درمان قرار می دهیم. تمامی علائم این بیماری با التهاب لثه ها ، تغییر رنگ و خونریزی لثه شروع می شود.

با این حال ، اگرچه بیماری های التهاب لثه و پریودنتیت با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند ، اما برخی از علائم و عوارض این نوع بیماری های لثه را از یکدیگر جدا می کند. در ادامه مقاله به تفاوت این بیماری ها با یکدیگر می پردازیم.

مشکلات پریودنتیت

بزرگترین تفاوت بین التهاب لثه و پریودنتیت ، امکان برگشت پذیری این بیماری ها می باشد و از طریق رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان و انجام جرمگیری و بروساژ در کلینیک دندانپزشکی قابل درمان می باشد. همانطور که اطلاع دارید بیماری های پریودنتال مربوط به لثه ها و بافت هایی می باشد که دندان های شما را احاطه کرده اند. یکی از تفاوت های اصلی بین این دو نوع بیماری به میزان پیشرفت و شدت بیماری مربوط می شود.

یعنی التهاب لثه فقط بر لثه ها تأثیر می گذارد و با رعایت بهداشت دهان و دندان و جرمگیری در کلینیک دندانپزشکی قابل درمان می باشد. عوارض احتمالی التهاب لثه کاملاً برگشت پذیر می باشد ، یعنی پس از درمان ، عوارضی جانبی در دهان شما باقی نمی گذارد. در مورد پریودنتیت باید توجه کرد که علاوه بر آسیب به لثه ، بر استخوان ناحیه آسیب دیده و رباط پریودنتال نیز تأثیر می گذارد. موقعیتی که در بسیاری از مواقع برگشت ناپذیر می باشد و در نهایت به معنی از دست دادن دائمی دندان می باشد.

بیشتر بخوانید
بیماری رشد استخوان در دهان

آنچه در این مقاله می خوانید

چه چیزی باعث ایجاد بیماری های مختلف لثه می شود؟

مشکلات لثه عمدتا می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  1. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: عدم مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی ، عدم استفاده از نخ دندان و دهانشویه یا استفاده نادرست از محصولات بهداشتی
  2. آسیب های بخصوصی که به طور مستقیم سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. آسیب هایی مانند HIV ، سرطان ، سرطان خون ، دیابت و … می توانند سیستم ایمنی بدن را به شدت تضعیف کنند که باعث ایجاد التهاب و عفونت روی لثه می شوند.
  3. افزایش سن: افراد مسن بیشتر مستعد مبتلا شدن به بیماری های پریودنتال می باشند.
  4. سیگار کشیدن.
  5. رژیم غذایی نامتعادل یا کمبود ویتامین.
  6. موقعیت بد دندان (مشکلات ارتودنسی). موقعیت نامناسب دندان ها ، رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان را با مشکل روبرو می کند و این مشکل می تواند منجر به التهاب لثه شود.
  7. درمان یا ترمیم های دندانپزشکی که در شرایط نامناسب انجام شده است که از مسواک زدن مناسب دندان ها جلوگیری می کند.
  8. تغییرات هورمونی در دوران یائسگی یا بارداری: دوران یائسگی یا بارداری می توانند باعث التهاب لثه های شما شوند و شما باید بهداشت دهان ودندان خود را با دقت بیشتری رعایت کنید.
  9. مصرف داروهای خاص: ما به مواردی که باعث تغییرات گسترده در تولید بزاق می شوند اشاره داریم ، مانند داروهای ضد پارکینسون و …
بیشتر بخوانید
آیا خمیردندان سفیدکننده به دندانها آسیب میرساند؟

اگر از این مشکلات رنج می برید ، نباید از آن به عنوان یک مشکل جزئی یاد کنید. در صورت عدم انجام اقدامات مناسب ، وضعیت لثه شما بدتر می شود و منجر به از دست دادن دندان ها می شود.

برای درمان التهاب لثه و پریودنتیت چه اقداماتی باید انجام شود؟

بسیار اهمیت دارد که به صورت دوره ای برای بررسی وضعیت لثه های خود به دندانپزشک مراجعه کنیم. شما  نیاز دارید به سرعت مداخلات درمانی مورد نیاز را انجام دهید ، به ویژه اگر این نکته را  در نظر بگیریم که پریودنتیت زمانی رخ می دهد که مشکلات لثه را به موقع درمان نکنیم.

جرمگیری

چگونه می توان از التهاب لثه و پریودنتیت جلوگیری کرد؟

برای این منظور باید عادات بهداشت دهان و دندان به طور منظم رعایت شود. یعنی بعد از هر وعده غذایی حداقل دو دقیقه دندان های خود را مسواک بزنید ، از نخ دندان ، برس های بین دندانی و دهانشویه استفاده کنید.

به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید و حداقل دوبار در سال جرمگیری و بروساژ دندان یا اسکالکتومی را انجام دهید. از عادت های مضر مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل اجتناب کنید و رژیم غذایی متنوع غنی از ویتامین های مختلف داشته باشید.

لبخندی سالم

در کلینیک های دندانپزشکی آرمانی ما می خواهیم به اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان اشاره کنیم. هنگام جلوگیری از ایجاد بیماری های پریودنتال ، موثرترین روش رعایت منظم بهداشت دهان و دندان می باشد.

تفاوت اصلی بین این بیماری ها که بر لثه شما تأثیر منفی می گذارد چیست؟

بیماریهای لثه بیماری هایی می باشند که بر بافت های نگهدارنده دندان ها تأثیر می گذارند و معمولاً توسط باکتری ایجاد می شوند.

بیشتر بخوانید
4 بیماری مرتبط با بیماری های لثه

در التهاب لثه ، ما از یک فرآیند التهابی بحث می کنیم که فقط بر لثه ها تأثیر می گذارد ، باعث التهاب و خونریزی لثه می شود. التهاب لثه برگشت پذیر می باشد ودرمان آن سریع و تاثیر گذار می باشد. به دلیل این که اگر این بیماری برای مدت طولانی ادامه داشته باشد ، خطر ابتلا به پریودنتیت افزایش می یابد.

پریودنتیت یک آسیب جدی و مخرب می باشد زیرا نه تنها باعث التهاب لثه می شود بلکه بر استخوان آلوئولار و بقیه بافت های پریودنت نیز تأثیر می گذارد و در موارد پیشرفته باعث از بین رفتن استخوان فک می شود. پریودنتیت همچنین یک بیماری و آسیب برگشت ناپذیر می باشد که می تواند بسیاری از مشکلات دندانپزشکی از نظر زیبایی و عملکرد برای بیمار ایجاد کند.

به طور خلاصه ، بیماری های لثه بسیار شایع می باشند ، بنابراین اطلاع در مورد عوارض جانبی و همچنین درمان آن بسیار اهمیت دارد. اگر از التهاب لثه یا پریودنتیت رنج می برید ، از مشورت با دندانپزشکان متخصص کلینیک های دندانپزشکی آرمانی دریغ نکنید. شما می توانید با کلینیک های دندانپزشکی ما را در شهر قدس ، کرج ، اندیشه یا شهریار تماس بگیرید.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید