6 مشکلات رایج دهان و دندان بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون یک اختلال مغزی است که باعث لرزش، سفتی، مشکلات در راه رفتن، تعادل و ناهماهنگی در بدن  می شود.

مشکلات دندانپزشکی و پارکینسون:

علائم پارکینسون و داروهای پارکینسون می توانند مشکلاتی در سلامت دندان و دهان شما ایجاد کنند. این مشکلات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. خشکی دهان
  2. مشکل در بلع
  3. ترشح بزاق زیاد
  4. مشکل در کنترل دندان مصنوعی
  5. مشکل در تمیز کردن دندان ها
  6. افزایش پوسیدگی دندان

بیماری پارکینسون

خشکی دهان (زیروستوما)

ترشح بزاق برای سلامت دهان بسیار مهم است و کمک می کند از طعم و مزه‌ی غذای خود لذت ببرید و همچنین درغذاهای مرطوب به قورت دادن غذا کمک می کند.

جالب است بدانید که بزاق دارای آنتی باکتریال است و دارای آنزیم هایی است که به شما در خوردن و هضم غذا نیز کمک می کند.

بدون ترشح بزاق کافی، ممکن است شما مشکل خشکی دهان را تجربه کنید. خشکی دهان می تواند منجر به میزان بالاتر پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. ریشه های باز می توانند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهند. همچنین می تواند باعث شل شدن پروتز شود و کنترل آن را دشوار کند.

خشکی دهان همچنین می تواند اثرات مضر قند را بر روی دندان های شما افزایش دهد. به همین دلیل توجه به این امر مهم است که مراقب آنچه می خورید و زمان خوردن آن نیز باشید.

برخی از داروهای بیماری پارکینسون می توانند جریان بزاق را در دهان کاهش دهند. اگر چنین چیزی را تجربه کردید، به دندانپزشک خود اطلاع دهید که پزشک با توجه به شرایط بیماری شما و صلاحدید خود نسخه  و پیشنهادات مناسب شما را تجویز کند.

بیشتر بخوانید
پریکورونیت ممکن است علت دندان درد شما باشد!

پزشک شما ممکن است داروهایی که مصرف می‌کنید را نیز بررسی کند، پس بهتر است  فهرستی از داروهای مصرفی خود را برای نشان دادن به  پزشک خود همراه داشته باشید.

مشکل خشکی دهان خود را بهتر است به پزشک خانواده، متخصص دندانپزشک یا پزشک متخصص بیماری پارکینسون خود اطلاع دهید، چرا که آنها می توانند درمان های مختلفی را توصیه کنند که  مناسب با شرایط بیماری و داروهای مصرفی شماست ومشکلات دیگری را ایجاد نمی کنند.

نکات زیر می تواند به کاهش خشکی دهان کمک کند.

کاری که باید انجام دهید:

  1. مکررا آب بنوشید.
  2. آدامس بدون قند بجوید.
  3. برای محافظت از لب های خود از مرطوب کننده استفاده کنید
  4. به هنگام خواب دندان مصنوعی را بردارید
  5. رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید

بیماری پارکینسون

کارهایی که نباید انجام دهید:

استعمال دخانیات خشکی دهان را بدتر می کند. از دهانشویه هایی که دندانپزشک برایتان تجویز نکرده است استفاده نکنید، زیرا ممکن است حاوی الکل باشند که ممکن است خشکی را افزایش دهد.

سوزش دهان و بیماری پارکینسون

برخی از افراد مبتلا به پارکینسون از احساس سوزش در دهان شکایت دارند. این درد و سوزش  ممکن است به دلیل خشکی دهان یا مصرف لوودوپا باشد. اگرشما هم این مشکل را دارید، با دندانپزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی خود اطلاع  کنید.

مشکلات بلع و بیماری پارکینسون

اگر شما بیماری پارکینسون دارید، ممکن است در بلعیدن غذا نیز مشکل داشته باشید زیرا عضلات فک و صورت شما در سایه ی عوارض این بیماری ضعیف شده است. اکه ضعیف شدن فک شما  می تواند بر میزان خوب جویدن شما نیز تأثیر بگذارد.

آب دهان (Sialore)

از جمله مشکلات رایج دهان و دندان بیماری پارکینسون، ترشحات بیش از حد دهان است. در این شرایط بزاق در دهانتان جمع می‌شود و می‌تواند از گوشه‌های دهانتان سرریز شود. آب دهان می تواند باعث درد دهان شود و وضعیت بدنی شما را بدتر کند. افرادی که در حالت کج و وارونه می‌‍خوابند ممکن است در بستن لب های خود مشکل داشته باشند. این می تواند کنترل بزاق خارج شده از دهان را دشوار کند. به همین دلیل مهم است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود برای دریافت درمان مناسب ویزیت شوید.

بیشتر بخوانید
انواع عفونت های دندانی

همچنین می‌توانید این تمرینات ساده را در خانه و جلوی آینه امتحان کنید تا از ترشح  زیاد آب دهان جلوگیری کنید. این تمرینات به شما کمک می کنند تا از کارهایی که لب هایتان انجام می دهند و اینکه چقدر باید آنها را محکم نگه دارید تا بزاق دهان را در خود نگه دارید آگاه شوید.

لب های خود را تا حد امکان محکم ببندید و تا چهار نگه دارید، شل کنید، سپس پنج بار تکرار کنید. لب هایتان را به هم بزنید. لب های خود را در یک لبخند پهن قرار دهید، تا چهار بشمارید و استراحت کنید.

به دندانپزشک خود مراجعه کنید!

بسیار اهمیت دارد که به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. متخصص دندانپزشکی به سرعت مشکلات را شناسایی و درمان می کند و از بدتر شدن آنها جلوگیری می کند. دندانپزشک به شما خواهد گفت که به چه نوع کنترلی نیاز دارید.

آیا بیماری پارکینسون شما نیاز به مراجعه به دندانپزشک متخصص دارد؟

لازم است که دندانپزشک خودرا از بیماری پارکینسون خود مطلع کنید. دندانپزشکان می توانند افراد را در هر مرحله ای از بیماری پارکینسون درمان کنند. با این حال، در مورد مشکلاتی که به دلیل پارکینسون با آن مواجه هستید، با پرشک خود صحبت کنید.

بیماری پارکینسون

جراحی دندان

اگر نیاز به جراحی دندان دارید،  دندانپزشک خود را در مورد علائم پارکینسون که تجربه می کنید آگاه کنید. در مورد اینکه چگونه این موارد ممکن است بر جراحی شما تأثیر بگذارد صحبت کنید. همچنین باید به دندانپزشک خود در مورد رژیم دارویی خود مطلع کنید تا بتوانید پس از جراحی به دریافت دوز صحیح داروها ادامه دهید.

اگر شوک عمیق مغزی دریافت کرده اید و اکنون نیاز به جراحی دندان دارید، باید آنتی بیوتیک مصرف کنید. آنتی بیوتیک کمک می کند مطمئن شوید که عفونت یا مشکل دیگری که می تواند دستگاه تحریک عمقی مغز شما را تحت تاثیر قرار دهد، دریافت نمی کنید.

بیشتر بخوانید
داروهای پس از ایمپلنت دندان چیست؟

نکاتی برای بیماران پارکینسونی که دارای دندان طبیعی هستند

تمیز کردن تمام قسمت های دندان به خصوص قسمتی که دندان به لثه وصل می‌شود بسیارمهم است. به یاد داشته باشید که هر دو طرف دندان را مسواک بزنید. شما باید از هرروشی  که برای شما راحت تر و مناسب تر است  استفاده کنید. یک مسواک برقی برای اینکار در نظر بگیرید، زیرا وزن اضافی  مسواک می تواند به کاهش لرزش دست شما کمک کند.

نکاتی برای افراد دارای دندان مصنوعی

اگر دندان مصنوعی دارید، با در آوردن آنها  شما می‌توانید به راحتی تمام سطوح  دندان را تمیز کنید. همپنین ممکن است در دندان های طبیعی و همچنین در دندان های مصنوعی شما پلاک  جمع شود که می تواند باعث تحریک پوست روی گونه ها، لثه ها و سقف دهان شود.

انجام موارد زیر ممکن است برای جلوگیری از این مشکل مفید باشد.

  1. همیشه پروتز خود را روی یک سینک آب تمیز کنید. به این ترتیب می توانید از شکستن آنها حتی اگر آنها به صورت اتفاقی از دستتان بیافتد جلوگیری کنید.
  2. پروتز خود را یک شب در آب خیس کنید و سپس به آرامی زیر آب بکشید.
  3. .اگر از محلول خیساندنی برای تمیز کردن دندان مصنوعی خود استفاده می کنید، دستورالعمل ها را دنبال کنید. ماندن آن در محلول برای مدت طولانی می تواند به پروتز آسیب برساند.
  4. مطمئن شوید که محلول دندان مصنوعی شما خیلی داغ نباشد زیرا گرما می تواند به پلاستیک دندان مصنوعی آسیب برساند.
  5. از پودر سفید کننده روی دندان مصنوعی استفاده نکنید.
  6. اگر روی دندان مصنوعی خود لکه دیدید از دندانپزشک خود بخواهید آنها را برای شما تمیز کند.

بیماری پارکینسون

کنترل پروتزها

اگر شما از دندان مصنوعی  متحرک استفاده می کنید، بیماری پارکینسون ممکن است دلیلی برعدم توانایی شما در کنترل آن باشد.

دلیل این امر ممکن است:

  1. مشکل در کنترل عضلات صورت
  2. از دست دادن تون عضلانی
  3. دهان خشک
  4. تجمع بزاق
  5. پروتزهای بد طراحی شده
  6. دندان مصنوعی قدیمی و بسیار فرسوده


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید