چرا برای سلامت دندان خود باید از نی استفاده کنید؟

باور کنید یا نه، یک حرکت کوچک مانند استفاده از نی‌ می تواند بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر بگذارد. امروزه استفاده از نی‌ ها به صورت چشمگیری افزایش یافته است. وقتی بیرون نوشیدنی می خورید، نی می تواند راهی آسان و بهداشتی برای نوشیدن نوشیدنی خود به شما ارائه دهد. در بیشتر رستوران‌ها، نوشیدنی‌ها با نی عرضه می‌شوند و بسیاری از مردم نی‌های قابل استفاده مجدد را برای استفاده در خانه و خارج از منزل انتخاب می‌کنند. نی های سیلیکونی، شیشه ای و فلزی اکنون در خانه های بیشتر مردم یافت می شود.

پس نوشیدن با نی چه تاثیری روی دندان های شما می گذارد؟ آیا استفاده از نی‌برای سلامت دندان مفید است یا مضر؟ برای پاسخ به این سوالات، لیستی از مزایا و معایب نوشیدن از طریق نی وسلامت دهان  ایجاد کرده ایم.

مزایای استفاده از نی‌ چیست؟

استفاده از نی‌ی به دلایل مختلف برای سلامت دهان و دندان شما بهتر است و می تواند برای سایر جنبه های سلامت کلی شما نیز مفید باشد. برخی از مزایای اصلی نوشیدن با نی عبارتند از:

استفاده از نی‌

۱-استفاده از نی‌ از لک شدن دندان های جلویی جلوگیری می کند

هنگامی که با نی می نوشید، تماس بین نوشیدنی و دندان های جلویی شما کاهش مییابد، به خصوص اگر نی را داخل دهان وعقب تر از دندان های جلویی خود قرار دهید. نوشیدنی‌های تیره مانند نوشابه، چای و قهوه باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند و وقتی از لیوان می‌نوشید، کاملاً دندان‌هایتان را می‌پوشانند. بنابراین، با نوشیدن از طریق نی برایفرستادن نوشیدنیبه دهان بدون برخورد به دندان های جلویی، تغییر رنگ دندان ها را کاهش می دهید.

۲-از دندان ها در برابر آسیب اسید محافظت می کند

نوشابه ها، آب میوه، الکل و آب لیمو همگی PH بالایی دارند. با گذشت زمان، این اسیدیته می تواند مینای دندان را از بین ببرد و منجر به حساسیت دندان و سایر مشکلات سلامت دندان شود. با استفاده از نی‌، می‌توانید آنها را به پشت دهان هدایت کنید و تماس آن‌ها با دندان‌ها را کاهش دهید و مینای دندان در معرض این اسیدها قرار نگیرد.

بیشتر بخوانید
5 نکته برای مراقبت از روکش دندان سرامیکی

تاثیر مثبت استفاده از نی‌ در سلامت دهان و دندان

۳-از دندان ها در برابر قند محافظت می کند

هنگامی که یک نوشیدنی شیرین را از لیوان می نوشید، نوشیدنی مستقیماً با کل دهان شما تماس پیدا می کند و دندان های شما را با شکر می پوشاند. باکتری های عامل پوسیدگی از این قند تغذیه می کنند، که شما را در معرض خطر بیشتر پوسیدگی دندان قرار می دهد که نیاز به پرکردن یا سایر روش های دندانپزشکی دارد. نوشیدن با نی، قرار گرفتن دندان ها در معرض قند را زمانی که نی به سمت پشت دهان قرار می دهد، به حداقل می رساند.

۴- باعث مصرف روزانه آب بیشترمی‌شود

بسیاری از مردم متوجه شده‌اند که وقتی از طریق نی آب می نوشند، در طول روز آب بیشتری می نوشند. این به این دلیل است که نوشیدن از طریق نی راحت تر ازنوشیدن اب به وسیله‌ی  لیوان است. نوشیدن آب هم برای سلامت دهان و هم برای سلامت کلیبدن شما بسیار مهم است.

۵- بهداشت دهان و دندان شما را بهبود می بخشد

نوشیدن با نی بهداشتی تر از قرار دادن مستقیم دهان خود در یک لیوانیا قوطی نوشیدنی است. یک لیوان در رستوران اگر به درستی شسته نشود یا به درستی از آن استفاده نشود، می تواند حاوی باکتری باشد. باکتری‌های مضر نیز می‌توانند بر روی درب قوطی‌های آلومینیومی در حین نگهداری، حمل و نقل یا حمل و نقل در فروشگاه تجمع کنند. نی مانع از قرار دادن لب‌هایتان روی سطحی می‌شود که ممکن است با باکتری‌هایی که نمی‌خواهید در دهانتان باشد پوشیده شده باشد.

آیا نوشیدن با نی ضرر دارد؟

در حالی که نوشیدن از طریق نی فواید بسیاری برای سلامت دندان شما دارد، چند نکته منفی نیز وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. اینها؛

۱-ممکن است باعث ایجاد لکه بر روی دندان های عقبی شود

در حالی که نی به کاهش تغییر رنگ دندان های قدامی شما کمک می کند، استفاده از آن ها لکه ها را به طور کامل از بین نمی برد. این نوشیدنی ممکن است به جای آن با دندان های عقب شما برخورد کند و این ممکن است باعث ایجاد لکه در نواحی دیگر شود. اگر نی را جلوی دندان های جلویی خود قرار دهید، این دندان ها نیز مستعد لک می شوند.

۲- ممکن است باعث ایجاد چین و چروک دراطراف لب شود

نوشیدن با نی مستلزم آن است که لب هایتان را جمع کنید. این باعث ایجاد چین و چروک در اطراف لب ها می شود، مانند چین و چروک های روی لب افراد سیگاری.

۳- جریان نوشیدنی می‌تواند باعث ایجاد حفره در دندان شود

بسته به نحوه قرار گرفتن نی، جریان غلیظتری از مایع ممکن است به طور مکرر به یکیا چند نقطه برخورد کند. این می تواند باعث پوسیدگی ناهموار دندان و ایجاد فضای خالی در پشت دهان یا بین دندان ها شود. بسیار مهم است که نی خود را طوری قرار دهید که نوشیدنی شما به دندان شما برخورد نکند.

آیا نوشیدن مایعات از طریق نی از دندان های شما محافظت می کند؟

پاسخ کاملاً بله است، نوشیدن از طریق نی بدون شک یک لایه محافظتی اضافی برای دندان ها و لثه های ما ایجاد می کند، به خصوص زمانی که نوشابه، آب مرکبات یا نوشابه های انرژی زا می نوشیم، نی باعث می شود که مایع مستقیماً به گلو برود وکل دهان آغشته نشود. سطح دندانی قند، همان چیزی است که باکتری های دهان را تغذیه می کند و جای خود را به حفره های دندانی می دهد.

بیشتر بخوانید
راهنمای کامل مسواک زدن کودکان همراه با آموزش تصویری

نی ها همچنین با محدود کردن قرار گرفتن در معرض عوامل شیمیایی ناشی از نوشیدنی های اسیدی، قهوه، آب میوه ها ونوشیدنی های قرمز از تغییر رنگ و لکه شدن دندان ها جلوگیری می کنند.مواد شیمیایی آن به طور موثری دندان های شما را لکه دار می کند و در نتیجه رنگ آن مات تر می شود

دلایل زیادی برای استفاده از نی و سلامت دهان و دندان شما وجود دارد. در زیر 3 دلیل برای محافظت از دندان ها در هنگام نوشیدن نوشیدنی های مورد علاقه تان را آورده شده است:

 نی‌

خداحافظی با دندان های لکه دار!

هنگامی که عوامل شیمیایی مستقیماً از لیوان به گلو از طریق نی عبور می کنند و ما در دهان خود نمی چرخیم، تماس با مواد سفید کننده به طور تصاعدی به حداقل می رسد، مانند “تانن” موجود در قهوه و تغییر رنگ. پر شدگی های دندانی. .

یکی از راه‌های خداحافظی با دندان‌های لکه‌دار، استفاده از نی است و همچنین مسواک زدن دندان‌ها حداقل دو بار در روز به مدت ۲ تا ۳ دقیقه طول می‌کشد، نخ دندان کشیدن روزانه، دهان‌شویه و مراجعه به دندان‌پزشک حداقل هر ۶ ماه یکبار برای معاینه کامل دهان و دندان. در صورت لزوم جرمگیری دندان توسط پزشک متخصصتان.

نی‌ها از دندان های شما در برابر پوسیدگی دندان نیز محافظت می کنند

اگر شما هم جزو کسانی هستید که هر از گاهی کمی نوشابه  می نوشید، در صورت استفاده  از نی  خطر پوسیدگی دندان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهید .قند غذای اصلی باکتری های دهان است که در پایان فرآیند تغذیه، اسیدهای مضری ترشح می کنند که مینای دندان را از بین می برد. پوسیدگی‌های  دندان، در بدترین حالت ممکن است عاج دندان را که ساختاری مایل به زرد است، در معرض دید قرار دهند، رنگ دندان‌ها را تغییر داده و یا حفره‌ای به اعصاب دندان باز می‌کنند که به نوبه خود منجر  به درد، ناراحتی و حساسیت دندانی می‌شود.

استفاده از نی از حساسیت دندان جلوگیری می کند

متخصصان مختلف در سراسر جهان بیان کرده اند که با کاهش فرصت های حمله قند و اسید به مینای دندان، می توان از ما در برابر حساسیت های ناشی از فرسایش و پوسیدگی دندان محافظت کرد، در این دسته از ایده ها، استفاده از نی به کاهش این ضربه های حساسیت دندانی ناشی از پوسیدگی دندان کمک می کند. نوشیدنی هایی با دمای شدید، چه سرد و چه گرم.

سلامت دندان

نکات استفاده صحیح از نی برای محافظت از دندان ها

قبل از نوشیدن، نی را در پشت دهان خود قرار دهید تا قرار گرفتن مایع در برابر دندان ها به حداقل برسد.

استفاده از نی نوشیدنی های اسیدی یا شیرین را در دهان خود نچرخانید.

بیشتر بخوانید
راهنمای کامل تمیز کردن مسواک و زمان تعویض مسواک

مصرف نوشابه، نوشابه های انرژی زا، قهوه و چای سیاه را در طول برنامه روزانه خود کاهش دهید.

پس از مصرف نوشیدنی های شیرین یا اسیدی، مقداری آب بنوشید یا آدامس های بدون قند بجوید تا جریان بزاق را افزایش داده و دندان ها را دوباره معدنی کند.

بلافاصله پس از مصرف نوشیدنی‌های اسیدی  دندان‌های خود را مسواک نزنید زیرا ممکن است مینای دندان را با مواد فعال اسید که به آسیب مضاعف تبدیل می‌شود، از بین ببرید. علاوه بر موارد مختلف مطالعات نشان داده اند که مسواک زدن بلافاصله پس از مصرف غذاها یا نوشیدنی های اسیدی ممکن است مواد شیمیایی را به عمق مینا و عاج دندان فشار دهد.

فرسایش اسیدی ناشی از غذاها و نوشیدنی های اسیدی مهم ترین مشکل سلامت دندان قرن است. نوشیدنی های اسیدی، آب میوه ها، برخی میوه ها و نوشابه های گازدار باعث فرسایش دندان می شوند. یکی از موثرترین روش ها استفاده از نی در حین نوشیدن نوشابه است

فرسایش اسیدی که به عنوان مهمترین مشکل بهداشت دهان و دندان قرن بیست و یکم تعریف می شود، با نرم شدن موقت سطح مینای دندان در نتیجه تماس غذاها و نوشیدنی های اسیدی با دندان اتفاق می افتد. با گذشت زمان، این نرم شدن اسیدی می تواند منجر به سایش قابل توجه و در نتیجه کاهش ضخامت مینای دندان شود. این امر باعث تغییر در بافت، شکل و ظاهر دندان و در نتیجه افزایش حساسیت دندان می شود.

فرسایش اسیدی ناشی از غذاها و نوشیدنی های اسیدی، مهم ترین مشکل سلامت دندان قرن در کنار پوسیدگی دندان است. تمام نوشیدنی های اسیدی با یا بدون شکر، آب میوه های تازه یا آماده، برخی میوه ها، نوشابه های گازدار باعث فرسایش جدی دندان ها می شوند.

نوشیدن نوشیدنی های بدون قند یا سبک از فرسایش دندان و از بین رفتن بافت سخت جلوگیری نمی کند. زیرا اسید موجود در آن مهم است. یکی از موثرترین روش ها استفاده از نی در هنگام نوشیدن این گونه نوشیدنی ها است.

بهداشت دهان و دندان پس از آشامیدن نوشیدنی

در اینجا چند پیشنهاد برای  برای حل این مشکل و استفاده از نی وجود دارد:

  1. نی را مستقیماً در دهان خود قرار دهید و به دندان های خود دست نزنید.
  2. عادات غذایی و آشامیدنی خود را با دقت مرور کنید.
  3. غذاها و نوشیدنی های اسیدی باید به سرعت از دهان شما عبور کنند تا زمان تماس با دندان شما کوتاه بماند.
  4. نوشیدنی های گازدار را سریع بنوشید، از نوشیدن جرعه های کوچک برای مدت طولانی خودداری کنید.
  5. نوشیدنی های گازدار را در دهان خود نگه ندارید و برای از بین بردن کف آنها نروید.

با توجه به اینکه بسیاری از افراد از فرسایش اسیدی اطلاعی ندارند یا متوجه نمی شوند که چه اتفاقی برای دندان هایشان می افتد و اغلب تا زمانی که مراحل پیشرفته را طی نمی کنند به دندانپزشک مراجعه نمی کنند، کارشناسان توصیه می کنند کسانی که برای معاینه به دندانپزشک مراجعه می کنند، اطلاعات لازم را کسب کنند. فرسایش اسیدی و اینکه کنترل فرسایش اسیدی بخشی از کنترل بهداشت عمومی دهان و دندان است.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید