پالپوتومی چیست؟

پالپوتومی یک روش دندانپزشکی است که در آن پالپ دندان (قسمت قابل مشاهده دندان) برداشته می شود و پوسته موجود در کانال ریشه دست نخورده باقی می ماند.

این روش عمدتاً روی دندان های شیری (کودکان) استفاده می شود و برای درمان پوسیدگی های دندانی که تا پالپ گسترش مییابد استفاده می شود.

 

هدف از پالپوتومی

اگر کودک شما هنگام تماس چیزهای سرد، گرم یا شیرین از درد شکایت دارد، ممکن است دندان پوسیده داشته باشد. پالپیت التهاب فلس است و علت اصلی آن حفره های درمان نشده است. (پوسیدگی دندان).

اگر در معاینات دندانپزشکی مشخص شود که پوسیدگی بر روی پالپ در تاج کودک شما تأثیر گذاشته است، دندانپزشک شما توصیه می کند که فرزندتان تحت پالپوتومی قرار گیرد.

علاوه بر این، زمانی که پوسیدگی به پالپ در تاج بسیار نزدیک است، برداشتن پوسیدگی به گونه ای انجام می شود که پالپ در معرض دید قرار گیرد. این معاینه را می توان با معاینه فیزیکی دندان یا با اشعه ایکس انجام داد.

اگر مشخص شود که کودک شما پالپیت برگشت ناپذیر ناشی از پوسیدگی دندان دارد، پوسته دندان به شدت آسیب دیده است، پالپوتومی انجام نمی شود. در عوض، کودک شما باید تحت پالپکتومی ویا درمان کشیدن دندان قرار گیرد.

مراحل پالپوتومی

اگرچه بسیار کمتر رایج است، پالپوتومی نیز ممکن است زمانی انجام شود که کودک شما آسیب فیزیکی شدیدی به دندان وارد کرده باشد. پالپوتومی معمولا برای حفظ دندان و پالپ در ریشه دندان انجام می شود.

ممکن است تعجب کنید که چرا دندان آسیب دیده کودکتان به سادگی کشیده نمی شود زیرا این یک دندان شیری است که در نهایت با یک دندان دائمی جایگزین می شود. دلیل نکشیدن دندان شیری این است که دندان های شیری به اطمینان از چیدمان مناسب فضای دائمی کمک می کنند و پس از شروع رشد باید فضای کافی برای رشد داشته باشند.

بیشتر بخوانید
ایمپلنت در سالمندان

به معنای واقعی کلمه، پالپوتومی برای اشاره به کل عمل، از جمله پر کردن حفره ای که پالپ از آن خارج شده است، با داروهای خاص استفاده می شود.

اگرچه پالپوتومی معمولاً روی دندان‌های شیری انجام می‌شود، اما می‌توان آن را با موفقیت روی دندان‌های دائمی نیز اعمال کرد.

پالپوتومی را نباید با پالپکتومی اشتباه گرفت. مورد دوم زمانی انجام می شود که پوسیدگی دندان کودک شما از قسمت بالایی دندان تا ریشه گسترش یابد.

 

خطرات و موارد منع مصرف

 

پالپوتومییک روش بسیار ایمن است و هیچ خطر جدی در ارتباط با آن وجود ندارد. اگر پالپ ریشه (پالپ رادیکولار) حیاتی نباشد، پالپوتومی نباید انجام شود.

این بدان معنی است که پالپ در آنجا نباید عفونی شود و در طول عمل هنوز سالم باشد.

پالپوتومی

قبل از شروع درمان

روند درمان چگونه است:

1. زمان:

پالپوتومی بین 30 تا 45 دقیقه و در برخی موارد کمی بیشتر طول می کشد.

2.مکان:

این عمل در کلینیک انجام می شود.

3. چه چیزی با خود همراه داشته باشیم :

می‌توانید در صورت وجود، وسیله‌ای برای فرزندتان بیاورید که بعد از درمان به او آرامش دهد.

در طول درمان

حداقل یکی از والدین می تواند در طول درمان در کنار کودک بماند.

ناحیه اطراف دندان با یک ژل بی حس کننده بی حس می شود و سپس بی حس کننده موضعی تزریق می شود. در غیر این صورت، ممکن است به کودک شما یک داروی آرام بخش داده شود. گزینه انتخاب شده معمولاً به پزشک شما بستگی دارد.

دندانپزشک دندان مورد نظر را انتخاب می کند و هرگونه حفره روی دندان یا اطراف آن را برای جلوگیری از آلودگی پالپ از بین می برد. سپس مینا و عاج سوراخ شده و محفظه پالپ باز می شود.

بیشتر بخوانید
معرفی بهترین کلینیک دندانپزشکی در نصیرآباد

هنگامی که سقف پالپ به آن برخورد می کند، خونریزی می کند. این نشان می دهد که دندان هنوز سالم است. اگر محفظه پالپ پر از چرک یا خالی و خشک باشد، دندانپزشک نمی تواند پالپوتومی را انجام دهد. سپس آنها باید پالپکتومی انجام دهند و یا دندان را بکشند.

پالپوتومی

سپس پالپ کرونر برداشته می شود. وقتی این کار انجام شد، از سواب‌های پنبه‌ای مرطوب یا گلوله‌ها برای جلوگیری از خونریزی و تمیز کردن ناحیه استفاده می‌شود. در حالت ایده آل، این خونریزی باید ظرف یک یا دو دقیقه یا حداکثر پنج دقیقه متوقف شود. دندانپزشکان مختلف محدودیت زمانی خاص خود را دارند.

اگر بعد از این مدت خونریزی متوقف نشد، نشان دهنده این است که پالپ موجود در ریشه دیگر سالم نیست و احتمالاً تحت تأثیر پوسیدگی دندان قرار گرفته است. بنابراین، پالپکتومی یا دندان کشی مورد نیاز خواهد بود.

پس از قطع خونریزی، پالپ رادیکولار با داروهای مخصوص درمان و بسته می شود. این دارو معمولاً یا فرموکرزول، سولفات آهن یا سنگدانه های تری اکسید معدنی است.

همچنین ممکن است دندانپزشک شما ترجیح دهد از لیزر درمانی به جای داروها برای درمان استفاده کند، زیرا پالپوتومی لیزری دارای چنین درصد موفقیت بالایی است. پس از انجام این کار، محفظه پالپ دندان با اوژنول اکسید روی یا پایه دیگری مهر و موم می شود. سپس دندان ترمیم می شود. این کار معمولا با روکش فولادی ضد زنگ انجام می شود.

ممکن است کودک شما بعد از عمل کمی درد یا تورم داشته باشد. دندانپزشک شما احتمالاً داروهای ضد درد را برای کمک به این امر تجویز می کند.

بیشتر بخوانید
علل تغییر رنگ کامپوزیت ونیر

عکس رادیولوژی پالپوتومی

بعد از درمان

دندانپزشک شما احتمالاً بلافاصله پس از عمل دستورالعمل هایی در مورد انواع و درجه حرارت غذاهایی که کودک شما می تواند بخورد به شما می دهد. دندانپزشک شما همچنین ممکن است کودک شما را با شکر یا سایر مواد غذایی چسبنده درمان کند تا زمانی که روکش فولادی ضد زنگ که برای ترمیم دندان ها استفاده می شود بتواند خود را حفظ کند

آنها همچنین به شما خواهند گفت که از خوردن غذا تا یک ساعت اجتناب کنید.

ضروری است که  از یک روال مراقبت از دهان و دندان عالی با کودک خود پیروی کنید تا دندان های دیگر تحت تأثیر پوسیدگی دندان قرار نگیرند. شما باید از دندانپزشک خود بپرسید که او چه چیزی را به عنوان یک روال مراقبت از دهان توصیه می کند. همچنین باید مطمئن شوید که کودک خود را برای معاینات منظم دندانپزشکی برنامه ریزی شده آماده کنید.

پالپوتومی بزرگسالان

پالپوتومی بزرگسالان اساساً مانند پالپوتومی دندان های شیری انجام می شود. با این حال، از آنجایی که دندانپزشکان در درمان دندان‌های دائمی بزرگسالان، کانال‌های ریشه را ترجیح می‌دهند، اغلب انجام نمی‌شوند.

دلیل پالپوتومی دندان

نتیجه؛

طبیعی است که وقتی فرزندتان در شرف انجام هر گونه روش پزشکی است، نگران باشید. با این حال، می توانید مطمئن باشید که پالپوتومی عملا یک روش بدون خطر است. پس از از بین رفتن اثر بیهوشی یا آرام بخش استفاده شده در طول عمل، کودک شما ایستاده و فعال خواهد بود. اگر سؤال یا نگرانی دارید، به یاد داشته باشید که ضروری است که آنها را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید