هر آنچه در باره مراقبت از دندان باید بدانید

ذرات غذایی که در دهان باقی می‌مانند با بزاق مخلوط می‌شوند و یک ماده چسبنده روی دندان‌ها ایجاد می‌کنند. لایه بی رنگ باکتری که به این ترتیب روی دندان‌ها در امتداد خط لثه‌ایجاد می‌شود پلاک نامیده می‌شود. شکل سخت شده پلاک که تارتار نام دارد به مینای دندان زیر خط لثه چسبیده است.

باکتری‌های موجود در پلاک باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان می‌شوند. اگر پلاک درمان نشود، بافت‌های نگهدارنده دندان را از بین می‌برد، آنها را پوسیده می‌کند، بوی بد دهان ایجاد می‌کند و در نهایت دندان را از دست می‌دهد؛ بنابراین، مسواک زدن صحیح و منظم برای محافظت از دندان‌ها مهم است.

 

مسواک زدن

1.     توصیه‌های مسواک زدن

مسواک زدن باید سطح داخلی، سطح بیرونی و سطوح جویدنی دندان‌ها را بپوشاند. مسواک زدن دو بار در روز به مدت 2 دقیقه در هر بار ایده آل است.

مسواک‌ها در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف وجود دارند. ما می‌توانیم یکی را انتخاب کنیم که در دست به آسانی جا بگیرد و در دهان راحت باشد. موهای نرم ترجیح داده می‌شوند زیرا موهای سفت‌تر می‌توانند به لثه آسیب برسانند. به دلیل استفاده منظم، مسواک کهنه کمتر اثر می‌کند، بنابراین زمان ایده آل برای تعویض مسواک هر سه تا چهار ماه یک بار یا هر زمان که براش آسیب ببینند است.

armani1 1

آیا کیت‌های سفید کننده دندان بی خطر هستند؟

برای پاک کردن خمیر و زباله‌های باقی مانده در مسواک باید پس از هر بار استفاده کاملاً شسته شود، در وضعیت عمودی قرار گیرد و برای جلوگیری از رشد میکروبی در هوا خشک شود. اگر مسواک‌ها نیاز به ضدعفونی داشته باشند، ممکن است از دستگاه‌های ضدعفونی کننده مسواک استفاده شود. مسواک‌ها را نباید از نظر بهداشتی با یکدیگر به اشتراک گذاشته شود.

 

تحقیقات زیر اثربخشی ابزارهای مختلف بهداشت دهان را بررسی می‌کند:

بر خلاف مسواک‌های دستی، مسواک برقی از انواع مختلفی از حرکت سر استفاده می‌کنند، از پهلو به پهلو، نوسان مخالف، نوسان چرخشی، دایره‌ای و اولتراسونیک برای تسهیل مسواک زدن. مسواک‌های الکترونیکی برای افراد مسن، کودکان، افراد دارای معلولیت و افرادی که از وسایل دندانپزشکی مانند بریس استفاده می‌کنند مفید است.

بیشتر بخوانید
بدترین توصیه های دندانپزشکی که ممکن است شنیده باشید

 

2.     تکنیک‌های مسواک زدن در بزرگسالان برای مراقبت از دندان:

برخی از انسان‌ها خیلی کم مسواک می‌زنند در حالی که برخی دیگر خیلی طولانی مسواک می‌زنند که به لثه‌ها آسیب می‌رساند و مینای دندان را تحت فشار قرار می‌دهد. به همین دلیل مسواک زدن منظم و صحیح از اهمیت بیشتری برخوردار است.

armani3 2

به طور کلی، پنج نوع روش مسواک زدن وجود دارد:

 

  1. روش مراقبت از دندان افقی
  2. روش مراقبت از دندان ارتعاشی
  3. روش مراقبت از دندان رول
  4. روش مراقبت از دندان دایره‌ای
  5. روش مراقبت از دندان عمودی

 

روش افقی:

 برس با حرکات افقی کوتاه به جلو و عقب حرکت داده می‌شود که ممکن است به لثه آسیب برساند. اگرچه به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در کنترل پلاک دندان چندان مؤثر نیست.

روش ارتعاشی:

شامل تکنیک‌های Bass یا اصلاح شده Bass، Stillman و Charter است.

روش Bass یا sulcular:

 بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در از بین بردن پلاک دندان بسیار مؤثر در نظر گرفته می‌شود. موها در زاویه 45 درجه نسبت به محور بلند دندان قرار می‌گیرند و با حرکات ارتعاشی کوچک به صورت افقی به جلو و عقب حرکت می‌کنند و هر بار سه دندان را می‌پوشانند. فشار دادن محکم برس‌ها سطوح اکلوزال را تمیز می‌کند.

armani6 2

روش استیلمن:

برای تحریک لثه استفاده می‌شود. موها مانند روش Bass قرار می‌گیرند و قسمتی روی لثه و قسمتی روی دندان قرار می‌گیرند. فشار کمی برای تحریک لثه‌ها با استفاده از یک حرکت ارتعاشی اعمال می‌شود.

روش چارتر:

 برای افرادی که تحت عمل جراحی پریودنتال قرار گرفته‌اند و از دستگاه‌های ارتودنسی و پروتز ثابت استفاده می‌کنند مناسب است. موها به سمت تاجی هدایت می‌شوند و با زاویه 45 درجه نسبت به لثه قرار می‌گیرند.

روش رول:

به بهترین وجه برای بیمارانی که از بافت لثه از نظر آناتومیک طبیعی رنج می‌برند سود می‌برد. موها بر روی لبه لثه‌ای که به سمت اپیکس‌ها هستند قرار می‌گیرند و با اعمال فشار سبک به سطح اکلوزال آورده می‌شوند. برای تمیز کردن سطح بین پروگزیمال و دندان در یک حرکت از یک حرکت رول استفاده می‌کند و به صورت اککلوزال مسواک می‌زند.

 

تکنیک‌های مسواک زدن در کودکان

والدین می‌توانند ظاهر اولین دندان را در کودک خود تماشا کنند و شروع به تمیز کردن روزانه با استفاده از یک پارچه تمیز و مرطوب کنند تا دندان‌های بیشتری ظاهر شوند.

هنگامی که کودک دو‌ساله است، استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید توصیه می‌شود، زیرا فلوراید در محافظت در برابر پوسیدگی مهم است. کودکان خردسال ممکن است مقدار زیادی فلوراید را ببلعند و لکه‌های سفید روی دندان‌های دائمی‌شان ایجاد شود. با استفاده از مقدار کمی خمیر دندان  به اندازه یک نخود روی یک مسواک نرم کوچک می‌توان از این امر جلوگیری کرد. باید به کودکان آموزش داده شود که خمیر دندان را تف کرده و پس از مسواک زدن خوب بشویید.

بیشتر بخوانید
متخصص دندانپزشکی اطفال (پودونتکس) کیست؟

وقتی بچه‌ها خودشان شروع به مسواک زدن می‌کنند، روش دایره‌ای یا روش فونز را می‌توان آموزش داد. این روش شامل قرار دادن مسواک روی دندان‌ها و فشار دادن  روی دندان‌ها است. پس از یک حرکت دایره‌ای با مسواک، دندان‌ها و لثه‌ها در روش مسواک زدن پوشانده می‌شوند.

برای کودکان کوچک با دندان‌های شیری، روش عمودی راحت‌ترین است. مسواک زدن شدید روی دندان‌های بالا و پایین از ویژگی‌های این روش است. از آنجایی که دندان‌ها از هم جدا هستند، هر بخش به طور جداگانه مسواک می‌شود.

لازم به ذکر است که کودکان تا زمانی که بتوانند به طور مستقل مسواک را مدیریت کنند، باید تحت نظارت باشند.

مراقبت از دندان

اصول اساسی برای مسواک زدن:

اگر به روش صحیح مسواک زدن تسلط داشته باشیم، اگر بخواهیم به اثر ایده آل مسواک زدن دست یابیم، باید این اصول را رعایت کنیم.

تمیز کردن منطقه‌ای برای مراقبت از دندان:

دندان‌های دهان را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد: دندان‌های فک بالا و دندان‌های فک پایین. قسمت‌های بالا و پایین را می‌توان به دو طرف چپ و راست تقسیم کرد و هر طرف را می‌توان به سه قسمت جلو، پشت و وسط تقسیم کرد. هر جامعه فقط از دو یا سه دندان تشکیل شده است. مسواک زدن دندان‌ها در یک منطقه کوچک انجام می‌شود. بعد از مسواک زدن یک ناحیه کوچک، قسمت دیگری را مسواک بزنید.

برای مراقبت از دندان به نوبت بشویید:

از آنجایی که دهان قسمت بندی است، باید به ترتیب خاصی برس خورده شود. در غیر این صورت، می‌توان یک ناحیه را تمیز کرد، اما برای شستن قسمت دیگر فراموش کرد. در مورد اولویت مسواک زدن هم بستگی به عادات هر فرد دارد. برای مثال ابتدا بالا و سپس پایین، ابتدا بیرون و سپس داخل، ابتدا چپ و سپس راست.

شستشوی سه طرفه:

بزرگ‌ترین عیب مسواک زدن در عموم مردم این است که فقط قسمت بیرونی دندان‌ها (لب و گونه) مسواک زده می‌شود، در حالی که کام، زبان و سطوح اکلوزال شسته نمی‌شود. در نتیجه، اگرچه ظاهر دندان‌ها بسیار تمیز به نظر می‌رسد، اما اگر دهان خود را باز کنید و با دقت نگاه کنید، متوجه خواهید شد که کام و زبان دندان‌ها با کثیفی پوشیده شده است. به اصطلاح اسکراب سه طرفه مستلزم این است که لب‌ها، گونه‌ها، کام، زبان‌ها و سطوح اکلوزال قابل شستشو باشند.

شستشوی مکرر:

برای دستیابی به هدف تمیز کردن کامل دندان‌ها، شستن دندان‌ها در هر ناحیه حداقل سه تا چهار بار ضروری است تا بتوان دندان‌ها را تمیز کرد. به طور کلی، مسواک زدن کل دهان حداقل سه دقیقه طول می‌کشد.

مراقبت از دندان

5 اصل برای مراقبت از دندان:

احتمالاً در مورد اهمیت مراقبت از دندان شنیده‌اید، اما این دقیقاً به چه معناست؟

بیشتر بخوانید
چگونه از بیدار شدن با خشکی دهان جلوگیری کنیم؟

با رعایت اصول بهداشت دهان و دندان، می‌توانید از ابتلا به پوسیدگی دندان جلوگیری کنید و لبخندی سالم و زیبا داشته باشید. گاهی اوقات ارزیابی اینکه آیا بهداشت دهان و دندان خوب انجام می‌شود دشوار است، اما می‌توانید با درک اصول بهداشت دهان و دندان دقیقاً بدانید که آیا به درستی از دندان‌های خود مراقبت می‌کنید یا خیر.

در زیر پنج اصل ضروری برای رعایت بهداشت دندان ذکر شده است:

 

1.      یک برنامه منظم مسواک زدن داشته باشید:

اول اینکه، حفظ یک برنامه منظم مسواک زدن، یعنی دو بار در روز مسواک زدن بسیار مهم است. برای بسیاری، مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی در شب و بعد از صبحانه در صبح نقطه شروع خوبی است.

 

2.      نخ دندان بکشید و هر روز از دهان‌شویه استفاده کنید:

بسیاری از مردم می‌توانند بدون هیچ مشکلی از یک برنامه مسواک زدن ثابت پیروی کنند، اما در مورد نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان‌شویه که از اجزای اصلی بهداشت دهان و دندان نیز هستند، غفلت نکردن می‌تواند چالش‌برانگیزتر شود.

در حالی که به اندازه مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان‌شویه  ممکن است زیاد زمان‌گیر نباشد، انجام هر دو حداقل یک بار در روز راهی عالی برای حفظ بهداشت دهان و دندان است.

 

3.      از خمیر دندان و دهان‌شویه فلورایدی استفاده کنید

اسید و باکتری بدترین کابوس مینای دندان هستند. از سوی دیگر، فلوراید برای مینای دندان بسیار مفید است. فلوراید مینای دندان را تقویت می‌کند و اطمینان می‌دهد که مواد معدنی مورد نیاز برای مبارزه با هر گونه حمله اسیدی یا باکتری را دارد. بهترین راه برای اطمینان از مقدار مناسب فلوراید استفاده از خمیر دندان و دهان‌شویه مبتنی بر فلوراید است.

armani5 2

4.      از  مصرف غذاها و نوشیدنی‌های مضر خودداری کنید

همان‌طور که گفته شد، غذاهای مبتنی بر اسید و تجمع باکتری‌های مضر می‌توانند به شدت به مینای دندان آسیب وارد کنند. شکر برای دندان‌ها تأثیرات منفی زیادی دارد، پس از مصرف بیش از حد مواد قندی مانند آب نبات، قند حبه‌ای، شکلات، نوشابه راهی عالی برای اطمینان از بهداشت دهان و دندان است.

علاوه بر این، همیشه بهتر است پس از مصرف قهوه، چای یا مصرف دخانیات، احتیاط بیشتری داشته باشید و مسواک بزنید، زیرا می‌تواند منجر به فرسایش مینای دندان و ایجاد لکه‌های تیره روی دندان‌ها شود.

 

5.      در تمام طول روز آب بنوشید

آخرین اما مهم‌ترین اصل، اهمیت نوشیدن آب در طول روز است، به خصوص اگر عادت دارید میان وعده بخورید. آب آشامیدنی به شستن ذرات مضر غذا و سایر موادی که روی دندان‌ها و بین دندان‌ها تجمع می‌کنند کمک می‌کند.

برای بهترین عملکرد بهداشت دهان، سعی کنید قهوه، چای یا نوشابه را جایگزین آب نکنید. با انجام این کار، احتمال ابتلا به بهداشت نامناسب دهان بسیار کاهش می‌یابد.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید