دیاستما

دیاستما، آنچه باید در مورد شکاف دندان بدانید

دیاستما، آنچه باید در مورد شکاف دندان بدانید

شکاف در دندان‌ها می‌تواند باعث شود فرد در مورد لبخند خود احساس ناخوشایندی داشته باشد و اعتماد به نفس خود را از دست بدهد و همچنین ممکن است تأثیر نامطلوبی بر زندگی اجتماعی او بگذارد. بسیاری از افراد نگران این هستند که با آنها برخورد جدی نشود، به ویژه در یک محیط حرفه‌ای و این به وجهه آنها آسیب می‌رساند. علاوه بر ظاهر ناخوشایند، شکاف بین دندان‌ها یا دیاستما باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه، پوسیدگی دندان، تجمع باکتری‌هایی می‌شود که می‌تواند منجر به تارتار یا پلاک دندانی شود.

 

دیاستما چیست؟

دیاستما به فضای بین دو دندان گفته می شود. آنها بیشتر بین دو دندان ثنایا (دندان جلویی) مشاهده می‌شوند، اما می‌توانند بین هر دو دندان دیگری نیز ایجاد شوند. طبق گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا  (ADA)، حدود ۲۵ درصد از بزرگسالان این مشکل را دارند.

یکی از دلایل اصلی دیاستما عدم تطابق اندازه بین استخوان فک و اندازه دندان است. اگر دندان‌ها نسبت به استخوان فک کوچک باشند، شکاف‌های قابل مشاهده‌ای بین آنها وجود خواهد داشت. اگر دندان ها بیش از حد بزرگ باشند، نامرتب خواهند شد. اندازه استخوان فک معمولاً به ژنتیک افراد بستگی دارد.

دیاستما ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد

دیاستما ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد مانند:

 

وقتی دندانی از دست رفته باشد، اندازه آن کوچک باشد یا شکل نامنظم داشته باشد، شکاف ایجاد می‌شود. ایمپلنت دندان جایگزین مناسبی برای افرادی است که دچار ریزش دندان هستند.

مکیدن شست، ممکن است دندان ها را به جلو سوق دهد و شکاف‌هایی را ایجاد کند.

بیشتر بخوانید
همه آنچه باید در مورد جوش زبان بدانید

فضای اضافی در نتیجه رفلکس‌های بلع نادرست ایجاد می‌شوند. غریزه اکثر افراد هنگام قورت دادن بخشی از غذا این است که زبان خود را به سقف دهان خود فشار دهند در حالی که دیگران ممکن است رفلکس بلع داشته باشند که به دهان فشار می‌آورد. این به عنوان فشار زبان شناخته می‌شود و فشار در نهایت آن را به جلو می‌برد و در نتیجه شکاف ایجاد می‌شود.

دلیل دیگر دیاستما، بیماری لثه پریودنتال است. در برخی موارد نادر، باعث بیماری عفونت لثه می‌شود. از سوی دیگر، ژنژیویت نوعی بیماری خفیف لثه است که با تورم لثه آغاز می‌شود. این التهاب منجر به تحلیل استخوان نیز می‌شود. اگر بیمار استخوان زیادی از دست داده باشد، لثه سست می‌شود. در نتیجه ممکن است فاصله بین دندان‌ها ایجاد شود.

چه چیزی باعث ایجاد شکاف بین دندان‌ها می‌شود؟

چه چیزی باعث ایجاد شکاف بین دندان‌ها می‌شود؟

شکاف دندان می‌تواند به روش‌های مختلفی ظاهر شود. فشار دادن زبان یا مکیدن شست که هر دو اغلب در کودکان اتفاق می‌افتد، یک عادت معمول برای ایجاد شکاف دندان است. افرادی که با فشار دادن زبان روی دندان‌های خود غذا را قورت می‌دهند، ممکن است به‌مرورزمان دچار شکاف در دندان‌های خود شوند. کودکی که از پستانک استفاده می‌کند و عادت به مکیدن انگشت شست خود دارد، ممکن است در معرض خطر ایجاد شکاف در دندان‌ها باشد که می‌تواند عواقب طولانی‌مدتی بر سلامت دندان‌هایش داشته باشد. حتی اگر دندان‌های شیری شما سالم باشند، در صورت از دست دادن آنها ممکن است شکاف ایجاد شود.

فاصله بین دندان هااگر رشد فرنوم لبی بین دو دندان ثنایا قرار گیرد، ممکن است دندان ها جدا شده و شکاف ایجاد شود. این فلپ کوچک است که لب بالایی را به لثه‌ها متصل می‌کند. فرنوم لبی باید به اندازه کافی حجیم باشد تا فضای کافی ایجاد کند. در صورتی که بافت لثه به زیر موقعیت استاندارد خود و بین دندان‌های مرکزی سقوط کند، به جلوگیری از بسته شدن شکاف‌ها کمک می‌کند. دندان‌هایی که فضای کمی دارند که ممکن است باز شوند و شکاف ایجاد کنند. عوامل متعددی، از جمله عادات دهانی شما، ممکن است از شکل گیری شکاف دندان جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید
درمان مشکل در بلع

 

درمان شکاف  بین دندان‌ها (دیاستما)

در اولین مشاوره، پزشک روش های مختلف درمان دیاستما را به شما توضیح می‌دهد و به شما در تصمیم گیری بهترین گزینه درمانی کمک می‌کند. به همین دلیل است که نباید هیچ گونه نگرانی خاصی داشته باشید زیرا در کلینیک آرمانی، روش‌های زیر برای درمان شکاف دندان‌ استفاده می شود:

اینویزیلاین

1.     اینویزیلاین

ارتودنسی نامرئی به دلیل این که به صورت سفارشی برای لبخند شما ساخته شده‌اند، ارتودنسی اینویزیلاین یک درمان نسبتاً بدون درد است. استفاده از این الاینرهای شفاف مزایای بی شماری دارد. دندان‌های کج، بایت نامناسب، مال اکلوژن و سایر مشکلات تراز از جمله مشکلاتی هستند که الاینرهای شفاف اینویزیلاین می‌توانند برطرف کنند.

پس از انجام ویزیت دندانپزشکی، دندانپزشک شما از این الاینر‌ها استفاده می‌کند تا به تدریج دندان‌ها را به هم نزدیک‌تر کند. اینویزیلاین یک روش ارتودنسی است که مستلزم تعویض مجموعه‌ای از بریس‌های دندان شفاف هر ۲ هفته یکبار است. این فرایند چندین بار انجام می‌شود تا زمانی که دندان‌های شما دقیقاً در یک راستا قرار گیرند. پس از آن، شما باید از یک نگهدارنده استفاده کنید تا دندان‌های جدید خود را در جای خود نگه دارید.

 

2.      روکش های سرامیکی

روکش های سرامیکی پوسته‌های نازکی از جنس سرامیک هستند که به جلوی دندان‌ها چسبانده می‌شوند. این پوسته قادر است به طور مؤثر ، مشکلات دندانی شما را برطرف کند. روکش های سرامیکی مؤثرترین و معروف‌ترین گزینه‌های درمان دندانپزشکی زیبایی برای این نوع مسائل است.

کامپوزیت دندان

3.     کامپوزیت دندان

رفع شکاف دندان با کامپوزیت در کمتر از 1 ساعت انجام می‌شود. دندانپزشک رنگ کامپوزیتی را انتخاب می‌کند که دقیقاً با رنگ دندان‌های طبیعی شما مطابقت داشته باشد و با دقت مواد رزین را تراشیده تا فاصله دندان را پر کند. پس از پر کردن دندان جلو یا پر کردن شکاف، دندان‌های شما کاملاً بی عیب و نقص به نظر می‌رسند.

بیشتر بخوانید
پیشگیری از درمان ایمپلنت ناموفق

4.     تاج‌های دندان

می‌توان از روکش یا کلاهک دندان برای پوشاندن کل دندان و ترمیم شکاف دندان استفاده کرد. روکش دیاستما نه تنها کیفیت و ظاهر دندان‌های شما را بهبود می‌بخشد، بلکه از افتادن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

فرنکتومی

5.     فرنکتومی

بافت‌هایی که لب بالایی را به لثه‌ها متصل می‌کنند (فرنوم لبی) می‌توانند بزرگ شوند و گاهی بین دندان‌های جلویی کشیده شوند. فرنوم لبی می‌تواند منجر به مشکلات فرنوم یا شکاف بین دندان‌ها شود. اگر چنین باشد، پزشک شما فرنکتومی را انجام می‌دهد. این روش برای کاهش اندازه فرنوم لبیال متورم در نظر گرفته شده است. پس از آن فضای خالی باید با درمان ارتودنسی پر شود.

همین الان وقت بگیرید و به ما مراجعه کنید تا برنامه ریزی درمانی شما انجام شود و اطلاعات بیشتری در مورد روش‌های متعدد رفع شکاف دندان مانند بریس‌های مخفی برای دندان‌های شکاف دار، براکت‌های فلزی و همچنین بقیه ارتودنسی‌های بسته شدن دیاستما به دست آورید.

علاوه بر این، در صورت داشتن هر گونه نگرانی، مشکل، یا سؤالی در مورد هزینه مراقبت‌های دندانپزشکی، گزینه‌های پرداخت جایگزین یا اگر می‌خواهید در مورد خدمات بیشتر بدانید، می‌توانید با ما تماس بگیرید. تیم دندانپزشکان و کارکنان ما همه مشتاق دیدار شما و کمک به شما در بازیابی عزت نفستان هستند. وقتی درمان شما تمام شد، مطمئناً مطب ما را با رضایت کامل ترک خواهید کرد.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید