خطر از دست دادن دندان

خطر از دست دادن دندان

خطر از دست دادن دندان

 

از دست دادن دندان چیست؟

از دست دادن دندان های شیری طبیعی است، اما خطر از دست دادن دندان های دائمی اینطور نیست. پوسیدگی دندان، آسیب و بیماری لثه می تواند باعث از دست دادن دندان شود، فرآیندی که در آن یک یا چند دندان شما لق می شود و در نهایت می ریزد.

علل از دست دادن دندان

برای جلوگیری از، خطر از دست دادن دندان، شناسایی علت آن می تواند مفید باشد. برخی از شایع ترین دلایل خطر از  دست دادن دندان را می توان با یک روال مراقبت از دهان و دندان مناسب اجتناب کرد، در حالی که برخی دیگر نیاز به کمی مراقبت بیشتر دارند:

بیماری لثه: شایع ترین علت از دست دادن دندان، بیماری لثه می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت کلی دهان شما تأثیر بگذارد. انجام اقدامات احتیاطی مناسب برای حفظ سلامت لثه ها می تواند به شما در جلوگیری از ریشه یابی مشکلات لثه کمک کند.

مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن یک بار در روز برای حفظ سلامت لثه بسیار مهم است.

دندان شکسته یا آسیب دیده در صورت عدم درمان به موقع در معرض خطر افتادن است. ترک‌های مینای دندان، لایه‌های زیر دندان شما را در معرض پوسیدگی قرار می‌دهد که می‌تواند منجر به عفونت و از دست دادن دندان شود.  اگر دندان های شما آسیب دیده است، فورا با دندانپزشک خود تماس بگیرید. درمان سریع برای محافظت از دندان ها بسیار مهم است.

پوسیدگی دندان: پوسیدگی، شکل رایج پوسیدگی دندان، سوراخ هایی است که در طول زمان رشد می کنند و در صورت عدم درمان منجر به از دست دادن دندان می شوند.

بیشتر بخوانید
پروتز متحرک دندان چیست؟!

اگر متوجه افزایش حساسیت یا تغییر رنگ در دندان های خود شدید، با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید. اگر دندانپزشک شما تشخیص دهد که پوسیدگی دندان دلیل این مشکل است، برای جلوگیری از پوسیدگی بیشتر به پر کردن نیاز خواهید داشت.شانس بیشتری برای داشتن سلامت جسمی و دندانی بهتری به خود بدهید.

پیشگیری از خطر از دست دادن دندان

پیشگیری از خطر از دست دادن دندان

بیماری پریودنتال، اغلب به دلیل از دست دادن دندان، زمانی رخ می دهد که باکتری های پلاک دندان ها و خط لثه شما را می شکنند و حفره هایی ایجاد می کنند که منجر به عفونت می شود. پیشگیری از بیماری لثه نیز می تواند به جلوگیری از از دست دادن دندان کمک کند.

ایجاد چند اصلاح در روال مراقبت از دهان می تواند به حفظ دندان ها و سلامت لثه ها کمک کند:

تغییر به مسواک برقی: تحقیقات  نشان می دهد که استفاده از مسواک برقی می تواند به جلوگیری از از دست دادن دندان و کند کردن پیشرفت بیماری پریودنتال کمک کند.

یک روال مراقبت از دهان و دندان که دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید می تواند به جلوگیری از از دست دادن دندان و کند کردن پیشرفت بیماری پریودنتال کمک کند. اطمینان حاصل کنید که از قرار ملاقات های منظم با دندانپزشک خود پیروی می کنید تا سلامت دهان و دندان شما بدتر نشود. به طور منظم نخ دندان بکشید: یک روال مراقبت از دهان و دندان که حداقل دو بار در روز نخ دندان بکشید می تواند با از بین بردن بهتر پلاک ها به حفظ سلامت لثه کمک کند.

یک روال صحیح مراقبت از دهان که دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید می تواند به جلوگیری از از دست دادن دندان و حفظ سلامت لثه کمک کند. اطمینان حاصل کنید که از قرار ملاقات های منظم با دندانپزشک خود پیروی می کنید تا سلامت دهان و دندان شما بدتر نشود. در واقع، سه بیماری وجود دارد که پزشک شما برای بهبود سلامت کلی شما و کاهش خطر از دست دادن دندان توصیه می کند.

بیشتر بخوانید
تشخیص پوسیدگی دندان

 افراد مسن به دلیل پوکی استخوان دندان های خود را از دست می دهند

پوکی استخوان پاها، ستون فقرات و مچ پاهای مردان و زنان بسیار مسن را درگیر می کند. اما پوکی استخوان یا “نازک شدن شیمیایی” می تواند باعث از بین رفتن ساختار شیمیایی و از بین رفتن مواد شیمیایی شود.

مطالعات ارتباطی بین از دست دادن شیمیایی فک و از دست دادن دندان پیدا کرده اند. به طور خاص، با ترکیب استخوان از استخوان فک سالم کار می کند که منجر به چچنه در استخوان فک می شود. علاوه بر این، احتمال از دست دادن دندان در بزرگسالان به دلیل پوکی استخوان بیشتر است.

دیابت خطر از دست دادن دندان را افزایش می دهد

دیابت خطر از دست دادن دندان را افزایش می دهد

طبق یک مطالعه منتشر شده، افراد مبتلا به دیابت (حدود 8 درصد) در معرض خطر بیشتری برای از دست دادن دندان هستند، به خصوص افراد بالای 50 سال. در واقع، افراد مبتلا به دیابت به طور متوسط ​​10 دندان از دست دادند، در حالی که افراد بدون این بیماری کمتر از 7 دندان داشتند. تقریباً از هر پنج یک نفر دیابت نوع 2 میتوانند داشته باشند. محققان گزارش می دهند که رابطه بین بیماری لثه و دیابت قوی است.

علاوه بر این، 28 درصد از بیماران دیابتی تمام دندان های خود را از دست داده بودند. به گفته محققان، دلیل آن احتمالاً قند خون بالا است. به طور خاص، قند خون بالا می تواند تحویل مواد مغذی و حذف مواد زائد از بافت لثه را مختل کند. این در نهایت منجر به بیماری پریودنتال و از دست دادن دندان در طول زمان می شود.

از دست دادن دندان به دلیل فشار خون بالا

از دست دادن دندان به دلیل فشار خون بالا

متخصصان دندانپزشکی معتقدند که فشار خون بالا و از دست دادن دندان می توانند دست به دست هم بدهند. مطالعات نشان می دهد که به ازای هر دندانی که از دست می دهید، شانس ابتلا به بیماری های قلبی از جمله فشار خون بالا (فشار خون) را افزایش می دهید.

علاوه بر این، مؤسسه ملی بهداشت خاطرنشان می کند که چندین مطالعه ارتباط بین عفونت های پریودنتال و بیماری های قلبی عروقی، به ویژه سکته مغزی را یافته اند. در حالی که کارشناسان پیشنهاد می کنند که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، حداقل دو مطالعه ارتباط بین فشار خون بالا و بیماری پریودنتال، به ویژه از دست دادن دندان را گزارش می دهند.

بیشتر بخوانید
آیا مسواک شما ممکن است شما را بیمار کند؟

در نتیجه، ارتباط قوی بین سلامت عمومی و سلامت دندان وجود دارد. با تغذیه صحیح، ورزش زیاد، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه، و مراجعه منظم به متخصصان مراقبت های بهداشتی، از سلامت کلی خود مراقبت کنید و از دست دادن دندان هرگز نشانه خوبی نیست.

خوشبختانه، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای حفظ دندان های طبیعی خود برای مدت طولانی تری انجام دهید. درک علت افتادن دندان ها می تواند به شما در جلوگیری از افتادن دندان در آینده کمک کند و در نتیجه لبخندی سالم تر و قوی تر داشته باشید. تحقیقات نشان می دهد که اجتناب از از دست دادن دندان می تواند تا حدی تحت کنترل شما باشد.

 9 عامل خطر شناسایی شده توسط دندانپزشکان را فهرست کرده است.

 9 عامل خطر شناسایی شده توسط دندانپزشکان را فهرست کرده است.

دلایلی که خطر از دست دادن دندان را افزایش می دهد:

  1. بالای 35 سال باشد
  2. مرد بودن
  3. عدم دریافت خدمات دندانپزشکی حرفه ای
  4. عدم استفاده از مسواک
  5. سیگار کشیدن
  6. دیابت دارند
  7. فشار خون بالا دارند
  8. با آرتریت روماتوئید
  9. دندان های جلویی بیشتر از دندان های پشت دهان به بیماری لثه مبتلا می شوند.

برخی از این عوامل (مانند سن و جنسیت شما) تغییر نمی کنند. اما بقیه (مثل مسواک زدن یا سیگار کشیدن) تا حد زیادی به شما بستگی دارد. احتمال از دست دادن دندان در مردان بیشتر از زنان است. در بیماران 35 ساله و بالاتر شایع تر است.

محققان به ارتباط قوی بین سیگار کشیدن بیماران و از دست دادن دندان اشاره می کنند. در این مطالعه، نزدیک به 40 درصد از بیماران گزارش دادند که هرگز مراقبت های دندانپزشکی حرفه ای نداشته اند.

تنها 13 درصد گفتند که در شش ماه قبل از کشیدن دندان، مراقبت های دندانپزشکی حرفه ای دریافت کرده اند. اکثر بیماران (60%) گفتند که اصلاً یا فقط گاهی اوقات مسواک نمی زنند. فقط حدود 16 درصد گزارش کردند که حداقل دو بار در روز مسواک می زنند.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید