نحوه تمیز کردن مسواک

در این مقاله نحوه تمیز کردن مسواک و عاری از میکروب نگه داشتن آن بررسی شده است. نکاتی را به شما ارائه می‌دهیم تا به طور مؤثر مسواک خود را تمیز کنید. مطالعات مختلف نشان می‌دهد که شستشوی ساده مسواک فقط با آب برای خلاص شدن از شر میکروارگانیسم‌های آلوده کافی نیست.

همه ما برای حفظ سلامت دهان و دندان خود از مسواک استفاده می‌کنیم! دهان شما پس از مسواک زدن کامل عاری از میکروب می‌شود، اما مسواک شما اکنون حاوی تمام میکروب‌ها و باقی‌مانده‌های دهان شما است. علاوه بر این، برخی از افراد مسواک‌های خود را در دستشویی نگه می‌دارند، جایی که میکروب‌ها می‌توانند در هوا پخش شوند.

مطالعات مختلف نشان می‌دهد که شستشوی ساده مسواک فقط با آب برای خلاص شدن از شر میکروارگانیسم‌های آلوده کافی نیست. این باکتری‌ها حتی می‌توانند روی دسته و موهای مسواک رشد کنند و می‌توانند باعث عفونت‌های متعدد دهان مانند آنفولانزا یا سایر عوارض سلامتی شوند. تمیز کردن کامل مسواک‌ها در کاهش خطر مشکلات دهان و دندان مشخص می‌شود. در اینجا نکاتی را به شما ارائه می‌دهیم تا به طور مؤثر مسواک خود را تمیز کنید.

مسواک خود را با آب داغ بشویید

1.     مسواک خود را با آب داغ بشویید.

راه بسیار آسان برای ضدعفونی کردن مسواک این است که آن را قبل و بعد از استفاده از مقداری آب داغ نگه دارید. این به از بین بردن خمیر دندان و ذرات غذا به طور مؤثر کمک می‌کند و در عین حال موها را نرم و لطیف می‌کند. می‌توانید از انگشتان خود برای تمیز کردن تک‌تک موهای خود به آرامی استفاده کنید.

 

 

2.     آن را در دهانشویه آنتی باکتریال نگهداری کنید.

غوطه‌ورکردن مسواک در دهانشویه آنتی باکتریال یک راه مؤثر دیگر برای خلاص شدن از شر باکتری‌ها و سایر کثیفی‌های موجود در مسواک است. اجازه دهید مسواک شما حدود 2 دقیقه پس از اتمام مسواک زدن در دهانشویه خیس بخورد. این ممکن است باعث شود مسواک شما سریع‌تر از بین برود؛ زیرا این دهانشویه‌ها دارای مواد سختی هستند که به شکستن موها کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید
8 نکته مهم در شناسایی علائم آبسه دندان

3.     از پاک کننده دندان مصنوعی استفاده کنید.

محلول پاک کننده دندان مصنوعی با مواد ضد میکروبی فرموله شده است و می‌تواند به راحتی مسواک شما را استریل کند. باکتری‌ها و پلاک‌هایی را که در دهان شما ایجاد شده و به مسواک منتقل می‌شوند را از بین می‌برد. یک فنجان آب بردارید و نصف قرص را در آن ذوب کنید. حالا اجازه دهید مسواک شما 90 ثانیه در این محلول بماند تا بهداشت بیشتری داشته باشد.

 

4.     اجازه دهید مسواک شما در هوا خشک شود.

یک محیط مرطوب به عنوان بستری عمل می‌کند که رشد باکتری‌ها را تشدید می‌کند. مطالعات مختلف حاکی از آن است که مسواک‌هایی که در ظروف دربسته نگهداری می‌شوند یا آن‌هایی که روکش دارند، در مقایسه با مسواک‌هایی که در هوای آزاد رها می‌شوند، حاوی مقدار زیادی باکتری هستند. پس از مسواک زدن، مطمئن شوید که آب اضافی را تکان دهید. برای خلاص شدن از شر آب، انگشتان خود را از میان موها عبور دهید.

 

5.     ضدعفونی‌کننده UV.

یک مطالعه نشان داد که ضدعفونی کننده مسواک اشعه ماورای بنفش از دهانشویه نمکی و ضدعفونی‌کننده (کلرهگزیدین گلوکونات) برای ضدعفونی مسواک مؤثرتر است. سایر متخصصان می‌گویند که استفاده از ضدعفونی کننده UV ضروری نیست و ممکن است به مسواک شما آسیب برساند.

محلول ضدعفونی‌کننده دست ساز

6.     محلول ضدعفونی‌کننده دست ساز.

محلول‌های ضدعفونی‌کننده برخی از مطالعات نشان داده‌اند که خیساندن مسواک در محلول پراکسید هیدروژن 3 درصد یا دهانشویه آنتی باکتریال می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های موجود در آن کمک کند.

برای تهیه و استفاده از این محلول:

  • 1 قاشق چایخوری پراکسید را در 1 فنجان آب مخلوط کنید.
  • مسواک خود را در محلول بچرخانید یا به مدت 15 دقیقه خیس کنید.
  • قبل از مسواک زدن مسواک خود را با آب بشویید.
  • اگر تصمیم دارید مسواک خود را در محلول خیس کنید، محلول را هر روز عوض کنید.

برخی از متخصصان هشدار می‌دهند که خیساندن مسواک در دهان‌شویه یا محلول‌های ضدعفونی کننده ممکن است در شرایط مناسب باعث گسترش میکروب‌ها شود.

7.     پاک‌کننده‌های دندان مصنوعی.

محلول‌های تمیز کننده دندان مصنوعی را می‌توان برای ضدعفونی‌کردن مسواک استفاده کرد. پاک‌کننده‌های دندان مصنوعی دارای آنزیم‌ها و مواد شوینده‌ای هستند که به تجزیه پروتئین‌های غذا کمک می‌کنند. اسید سیتریک و بی کربنات سدیم موجود در پاک‌کننده‌های دندان مصنوعی نیز می‌توانند به شل شدن مواد غذایی گیر کرده بین موهای مسواک کمک کنند. پس از استفاده از پاک کننده دندان، مسواک خود را به خوبی بشویید.

8.     جوش شیرین

2 قاشق چایخوری جوش شیرین را در 1 فنجان آب گرم مخلوط کنید و مسواک خود را به مدت 15 تا 20 دقیقه خیس کنید. اگر نمی‌خواهید از جوش شیرین استفاده کنید، از نمک استفاده کنید. جوش شیرین یک نمک نوع است و هر دو نتیجه یکسانی خواهند داشت.

بیشتر بخوانید
تا چند روز بعد از جراحی ایمپلنت نباید سیگار کشید

9.     آب اکسیژنه

برخی از افراد مستقیماً از آن برای تمیز کردن مسواک خود استفاده می‌کنند، برخی می‌گویند از 50٪ پراکسید هیدروژن / 50٪ آب استفاده کنید و مسواک خود را در آن خیس کنید. با این حال، شما این کار را انجام می‌دهید، حداقل 15 دقیقه خیس کنید.

10.  سرکه سیب

 سرکه می‌تواند به ضدعفونی‌کردن مسواک شما کمک کند. 50% آن را با 50% آب مخلوط کرده و به مدت 15 دقیقه خیس کنید. من طعم آن را دوست ندارم، بنابراین قبل از خشک شدن در هوا آن را به مدت 15 دقیقه در آب شفاف خیس می‌کنم.

الکل برای تمیز کردن مسواک

11.  الکل

الکل ۸۰ درصدی (۴۰ درصد) می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد و به تمیز کردن مسواک شما کمک کند. من مستقیم استفاده می‌کنم در صورت تمایل می‌توانید از درصد بیشتری الکل استفاده کنید.

12.  نقره کلوئیدی

نقره کلوئیدی یک آنتی باکتریال طبیعی است که می‌تواند به انواع آسیب‌هایی که مسواک شما ممکن است روی آن وارد کند کمک کند. از 50% نقره با 50% آب استفاده کنید. در صورت داشتن نوعی بیماری می‌توانید مستقیماً از آن استفاده کنید.

13.  ماشین ظرف‌شویی

من از تنظیم آب گرم در ماشین ظرف‌شویی خود استفاده می‌کنم تا باکتری‌های بسیاری از چیزها را از بین ببرم. در داخل سبد ظروف برای جلوگیری از گم شدن آن در ته ماشین ظرف‌شویی قرار دهید.

14.  سفید کننده کلر

من طرف‌دار سفید کننده نیستم اما می‌توان از محلول کلر ملایم برای کشتن میکروب‌ها استفاده کرد. چند قطره را در یک فنجان آب سرد استفاده کنید. (آب گرم می‌تواند باعث شود سفید کننده باکتری‌ها را از بین نبرد.) خوب بشویید و بگذارید هوا خشک شود. کلر یک گاز در دمای اتاق است و در عرض چند ساعت در هوا پخش می‌شود.

 

چند نکته برای داشتن مسواک تمیز:

ناگفته نماند که مسواک‌ها نیاز به تمیز کردن دارند و خیلی بیشتر از آنچه فکر می‌کنیم باید تمیز شوند. اگر موهای مسواک شما صاف می‌شوند، وقت آن رسیده که یک مسواک جدید تهیه کنید. حتی مسواک‌های بامبو هم اکنون سرهای قابل تعویض دارند، بنابراین می‌توانید فقط بخشی از آن را حذف کنید و در حالی که مسواک‌های دور ریخته شده می‌توانند به مشکل پلاستیک اضافه کنند، قابل استفاده مجدد هستند. یکی را در جعبه ابزارم نگه می‌دارم، یکی کنار سینک برای تمیز کردن ناخن‌هایم و چند تا روی میز کارم. شما هرگز نمی‌دانید برای چه چیزی ممکن است به آنها نیاز داشته باشید.

بیشتر بخوانید
ارتباط بیماری لثه و زوال عقل

مسواک‌ها را از توالت دور نگه دارید. هر بار که توالت را شستشو می‌دهید، قطرات ریز آب توالت به هوا پرتاب می‌شود. این قطرات می‌توانند تا 2 ساعت در هوا باقی بمانند. سپس بر روی سطوح مختلف قرار می‌گیرند که می‌تواند شامل مسواک شما نیز باشد. سعی کنید توالت را با درب بسته بشویید و مسواک‌های خود را تا حد امکان دور از توالت خود قرار دهید.

منطقه را تمیز نگه دارید. به طور مرتب جای مسواک خود را تمیز کنید و با آب و صابون بپوشانید. از دستمال‌های یکبار مصرف برای پاک کردن جا مسواک‌های دیواری، لیوان‌ها و پایه‌ها استفاده کنید. به طور منظم میز و سینک حمام خود را پاک کنید. با این کار هر گونه قطرات بزاق و دندان اضافی را از بین می‌برد

اگر با دیگران در خانه خود حمام مشترک دارید، مسواک‌های خود را در یک جا مسواک یا کشوی مشترک کنار هم قرار ندهید. بهتر است مسواک‌ها را چند اینچ از هم دور نگه دارید. دستان خود را قبل از مسواک زدن بشویید تا به کاهش خطر آلودگی کمک کنید. پس از مسواک زدن نیز باید دست‌های خود را بشویید. این به کاهش انتشار باکتری‌ها و ویروس‌ها پس از لمس دهان و لب‌ها کمک می‌کند.

نحوه تمیز کردن مسواک برقی:

نحوه تمیز کردن مسواک برقی:

سر مسواک برقی را می‌توان به همان روشی که مسواک معمولی تمیز کرد. قبل از تمیز کردن، سر مسواک را از پایه جدا کنید. مانند مسواک‌های دستی، سر مسواک‌های برقی باید هر 3 ماه یکبار یا هر زمان که موهایشان کم‌رنگ یا فرسوده شده است، تعویض شوند.

 

مدت زمان نگهداری مسواک:

گاهی اوقات، بهتر است به جای تمیز کردن مسواک، آن را تعویض کنید. به طور کلی، شما باید مسواک خود را هر 3 ماه یکبار عوض کنید. هنگامی که موها پوشیده می‌شوند، مسواک شما ممکن است دندان‌های شما را نیز تمیز نکند.

مسواک خود را از نظر تجمع، موهای فرسوده یا تغییر رنگ بررسی کنید. اگر هر یک از این موارد را دیدید، احتمالاً زمان آن رسیده است که آن را بیرون بیاورید. شما همچنین باید بعد از مریض شدن مسواک خود را تعویض کنید. این به جلوگیری از عفونت مجدد یا انتقال عفونت به یکی از اعضای خانواده شما کمک می‌کند.

ویروس‌ها مانند آنفولانزا می‌توانند روی سطوح مرطوب زنده بمانند. وقتی مریض هستید، جا مسواک را با دیگران به اشتراک نگذارید. ویروس‌ها می‌توانند از طریق تماس فیزیکی، مانند زمانی که مسواک شما مسواک دیگری را لمس می‌کند، گسترش یابد.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید