بیماری استخوان

بیماری استخوان چه تاثیری بر سلامت دهان و دندان شما می گذارد؟

بیماری استخوان چه تاثیری بر سلامت دهان و دندان شما می گذارد؟

حفظ سلامت استخوان ها تاثیر زیادی بر سلامت دهان شما دارد. عجیب به نظر می‌رسد، اما وقتی به استخوان‌هایی فکر می‌کنید که فک را ساخته و دندان‌هایتان را در جای خود نگه می‌دارند، منطقی است که از استخوان‌هایتان درست مثل دندان‌هایتان مراقبت کنید. بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان تاثیر قابل توجهی بر سلامت دهان و دندان شما دارند.

پوکی استخوان یک بیماری مزمن است که باعث می‌شود استخوان‌ها به راحتی بشکنند و می‌تواند باعث کاهش تراکم استخوان شود و تأثیر زیادی بر روی استخوان فک نگه‌دارنده دندان‌ها بگذارد. علل اصلی پوکی استخوان پیری، یائسگی و کمبود مواد مغذی مانند ویتامین D است.

از دست دادن استخوان دندان

از دست دادن استخوان دندان

استخوان فک از دندان‌های ما حمایت می‌کند و این استخوان به عنوان فرآیند آلوئولی شناخته می‌شود. بین از دست دادن استخوان آلوئول و افزایش از دست دادن دندان رابطه مستقیمی وجود دارد. این به این دلیل است که وقتی استخوان شروع به ضعیف شدن می کند، دندان ها لق می شوند و حتی ممکن است بیفتند.

پریودنتیت یک عفونت بهداشتی دهان و دندان است که بر لثه ها و استخوان های نگهدارنده دندان ها تأثیر می گذارد. باکتری ها استخوان و بافت همبند که دندان ها را در جای خود نگه می دارند می خورند. از دست دادن استخوان آلوئول و تجزیه تراکم استخوان معدنی، باغث از دست دادن دندان می شود.

شکستگی در تراکم استخوان می تواند ناشی از بیماری های مزمن باشد. رابطه واضحی بین پریودنتیت و سایر بیماری‌هایی که بر تراکم استخوان تأثیر می‌گذارند، مانند پوکی استخوان وجود دارد. اگرچه پوکی استخوان همه افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، زنان مبتلا به پوکی استخوان بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات مربوط به روش های جراحی دهان و دندان هستند.

پوکی استخوان یک بیماری استخوانی است که منجر به از دست دادن توده و تراکم استخوان می شود. این می تواند منجر به استخوان های ضعیف شود که شما را در معرض خطر بیشتر شکستگی قرار می دهد.

بیشتر بخوانید
مزایای ایمپلنت دندان

مانند بسیاری از افراد مبتلا به پوکی استخوان، ممکن است تعجب کنید که آیا این روی دندان های شما تأثیر می گذارد یا خیر. پاسخ کوتاه این است: نه مستقیم. از آنجایی که دندان های شما در واقع استخوان نیستند، پوکی استخوان به خودی خود سلامت یا ترکیب دندان های شما را تغییر نمی دهد.

با این حال پوکی استخوان می تواند تأثیر غیرمستقیم روی دندان های شما داشته باشد. این به این دلیل است که می تواند باعث ایجاد تغییراتی در فک شما شود که می تواند بر نحوه نگه داشتن دندان های شما تأثیر بگذارد. در واقع، به همین دلیل، پوکی استخوان با افزایش احتمال از دست دادن دندان همراه است.

دندان ها از چه چیزی ساخته شده اند؟

دندان ها از چه چیزی ساخته شده اند؟

اگرچه دندان ها و استخوان ها دارای برخی ویژگی های مشترک هستند، دندان ها و استخوان های شما دقیقاً از مواد مشابهی ساخته نشده اند. استخوان های شما بیشتر کلاژن و ماده معدنی کلسیم فسفات است. از طرف دیگر، دندان ها از لایه های اصلی زیر تشکیل شده اند:

  • مینا بافت سخت کلسیفیه روی (تاج) دندان است که از سلول های زنده ساخته نشده است.
  • سمنتوم نوع دیگری از بافت سخت است که از ریشه دندان محافظت می کند
  • عاج زیر مینا و سیمان قرار دارد و قسمت اعظم فضای داخلی دندان ما را تشکیل می دهد و ساختار آن را تامین می کند
  • پالپ داخلی ترین لایه دندان ما است و شامل اعصاب و عروق خونی است

پوکی استخوان به توانایی استخوان های شما برای تولید بافت جدید برای ساختن داخل اسفنجی آنها آسیب می رساند. افراد ممکن است دندان ها را با استخوان اشتباه بگیرند زیرا مینای سفیدی که تاج دندان های شما را می پوشاند شبیه استخوان است. اما برخلاف استخوان های ما، مینا از بافت زنده ساخته نشده است.

یک نظریه کلیدی برای پیوند این است که با پیشرفت پوکی استخوان، استخوان فک شما نیز ضعیف شده و مقداری از تراکم خود را از دست می دهد. هنگامی که استخوان فک ضعیف می شود، دندان ها شروع به از دست دادن بخشی از ثبات خود می کنند. این تغییرات استخوان فک ممکن است بر روی تراز دندان ها تأثیر بگذارد که ممکن است به ریشه های آنها آسیب برساند و عوارضی برای سلامت دهان و دندان ایجاد کند.

بیشتر بخوانید
مراقبت های قبل ایمپلنت دندان

به دندانپزشک خود اطلاع دهید که آیا از یک ماده ضد جذب مانند بیس فسفونات استفاده می کنید، تا بتواند آن را در برنامه درمانی شما قرار دهد به خصوص اگر تحت هر گونه روشی مانند کشیدن دندان هستید. احتمالاً نیازی به قطع درمان پوکی استخوان یا نادیده گرفتن این روش نخواهید داشت، اما دندانپزشک شما ممکن است نیاز به تطبیق هایی داشته باشد.

داروهای پوکی استخوان و دندان

داروهای پوکی استخوان و دندان

اگر برای پوکی استخوان دارو مصرف می کنید، حتما با پزشک خود در مورد اثرات احتمالی آن بر روی دندان های خود صحبت کنید. متأسفانه، داروهایی که استخوان ها را تقویت می کنند گاهی اوقات می توانند باعث آسیب به استخوان فک شما می شود.

درمانی که معمولاً برای افراد مبتلا به پوکی استخوان تجویز می شود، درمان با بیس فسفونات است.

بیس فسفونات ها، که می توانند به صورت خوراکی (از طریق دهان) یا از طریق وریدی تجویز شوند، می توانند به تقویت استخوان ها و جلوگیری از شکستگی های بعدی کمک کنند.

اما هنگام مصرف بیس فسفونات ها خطری برای فک و دندان شما وجود دارد. این نوع درمان با ایجاد یک عارضه دژنراتیو نادر به نام استئونکروز فک مرتبط است.

حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها

یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که سلامت استخوان ها و دندان های خود را با حفظ عاداتی که به سلامت کلی آنها کمک می کند، در اولویت قرار دهید.

برخی از عوامل کلیدی عبارتند از:

  1. خوردن یک رژیم غذایی متعادل
  2. اطمینان حاصل کنید که روزانه 600 تا 800 واحد بین المللی ویتامین D دریافت می کنید
  3. 1000 تا 1200 میلی گرم کلسیم در روز دریافت کنید.
  4. سیگار نکشید، یا اگر در حال حاضر سیگار می کشید، سیگار را ترک کنید
  5. محدود کردن مصرف الکل

 

سلامت زنان و سلامت دندان

سلامت زنان و بیماری استخوان

از آنجایی که زنان بیشتر مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند، جای تعجب نیست که زنان نیز احتمال بیشتری برای داشتن مشکلات دندانی و مشکلات سلامت دهان و دندان داشته باشند.

بیشتر بخوانید
8 علت حساسیت دندان و روش های درمان آن

این امر به ویژه در مورد زنانی که به دلیل عدم تعادل هورمونی وارد مرحله یائسگی شده اند یا در حال حاضر در مرحله یائسگی قرار دارند صادق است. یائسگی می تواند باعث تحلیل استخوان ها شود و باعث کاهش تراکم استخوان شود. این باعث افزایش تحلیل استخوان می شود و حتی می تواند علت بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان باشد.

استخوان ها می توانند متخلخل شوند و خطر شکستگی یا شکستگی استخوان ها را افزایش دهند. زنان می‌توانند با مصرف مکمل‌ها، افزایش مصرف کلسیم، یا با انجام هورمون درمانی برای تشویق تعادل هورمونی به کاهش خطر کمک کنند.

زنانی که از پوکی استخوان رنج می‌برند، پس از جراحی‌های دهان، عمل‌های دندان‌پزشکی یا داشتن پروتزهای نامناسب، با مشکلات بیشتری در بهبودی مواجه می‌شوند.

عوامل خطر مرتبط با پوکی استخوان و بیماری پریودنتال

ارتباط مستقیمی بین پوکی استخوان و بیماری پریودنتال به دلیل تعدادی از عوامل خطر وجود دارد.

استعمال دخانیات – سیگار یکی از علل اصلی مشکلات بهداشت دهان و دندان است که می تواند باعث بیماری های استخوانی و افزایش خطر پوکی استخوان شود.

رژیم غذایی – رژیم غذایی فاقد مواد مغذی مناسب مانند ویتامین D و کلسیم می تواند در نهایت منجر به بیماری استخوان و بیماری پریودنتال شود.

عدم تعادل هورمونی – استفاده از کورتیکواستروئیدها به دلیل عدم تعادل هورمونی ناشی از یائسگی یا سطوح پایین استروژن باعث ایجاد اختلالات پزشکی می شود که منجر به سلامت استخوان و مشکلات دندانی می شود.

مصرف زیاد کافئین – مصرف زیاد کافئین می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی شود و احتمال بیماری استخوانی را افزایش دهد.

رژیم غذایی با کلسیم بالا برای پیشگیری از پوکی استخوان و مشکلات سلامت دهان و دندان کلیدی است. مصرف مکمل برای تامین مواد مغذی کافی که از غذاهای غنی از کلسیم به بدن می رسد کافی نیست. غذاهایی مانند کلم بروکلی و کلم پیچ دارای کلسیم غنی شده و همچنین محصولات لبنی مانند شیر و ماست مناسب هستند.

 

 

 

 

 


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید