روش صحیح مسواک زدن

 

تمیز کردن حرفه‌ای دندان مانند یک تنظیم مجدد سلامت دندان است. دندان‌های شما کاملاً تمیز و صیقلی می‌شوند. این که آیا آنها سالم و تمیز بمانند به شما بستگی دارد.  این سه نکته را برای روش صحیح مسواک زدن و بهبود سلامت دندان خود را در این فرایند بررسی کنید.

 

1.      پلاک و جرم دندان را جدی بگیرید.

هر بار که می‌خورید یا می‌نوشید، تکه‌هایی از غذا یا باقیمانده آن می‌تواند به دندان‌ها و لثه‌های شما بچسبد. زباله‌ها و باکتری‌های آن به یک لایه چسبناک به نام پلاک تبدیل می‌شوند. اگر به مدت طولانی روی دندان بماند، پلاک تشکیل می‌شود. پلاک سخت شده جرم نامیده می‌شود و نمی‌توان آن را با مسواک پاک کرد.

در داخل جرم باکتری‌هایی وجود دارند که اسیدهایی را آزاد می‌کنند که باعث ایجاد حفره می‌شود، مینای دندان شما را می‌شکند و تونل داخل دندان را به سمت عصب و استخوان فک می‌زند و در صورت عدم درمان باعث عفونت می‌شود. از آنجا، باکتری‌ها می‌توانند به سایر قسمت‌های بدن شما از جمله حرکت کنند.

روش صحیح مسواک زدن

از آسیب ناشی از التهاب مزمن محافظت کنید.

علم ثابت کرده است که التهاب مزمن و با درجه پایین می‌تواند به یک قاتل خاموش تبدیل شود که به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت نوع 2 و سایر شرایط کمک می‌کند. باکتری‌های مرتبط با پلاک نیز می‌توانند لثه‌ها را تحریک کرده و عفونی کنند، که به بافت لثه، رباط‌هایی که دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند و استخوان فک آسیب می‌رساند و منجر به از دست دادن دندان می‌شود.

بیشتر بخوانید
بهترین کلینیک کامپوزیت ونیر در کرج - شهریار

با دانستن همه اینها، ممکن است تعجب آور نباشد که سلامت ضعیف دندان با بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، مشکلات قلبی، دیابت، آرتریت روماتوئید، پوکی استخوان، بیماری آلزایمر و ذات‌الریه مرتبط است.

 یک مسواک خوب انتخاب کنید.

2.      یک مسواک خوب انتخاب کنید.

 

طیف گیج‌کننده‌ای از گزینه‌های مسواک از چوب‌های پلاستیکی ساده با پرز گرفته تا ابزارهای پیشرفته با موهایی که می‌چرخند یا می‌لرزند، را شامل می‌شود. مسواک مهم نیست، تکنیک مسواک زدن مهم است. ممکن است یک برس داشته باشید که همه کارها را برای شما انجام دهد. اما اگر تکنیک مسواک زدن عالی نداشته باشید، حتی با یک مسواک برقی، از ایجاد پلاک جلوگیری نمی‌توانید کرد.

بنابراین، مراقب تبلیغات بازاریابی فانتزی باشید که نشان می‌دهد یک مسواک بهتر از دیگری است. در عوض، توصیه می‌شود:

  • مسواک را بر اساس سلامت لثه خود انتخاب کنید. اگر لثه‌های شما حساس هستند، به موهای نرمی نیاز دارید که باعث تحریک لثه نشوند. اگر مشکل لثه ندارید، استفاده از موهای سفت خوب است.
  • هر چند ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید. اگر موهای مسواک باز شده و دیگر صاف نیستند، یا دندان‌هایتان بعد از مسواک زدن تمیز نمی‌شوند، زمان خرید مسواک جدید است.
  • اگر یک مسواک برقی می‌خواهید، به این دلیل که در دست گرفتن یک مسواک یا مسواک زدن با تکنیک خوب برای شما سخت است، یا فقط از جذابیت سرگرم‌کننده و جذاب یک برس با تکنولوژی بالا لذت می‌برید؟

 

3.      از تکنیک صحیح مسواک زدن استفاده کنید.

مهم نیست از چه نوع مسواک استفاده می‌کنید، از  روش مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن قبل یا بعد از هر بار استفاده کنید:

بیشتر بخوانید
شماره گذاری دندان ها: دندان ها را چگونه شماره گذاری می کنند؟

دو دقیقه با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. زمان را بین دندان‌های بالا سمت چپ، راست بالا، پایین سمت چپ و پایین سمت راست تقسیم کنید، 30 ثانیه در هر بخش.

برس را زاویه دهید. موها باید به سمت لثه‌ها در جایی که دندان‌ها را به هم می‌رسند، نقطه اتصالی که در آن پلاک و جرم جمع می‌شوند، قرار بگیرند.

مسواک را به دور و اطراف با یک حرکت کششی ملایم بچرخانید تا به گرفتن مواد زائد در خط لثه کمک کنید.

بدون حواس پرتی مسواک بزنید تا بتوانید روی تکنیک مسواک زدن خود تمرکز کنید.

ملایم باشید، اگر هنگام مسواک زدن بیش از حد فشار دهید، لثه‌های خود را تحریک کرده و احتمالاً آسیب می‌بینید. زبانت را هم مسواک بزن تعداد زیادی باکتری را جمع آوری می‌کند که باید از بین بروند.

دهان و مسواک خود را بشویید. تمام آثار خمیر دندان و بقایای مواد غذایی را بشویید.

نگاهی به لثه‌های خود بیندازید. پس از اتمام مسواک زدن، لب‌های خود را از دندان‌های خود دور کنید تا ببینید آیا ذرات غذا در اطراف دندان‌هایتان باقی مانده است یا خیر. لثه‌های شما نباید قرمز یا متورم به نظر برسند.

مطمئن نیستید که به روش صحیح مسواک می‌زنید؟ تمرین بدون خمیردندان را پیشنهاد می‌کنیم. هنگامی که زبان خود را به دندان‌های خود می‌مالید، دندان باید صاف باشد.

هر شش ماه یکبار برای تمیز کردن به یک متخصص بهداشت دندان و حداقل سالی یک بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید  حتی اگر این ملاقات‌ها شما را مضطرب کند. و اگر در بین ویزیت‌ها مشکلی مشاهده کردید، با تیم دندانپزشکی تماس بگیرید. اما به یاد داشته باشید: بیشتر کار در تمیز نگه داشتن دندان‌های شما از عادات خوب خانه ناشی می‌شود، نه مطب دندانپزشک.

بیشتر بخوانید
روند بهبودی بعد از کشیدن دندان

اشتباهات رایج مسواک زدن:

اشتباهات رایج مسواک زدن:

 

  1. مسواک زدن بدون تمیز کردن به لثه.
  2. مسواک زدن فقط قسمت‌های جلوی سمت کام زبان چون باعث تهوع می‌شود.
  3. مسواک زدن سطحی.
  4. استفاده از خمیر برای پوشاندن موهای مسواک.
  5. انتظار سود بیش از حد از خمیردندان و دهانشویه اشتباه است. تمیز کردن مکانیکی فقط با مسواک و نخ دندان امکان پذیر است.
  6. عدم مسواک زدن دندان عقل بالا و پایین.
  7. عدم تغییر جهت و شکل مسواک با توجه به موقعیت دندان هنگام تمیز کردن دندان‌های کج.
  8. مسواک زدن با نیروی زیاد در درازمدت باعث تحلیل لثه و ساییدگی دندان‌ها به خصوص در دندان‌های گوشه می‌شود.
  9. مسواک زدن طولانی مدت.
  10. وقتی لثه‌ها خونریزی می‌کنند مسواک زدن را متوقف کنید.

 


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید