مراقبت از دندان کودکان

مراقبت از دندان کودکان از لحظه شروع دندان درآوردن بسیار مهم است. تمیز نگه داشتن دندان ها و لثه های کودک از عفونت، حفره ها و درد محافظت می کند. دندان های شیری پوسیده می توانند به دندان های دائمی زیرین آسیب برسانند. کودک شما برای سلامت کلی باید دندان ها و لثه های سالمی داشته باشد. دندان‌های آسیب‌دیده، بیمار یا ضعیف می‌توانند منجر به موارد زیر شوند:

  • تغذیه نامناسب
  • عفونت های دردناک و خطرناک
  • مشکلات در رشد گفتار
  • مشکلات رشد استخوان صورت و فک
  • تصویر ضعیف از خود
  • نیش بد

مراقبت از دندان های نوزاد

مراقبت از دندان های نوزاد

حتی اگر نوزادان دندان ندارند، مراقبت از دهان و لثه‌های آن‌ها مهم است. این نکات را دنبال کنید:

پس از هر وعده غذایی از یک دستمال مرطوب برای پاک کردن لثه های کودک خود استفاده کنید.  نوزاد یا کودک خردسال خود را با یک بطری شیر، آبمیوه یا آب قند در رختخواب نگذارید. برای بطری های قبل از خواب فقط از آب استفاده کنید.

به محض ظاهر شدن اولین دندان کودک خود (معمولاً بین 5 تا 8 ماهگی) از یک مسواک نرم به جای پارچه شستشو برای تمیز کردن دندان های کودک خود استفاده کنید. از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک خود بپرسید که آیا نوزاد شما نیاز به مصرف فلوراید خوراکی دارد یا خیر اولین ملاقات کودک شما با دندانپزشک باید بین زمانی که اولین دندان ظاهر می شود و زمانی که تمام دندان های شیری قابل رویت هستند (قبل از 2 و نیم سال) باشد.

بسیاری از دندانپزشکان ویزیت “آزمایشی” را توصیه می کنند. این می تواند به کودک شما کمک کند تا قبل از امتحان واقعی خود به مناظر، صداها، بوها و احساس مطب عادت کند. کودکانی که عادت دارند هر روز لثه های خود را پاک کنند و دندان هایشان را مسواک کنند، راحت تر به دندانپزشک مراجعه می کنند.

برای کودک شما مهم است که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، یک برنامه منظم بهداشت دهان و دندان را رعایت کند. نوزادان می توانند به محض در آمدن اولین دندان هایشان دچار پوسیدگی دندان شوند. اولین نشانه های پوسیدگی اغلب به صورت لکه های سفید یا خطوط روی دندان های جلویی ظاهر می شوند اگر دندان کودک به دلیل پوسیدگی از بین برود، زمانی که دندان‌های بزرگسال دیرتر بیرون می‌آیند، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات شلوغی شود.

بیشتر بخوانید
دندانپزشکی در وحیدیه شهریار

مراقبت از دندان برای کودکان

بسیاری از نوزادان در حدود 3 ماهگی شروع به دندان درآوردن می کنند. اولین دندان های آنها معمولا در حدود 6 تا 9 ماهگی ظاهر می شود. در سن 1 سالگی، کودک معمولاً حدود 8 دندان خواهد داشت. اما نوزادان با سرعت های متفاوتی رشد می کنند، بنابراین این می تواند متفاوت باشد.

مشکلات رایج دندان های کودکان نوپا شامل دندان درآوردن است. دندان درآوردن باعث می شود کودکان لثه های خود را به هم بمالند. بسیاری از مردم فکر می کنند که دندان درآوردن باعث موارد دیگری نیز می شود، مانند تحریک پذیری و اسهال. این موارد ممکن است به دلیل دندان درآوردن اتفاق بیفتند، اما ممکن است بخشی طبیعی از رشد یا نتیجه عفونت‌ها و بیماری‌های جزئی باشند.

شما باید به محض رسیدن دندان های کودکتان شروع به تمیز کردن آنها کنید. این می تواند توسط:

  1. با یک پارچه نرم پاک کنید
  2. مسواک زدن با مسواک نرم و آب
  3. از سن 18 ماهگی می توانید هنگام مسواک زدن دندان های کودک خود از خمیر دندان های کم فلوراید استفاده کنید.
  4. می توانید خمیر دندان و مسواک های سر کوچک را که مخصوص نوزادان یا کودکان ساخته شده اند، از داروخانه یا سوپرمارکت محلی خود خریداری کنید.
  5. شما باید دندان های کودک خود را تمیز کنید تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ شوند که خودشان این کار را انجام دهند. این معمولاً در حدود 7 سالگی است.
  6. به محض ظاهر شدن دندان های کودک، او را نزد دندانپزشک ببرید. به این ترتیب، دندانپزشک می تواند بررسی کند که دندان های آنها به درستی در حال رشد هستند.

نکاتی برای تمیز نگه داشتن دندان های کودک

نکاتی برای تمیز نگه داشتن دندان های کودک

به کودک خود کمک کنید تا از زمانی که اولین دندان خود را در می آورد تا 7 یا 8 سالگی مسواک بزند. پس از آن، نظارت بر آنها همچنان مهم است. با استفاده از حرکات دایره ای کوچک، دندان های کودک خود را دو بار در روز مسواک بزنید. دندان های آنها باید بعد از غذا خوردن و قبل از خواب تمیز شود.

  1. از خمیر دندان حاوی فلوراید که برای کودکان مناسب است استفاده کنید. این می تواند به تقویت بیرونی دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی کمک کند.
  2. اطمینان حاصل کنید که فرزندانتان حداقل 2 دقیقه دندان های خود را مسواک می زنند و به آنها یادآوری کنید که خمیر دندان را قورت ندهند.
  3. هر 3 ماه یکبار مسواک یا سر مسواک را تعویض کنید.
  4. کودکان به محض داشتن 2 دندان که با یکدیگر تماس دارند باید از نخ دندان استفاده کنند. شما باید تا 10 سالگی روی نخ دندان نظارت داشته باشید.
  5. برای رشد دندان های قوی، مطمئن شوید که کودک شما یک رژیم غذایی سالم و متعادل دارد. از مصرف غذاهای حاوی قند اضافه مانند آب نبات، بیسکویت و نوشابه خودداری کنید.
بیشتر بخوانید
چه کسانی احتیاج به ارتودنسی دارند؟

بهترین روش مراقبت از دندان کودکان، مسواک زدن کودکان

پشت سر فرزندتان بایستید یا بنشینید تا او احساس امنیت کند. مسواک زدن جلوی آینه نیز خوب است، زیرا به شما امکان می دهد دهان فرزندتان را ببینید. چانه فرزندتان را در دستان خود قرار دهید و سر او را روی بدن شما قرار دهید.  موهای مسواک را به سمت لثه زاویه دهید. اگر از مسواک دستی استفاده می کنید، مسواک را در دایره های ملایم حرکت دهید. اگر از مسواک برقی استفاده می کنید، مسواک را به آرامی روی دندان ها حرکت دهید. دو طرف خارجی و داخلی دندان ها و در امتداد خط لثه مسواک بزنید. در امتداد سطوح جونده دندان ها مسواک بزنید.

به آرامی زبان فرزندتان را مسواک بزنید. کودک خود را تشویق کنید که بدون بلعیدن مسواک بزند. وقتی کودک شما شروع به استفاده از خمیر دندان کرد، از او بخواهید آن را بیرون بیاورد. پس از مسواک زدن نیازی به آبکشی نیست زیرا خمیر دندان فلوراید باقی مانده از دندان های کودک شما محافظت می کند.

ممکن است کودک شما دوست داشته باشد که خودش دندان‌هایش را مسواک بزند، بنابراین شما می‌توانید اول اجازه دهید او مسواک بزند. پس از مسواک زدن، می توانید تمام سطوح دندان را به درستی مسواک زده و مطمئن شوید.

نکاتی برای آسان کردن مسواک زدن

نکاتی برای آسان کردن مسواک زدن

کودکان نوپا اغلب نمی خواهند وقت خود را صرف مسواک زدن کنند، اما حتی یک مسواک سریع بهتر از مسواک نزدن است. این به کودک شما کمک می کند تا یاد بگیرد که مسواک زدن بخشی از برنامه روزانه است.

مواردی که باید برای مراقبت از دندان کودکان رعایت شود :

مراجعه به دندانپزشک و معاینات منظم

معاینات منظم دندانپزشکی از سن 1 سالگی یا تا 6 ماه پس از رویش اولین دندان مهم است.

درمان اصلاحی

همانطور که دندان های کودک شما رشد می کند، اگر متوجه هر گونه ناهماهنگی دندان ها یا فک شدید، با دندانپزشک وقت بگیرید. آنها توصیه خواهند کرد که آیا درمان اصلاحی لازم است یا خیر.

چه زمانی کودکان باید به دندانپزشک مراجعه کنند؟چه زمانی کودکان باید به دندانپزشک مراجعه کنند؟

ADA توصیه می کند که کودکان تا اولین سالگرد تولد خود به دندانپزشک مراجعه کنند. در اولین ویزیت، دندانپزشک تکنیک های صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را توضیح می دهد و در حالی که کودک روی پاهای شما می نشیند، یک معاینه اصلاح شده انجام می دهد.

بیشتر بخوانید
سفید کردن دندان در خانه با استفاده از روش های طبیعی

این ویزیت‌ها می‌تواند به یافتن زودهنگام مشکلات کمک کند و به بچه‌ها کمک کند تا به مراجعه به دندانپزشک عادت کنند تا با افزایش سن، ترس کمتری از رفتن داشته باشند. فرزند خود را نزد دندانپزشکی اطفال که متخصص در درمان کودکان است ببرید. دندانپزشکان اطفال برای رسیدگی به طیف وسیعی از مسائل مرتبط با سلامت دندان کودکان آموزش دیده اند. آنها همچنین می دانند که چه زمانی شما را به نوع دیگری از متخصصان، مانند ارتودنتیست برای اصلاح اوربایت یا جراح دهان برای تنظیم مجدد فک، ارجاع دهند.

اگر به نظر می رسد کودکی در معرض خطر پوسیدگی یا سایر مشکلات است، دندانپزشک ممکن است حتی قبل از اینکه همه دندان ها وارد شوند شروع به استفاده از فلوراید موضعی کند (این کار را نیز می توان در مطب پزشک اطفال انجام داد). فلوراید مینای دندان را سفت می کند و به دفع شایع ترین بیماری دهان در دوران کودکی – حفره های دندانی (که پوسیدگی دندان نیز نامیده می شود) کمک می کند.

اگر کودک شما به یکی از موارد زیر مبتلا شد به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • خونریزی، لثه قرمز یا متورم
  • چرکی که از لثه ها می آید
  • طعم بد در دهان که از بین نمی رود
  • آبسه می توانند زیر دندان باشند و معمولاً بسیار دردناک خواهند بود.

انتخاب مسواک برای کودکان

انتخاب مسواک برای کودکان

مهم است که مسواک مخصوص کودکان 2 تا 5 ساله را انتخاب کنید. این مسواک ها دارای سرهای کوچک بیضی شکل، موهای نرم و دسته های غیر لغزنده و بالشتکی هستند. آنها همچنین اغلب کارتون ها و طرح های سرگرم کننده روی دسته دارند که ممکن است کودک شما دوست داشته باشد.

مسواک های برقی و دستی به یک اندازه خوب هستند، به شرطی که از آنها به درستی برای تمیز کردن تمام سطوح دندان های کودک خود استفاده کنید. اگر بین مسواک دستی و برقی تصمیم می گیرید، خوب است که اجازه دهید فرزندتان انتخاب کند.

تمیز نگه داشتن مسواک کودکان

پس از تمیز کردن دندان ها و لثه های کودک، مسواک را با آب لوله کشی بشویید. مسواک را به صورت عمودی در یک ظرف باز نگهداری کنید تا در هوا خشک شود. شما باید هر بار مسواک را تعویض کنید.

 

 


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید