پوسیدگی دندان اطفال

پوسیدگی دندان اطفال می تواند باعث درد یا عفونت شود. همچنین می تواند بر رشد و توسعه اطفال تأثیر بگذارد. علائم پوسیدگی شامل لکه های سفید یا لکه های قهوه ای روی دندان ها، سوراخ روی دندان ها یا شکستگی دندان ها است. کودکان مبتلا به پوسیدگی دندان باید به دندانپزشکی اطفال مراجعه کنند.

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان یک بیماری مرتبط با رژیم غذایی است که به دندان آسیب می رساند. پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می افتد که میکروب ها در دهان پوشش چسبناکی به نام پلاک روی سطح دندان ایجاد کنند. این میکروب ها از قند موجود در غذا و نوشیدنی تغذیه می کنند و اسیدی تولید می کنند که به سطح دندان آسیب می رساند. با گذشت زمان، این اسید سطح دندان را می خورد و سوراخ یا “حفره” ایجاد می کند.

پوسیدگی دندان می تواند باعث درد و عفونت شود. حتی می تواند بر رشد کودکان تأثیر بگذارد. پوسیدگی شدید دندان های شیری می تواند عواقب جدی برای تغذیه کودک شما و رشد گفتار، فک و دندان های او داشته باشد.

دیدن اولین دندان کودک شما یک نقطه عطف هیجان انگیز است! اکثر بچه‌های کوچک در حدود 6 ماهگی اولین دندان اولیه خود را در می‌آورند، اگرچه دندان‌های ریز می‌توانند تا 3 ماهگی ظاهر شوند.

آیا می دانستید که به محض اینکه کودک شما دندان درآورد، حفره ها ایجاد می شوند؟ از آنجایی که دندان های شیری در نهایت می ریزند، ممکن است مراقبت از آنها چندان مهم به نظر نرسد. اما همانطور که مشخص است، اولین دندان های کودک شما برای سلامت دندان های دائمی او ضروری است  و پایه ای برای سلامت مادام العمر است. اینها تنها برخی از دلایلی است که می توانید از دندان های اولیه کودک خود مراقبت کنید.

چگونه حفره ها در دندان های شیری ایجاد می شوند؟

چگونه پوسیدگی در دندان های شیری ایجاد می شوند؟

پوسیدگی در دندان های شیری زمانی ایجاد می شوند که سطح براق دندان مینای دندان توسط باکتری های معمولی که در دهان ما زندگی می کنند آسیب ببیند. باکتری ها از مواد قندی باقی مانده از آنچه می خوریم و می نوشیم تغذیه می کنند. در این فرآیند، آنها اسیدهایی ایجاد می کنند که به مینای دندان حمله می کند و دریچه ای را برای شروع پوسیدگی دندان باز می کند.

حتی قندهای طبیعی موجود در شیر مادر و شیر خشک می توانند روند پوسیدگی دندان را آغاز کنند. و حتی اگر دندان‌های شیری در حدود 6 سالگی شروع به افتادن می‌کنند، اما آنچه قبل از آن اتفاق می‌افتد در دراز مدت بر سلامت دندان کودک شما تأثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی و عادات بهداشتی دندان در دوران نوزادی و نوپا خطر پوسیدگی دندان را با افزایش سن کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید
استفاده از لیزر در دندانپزشکی

چرا مراقبت از دندان های شیری بسیار مهم است؟

اگرچه ما پیشرفت های زیادی در پیشگیری از پوسیدگی دندان داشته ایم، اما این شایع ترین مشکل سلامتی مزمن است که در کودکان دیده می شود. در واقع، 23 درصد از همه بچه ها قبل از تولد 5 سالگی دچار پوسیدگی می شوند. در نظر بگیرید که:

دندان های شیری پوسیده ممکن است نیاز به بیرون آوردن توسط دندانپزشک داشته باشند که می تواند برای کودک شما دردناک و ترسناک باشد و برای خانواده  هزینه بر باشد.

از دست دادن دندان های شیری باعث ایجاد شکاف می شود و باعث جابجایی دندان های مجاور می شود. این می تواند مانع از در آمدن صحیح دندان های دائمی کودک شما شود، که ممکن است بعداً به معنای براکت ها باشد.

کودکان (و بزرگسالان) برای صحبت واضح و جویدن غذای خود به دندان های سالم نیاز دارند که اولین قدم در هضم سالم است. لبخند درخشان به کودک اعتماد به نفس می بخشد،بخش مهمی از دوست یابی، کنار آمدن با مدرسه و لذت بردن از زندگی است.

چند گام روزانه برای سالم نگه داشتن دندان های کودک

چند گام روزانه برای سالم نگه داشتن دندان های کودک

در زیر مراحل توصیه شده برای جلوگیری از پوسیدگی در نوزادان و کودکان خردسال آورده شده است. بدون بطری در رختخواب خواباندن کودک با بطری باعث می شود قندهای موجود در شیر خشک و شیر مادر روی دندان ها بماند و زمینه را برای پوسیدگی دندان فراهم کند. (در واقع، بسیاری از پزشکان و دندانپزشکان از حفره های اولیه به عنوان پوسیدگی دندان شیشه شیر یاد می کنند).

با پستونک، قاشق و فنجان با احتیاط رفتار کنید. باکتری های عامل پوسیدگی دندان می توانند به راحتی از دهان به دهان دیگر حرکت کنند. بنابراین، برای مثال، باید از گذاشتن پستانک در دهان و دادن آن به کودک خودداری کنید، یا قبل از اینکه از همان قاشق لقمه ای به او بدهید، غذای او را مزه کنید.

بعد از هر وعده غذایی دهان را تمیز کنید. حتی قبل از شکستن اولین دندان های نوزادتان، مهم است که به یک روال سالم وارد شوید. پس از هر بار تغذیه، لثه ها را با یک پارچه تمیز و مرطوب یا پد گاز پاک کنید. وقتی دندان‌های شیری در آمدند، به مسواک‌هایی با پرزهای نرم و لکه‌ای (به اندازه یک دانه برنج) از خمیر دندان فلوراید استفاده کنید. در حدود اولین تولد فرزندتان، یک روال سالم مسواک زدن 2 بار در روز و هر بار به مدت 2 دقیقه ایجاد کنید..

عکس پوسیدگی دندان اطفالمطالعات نشان می دهد که شیردهی در سال اول کودک می تواند خطر پوسیدگی دندان را به نصف کاهش دهد. این ممکن است به دلیل اثرات دیگری باشد که شیر مادر بر سیستم ایمنی یا میکروبیوم (تعادل باکتری های خوب و بد) دارد. با این حال، چه به کودک خود شیر مادر بدهید یا شیر خشک، باید لثه ها و دندان های در حال رویش او را پس از شیر خوردن پاک کنید تا خطر پوسیدگی به حداقل برسد.

بیشتر بخوانید
علل تغییر رنگ کامپوزیت ونیر

در اولین سالگرد تولد فرزندتان یک فنجان به او معرفی کنید. آموزش نوشیدن از فنجان به جوانان می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. برنامه ریزی کنید که حدود 12 ماهگی کودک خود را از سینه یا شیشه شیر به فنجان درب دار منتقل کنید. شیر، شیر مادر و شیر خشک را می‌توان در وعده‌های غذایی مصرف کرد، اما فنجان کودک را با آب ساده پر کنید.

از استفاده از فنجان یا بطری برای آرام کردن کودک خود اجتناب کنید. وقتی بچه‌ها بداخلاق می‌شوند، وسوسه‌انگیز است که کمی شیر خشک یا شیر به آن‌ها بدهید، اما این کار دندان‌های کوچک را برای مدت طولانی در معرض قند قرار می‌دهد. از یک پستانک معمولی برای آرام کردن کودکتان استفاده کنید، اما مطمئن شوید که آن را در عسل یا هر شیرین کننده دیگری فرو نکنید.

نوشیدنی های شیرین را کنار بگذارید. آب میوه، نوشابه و نوشیدنی های شیرین برای دندان های کودک شما خوب نیستند. در واقع، AAP آبمیوه را برای نوزادان زیر 12 ماه توصیه نمی کند. پس از آن، آب میوه ها را به 4 اونس در روز محدود کنید و آنها را با آب مخلوط کنید (نصف آب، نصف آب میوه بهتر است). به “نوشیدنی های توصیه شده برای کودکان 5 ساله و کمتر” مراجعه کنید.

میوه ها و خوراکی های چسبناک را محدود کنید. برخی از غذاها می توانند به دندان های کودک بچسبند و به باکتری های بدجنس مقدار زیادی شکر برای خوردن غذا بدهند. غذاهای چسبنده ای که باعث پوسیدگی دندان می شوند عبارتند از کشمش و سایر میوه های خشک، آب نبات های صمغی، تافی، رول آپ های میوه و میان وعده با عسل یا ملاس. سعی کنید این غذاها را در رژیم غذایی کودک خود محدود کنید و از بچه ها بخواهید بعد از خوردن آنها را مسواک بزنند یا با آب ساده بشویید.

آب را به نوشیدنی انتخابی خانواده تبدیل کنید. آب لوله کشی معمولی که معمولا حاوی فلوراید برای تقویت مینای دندان است، سالم ترین نوشیدنی برای دندان های کودک شما است. نوشیدن آب زیاد دهان کودک شما را تمیز می کند و به حفظ جریان بزاق کمک می کند، که همچنین باکتری های عامل پوسیدگی را از بین می برد.

درباره فلوراید بیشتر بدانید. دهه‌ها مطالعه نشان داده است که فلوراید یک ابرقهرمان در مبارزه با پوسیدگی دندان است. اکثر بچه ها فلوراید مورد نیاز خود را از آب لوله کشی و خمیردندانی که فلوراید می دهد دریافت می کنند. متخصص اطفال یا دندانپزشک شما همچنین ممکن است وارنیش فلوراید را روی دندان های کودکتان بمالد، این اقدام مفید 2 تا 4 بار در سال است که می تواند با رشد کودک شما ادامه یابد.

چه زمانی کودکم را نزد دندانپزشک ببرم؟

هنگامی که اولین دندان کودک شما ظاهر شد، زمان آن است که اولین ملاقات دندانپزشکی او را برنامه ریزی کنید. این زمان ایده آلی است تا درباره مراقبت از دندان کودکان و کارهایی که باید در حین رشد آنها انجام دهید بیشتر بدانید.

بیشتر بخوانید
بهترین قلم سفید کننده دندان بازار

با گذشت زمان، دندانپزشک شما می تواند به شما کمک کند تا یک روال خانوادگی سالم را تنظیم کنید، و همه چیز را از نحوه آموزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به دستان کوچک تا استفاده از محافظ دهان مناسب برای ورزشکاران جوان توضیح دهد.

نقشی که پزشک اطفال شما ایفا می کند

از آنجایی که نوزادان چندین بار قبل از تولد اولین سالگرد خود به پزشک مراجعه می کنند، پزشکان اطفال این فرصت را دارند که داخل دهان های کوچک را بررسی کنند. تشخیص علائم هشدار دهنده در دندان های شیری ممکن است دشوار باشد.

همانطور که کودک شما رشد می کند، پزشک اطفال نکات و پیشنهاداتی را ارائه می دهد که از مراقبت های تخصصی که دندانپزشک خانوادگی شما ارائه می دهد پشتیبانی می کند. آنها همچنین می توانند با همکاری دندانپزشک کودک شما وارنیش فلوراید را روی دندان های کودکتان بمالند.

علاوه بر این، به علاوه، پزشکان اطفال می توانند به والدین کمک کنند تا در مورد خطرات ویژه ای که برخی از کودکان را بیشتر مستعد پوسیدگی می کند، اطلاعات بیشتری کسب کنند. به عنوان مثال، نوزادان نارس اغلب مینای دندان ضعیف تری نسبت به نوزادانی که در ترم متولد می شوند دارند. برخی شرایط بهداشتی و داروها می توانند جریان بزاق را کاهش دهند و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را مهم تر کنند.

پیشگیری از پوسیدگی دندان اطفال را در اولویت خانواده قرار دهید

پیشگیری از پوسیدگی دندان اطفال را در اولویت خانواده قرار دهید

بچه ها از بزرگترهای اطرافشان یاد می گیرند. به همین دلیل است که والدین و مراقبان باید از دندان های خود مراقبت عالی داشته باشند. همانطور که یک دندانپزشک می گوید: “دندان های بد لزوماً در خانواده وجود ندارد، اما عادات بد دندانی وجود دارد.”

با اجازه دادن به بچه‌های کوچک در حین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، مثال مثبتی برای خود بگذارید. توضیح دهید که این کاری است که ما دو بار در روز انجام می دهیم، صبح و شب، حتی زمانی که از خانه دور هستیم. قرار ملاقات های دندانپزشکی را در تقویم خانواده علامت گذاری کنید، که به بچه ها نشان می دهد که چکاپ های منظم اولویت اصلی است. برخی از کودکان بیش از هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه می کنند تا به آنها کمک کند از پوسیدگی جلوگیری کنند یا حفره هایی را که قبلاً بدتر شده اند حفظ کنند.

عادات خوب را با اضافه کردن سرگرمی به برنامه زندگی کودک خود تشویق کنید. کودکان نوپا و پیش دبستانی ممکن است از مسواک زدن با موسیقی یا علامت گذاری پیشرفت خود در تقویم مراقبت از دندان لذت ببرند.

دندان های شیری سالم زمینه را برای یک عمر سلامت دندانی خوب فراهم می کند. دندان ها نقش مهمی در کمک به ما در صحبت کردن واضح، لبخند زدن و جویدن کامل غذا دارند، که بدن ما را برای سلامت کلی تغذیه می کند.

 

 


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید