پر کردن دندان اطفال

باکتری‌های موجود در دهان باعث پوسیدگی دندان می‌شوند. وقتی غذایی می‌خورید، باکتری‌های طبیعی از قندها تغذیه می‌کنند و یک محصول جانبی اسیدی ایجاد می‌کنند. این اسیدها اگر به درستی با رعایت بهداشت دهان و دندان تمیز نشوند، می‌توانند به مینای دندان حمله کرده و آنها را ضعیف کنند.

اگر روند تجزیه مینای دندان بدون مداخله ادامه یابد، لایه بیرونی سخت می‌تواند حفره‌هایی ایجاد کند که پوسیدگی دندان نیز نامیده می‌شود. پوسیدگی‌های کودک قابل برگشت نیستند، اما می‌توان آنها را با استفاده از پر کردن دندان اطفال ترمیم کرد. دندانپزشک کودک شما باید پوسیدگی دندان را معاینه و درمان کند تا از آسیب بیشتر به بقیه دندان جلوگیری کند. خبر خوب این است که راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید از پوسیدگی دندان کودک جلوگیری کرده و آن را کاهش دهید تا اطمینان حاصل کنید که کودک شما لبخندی سالم خواهد داشت.

مطالعات نشان داده است که از هر 10 کودک، 4 کودک ترس از دندانپزشک را تجربه می‌کنند. برخی از بزرگ‌ترین نگرانی‌هایی که کودکان قبل از انجام این عمل تجربه می‌کنند عبارت‌اند از ترس از دستگاه‌های دندانپزشکی، ترس از تزریق و ترس از خفگی با یکی از ابزارها. کودکان پس از اولین مراجعه به طور قابل توجهی کمتر در مورد درمان دندانپزشکی مضطرب هستند. ما در کلینیک دندانپزشکی آرمانی معتقدیم که بهترین راه برای آماده سازی اطفال برای یک عمل دندانپزشکی این است که کودک خود را تا حد امکان آموزش دهید.

پیشگیری از پوسیدگی دندان:

پیشگیری از پوسیدگی دندان:

بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان و یک رژیم غذایی سالم برای محدود کردن غذاها و نوشیدنی‌های شیرین است. پیروی از یک رژیم غذایی متعادل یکی از اولین کارهایی است که والدین می‌توانند برای محافظت از دندان‌های کودک در برابر پوسیدگی دندان انجام دهند. وعده‌های غذایی مغذی که تعادل سالمی را بین تمام گروه‌های غذایی اصلی ایجاد می‌کنند، همیشه بهترین هستند. در صورت امکان، نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های شیرین را به حداقل برسانید. وقتی کودک شما غذاهای شیرین کمتری می‌خورد، سوخت کمتری برای باکتری‌های موجود در دهان او وجود دارد.

مبارزه با پوسیدگی دندان با ابزار مناسب آسان است. اگر کودک شما قبلاً علائم پوسیدگی دندان را داشته باشد، می‌توانید با دندانپزشک و بهداشت دندان کودک خود برای یک طرح درمانی منحصر به فرد همکاری کنید. در مورد این چهار راه که می‌توانید به کاهش پوسیدگی دندان کمک کنید:

·       فلوراید

·       فیشور سیلانت

·       بهداشت دهان و دندان خوب

·       ویزیت منظم دندانپزشکی حرفه‌ای

فلوراید

فلوراید یکی از بهترین پیشگیری‌های شما و فرزندانتان در برابر پوسیدگی زودرس دندان است. طبق گفته مؤسسه ملی تحقیقات دندانپزشکی و جمجمه صورت، فلوراید حتی می‌تواند پوسیدگی دندان را در مراحل اولیه معکوس کند. از بین رفتن مواد معدنی را کند می‌کند، مینای دندان را بازسازی و تقویت می‌کند. همچنین از باکتری‌های موجود در دهان جلوگیری می‌کند تا اسید تولید کنند که می‌تواند دندان‌ها را از بین ببرد.

با نوشیدن آب حاوی فلوراید می‌توانید مطمئن شوید که خود و خانواده‌تان مقدار کافی فلوراید دریافت می‌کنید. به گفته انجمن دندانپزشکی، نوشیدن آب حاوی فلوراید خطر پوسیدگی دندان در کودکان را از 20 درصد به 40 درصد کاهش می‌دهد. یکی دیگر از راه‌های محافظت از دندان‌ها استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید است که به محافظت در برابر تشکیل پلاک و جرم کمک می‌کند. در نهایت، اگر کودک شما نیاز به افزایش فلوراید اضافی دارد، دندانپزشک خانواده شما می‌تواند توصیه‌هایی را ارائه دهد.

فیشور سیلانت

سیلانت‌ها راه دیگری برای کاهش خطر پوسیدگی دندان در اطفال شما هستند. پوشش محافظ روی دندان‌ها اعمال می‌شود. از گیر کردن باکتری‌ها و پلاک روی سطح ناهموار دندان‌های آسیاب جلوگیری می‌کند و خطر پوسیدگی دندان را در کودک شما محدود می‌کند.

 

عادات بهداشت دهان و دندان

تمیز کردن کامل تمام سطوح دندان مؤثرترین راه برای تمیز نگه داشتن دندان‌های کودک است. اهمیت تمیز کردن دندان‌های خود را در صبح، بعد از غذا و قبل از خواب به کودک خود آموزش دهید.

انواع پرکردن دندان اطفال: 

انواع پرکردن دندان اطفال:

برای دندان‌های کودکان، پرکننده‌های دندان شکل دائمی محافظت از حفره کودک شما را فراهم می‌کنند و پیوند محکمی با مینای دندان دارند تا هنگام جویدن یا ساییدن از هم جدا نشوند. انواع مختلفی از پرکردن دندان وجود دارد که همه آنها دارای مزایا و معایب هستند. در اینجا خلاصه اولیه ما از انواع پرکردگی‌های دندانی که کودک شما می‌تواند دریافت کند آورده شده است:

1.     کامپوزیت:

لبخند کودک برای کودک و برای والدینش مهم است. اغلب از مواد پرکننده همرنگ دندان برای بازگرداندن لبخند کودک استفاده می‌شود. این ماده به عنوان مواد کامپوزیت شناخته می‌شود. اگر پرکردگی‌ها هم رنگ دندان باشند، کودک نگران تمسخر شدن در مدرسه یا اظهار نظر غریبه‌ها نخواهد بود. این ماده روی همه دندان‌ها  از دندان‌های شیری گرفته تا دندان‌های دائمی و بالغ کار می‌کند.

 کامپوزیت به دلایل مختلفی توسط دندانپزشکان استفاده می‌شود، از جمله:

  • در مقایسه با سایر مواد پرکننده دندان، دوام بیشتری دارد.
  • نسبت به پرکردن فلزی استاندارد به کار کمتری روی دندان نیاز دارد.
  • به لطف ظاهر شفاف کامپوزیت، دندان‌ها درخشان‌تر و سالم‌تر به نظر می‌رسند.
  • همچنین می‌توان از آن به عنوان فیشور سیلانت دندان مولر دائمی کودکان استفاده کرد.

البته  دندانپزشکان ما ابتدا کودک شما را معاینه می‌کند تا ببیند آیا کامپوزیت برای او مناسب است یا خیر. اگر این‌طور است، قبل از ارائه بهترین راه حل، به برخی از جایگزین‌ها نگاه خواهیم کرد.

عکس افتادن دندان شیری کودکان 2.     پرکننده‌های آمالگام:

این پرکننده‌ها که به‌عنوان سنتی‌ترین شکل پرکننده شناخته می‌شوند، حاوی مخلوط‌هایی از قلع، مس، نقره و روی هستند تا پیوندی محکم و بادوام ایجاد کنند. این پرکننده‌ها کم‌هزینه‌ترین هستند، بیش از ده سال دوام می‌آورند و برای کودکانی که مستعد فشار زیاد گاز گرفتن هستند، انتخابی عالی محسوب می‌شوند. پر کردن آمالگام، بسته به برند، حاوی مقادیر کمی جیوه باشد، به این دلیل استفاده از این روش درمانی در کودکان منع قانونی پیدا کرده است  .

3.     پرکننده‌های سرامیکی:

 پرکننده‌های سرامیکی، گزینه‌ای بسیار کم حاشیه هستند که در برابر لکه مقاوم هستند و زیبایی‌شناسی بالایی دارند. این پرکننده‌ها گزینه‌ای گران‌قیمت برای کودکان هستند و به اندازه پرکننده‌های کامپوزیت ماندگاری ندارند.

4.     پرکننده‌های گلاس آینومر:

پرکننده‌های گلاس آینومر مانند کامپوزیت‌ دارای اجزای شیشه‌ای هستند که به عنوان یک پرکننده عالی برای دندان‌های کودک عمل می‌کنند. این پرکردن‌ها حدود پنج سال دوام می‌آورند و به یک پرکننده موقت عالی برای کودکان تبدیل می‌شوند. همان‌طور که دندان‌های آنها به بزرگسالی منتقل می‌شود، پر کردن می‌تواند از دندان‌های آنها در برابر پوسیدگی محافظت کند.

عکس پوسیدگی دندان اطفال

کدام گزینه بهترین انتخاب برای پر کردن دندان اطفال است؟

بهترین گزینه برای دندان‌های کودک شما به شدت حول نحوه ارتباط شما با دندانپزشکان اطفال و توصیه‌های آنها برای دندان‌های کودک شما است. اگر می‌پرسید که آیا پرکردن دندان برای کودکتان بی‌خطر است یا خیر، مطمئن باشید که پرکردن دندان یک روش ایمن و مؤثر برای پیشگیری از پوسیدگی است. فرض کنید کودک شما شروع به شکایت از درد دندان کرده است. در این صورت، ضروری است که آنها را برای درمان به دندانپزشک اصلی یا اطفال خود مراجعه کنند؛ زیرا حفره‌های درمان نشده می‌توانند عواقب طولانی مدتی ایجاد کنند.

 

نحوه قرار دادن پرکننده‌ها در دندان اطفال:

دندانپزشکان ما به کودکان اجازه می‌دهند قبل از انجام هر کاری به اطراف نگاه کنند و چند دقیقه روی صندلی بنشینند. اگر این کار روی کودک اثر آرام بخشی نداشته باشد، دندانپزشکان ما روش‌های دیگری بکار می‌برند.

آرام بخش خوراکی، اضطراب کودک را برطرف کرده و او را آرام می‌کند. ناحیه اطراف دندان با یک ماده بی‌حس‌کننده بی حس می‌شود. پس از آن، پوسیدگی دندان را می‌توان به راحتی از بین برد و پرکردگی را در جای خود قرار داد.

به محض اینکه دندان شکل گرفت، نور آبی خاصی روی آن قرار می‌گیرد و در عرض چند ثانیه آن را سخت‌تر می‌کند. در نهایت، اگر کودک احساس کند شکل دندان درست نیست یا در گاز گرفتن مشکل دارد، می‌توان تنظیمات بیشتری را انجام داد. 

 چگونه کودک خود را برای پرکردن دندان آماده کنیم؟

چگونه کودک خود را برای پرکردن دندان اطفال آماده کنیم؟

کودکان معمولاً قبل از شروع عمل بی حس می‌شوند. به این ترتیب، آنها می‌توانند درد کمتری را هنگام اعمال پر کردن و همچنین در طول آماده شدن برای پر کردن احساس کنند. البته هنوز هم ممکن است با پاشیدن آب به داخل دهان و تمام دندان‌هایشان احساس عجیبی داشته باشند.

روند کلی سریع و عمدتاً بدون درد است. معمولاً حدود دو هفته طول می‌کشد تا حساسیت کاهش یابد، اما به‌مرورزمان کاهش می‌یابد. شما باید همه چیزهایی را که در این پست ذکر کردیم با فرزندتان در میان بگذارید تا او را برای این عمل آماده کنید.

دندانپزشکی اطفال ما مراقبت‌های دندانی بسیار خوبی را برای کودکان در هر سنی ارائه می‌دهد. مهم نیست که این مورد چقدر شدید باشد، متخصصان ما اطمینان حاصل می‌کنند که فرزند شما بدون احساس درد یا اضطراب با این روش درمان می‌شود. اگر کودک در طول درمان احساس عصبی بودن کند، پزشکان ما آماده هستند تا برای آرام کردن او صحبت کنند.

هنگام مراقبت از دندان‌های کودکان، بخشی از اولویت ما این است که به والدین طیف وسیعی از گزینه‌ها را معرفی کنیم، که یکی از این گزینه‌ها پر کردن دندان است. مانند سیلانت‌های دندانی، پرکننده‌های دندان مخلوطی از مواد ساخته شده برای چسبیدن به دندان‌های کودک شما و پر کردن یک حفره تمیز شده برای محافظت از دندان در برابر پوسیدگی بیشتر است. پرکردن دندان ممکن است گران به نظر برسد، اما ما اینجا هستیم تا به شما در انتخاب‌هایتان کمک کنیم و بیشترین اطلاعات را در مورد بهترین پرکردگی‌ها برای دندان‌های کودکتان به شما ارائه دهیم. 

بیشتر بخوانید
پیوند استخوان فک برای درمان موفقیت آمیز کاشت دندان


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید