milk teeth

پیشگیری از پوسیدگی دندان شیری

شما چه اقدامی برای حفظ دندان های شیری فرزندتان انجام می دهید؟ شما به دندان های شیری کودکتان چقدر اهمیت می دهید؟ آیا تا حالا از خود پرسیده اید که سهل انگاری در مراقبت از دندان های شیری چه صدماتی می تواند در بزرگسالی داشته باشد؟ آیا می دانید این دندان ها برتکلم فرزند شما چه تاثیری دارند؟ اگر اخیراً به پوسیدگی دندان های شیری فرزندتان فکر می کنید باید بدانید که به موضوع بسیار مهمی پرداخته اید!

حفظ دندان های شیری جلوگیری از پوسیدگی 

دندان های شیری در تکلم کودکان موثر هستند. اگر دندان های قدامی قبل از اینکه کودک قادر به تکلم می شود، پوسیده یا کشیده شوند مانع از تلفظ و ادای درست کلمات خواهد شد. پوسیدگی شدید و از دست رفتن دندان، تاج دندان را تغییر می دهد و سبب تلفظ ناقص کلمات می شود. این مشکل می تواند در بزرگسالی هم ادامه پیدا کند. کودکانی که با این مشکل مواجه می شوند ممکن است در مدرسه مورد تمسخر قرار بگیرند و دچار ضربه روحی شوند.

تاثیر دندان شیری بر دندان های دائمی در بزرگسالی

پوسیدگی دندان های شیری در کودکان و عواقب آن بر دندان های دائمی در صورت عدم درمان!

همانگونه که می دانیم پوسیدگی دندان یکی از علل اصلی مراجعه  افراد به دندانپزشک است. تا به حال از خود پرسیده اید دلیل پوسیدگی دندان در بزرگسالی حتی با وجود مراقبت های مناسب چه می تواند باشد؟ یکی از علت های پوسیدگی دندان ها در بزرگسالی کشیدن زودتر از موعد دندان های شیری در کودکی است. پوسیدگی دندان های شیری می تواند سبب اختلال در رشد کامل دندان های دائمی شده و باعث ضعیف شدن دندان ها شود. همچنین، پوسیدگی دندان های شیری ممکن است باعث ایجاد پلاک میکروبی در اطراف دندان های دائمی شود. این موارد موجب می شود دندان های دائمی در سنین نوجوانی و بزرگسالی زودتر خراب شوند.

تاثیر دندان شیری در رویش دندان های دائمی

یکی دیگر از کارکرد های دندان های شیری حفظ فضا است. در حقیقت، هر دندان شیری مسئول حفظ فضا برای یک دندان دائمی می باشد. وقتی یک دندان شیری کشیده می شود پس از شش ماه فضای آن بسته می شود و باعث می شود دندان دائمی راهنمای رشد خود را از دست بدهد و به دلیل فضای نامناسب، دندان های دائمی به صورت نهفته، و یا به سمت گونه یا زبان رویش کنند. از این رو ، متخصصان ارتودنسی توصیه می کند اگر دندان شیری زودتر از زمان مناسب کشیده شد حتما از وسیله ای به نام ” فضا نگه دار” یا نگهدارنده فضا در جای خالی دندان استفاده شود تا زمانیکه دندان دایمی در جای خود رویش پیدا کند.

بیشتر بخوانید
بدترین توصیه های دندانپزشکی که ممکن است شنیده باشید

نقش دندان های شیری در تغذیه

یکی دیگر از نقش های دندان شیری جویدن است. دندان های شیری حدوداً از 6 ماهگی شروع به رویش می کنند و حدوداً تا 2 سالگی کامل می شوند. این دندان ها تا 7 سالگی یعنی زمان رویش دندان های دائمی نقش قابل توجهی در تغذیه کودک دارند. اگر این دندان ها پوسیده، کشیده یا کج شوند، عمل جویدن را برای کودک دشوار خواهند کرد. بنابراین، باعث بی اشتهایی و اذیت کودک در حین غذا خوردن خواهد شد.

از طرف دیگر، بی اشتهایی موجب خرابی دندان ها می شود. شاید بپرسید چگونه؟ پاسخ ساده است زمانیکه کودک به اندازه مناسب تغذیه نمی کند، ویتامین و املاح کافی هم دریافت نمی کند و همین امر باعث پوسیدگی دندان ها خواهد شد.

پوسیدگی دندان های شیری در کودکان و عواقب آن بر دندان های دائمی در صورت عدم درمان

مراقبت از دندان های شیری

حال که به اهمیت مراقبت از دندان های شیری پی برده ایم، باید بدانیم که چگونه باید از دندان های شیری کودکانمان مراقبت کنیم. به جهت مراقبت از دندان های شیری کودکان این موارد را به خاطر بسپارید:

  1. بعد از نوشیدن شیر حتماً به کودک آب بدهید. گلوکز موجود در شیر باعث پوسیدگی دندان می شود.
  2. روزانه با استفاده از دستمال نرم و مرطوب و یا یک تکه گاز استریل لثه و دندان های کودک را پاک کنید.
  3. تا زمان بزرگ شدن کودک در مسواک زدن به او یاری برسانید. کودکان نمی توانند به خوبی دندان های خود را مسواک بزنند.
  4. به محض مشاهده تغییر رنگ و لکه در دندان های شیری، کودک را نزد متخصص دندانپزشکی کودکان ببرید.
  5. از دادن نوشیدنی های گازدار و شیرین به کودکان بپرهیزید.
  6. قطره آهن را به گونه ایی به کودک بدهید که روی دندان ها نریزد و در صورت ریخته شدن به کودک آب بدهید.
  7. نگذارید کودک هنگام خواب با شیشه شیر بخوابد.

با توجه به موارد ذکر شده، علاوه بر رعایت دقیق بهداشت دهانی و تغذیه سالم، گاهی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها و تقویت کردن آن ها به فلورایدتراپی و فیشورسیلانت تراپی نیاز پیدا می کنیم، همچنین باید دقت داشته باشیم که در صورت بروز پوسیدگی انجام ترمیم و یا سایر درمان های دندانپزشکی بر روی دندان های شیری از اهمیت ویژه ای  برخوردار است.

بیشتر بخوانید
10 دلیل بروز بوی بد دهان و راهکار ها

آیا فلوراید از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند؟

البته بسیار موثر است، فلوراید یکی از موارد پر اهمیت در رعایت بهداشت و پیشگیری از پوسیدگی دندان است. فلوراید ترکیب خوب و مفیدی برای دندان‌ها است، اما باید متعادل استفاده شود.

پوسیدگی دندان های شیری در کودکان و عواقب آن بر دندان های دائمی در صورت عدم درمان

‎آیا دندان شیری نیاز به ترمیم دارند؟

با توجه به اهمیت دندان شیری می توان علل ترمیم دندان شیری را به ترتیب زیر‌ بازگو کنیم:

  1. ترمیم دندان اطفال از گسترش عفونت جلوگیری می‌کند.
  2. لبخند و حالت دندان‌ های کودکتان بر اعتماد بنفس او موثر است.
  3. دندانهای شیری الگویی برای رویش دندان‌های دائمی هستند. در صورت کشیدن و افتادن آنها به دلیل پوسیدگی، امکان دارد دندان‌های دائمی در جای نامناسبی رشد کنند.
  4. این دندان‌هابا راحت کردن عمل جویدن، در تغذیه مناسب کودک نقش به سزایی دارند.
  5. این دندان‌ها به کودک کمک می‌کنند تا بهتر صحبت کند.
  6. پوسیدگی دندان‌های شیری می‌توانند بر رشد دندان‌های دائمی اثر داشته باشند.
  7. عدم درمان به موقع پوسیدگی دندان‌ها می‌تواند باعث دندان درد شدید کودکانو شاید ایجادآبسه دندان شود.

واضح است ،درد دندان به معنی پیشرفت شدید پوسیدگی و نیز ورود باکتری های پوسیدگی زا به قسمت عاج دندان و یا حتی عصب دندان می باشد. چرا که تا زمانی که پوسیدگی دندان در محدوده مینای دندان باشد عملاً  بدون درد است و زمانی درد آغاز می شود که قسمت عاج دندان درگیر پوسیدگی شده باشد.

ضربه به دندان شیری را جدی بگیرید!

والدین گرامی ضربه به دندان شیری کودک ممکن است از چشمان شما مخفی بماند. بنابراین مراقب باشید که اگر کودک شما در زمان بازی یا راه رفتن دچار صدمه در قسمت فک و صورت شد حتما دندان های شیری کودک را بررسی کنید و مراقب هر گونه تغییر رنگ و یا جا به جایی و لق شدن دندان کودک خود باشید. گاهی شدت ضربه به دندان شیری به قدری زیاد است که ممکن است دندان بیافتد. در این مواقع دندان را در شیر بگذارید و کودک را به دندانپزشکی برسانید.

چگونه پوسیدگی دندان شیری دامنگیر دندان دائمی می شود؟

وقتی دندان شیری دچار پوسیدگی شود و ما از ترمیم آن خودداری کنیم، دندان عفونت می کند و عفونت در ریشه دندان شیری بالای سر جوانه دندان دائمی قرار می‌گیرد. این عفونت ماهیت اسیدی دارد و دندان دائمی را دچار خوردگی می‌کند، از این رو رسیدگی به دندان‌های شیری بسیار حائز اهمیت است.

در صورت عفونت دندان شیری چه کار کنیم؟

یکی از روش های کاهش عفونت دندان شیری، مصرف آنتی بیوتیک است که می بایست تحت نظر پزشک متخصص صورت پذیرد. در زمانی که آنتی بیوتیک مصرف می‌شود، تشخیص اینکه آیا دندان شیری باید کشیده شود یا عصب کشی انجام شود، بستگی به نظر متخصص دندانپزشکی کودکان دارد.

بیشتر بخوانید
سفید کردن دندان در خانه با استفاده از روش های طبیعی
مسواک زدن دندان‌ها چگونه باید باشد؟

یکی از روش های کارامد در جلوگیری از پوسیدگی دندان های شیری در کودکان و عواقب آن بر دندان های دائمی در صورت عدم درمان مسواک زدن در طول شبانه روز سه مرتبه ضروری و لازم است، اما به سبب اینکه در کودکان ایجاد بی‌میلی نکند، همان یک مرتبه شب‌ ها قبل از خواب هم می‌تواند کافی باشد.  برای کودکان باید از مسواک‌ های سایز کوچک استفاده کرد. بهترین زمان مسواک زدن، شب‌ ها قبل از خواب است، زیرا شب ها در خواب بزاق دهان کم می‌شود و این کم شدن ترشحات بزاق محیط داخل دهان را اسیدی می‌کند که پوسیدگی دندان در محیط اسیدی اتفاق می‌ افتد.

با توجه به اینکه کودکان تا سن سه یا حتی چهارسالگی خودشان به تنهایی نمی‌توانند مسواک بزنند، والدین می بایست برای کودک مسواک بزنند و از آن سن به بعد خود کودک مسواک می‌ زند.

پوسیدگی دندان های شیری در کودکان و عواقب آن بر دندان های دائمی در صورت عدم درمان
معاينات دندانپزشكی کودکان

 كودكان باید مرتب به دندا‌نپزشكی برده شوند،‌ بسیار خوب است كه اولين معاینه دندانپزشكی كودک در سن یک سالگی و به قصد آشنايی كودک با محيط دندانپزشكی، ‌معاينه اوليه و آشنايی والدين با شیوه های بهداشتی انجام شود. در اين معاينات كه معمولاً كودک در آغوش پدر و یا مادر، بر روی یونیت دندانپزشكی می نشیند، بی آن كه درد و ناراحتی داشته باشد، ملاقات با دندانپزشک را نوعی برخورد مهیج و شاد تلقی خواهد كرد و اين آشنايی، خاطره خوبی را از محيط دندانپزشكی برای كودک به وجود می آورد. كودكان بايد هر 6 ماه  توسط دندانپزشک معاينه شوند.

در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که با درمان و ترمیم صحیح دندان های شیری می توانیم لبخند زیبا را به کودکان هدیه دهیم و در بالا بردن اعتماد به نفس کودک کمک قابل توجهی کنیم.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

کلینیک دندانپزشکی آرمانی تشکیل شده از متخصصان متعهد در خصوص ارائه خدمات ويژه به کودکان دلبند شما همشهريان عزیز در غرب استان  تهران و شهرستان شهریار اقدام به تاسيس بخش تخصصی كودكان با  هدف پيشگيری، درمان و همچنين آموزش مادران و خانواده های محترم در خصوص بهداشت و بيماري های مربوط به دهان و دندان كودكان نموده است.

همچنین این مرکز با استفاده از تجهیزات و مواد دندانپزشکی از برترین برندها و بالاترین کیفیت های موجود روز دنیا به همراه جمعی از پرسنل و دستیاران دندانپزشکی آموزش دیده در محیطی زیبا و دوستانه آماده خدمت رسانی به شما همشهریان عزیز شهریار، شهر قدس ، اندیشه و ملارد می باشد.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید