مشکلات ارتودنسی و درمان‌های ارتودنسی

مشکلات ارتودنسی و درمان‌های آن

مشکلات ارتودنسی و درمان‌های ارتودنسی:

ارتودنسی شاخه‌ای از دندانپزشکی است که به اصلاح روابط بین دندان ها و ناهنجاری های فکی می‌پردازد. ارتودنسی رشته‌ای است که با بهبود عملکرد و زیبایی دندان و فک بیمار به ایده‌آل‌ترین شکل ممکن کمک می‌کند تا کیفیت زندگی بیمار افزایش یابد.

با افزایش سن، مشکلات ارتودنسی درمان نشده بیشتر و بیشتر می‌شوند و خطر ازدست‌دادن دندان‌ها به دلیل بیماری‌های پریودنتال و پوسیدگی دندان بیشتر می‌شود. همچنین مشکلات ارتودنسی فشار بیشتری به عضلات فک وارد می‌کنند که باعث اختلالات مفصل فک می‌شود. اختلالات ارتودنسی می‌تواند باعث درد در پشت سر و شانه شود. جدا از این موارد، ازدحام دندان باعث سایش غیرطبیعی سطح دندان، مشکل در جویدن و صحبت‌کردن، فشار بیش از حد بر روی دندان‌ها می‌شود.

 

مشکلات ارتودنسی
بیماری که درد ارتودنسی می کشد

ازدحام دندان جدا از مشکلات سلامتی، بر زیبایی نیز تأثیر منفی می‌گذارد. ازدحام دندان باعث می‌شود فرد راحتی نتواند لبخند بزند و اعتمادبه‌نفس خود را از دست بدهد. با درمان ارتودنسی، می‌توان از ساختار دهان و دندان محافظت کرد.

فقط متخصص ارتودنسی می‌تواند در موردنیاز شما به درمان ارتودنسی تصمیم بگیرد. پس از معاینه دندانپزشکی، دهان و دندان، ایجاد مدل‌های فک و گرفتن فیلم و عکس‌های مختلف اشعه ایکس، نیاز بیمار به درمان ارتودنسی را تعیین می‌کنند.

شرایطی که برای مراجعه به دندانپزشک اضطراری می‌باشد

  • – ساختار فک و صورت نامتعادل است
  • – بوی بددهان
  • – عادت‌های بدی مانند مکیدن انگشت، جویدن ناخن، گازگرفتن لب و گونه
  • – استفاده از پستانک و بطری به مدت طولانی
  • – مشکلات جدی در جویدن و صحبت‌کردن
  • – ساختارهای فکی که بیش از حد، جلو یا عقب قرار گرفته است.
  • – برجستگی دندان‌های جلو
  • – دندان‌های شلوغ یا دندان‌هایی که در دهان نهفته است.
  • – ازبین‌رفتن زودرس یا دیررس دندان‌های شیری
  • – دندان‌های بالا و پایین به‌هیچ ‌وجه با هم تماس ندارند یا بیش از حد درگیر هستند.
بیشتر بخوانید
مراحل ایمپلنت دندان

دکتر سعید برنده متخصص ارتودنسی درباره اولین معاینه ارتودنسی گفته است که:

“اولین ویزیت برای درمان ارتودنسی کودکان باید تا سن هفت‌ سالگی انجام شود. حتی اگر دندان‌ها به طور صحیح تراز شده باشند، ممکن است یک مشکل نیش پنهان وجود داشته باشد. حتی اگر کودکان بالای هفت سال باشند، انجام معاینه ارتودنسی قطعاً مفید خواهد بود. کنترل‌های اولیه بسیار مهم است.”

 

مشکلات ارتودنسی

 

درمان‌های ارتودنسی که از سنین کم آغاز شده است نتایج بسیار مؤثرتری برای بیمار دارد. بااین‌حال، درمان‌های ارتودنسی در افراد بزرگسال نیز انجام می‌شود. اگر فرد دارای دندان، لثه و بافت استخوان مناسب باشد، درمان ارتودنسی در هر سنی قابل انجام می‌باشد و نتایج موفقیت آمیزی را به همراه دارد. مدت‌زمان درمان‌های ارتودنسی برای هر بیمار متفاوت است. بااین‌حال، درمان‌های ارتودنسی می‌تواند به طور متوسط ​​بین 6 تا 36 ماه متغیر باشد. درمان‌های ارتودنسی بسته به شرایط رشد فرد، شدت اختلال، بهداشت دهان و دندان بیمار، انطباق با روش درمانی و هماهنگی با متخصص متفاوت می‌باشد. درمان‌های ارتودنسی توسط متخصصین ارتودنسی در کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی در شهریار در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.

دکتر سعید برنده متخصص ارتودنسی و ناهنجاری‌های فکی همچنین انواع روش‌های درمان ارتودنسی را در ادامه مقاله بررسی کرده است :

“درمانی که می‌تواند برای حرکت‌دادن دندان‌ها، روی رشد عضلات یا فک‌ها تأثیر بگذارد می‌تواند ثابت یا متحرک باشد. این روش‌های درمانی با اعمال نیروهای بسیار کم به دندان‌ها یا فک انجام می‌شود. روش درمان باتوجه‌به شدت و نوع مشکل انجام می‌شود.”

درمان‌های ارتودنسی ثابت:

براکت: براکت متداول‌ترین روش ارتودنسی است که با استفاده از سیم، براکت و لاستیک انجام می‌شود. براکت‌ها به دندان‌ها متصل می‌شوند و سیم از داخل براکت‌ها عبور داده شده و به دندان‌ها نیرو وارد می‌کنند. به‌این‌ترتیب دندان‌ها به‌تدریج حرکت کرده و تراز می‌شوند. درمان ارتودنسی می‌تواند برای چند ماه تا چند سال ادامه یابد. براکت هر ماه تنظیم می‌شود و اصلاح دندان‌ها بررسی می‌شود. براکت‌هایی که امروزه استفاده می‌شوند، سبک‌تر هستند و حاوی فلز کمتری هستند. براکت در رنگ‌های متنوع و شفاف برای ایجاد انگیزه در کودکان و بزرگسالان تولید می‌شود. علاوه بر این، براکت‌هایی نیز وجود دارد که به آنها براکت لینگوال گفته می‌شود و روی سطح داخلی دندان‌ها اعمال می‌شود.

بیشتر بخوانید
چگونه از بیدار شدن با خشکی دهان جلوگیری کنیم؟

درمان‌های ارتودنسی متحرک:

تراز کننده:

توسط بسیاری از متخصصان ارتودنسی ترجیح داده می‌شود زیرا تراز کننده به‌عنوان جایگزینی برای درمان ارتودنسی ثابت استفاده می‌شود. تراز کننده‌ها شفاف هستند و می‌توان آنها را به‌راحتی مسواک زد و نخ دندان کشید.

دستگاه‌هایی که برای تغییر موقعیت فک ساخته شده‌اند:

این دستگاه‌ها که آتل نامیده می‌شوند، روی فک پایین یا فک بالا قرار می‌گیرند و به بسته شدن فک در موقعیت مناسب‌تر کمک می‌کنند. آتل‌ها همچنین برای اصلاح اختلالات مفصلی بی‌استفاده می‌شوند.

منبسط کننده فک:

منبسط کننده فک وسیله‌ای است که برای بزرگ کردن فک بالا عمل می‌کند. منبسط کننده از یک ماده پلاستیکی متناسب با کام ساخته شده است. استخوان زیر کام با نیروی وارد شده با پیچ بازتر می‌شود.

کلینیک دندانپزشکی آرمانی با دارا بودن بهترین کادر پزشکی درمانی و بهترین امکانات درمانی آماده ارایه خدمات ارتودنسی ثابت در شهریار، شهر قدس، کرج و غرب تهران می باشد.

 


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید