کسب اطلاعات مفید در مورد سرطان دهان می تواند منجر به تشخیص زودهنگام این بیماری شود. تشخیص زودهنگام کلید درمان موثر و کم هزینه تر است. به دلیل این که سرطان دهان می تواند در هر قسمت از دهان شما ایجاد شود، این بیماری می تواند در فک شما نیز ظاهر شود. در ادامه مقاله ما به چهار علامت سرطان فک که باید مراقب آنها باشیم (و همچنین علائم بیماری های غیر سرطانی فک مانند اختلالات TMJ و روش های که می‌توانید برای درمان آنها انجام دهید، خواهیم پرداخت.

علائم سرطان فک

در مقایسه با سایر سرطان ها، سرطان دهان کمتر شایع است. سرطان دهان بیماران مذکر را دو برابر بیماران مونث تحت تاثیر قرار می دهد.  میانگین سنی تشخیص سرطان فک 62 سال است. بر اساس کتابچه راهنمای مرک ، سرطان فک می تواند در فک بالا یا فک پایین رخ دهد. اگر هر یک از علائم سرطان را تجربه می کنید ، حتماً به دنبال معاینه و آزمایشات مورد نیاز توسط دندانپزشک خود باشید.

سرطان فک

تورم فک

علائم اولیه سرطان فک ،  تورم در ناحیه صورت، کام یا فک است که از دندان های شما حمایت می کند. این تورم می تواند در ناحیه کناری صورت شما ظاهر شود و همچنین می تواند در قسمتی داخل دهان نیز ایجاد می شود. نسبت به ناحیه ایجاد تومور، ممکن است متوجه تورم در سقف دهان یا زیر دندان خود شوید. رشد تومور در داخل استخوان فک ممکن است علت این التهاب باشد. در صورت مشاهده تورم فک باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

ترشح بیش از حد بزاق و بیماری های دهان و دندان

درد فک

درد فک ناشی از تومور از علائم سرطان فک است. در حالی که تومورهای فک نادر و معمولاً خوش خیم هستند، ولی گاهی اوقات می توانند تهاجمی باشند و به سایر نواحی استخوان و بافت دهان گسترش یابند و باعث دررفتگی فک و دندان درد شوند. اگر فک شما درد می کند و دلیل آن را نمی دانید، مراقب باشید که آن را به عنوان یک دندان درد ساده اشتباه نگیرید. برای تشخیص مناسب با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

توجه داشته باشید که این درد همچنین می تواند ناشی از یک بیماری به نام اختلال مفصل گیج گاهی باشد. با این حال، اگر دندانپزشک شما تومور را تشخیص دهد ، اسکن و تصاویر اشعه ایکس را برای بررسی بیشتر فک شما درخواست می کند. برای انتخاب روش درمانی احتمالاً بیوپسی را برای بررسی تومور و تعیین بهترین برنامه درمانی درخواست خواهد کرد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

مشاوره آنلاینتو همین الان رزرو کن

برای دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

توده در فک

احساس می‌کنید توده‌ای روی سقف دهان یا لثه‌هایتان وجود دارد و نمی‌دانید چرا آنجاست؟ توده های روی سقف دهان یا روی خط لثه شما ممکن است نشانه سرطان فک باشد که در حال تجربه آن هستید. در حالی که یک توده می تواند عفونت یا تومور خوش خیم باشد. این توده ها همچنین می توانند نشانه ای از سرطان در استخوان فک زیر بافت نرم دهان باشند. اگر متوجه یک توده جدید در دهان خود شده اید و خود به خود از بین نرفت، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

روند بهبودی بعد از کشیدن دندان

تحرک دندان

تومورها استخوان فک می تواند منجر به تحرک غیر قابل توجیه دندان شود. در واقع، شایع ترین نوع سرطان بدخیم فک، کارسینوم سلول است که از حفره های دندان به استخوان فک حمله می کند. اگر متوجه شدید که دندان‌هایتان لق شده یا به طور ناگهانی موقعیت خود را تغییر داده‌اند، از مراجعه به دندانپزشک خود دریغ نکنید. تومور می‌تواند در استخوان فک ، دندان‌های شما را حرکت دهد.

اگرچه درد، تورم، توده در فک یا لق شدن دندان‌ها می‌تواند ناشی از سایر بیماری‌های دهان و دندان نیز باشد. اگر هر یک از این موارد را تجربه کردید، حتماً فوراً برای اسکن با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

مطالعه و کسب اطلاعات در مورد در سرطان فک می تواند ترسناک و استرس آور باشد. اما حقیقت این است که هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید، روند درمانی با کمک دندانپزشک یا متخصص آسان تر خواهد بود.

علل و عوامل سرطان فک

ایجاد سرطان با جهش در انکوژن های این قسمت همراه است. موارد زیر عوامل خطر سرطان فک را افزایش می دهند:

استعمال دخانیات و تنباکو

استعمال دخانیات یکی از شایع ترین عوامل تاثیر گذار برای ایجاد سرطان فک است. مواد مضر موجود در سیگار باعث رشد سلول‌های بدخیم می شود.

مشاوره رایگان درمان سرطان فک

برای دریافت مشاوره در خصوص سرطان فک با ما در ارتباط باشید.

مصرف نوشیدنی های الکلی

تحریک مداوم مخاط دهان با مصرف مداوم نوشیدنی های الکلی ممکن است منجر به سرطان فک ثانویه شود.

تحریک مزمن

شرایطی که ممکن است باعث تحریک مداوم مفصل فک پایین شود نیز ممکن است باعث ایجاد سرطان فک در این ناحیه شود.

عدم تقارن دندان

عفونت HPV

ویروس پاپیلومای انسانی در عفونت HPV یکی از عوامل اصلی عامل سرطان‌ فک و دهان است. ویروس از دهان به لوزه‌ها، حلق و استخوان‌های روی فک‌ها سرایت می کند  که باعث تغییرات سلولی در ناحیه می‌شود.

درمان سرطان فک و دهان

متداول ترین روش درمانی برای کیست فک، جراحی است، اگرچه شیمی درمانی و پرتودرمانی نیز ممکن است به عنوان پشتیبانی انجام شود.

عمل جراحي سرطان فک

جراحی برای سرطان فکی که هنوز به سایر نواحی بدن گسترش نیافته اند انجام می شود. جراحی تومورهای بدخیم را که در یک محل خاص رشد کرده اند ، بر می دارند. برداشتن تومور اصلی ممکن است به درمان بیماری در مراحل پیشرفته کمکی نکند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی معمولاً به عنوان یک روش کمکی برای از بین بردن کامل سلول های سرطانی که ممکن است به اندام های مجاور گسترش یافته اند انجام شود.

اشعه درمانی

پرتوهای رادیواکتیو ممکن است مستقیماً سلول های سرطانی را هدف قرار گیرند. پرتودرمانی از گسترش سلول های سرطانی و همچنین افزایش اندازه تومورها جلوگیری می کند.