انواع عفونت های دندانی

عفونت های دندانی می توانند بسیار شدید باشند و باعث درد شدید می شوند. به همین دلیل بسیار حائز اهمیت است که که نوع عفونت هایی که می تواند در دهان شما ایجاد شود و عواقب آن را به طور دقیق بررسی کنیم. دندان درد یکی از بد ترین و طاقت فرساترین دردهایی است که هر فرد می تواند تجربه کند.

عفونت های دندانی

دندان درد در بیشتر موارد ناشی از یک فرآیند عفونی خواهد بود. و ارزیابی و درمان آن نه تنها برای کنترل درد ضروری است ، بلکه برای محافظت این دندان و سلامت دهان و دندان شما بسیار مهم خواهد بود. چرا دندان ممکن است دچار عفونت شود در این مقاله به شما خواهیم گفت که علل و عواقب عفونت های دندانی چه می تواند باشد و چگونه باید برای درمان عفونت دندان اقدام کرد.

5

علل و علائم اصلی عفونت دندان چیست؟

عفونت دندان در اثر افزایش تجمع باکتری در دهان و دندان شما ایجاد می شود و این می تواند به دلایل مختلف ایجاد می شود. علل اصلی عفونت های دهان از پوسیدگی دندان گرفته تا مشکل لثه ، ضربه یا درمان دندانپزشکی ناموفق ، متغیر است.

عفونت های دندانی ناشی از پوسیدگی پیشرفته دندان

پوسیدگی دندان به دلیل اسید تولید شده توسط باکتری روی دندان ایجاد می شود. با گذشت زمان، اسید مینای دندان را فرسایش می دهد و دندان را از بین می برد. هنگامی که پوسیدگی عصب یا به عبارت دیگر پالپ دندان را تحت تاثیر قرار می دهد، باعث ایجاد عفونت در دهان می شود که می تواند بسیار دردناک باشد.

پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی، مسری و چند عاملی است که در صورت عدم درمان به موقع می تواند علاوه بر یک فرآیند عفونی، باعث از دست دادن زودرس دندان شود. اگر پوسیدگی فقط مینای دندان و عاج دندان را درگیر کرده باشد، درمان پرکردن دندان انجام می شود. اگر پوسیدگی دندان عصب یا پالپ دندان را نیز تحت تأثیر قرار دهد، باید درمان عصب کشی یا کانال ریشه انجام شود.

فرآیند عفونی ناشی از پوسیدگی دندان می تواند بر تمام ساختارهای دندان و حتی استخوان آلوئولی که از دندان حمایت می کند تأثیر بگذارد. این عفونت باعث تحلیل استخوان فک یا از دست دادن استخوان می شود که می تواند درمان ناحیه مورد نظر را پیچیده کند. بنابراین در صورت داشتن پوسیدگی دندان باید بدون معطلی به دندانپزشک خود مراجعه کنید و سریعاً تحت درمان قرار گیرید.

بیشتر بخوانید
عدم تقارن دندان

4 4

عفونت های دندانی ناشی از پالپیت

پالپیت به التهاب پالپ دندان می گویند. پالپیت زمانی که پوسیدگی به عصب می رسد اتفاق می افتد، اگرچه ممکن است در مواردی مانند ضربه یا شکستگی دندان نیز رخ دهد. علائم پالپیت شامل دردی است که به شکل تناوبی ظاهر می شود. دندان درد به ویژه هنگامی که مایع سرد با دندان شما تماس پیدا می کند، شدید است.

عفونت دهان ناشی از بیماری لثه

ژنژیویت التهاب لثه است که در بیشتر موارد به دلیل تجمع تارتار دندان ایجاد می شود. پریودنتیت معمولاً در اثر التهاب لثه درمان نشده ایجاد می شود و یک بیماری مزمن است که در صورت عدم درمان به موقع می تواند باعث از دست دادن زودرس دندان شود.

این دو بیماری توسط باکتری ایجاد می شوند و باعث التهاب لثه می شوند که در صورت عدم درمان صحیح منجر به ایجاد عفونت های دندانی می شود. درمان صحیح و منظم این دو بیماری در کلینیک دندانپزشکی بسیار اهمیت دارد. در موارد بسیار شدید، پریودنتیت می تواند باعث آبسه پریودنتال شود. شایع ترین علائم پریودنتیت قرمزی، حساسیت و تورم لثه است.

عفونت های دندانی ناشی از دندان عقل

پریکورونیت عفونتی است که زمانی رخ می دهد که ذرات غذا و باکتری به داخل لثه ای که روی دندان عقل را می پوشاند، وارد شود. پریکورونیت به خصوص زمانی که دندان های آسیاب سوم رویش می کنند شایع است. علامت اصلی عفونت های دندانی ناشی از دندان عقل شامل،  درد، قرمزی و عفونت لثه های اطراف دندان عقل است.

ضربه به دندان

هنگامی که دندان ضربه می بیند، ممکن است ترک بخورد یا بشکند. شکستگی دندانی باید در کلینیک بررسی شود و در صورت لزوم دندان ترمیم شود. در غیر این صورت، این دندان مستعد پوسیدگی و در نتیجه عفونت های دندانی مختلف خواهد بود.

اگر شکستگی دندان در سطح فوق لثه (نزدیکی لثه) باشد، دندان باید بدون هیچ معطلی ترمیم شود. همیشه پس از ضربه به دهان یا دندان، باید به دندانپزشکی مراجعه کنیم تا دندانپزشک شما را معاینه کند.

عوارض عفونت دندانی

عفونت دندان باید بسیار سریع درمان شود. عوارض ابتلا به عفونت دهان شامل از دست دادن دندان و تخریب استخوان فک می شود.

از دست دادن زودرس دندان عمدتاً به دلیل عفونت های دندانی ایجاد می شود. این عفونت دندان نه تنها ممکن است این دندان را تحت تاثیر قرار دهد، بلکه ممکن است بر روی دندان های مجاور و استخوان آلوئولی که از آنها حمایت می کند نیز تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید
با ارتودنسی خانگی چگونه می‌توانید از بروز مشکلات جلوگیری کنید؟

عفونت های دندانی باعث از بین رفتن استخوان فک شما می شود و بازسازی آن ناحیه را دشوار می کند. ناحیه دندان از دست رفته پس از بازسازی استخوان فک باید با روش های درمانی مناسب ترمیم شود. بهترین گزینه درمانی در از دست دادن دندان، کاشت ایمپلنت دندان است.

2 4

علائم عفونت های دندانی

عفونت دندان ممکن است در مراحل اولیه خود آسسیب جدی نزند، اما همیشه زمانی وجود دارد که این عفونت باعث ایجاد درد شدید و ضربان دار می شود. به همین دلیل، عفونت دهان می تواند از طریق آبسه یا بلغم ظاهر شود. علائم عفونت های دندانی عبارتند از:

  1. بوی بد دهان یا هالیتوز
  2. دندان درد (هنگام جویدن، انسداد و …)
  3. گردن درد
  4. خونریزی لثه
  5. گوش درد یا دردی که به آن سرایت می کند.
  6. حساسیت دندانی به گرما و یا سرما
  7. غدد متورم در گردن
  8. التهاب ناحیه ای که عفونت در آن رخ می دهد.
  9. تب شدید
  10. آبسه یا بلغم

عفونت دندان چگونه باید درمان شود؟

درمان عفونت های دندانی یا دهان همیشه با در نظر گرفتن منشاء آن، انجام می شود. درمان دندانپزشکی همیشه پس از انجام معاینه بالینی و معاینه رادیولوژی در کلینیک دندانپزشکی در کرج یا شهریار ایجاد می شود.

پس از معاینه، بخش اول درمان شامل کنترل عفونت های دندانی در کاهش این روند و همچنین کاهش ناراحتی یا درد ناشی از التهاب است.

آنتی بیوتیک های اختصاصی برای کنترل عفونت های دندانی

برای کاهش مقدار عفونت، یک رژیم آنتی بیوتیکی خاص برای کنترل عفونت دندانی مورد نیاز است. آنتی بیوتیک های اصلی مورد استفاده در دندانپزشکی برای عفونت های دندان آموکساسیلین و کلیندامایسین برای بیماران مبتلایان به آلرژی است. آموکساسیلین و کلیندامایسین، آنتی بیوتیک هایی هستند که در برابر طیف وسیعی از باکتری ها موثر هستند.

آنتی بیوتیک ها همیشه باید توسط دندانپزشک شما پس از تشخیص علت بیماری تجویز شود. بدون اطلاع پزشک یا دندانپزشک خود، به هیچ وجه نباید خود درمانی کنیم. علاوه بر رژیم آنتی بیوتیکی، ممکن است داروهایی برای درمان التهاب و همچنین دهانشویه برای رعایت بهداشت دهان و دندان تجویز شود. هنگامی که عفونت دهان کنترل و کاهش می یابد، درمان دندانپزشکی مورد نیاز باید انجام شود.

کدام آنتی بیوتیک برای عفونت دندان بهتر عمل می کند؟

همه عفونت های دندانی نیاز به آنتی بیوتیک ندارند. در برخی موارد، دندانپزشک شما می تواند آبسه را تخلیه کند. در موارد دیگر، ممکن است نیاز به درمان کانال ریشه یا کشیدن دندان باشد.

آنتی بیوتیک ها اغلب در موارد زیر استفاده می شوند:

  • عفونت شدید
  • گسترش عفونت
  • شما سیستم ایمنی ضعیفی دارید
بیشتر بخوانید
کاشت دندان در کودکان

نوع آنتی بیوتیک مورد نیاز شما بستگی به نوع باکتری ایجاد کننده عفونت دارد. کلاس های مختلف آنتی بیوتیک ها راه های مختلفی برای حمله به باکتری ها دارند. دندانپزشک شما آنتی بیوتیکی را انتخاب می کند که به طور موثر عفونت شما را از بین ببرد.

آنتی بیوتیک های کلاس پنی سیلین، مانند پنی سیلین و آموکسی سیلین، بیشتر برای کمک به درمان عفونت های دندانی استفاده می شوند. آنتی بیوتیکی به نام مترونیدازول ممکن است برای برخی از انواع عفونت های باکتریایی تجویز شود.

در حالی که آنتی بیوتیک های پنی سیلین معمولاً برای کنترل عفونت های دندانی استفاده می شود، بسیاری از افراد به آنها حساسیت دارند. حتماً به دندانپزشک خود در مورد هرگونه واکنش آلرژیک که به داروها دارید، اطلاع دهید. اگر به پنی سیلین حساسیت دارید، دندانپزشک ممکن است آنتی بیوتیک دیگری مانند کلیندامایسین یا اریترومایسین را تجویز کند.

درمان دندانپزشکی علت عفونت

درمان دندانپزشکی عفونت دندان ضروری است و تنها درمانی است که امکان از بین بردن دائمی عفونت را ایجاد می کند.

نسبت به میزان تخریب دندان ناشی از پوسیدگی، درمان مورد نیاز ممکن است عصب کشی یا کشیدن دندان باشد. در مورد دندان آسیاب سوم یا دندان عقل، زمانی که این دندان عفونت داشته باشند، بهترین درمان کشیدن آنها خواهد بود. در رویش دندان عقل، وجود فرآیندهای التهابی و عفونی شایع است. اگر به دلیل رویش دندان عقل یا دندان آسیاب سوم درد داشتیم، نباید ویزیت خود را با دندانپزشک یا جراح به تعویق بیندازیم. بهترین راه برای به حداقل رساندن خطر عفونت های دندانی، رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک است.

1 5

عفونت لثه چگونه درمان می شود؟

اگر می خواهید دهان سالمی داشته باشید، باید حداقل سالی دو بار جرم گیری انجام دهید. در بیشتر موارد، رسوب پلاک و تارتار علت عفونت لثه است و برای حل این مشکل به کمک دندانپزشک نیاز دارید. با استفاده از روش های توصیه شده توسط دندانپزشکان می توانید یک درمان موثر داشته باشید.

اگر متوجه علائم عفونت دندان می شوید، به کلینیک دندانپزشکی خود مراجعه کنید.

مداخله زودهنگام می تواند عفونت را کم تر کند و از شدید تر و دردناک شدن آن جلوگیری کند. گاهی از ترس، کمبود وقت، صرفه جویی و… به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمی کنید ، اما عفونت می تواند به طور جدی بر سلامت بدن شما تأثیر بگذارد. حالا که اهمیت تشخیص و درمان صحیح عفونت های دندانی را می دانید، در صورت دندان درد از مراجعه به دندانپزشک دریغ نکنید. پیشگیری بهتر از درمان است و اقتصادی ترین گزینه است.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید