گاهی اوقات کشیدن دندان به عنوان یک عمل بسیار سخت و دردناک توصیف می‌شود. با این حال، به لطف تکنولوژی در حال توسعه، داروهای بیهوشی و روش های کاربردی، کشیدن دندان عمل به یک عمل بسیار آسان و در زمان کوتاه تبدیل شده است. با این حال، مردم همچنان از کشیدن دندان و موقعیت هایی که ممکن است بعد از کشیدن دندان پیش بیاید می ترسند. به همین دلیل سعی می کنیم اطلاعاتی در مورد کشیدن دندان و روند بهبودی بعد از کشیدن دندان در اختیار شما قرار دهیم.

بسیاری از مشکلات مختلف در سلامت دهان و دندان می تواند باعث از دست دندان های ما شود. شما می توانید با مراجعه به دندانپزشکان برای کشیدن دندان هایی که آسیب دیده اند یا با مشکلات دندانی غیرقابل بهبودی مواجه هستند، دندان های خود را به سرعت و به راحتی بکشید.

بهبودی  بعد از کشیدن دندان معمولاً در عرض 1 تا 2 هفته اتفاق می افتد. در این فرآیند، استخوان و بافت لثه در نتیجه کشیدن دندان شروع به احیا و رشد می کند. اما از آنجایی که شکاف ایجاد شده توسط دندان ها به خودی خود پر نمی شود، این شکاف ها سلامت دندان های باقی مانده شما را به خطر می اندازد. بنابراین باید این جاهای خالی را پر کنید. دندانپزشکان می توانند روش های ایمپلنت دندان، بریج و پروتز را برای پر کردن این شکاف ها توصیه کنند.

بعد از کشیدن دندان

چرا دندان کشیده می شود؟

عوامل مختلفی وجود دارد که منجر به کشیدن دندان می شود. می توانیم این عوامل را به صورت زیر خلاصه کنیم.

دندان هایی که به دلایل مختلف آسیب دیده اند و دیگر قابل درمان نیستند باید کشیده شوند.

دندان هایی که با روش های مختلف مانند پرکردن، درمان ریشه و درمان تاج قابل درمان نیستند باید کشیده شوند.

باکتری هایی که روی دندان ها و لثه ها می نشینند و به دلیل تمیز نشدن آنها تکثیر می شوند، می توانند در زیر بافت لثه مستقر شوند و باعث بیماری های لثه شوند. در این صورت ممکن است بافت لثه و استخوان فک آسیب ببیند. دندان هایی که استخوان فک آن ها آسیب دیده است و بافت لثه دیگر دندان ها را به طور کامل احاطه نمی کند دچار لرزش می شوند و این دندان ها معمولاً به دلیل اینکه دیگر قابل درمان نیستند کشیده می شوند.

اگر ساختار فک شما کوچک و باریک باشد، ممکن است دندان ها جایی برای بیرون آمدن پیدا نکنند و یا به صورت فشرده قرار بگیرند. علاوه بر این، دندان هایی که نمی توانند جایی برای خود پیدا کنند ممکن است هنگام رویش به دندان های دیگر آسیب بزنند. در این صورت دندان ها باید کشیده شوند.

بیشتر بخوانید
مدت زمان ارتودنسی برای همه افراد چقدر است؟

 

چه زمانی درد بعد از کشیدن دندان از بین می رود؟

خونریزی ممکن است در 24 ساعت اول  بعد از کشیدن دندان رخ دهد. قطعاً نباید این خونریزی ها یا خونریزی هایی که  بعد از کشیدن دندان در حفره لخته می شود را تف کنید.  بعد از کشیدن دندان معمولاً درد از روز سوم کاهش یافته و کاملاً از بین می رود. با این حال، اگر هر یک از دندان های آسیاب شما کشیده شده باشد، مدت زمان درد و دوره نقاهت ناحیه ممکن است کمی بیشتر شود.

بعد از کشیدن کامل دندان ها

مشاوره آنلاینتو همین الان رزرو کن

برای دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

شرایطی که ممکن است در 48 ساعت اول  بعد از کشیدن دندان رخ دهد

چگونه کشیدن دندان بهبود می یابد 48 ساعت اول  بعد از کشیدن دندان برای روند بهبودی و غلبه بر موارد منفی که ممکن است  بعد از کشیدن دندان رخ دهد بسیار مهم است. به همین دلیل توصیه می کنیم در دو روز اول بعد از کشیدن دندان این مراحل را انجام دهید:

  1. بعد از کشیدن دندان، گاز استریل را باید چند ساعت در دهان خود نگه دارید تا خون و لخته شدن آن متوقف شود.
  2. اگر در حین عمل بعد از کشیدن دندان دراز کشیده اید، مطمئن شوید که سرتان کمی بالاتر است.
  3. به هیچ وجه لخته باقیمانده در حفره دندان را دستکاری نکنید و با شستشوی دهان آن را تف نکنید.
  4. مطمئن شوید که غذایی که می خورید ولرم باشد.
  5. در 2 روز اول بعد از کشیدن دندان تا حد امکان از مصرف الکل و محصولات تنباکو خودداری کنید.
  6. می توانید با استفاده از کمپرس یخ از تورم که ممکن است ایجاد شود جلوگیری کنید.
  7. از مسکن های تجویز شده استفاده کنید. آنها همچنین می توانند التهاب را کاهش دهند.
  8. با قرار دادن یخ روی گونه خود به مدت 10 تا 20 دقیقه تورم را کاهش داده و به حداقل برسانید.
  9. در صورت امکان از دمیدن یا عطسه کردن خودداری کنید.
  10. مسواک زدن مرتب دندان های خود ادامه دهید و از وسایل تمیز کننده بین دندانی یا مسواک های بین دندانی استفاده کنید اما از تمیز کردن دندان های مجاور دندان کشیده شده خودداری کنید.
  11. از غذاهای نرم و سالم و غذاهای سبک که نیاز به جویدن زیاد ندارند مانند سوپ، ماست و مانند آن استفاده کنید. از خوردن غذاهایی مانند آجیل، آب نبات سفت، استیک و جویدن یخ خودداری کنید

از روز سوم  بعد از کشیدن دندان، با مخلوط آب نمک غرغره کنید تا باکتری‌هایی که روی دندان‌ها و لثه‌ها نشسته‌اند، تمیز شوند. از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای مراقبت از دهان و دندان غافل نشوید. با این حال، تمیز کردن محل کشیدن دندان را باید کمی به تعویق بیندازید.

اگر از روز دوم بعد از کشیدن دندان دردتان کم نشد، اگر تورم دندان کم نشد، اگر خونریزی ناحیه بعد از کشیدن دندان قطع نشد، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در صورت احساس درد در گوش و ترشحات با طعم یا بوی بد از ناحیه ایجاد شده  بعد از کشیدن دندان با تجویز پزشک خود مصرف آنتی بیوتیک را شروع کنید.

بیشتر بخوانید
بهترین قلم سفید کننده دندان بازار

تورم بعد از کشیدن دندان عقل

کمپرس یخ را تا دو روز (20 دقیقه و سپس یک استراحت 20 دقیقه ای) به طور متناوب در قسمت بیرونی دهان خود قرار دهید تا تورم، کبودی یا هر گونه درد به حداقل برسد. قبل از کشیدن دندان، اگر دندان شما عفونی شده باشد، ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد که به جای یخ از کمپرس گرم و مرطوب استفاده کنید.

خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل

 گاز را به مدت 30 دقیقه پس از عمل روی ناحیه کشیدن دندان نگه دارید. گزینه دیگر استفاده از چای کیسه ای مرطوب برای مدت زمان مشابه است. اسید تانیک موجود در چای با تنگ کردن رگ‌ها به توقف خونریزی کمک می‌کند.

بهداشت دهان بعد از کشیدن دندان عقل

دهان خود را به شدت شستشو ندهید تا لخته خون از بین نرود. همچنین از ورزش شدید و استعمال دخانیات به مدت چند روز یا تف کردن زیاد در روز جراحی یا تا زمانی که خونریزی ادامه دارد خودداری کنید.

پس از 12 ساعت، می توانید به آرامی دهان خود را با آب نمک یا یک دهان شویه رقیق شده شستشو دهید. در شب جراحی دندان های خود را با دقت مسواک بزنید، اما تا حد امکان از ناحیه عمل شده دوری کنید.

مراحل درمان کشیدن دندان و ایمپلنت

داروها

داروهای مسکن و آنتی بیوتیک های تجویز شده برای عفونت را دقیقاً طبق دستور دندانپزشک مصرف کنید. اگر داروی مسکن مصرف می کنید، به یاد داشته باشید که نباید رانندگی کنید یا ماشین آلات کار کنید و از نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.

مشاوره رایگان کشیدن دندان

برای دریافت مشاوره در خصوص کشیدن دندان با ما در ارتباط باشید.

مراقبت های بعد از کشیدن دندان شیری

گاهی اوقات در کودکان، اگر دندان شیری خود به خود نمی افتد، ممکن است این دندان ها نیاز به کشیدن داشته باشند. نیاز به کشیدن دندان معمولاً زمانی اتفاق می افتد که دندان دائمی شروع به ظاهر شدن می کند. اگرچه برخی از دندان های شیری نیازی به هیچ تلاشی برای کشیدن ندارند،به همین دلیل این روش ممکن است باعث شود حفره کشیدگی دندان تا چند روز  بعد از کشیدن دندان حساس تر و دردناک تر شود.

اگر کودک شما  بعد از کشیدن دندان دچار درد دهان شود، ممکن است در برابر مسواک زدن دندان های خود مقاومت کند. با این حال، تشویق کودک به ادامه مسواک زدن سایر قسمت های دهانش حتی اگر درد دارد بسیار مهم است و در صورت لزوم به او کمک کرد. سه پیشنهاد زیر می تواند به کودک شما کمک کند بعد از کشیدن دندان به مسواک زدن ادامه دهد:

 

یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به تسکین درد کودک  بعد از کشیدن دندان، پیروی دقیق دستورالعمل‌های دندانپزشک است. همچنین، دندانپزشک شما ممکن است رژیم غذایی کودک شما را در 24 ساعت اول  بعد از کشیدن دندان محدود کند. به عنوان مثال، بیشتر دندانپزشکان از شما می خواهند تا چند ساعت از دادن غذای گرم به کودک خود تا رفع بی حالی خودداری کنید و فقط در روز اول غذای نرم بدهید.

بیشتر بخوانید
 توانبخشی کامل دهان

محل کشیدگی معمولاً به مدت 4 تا 5 روز پس از عمل مسواک زده نمی شود، بنابراین دندانپزشک ممکن است از کودک شما بخواهد که چند روز دهان خود را با آب نمک گرم شستشو دهد تا به بهبود و تمیز نگه داشتن ناحیه کمک کند. این دستورالعمل های توصیه شده توسط دندانپزشک برای کمک به بهبودی کودک و محافظت از او در برابر عفونت برنامه ریزی شده است.

اگر کودک شما به دلیل درد در برابر ایده مسواک زدن مقاومت می کند، راه های زیادی برای تشویق او وجود دارد:

به فرزندتان برای شجاعت در کلینیک دندانپزشکی جایزه بدهید و با او در مورد اینکه چقدر هیجان انگیز است فضایی برای رشد دندان بزرگ ایجاد کنید و مراقبت از دندان جدید چقدر مهم است صحبت کنید.

به کودکتان اجازه دهید بخش دیگر قسمت های دهان را مسواک بزند. اگر درد بسیار شدید است، اجازه دهید کودکتان کمی مسواک بزند، سپس استراحت کنید و سپس کمی دیگر مسواک بزنید.

 بعد از کشیدن دندان به فرزندتان برای انجام یک کار خوب در مسواک زدن، جایزه کوچکی بدهید. ممکن است بخواهید از نمودار استیکر استفاده کنید که در آن به ازای هر ده برچسب یک جایزه داده می شود.

حساسیت ناشی از کشیدن دندان در عرض چند روز از بین می رود. اگر از بین نرفت، می توانید از دندانپزشک خود بخواهید که این روش را پیگیری کند یا حفره کشیدگی را برای علائم عفونت بررسی کند.

تمام تلاش خود را بکنید تا فرزندتان را تشویق کنید که دهانش را تمیز نگه دارد. اگر مسواک زدن دشوار است، به کودک کمک کنید تحت شرایط به بهترین شکل ممکن عمل کند. ناحیه را با آب (یا در صورت لزوم با آب نمک) بشویید تا آن ناحیه تمیز بماند.

 

عکس بعد از کشیدن دندان

 شاید این عبارت را به زبان انگلیسی شنیده باشید “مثل کشیدن دندان است!” (به سختی کشیدن دندان!)به این معنی که انجام کار سخت است. دیدگاه تاریخی، کشیدن دندان به عنوان یک عمل دشوار و دردناک پذیرفته شده است؛ اما  امروزه به لطف پیشرفت در داروها، ابزارها و روش های بیهوشی، کشیدن دندان ممکن است چندان سخت نباشد.

طبق مطالعه ای که در مجله ملی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی منتشر شده است، پوسیدگی یا بیماری پریودنتال علت اصلی کشیدن دندان در گروه مورد مطالعه است. خوشبختانه با رعایت بهداشت دهان و دندان می توان از این مشکلات جلوگیری کرد. حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید و فراموش نکنید که زبان خود را نیز مسواک بزنید.

استفاده از محصولات مفید مانند دهانشویه ضد میکروبی و اسکرابر زبان را  فراموش نکنید. به یاد داشته باشید که مرتباً به متخصص دندانپزشک خود مراجعه کنید. با مراجعه منظم به دندانپزشک خود، می توانید تشخیص زودهنگام عوارض نامطلوب روی دندان های خود را آسان تر کنید و در نتیجه از کشیدن دندان قابل پیشگیری جلوگیری کنید.

بهبودی و طول مدت این فرآیند از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما شما با خواندن این مقاله اکنون برای آنچه بعد از عمل با آن مواجه می‌شوید آمادگی بیشتری دارید.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید