آنتی بیوتیک

آیا قبل از درمان دندانپزشکی به آنتی بیوتیک نیاز دارید؟

آنتی بیوتیک ها عفونت های باکتریایی را درمان می کنند. پروفیلاکسی آنتی بیوتیکی مصرف آنتی بیوتیک ها قبل از عمل جراحی یا روش های دیگر است که می تواند تعداد زیادی باکتری را در جریان خون شما آزاد کند تا احتمال عفونت در سایر نقاط بدن شما کاهش یابد.

تعداد زیادی از باکتری ها از دهان می توانند در طی اقدامات دندانپزشکی وارد جریان خون شوند که می تواند باعث خونریزی شود، مانند کشیدن دندان. این نگرانی وجود دارد که این باکتری‌ها ممکن است باعث عفونت سایر قسمت‌های بدن (به عنوان مثال، مفاصل مصنوعی مانند قلب، لگن یا زانو) در افرادی با “خطر بالای” عفونت یا برخی بیماری‌های قلبی شوند.

سیستم ایمنی به طور معمول این باکتری ها را از بین می برد، اما پروفیلاکسی آنتی بیوتیکی می تواند محافظت بیشتری برای این افراد فراهم کند. متخصصان استفاده از آنتی بیوتیک ها را قبل از انجام برخی اقدامات دندانپزشکی برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی خاص که ممکن است در معرض خطر ابتلا به عفونت قلبی باشند، توصیه می کنند.

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که باکتری‌های خون می‌توانند در طول فعالیت‌های عادی روزانه مانند جویدن، مسواک زدن و نخ دندان‌کشی تشکیل شوند. این فعالیت های روزانه بیشتر از روش های معمول دندانپزشکی باعث ایجاد باکتری می شوند.

در حالی که مطالعات ارتباط قوی بین برخی روش‌های دندانپزشکی و باکتریی را نشان می‌دهند، اما شواهد خوبی از ارتباط مستقیم بین باکتریی مرتبط با عمل دندانپزشکی و عفونت در قلب یا مفاصل مصنوعی نشان نمی‌دهند.

در گذشته، آنتی بیوتیک ها بسیار راحت تر تجویز می شدند، اما نحوه ی تجویز آنتی بیوتیک در سال های اخیر تغییر کرده است. آنتی بیوتیک ها فقط زمانی باید استفاده شوند که فواید بالقوه بر خطرات مصرف آنها بیشتر باشد.

مطالعات شواهد خوبی مبنی بر شایع بودن عفونت های نگران کننده پس از عمل های دندانپزشکی یا اینکه پروفیلاکسی آنتی بیوتیکی برای اکثر افراد ضروری است، به جز در افرادی که در حال حاضر در معرض خطر هستند، پیدا نکرده اند. آنتی بیوتیک ها می توانند عوارض جانبی قابل توجهی مانند ناراحتی معده، اسهال و مهمتر از آن واکنش های آلرژیک داشته باشند که برخی از آنها تهدید کننده زندگی هستند.

همچنین یک مشکل رو به رشد جهانی در مورد عفونت های ناشی از باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک های رایج وجود دارد. زمانی که آنتی بیوتیک های معمولی به طور مکرر یا نامناسب تجویز شوند، باکتری ها مقاومت می کنند. بنابراین، استفاده از پروفیلاکسی آنتی بیوتیکی فقط در شرایط مناسب و در افرادی که در معرض بالاترین خطر عفونت هستند، مهم است.

سال‌هاست که کارشناسان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به مشکلات قلبی قبل از مراجعه به دندانپزشک، یک دوره کوتاه آنتی‌بیوتیک مصرف کنند.

هدف کاهش خطر ابتلا به اندوکاردیت عفونی، عفونت پوشش داخلی یا دریچه های قلب است که می تواند توسط باکتری های دهان ایجاد شود. با این حال، افراد در معرض خطر در طول مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن در معرض باکتری های دهان قرار می گیرند و به اندوکاردیت عفونی مبتلا نمی شوند.

همچنین، تحقیقات نشان داده است که آنتی بیوتیک ها محافظت کمی در برابر اندوکاردیت عفونی برای اکثر افراد ارائه می دهند. به همین دلیل، کارشناسان تعداد اقدامات را به میزان قابل توجهی کاهش داده اند.

 

آنچه در این مقاله می خوانید

 سایر کاربردهای آنتی بیوتیک ها در درمان های دندانپزشکی

دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند، به خصوص اگر علائم عفونت حاد یا مزمن در دهان شما همراه با تب، تورم یا علائم دیگر را تشخیص دهد. عفونت دندان زمانی رخ می دهد که باکتری وارد ریشه دندان می شود و باعث درد، مرگ بافت و تجمع چرک می شود.

این نوع عفونت که یا آبسه دندان نامیده می شود، می تواند به سایر قسمت های سر سرایت کند. درمان آبسه ممکن است شامل آنتی بیوتیک، درمان ریشه و کشیدن دندان باشد. بیماری پریودنتال همچنین می تواند منجر به آبسه های جدی لثه شود.

پروفیلاکسی آنتی بیوتیکی معمولاً قبل از جراحی پریودنتال، مولر سوم یا سایر جراحی‌ها ضروری نیست. با این حال، بسته به سابقه پزشکی شخصی شما، ممکن است همچنان کاندیدای پیش دارو باشید.

به عنوان مثال، پروفیلاکسی آنتی بیوتیکی ممکن است برای بیمارانی که تحت روش های دندانپزشکی تهاجمی قرار می گیرند که سیستم ایمنی آنها را نیز به خطر می اندازد، مفید باشد، به عنوان مثال، به دلیل دیابت، آرتریت روماتوئید، سرطان، شیمی درمانی و استفاده مزمن استروئیدی.

در نهایت، همیشه یک تاریخچه پزشکی کامل به دندانپزشک یا پزشک خود ارائه دهید و بپرسید که آیا پروفیلاکسی آنتی بیوتیکی قبل از درمان دندان برای شما مناسب است یا خیر. همچنین به یاد داشته باشید که مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، خوب غذا خوردن و مراجعه منظم به دندانپزشکی در شهریار  به حفظ سلامت دهان، پیشگیری از عفونت دندان و لثه کمک می کند و از نیاز به روش ها و داروهای دندانپزشکی تهاجمی تر جلوگیری می کند.

چه زمانی از آنتی بیوتیک برای عفونت دندان استفاده کنیم؟

مشاوره آنلاینتو همین الان رزرو کن

برای دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

چه زمانی از آنتی بیوتیک برای عفونت دندان استفاده کنیم؟

عفونت دندان یا آبسه دندان اغلب در نتیجه پوسیدگی دندان و بهداشت نامناسب دهان رخ می دهد. با این حال، ممکن است به دلیل کارهای قبلی دندانپزشکی یا آسیب تروماتیک نیز ایجاد شود.

هنگامی که عفونت رخ می دهد، در نتیجه رشد بیش از حد باکتری ها، یک پاکت چرک در دهان ایجاد می شود. این عفونت اغلب باعث تورم، درد و حساسیت در ناحیه می شود. بدون درمان، عفونت می تواند به سایر قسمت های فک و حتی به مغز سرایت کند.

پوسیدگی دندان بسیار رایج است. 91 درصد از بزرگسالان 20 تا 64 ساله دارای پوسیدگی هستند. همچنین حدود 27 درصد از افراد در همان گروه سنی پوسیدگی دندان درمان نشده دارند. درمان زود هنگام پوسیدگی دندان برای جلوگیری از عوارضی مانند عفونت دندان بسیار مهم است.

هر فردی که عفونت دندانی را تجربه می کند باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کند تا از گسترش عفونت جلوگیری شود.

یکی از اولین چیزهایی که دندانپزشک احتمالاً توصیه می کند آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت است. برخی از آنتی بیوتیک ها برای عفونت های دندانی موثرتر از سایرین هستند و همچنین ممکن است برخی مسکن های بدون نسخه (OTC) نیز برای کمک به علائم وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید
3 روش مبارزه با بوی بد دهان با استفاده از دارچین

دندانپزشکان معمولاً فقط آنتی بیوتیک ها را برای عفونت های دندان در دندانپزشکی توصیه می کنند. با این حال، همه دندان های عفونی به آنتی بیوتیک نیاز ندارند.

در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است به سادگی ناحیه عفونی را تخلیه کند، دندان عفونی را خارج کند یا برای رفع مشکل یک کانال ریشه انجام دهد.

اگر عفونت شدید یا در حال گسترش باشد، یا اگر فردی سیستم ایمنی ضعیفی دارد، از تجویز آنتی‌بیوتیک اجتناب می‌کند مگر اینکه کاملاً ضروری باشد.

لیست انواع آنتی بیوتیک و دوزهالیست انواع آنتی بیوتیک و دوزها

اگرچه آنتی بیوتیک ها می توانند به رفع عفونت دندان کمک کنند، اما در هر صورت استفاده از آنتی بیوتیک مناسب مهم است.

نوع آنتی بیوتیکی که دندانپزشک توصیه می کند بسته به باکتری های ایجاد کننده عفونت متفاوت است. این به این دلیل است که آنتی بیوتیک های مختلف به روش های مختلفی برای از بین بردن انواع مختلف باکتری ها عمل می کنند.

طبق یک مطالعه، بیش از 150 نوع مختلف باکتری در دهان شکل می گیرد. بسیاری از این باکتری ها پتانسیل رشد و ایجاد عفونت را دارند.

درمان بسته به باکتری عامل عفونت می‌تواند متفاوت باشد، اما اغلب دندانپزشکان آنتی‌بیوتیک‌هایی را توصیه می‌کنند که بر ضد انواع مختلف عمل می‌کند.

 

پنی سیلین

داروهای نوع پنی سیلین معمولاً از انواع آنتی بیوتیک ها برای عفونت های دندان استفاده می شود. این شامل پنی سیلین و آموکسی سیلین است. برخی از دندانپزشکان ممکن است آموکسی سیلین را با اسید کلاوولانیک نیز توصیه کنند، زیرا این ترکیب می تواند به از بین بردن باکتری های سرسخت کمک کند.

دوزهای معمول آموکسی سیلین برای عفونت دندان 500 میلی گرم (میلی گرم) هر 8 ساعت یا 1000 میلی گرم هر 12 ساعت است.

دوزهای معمول آموکسی سیلین با اسید کلاوولانیک 500-2000 میلی گرم هر 8 ساعت یا 2000 میلی گرم هر 12 ساعت بسته به حداقل دوز موثر است.

با این حال، برخی از باکتری‌ها می‌توانند در برابر این داروها مقاومت کنند و اثربخشی آنها را کاهش دهند. در واقع، بسیاری از پزشکان اکنون آنتی بیوتیک های دیگری را به عنوان خط اول درمان خود انتخاب می کنند.

همچنین برخی از افراد به این داروها حساسیت دارند. هر کسی که واکنش آلرژیک به داروهای مشابه دارد باید قبل از مشاوره درمانی به دندانپزشک خود اطلاع دهد.

کلیندامایسین

کلیندامایسین در برابر طیف وسیعی از باکتری های عفونی موثر است. بر اساس یک مطالعه، برخی از محققان کلیندامایسین را به عنوان داروی انتخابی برای درمان عفونت های دندانی توصیه می کنند زیرا باکتری ها نسبت به داروهای کلاس پنی سیلین کمتر به این دارو مقاوم هستند.

دوز معمولی کلیندامایسین 300 میلی گرم یا 600 میلی گرم هر 8 ساعت است، بسته به اینکه کدام دوز موثر خواهد بود.

آزیترومایسین

آزیترومایسین علیه طیف گسترده ای از باکتری ها که برای متوقف کردن رشد آنها کار می کنند، عمل می کند. این می تواند در درمان برخی از عفونت های دندانی موثر باشد، اما دندانپزشکان ممکن است آن را فقط به افرادی توصیه کنند که به داروهای پنی سیلین حساسیت دارند یا به آنها یا سایر داروها مانند کلیندامایسین پاسخ نمی دهند.

دوز معمول آزیترومایسین 500 میلی گرم هر 24 ساعت برای 3 روز متوالی است.

بیشتر بخوانید
آیا سفید کردن دندان بی خطر است و آیا نتیجه دلخواه را بدست خواهیم آورد؟

 

مترونیدازول

مترونیدازول آنتی بیوتیکی است که پزشکان و دندانپزشکان برای درمان تعدادی از عفونت ها از آن استفاده می کنند. با این حال، ممکن است برای همه مناسب نباشد و معمولا اولین گزینه درمانی نیست. دوز مترونیدازول حدود 500-750 میلی گرم هر 8 ساعت است.

مشاوره آنلاینتو همین الان رزرو کن

برای دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

مدت زمان اثر گذاری آنتی بیوتیک

مدت زمان اثرگذاری هر آنتی بیوتیک به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله شدت عفونت و اینکه دارو چقدر باکتری های عفونی را به طور موثر حذف می کند.

برای افراد مهم است که یک دور کامل از آنتی بیوتیک ها را تکمیل کنند و تمام داروهای تجویز شده را دقیقاً همانطور که دندانپزشک به آنها می گوید مصرف کنند. اگرچه ممکن است فرد متوجه شود که علائم خود پس از چند دوز ناپدید می‌شوند، اما تکمیل یک دور کامل آنتی‌بیوتیک به جلوگیری از عود یا قوی‌تر شدن عفونت کمک می‌کند.

در نتیجه تحقیقات انجام شده استاکثر عفونت های حاد در عرض 3-7 روز برطرف می شوند.

اثرات جانبی آنتی بیوتیک

اثرات جانبی

در حالی که آنتی بیوتیک ها می توانند به از بین بردن عفونت کمک کنند تا فرد برای درمان دندان آماده شود، این داروها عوارض جانبی احتمالی دارند.

عوارض جانبی ممکن است با هر نوع دارویی متفاوت باشد. مهم است که قبل از شروع به درمان خاص در مورد عوارض جانبی احتمالی مصرف دارو با پزشک صحبت کنید.

 

سایر درمان های عفونت دندان

آنتی بیوتیک ها می توانند به پاکسازی عفونت فعال کمک کنند، اما دندان برای جلوگیری از عفونت به کار نیاز دارد.

این معمولاً به معنای انجام یک یا چند روش در منطقه است، مانند:

آبسه را تخلیه کنید

هر شکافی را پر کنید

درمان ریشه انجام دهید

کشیدن دندان

 انواع آنتی بیوتیک

درمان های طبیعی برای تسکین علائم عفونت

برخی از داروهای OTC نیز می توانند به افراد در کنترل علائم عفونت کمک کنند. این شامل مسکن های OTC مانند ایبوپروفن (ادویل) و استامینوفن (تیلنول) می شود.

همچنین روش‌های مفیدی وجود دارد که فرد می‌تواند در خانه برای کمک به تسکین علائم امتحان کند، مانند:

  • دهان را به آرامی با آب نمک گرم بشویید
  • دهان خود را به آرامی با جوش شیرین در آب بشویید
  • پرهیز از غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد برای جلوگیری از حساسیت
  • جویدن با طرف دیگر دهان برای کاهش آسیب اضافی به آن ناحیه
  • مسواک زدن اطراف ناحیه حساس با یک مسواک بسیار نرم
  • پرهیز از غذاهای بسیار تیز و سخت جویدنی که می توانند به ناحیه حساس ضربه بزنند یا به دندان بچسبند

اتخاذ روش های خوب بهداشت دهان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه و مراجعه به دندانپزشک برای معاینات منظم می تواند به جلوگیری از عفونت و عوارض دندان کمک کند.

 

خلاصه

اگرچه آنتی بیوتیک ها می توانند به پاکسازی عفونت دندان کمک کنند، اما آنها تنها بخشی از راه حل هستند. اکثر عفونت های دندانی برای پاک کردن کامل آن نیاز به یک روش دندانپزشکی مانند کانال ریشه یا کشیدن دندان دارند.

درمان سریع برای جلوگیری از گسترش عفونت مهم است. برخی از درمان‌های خانگی مفید می‌توانند به کاهش تورم یا تسکین درد در حین مصرف آنتی‌بیوتیک و آماده شدن برای یک عمل دندانپزشکی در شهریار کمک کنند.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید