پروتز متحرک دندان ، دندان مصنوعی می باشد که برای جایگزینی تمام دندان های از دست رفته استفاده می شود. پروتز متحرک دندان برای جایگزینی دندان های از دست رفته بر روی لثه های بیماران مبتلا به بی دندانی کامل یا جزئی استفاده می شود. در کلینیک دندانپزشکی آرمانی از دندان مصنوعی برای بازگرداندن زیبایی و عملکرد دندان های شما استفاده می کنیم در حالی که درمان قطعی دندان از دست رفته ایمپلنت دندان می باشد.

پروتز دندان متحرک

پروتز دندان متحرک یک راه حل کاربردی و زیبا برای افرادی می باشد که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند. پروتزهای متحرک در گذشته می توانستند حرکت کنند و ایجاد ناراحتی کنند. در این مقاله همه آنچه شما باید در مورد دندان مصنوعی متحرک بدانید و بهترین گزینه درمانی برای شما چیست  و همچنین قیمت پروتز متحرک کامل را بررسی می کنیم.

پروتز دندان چیست؟

اگرچه از دندان های مصنوعی به عنوان پروتزهای “مادام العمر” یاد می شود که امکان جایگزینی عدم وجود دندان ها را فراهم می کند ، اما در حال حاضر این نوع پروتز ها فراتر از این موارد عمل می کنند. پروتز با هدف بازسازی زیبایی و عملکرد از دست رفته به دلیل از دست دادن دندان استفاده می شود. پروتزهای کامل در صورت فقدان یا از بین رفتن تمام دندان ها و پروتزهای جزئی در صورت از دست دادن جزئی دندان ها استفاده می شود.

ساخت دندان مصنوعی متحرک

انواع پروتز متحرک دندان

پروتز دندان متحرک توسط متخصص پروتز در آزمایشگاه دندانپزشکی از مواد رزینی  اکریلیکی ساخته می شود. پروتزهای متحرک سنتی مقرون به صرفه ترین روش برای جایگزینی دندان های از دست رفته می باشد.

دندان مصنوعی کامل

پروتزهای کامل در صورت از دست دادن همه دندان ها در یک فک توصیه می شود. این پروتز ها می توانند از ایمپلنت پشتیبانی کنند. در این روش پروتز متحرک روی ایمپلنت دندان قرار می گیرد.

پروتز جزئی

پروتزهای مبتنی بر لثه مستقیماً روی لثه و استخوان فک بالا قرار می گیرد و لثه عملکرد احتباس و ثابت کردن را انجام می دهد. دندان های مصنوعی کامل که از ایمپلنت پشتیبانی می کنند معمولاً ثبات و راحتی بیشتری نسبت به پروتزهای متحرک معمولی دارند.

پروتز متحرک جزئی

پروتزهای جزئی در کنار دندان های سالم در فک بالا مورد استفاده قرار می گیرد و فقط فضای دندان های از دست رفته را ترمیم می کند. پروتزهای جزئی می توانند از بافت نرم لثه و استخوان فک حمایت کنند.

بیشتر بخوانید
لق شدن دندان شیری چه علتی دارد؟ اولین دندان شیری چه زمانی میافتد؟

پروتزهایی که از ایمپلنت دندان پشتیبانی می کنند از پایداری بیشتری نسبت به دندان مصنوعی متحرک برخوردار خواهد بود. دندان هایی که به عنوان تکیه گاه برای تثبیت پروتزهای جزئی عمل می کنند ، در طول زمان ممکن است در اثر فشار اضافی آسیب ببینند.

پروتز متحرک دندان چه محدودیت هایی دارد؟

پروتز دندان متحرک کامل یا جزئی ، مقرون به صرفه ترین گزینه درمانی برای از دست دادن دندان ها می باشد. با این وجود ، این روش درمانی دارای محدودیت های خاصی می باشد که عبارتند از:

  1. هنگام غذا خوردن باید احتیاط کنید: از غذاهای سفت و مواد چسبنده که جویدن آنها دشوار می باشد اجتناب کنید. این مواد غذایی نه تنها ممکن است بر استحکام پروتز تأثیر منفی بگذارد ، بلکه می تواند آنها را بشکند.
  2. این نوع پروتز نه تنها در مورد غذا خوردن بلکه در هنگام صحبت کردن نیز به یک دوره سازگاری نیاز دارد.
  3. پایداری این نوع پروتزها با گذشت زمان می تواند بسیار کاهش یابد. در این موارد می توان از چسب ها یا خمیرهای ثابت کننده برای پروتزها برای به دست آوردن ثبات بیشتر استفاده کرد. استفاده از چسب پروتز عوارض جانبی دارد که در طولانی مدت می تواند باعث آسیب به لثه ها شود.
  4. در مورد پروتزهای متحرک فک بالا که کام دارند ، حس چشایی ممکن است به میزان قابل توجهی محدود شود.

اوردنچر

چگونه می توان به پروتز های متحرک عادت کرد؟

همانطور که قبلاً اشاره کردیم ، پروتز دندان متحرک نیاز به یک دوره زمانی سازگاری دارند. در روزهای اول استفاده از دندان های مصنوعی تا زمانی که به استفاده از آنها عادت نکنید قابل تحمل نمی باشد. شما می توانید با استفاده از نکاتی که در ادامه به آن اشاره می کنیم دوره سازگاری را کاهش دهید:

  1. در چند روز اول رژیم غذایی نرم را ترجیح دهید. از خوردن غذاهای سفت و یا چسبناک که نیاز به جویدن بیشتری دارند خودداری کنید.
  2. تا زمانی که به تلفظ صحیح کلمات با پروتزهای جدید خود عادت نکرده اید ، با صدای بلند تلفظ کلمات را تمرین کنید. اگر تلفظ شما در طول روز بهبود نیافت ، باید برای اصلاح پروتز به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  3. اگر پروتز دندان در روزهای اول باعث ایجاد ساییدگی ، زخم و … می شود، هرچه سریعتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا پروتز را اصلاح کند. پروتز نباید باعث ایجاد درد شود. همچنین باید کاملاً متناسب با بافت لثه باشد.
  4. اگر پروتز دندان ها بیش از حد حرکت می کند یا ثبات زیادی ندارند ، اگر به درستی در مطب دندانپزشکی تطبیق داده شده باشد ، می توان از چسب های خاصی برای بهبود ثبات پروتز استفاده کرد.
  5. در صورت مشاهده ترشح بزاق بیش از حد نگران نباشید ، این اتفاق کاملا طبیعی می باشد. زمانی که دهان با پروتز سازگار شود ، تولید بزاق عادی می شود.
  6. بسیار اهمیت دارد که شما عادات صحیح بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. بنابراین باید دندان مصنوعی را بعد از هر وعده غذایی تمیز کنید ، دندان های خود را مسواک بزنید ، از نخ دندان یا نخ دندان استفاده کنید. و در صورت نیاز از دهانشویه نیز استفاده کنید ، به این نکته توجه کنید که دهانشویه شما حاوی الکل نباشد.
بیشتر بخوانید
در چه مواردی دندان را نباید کشید

روش های جایگزین پروتز های متحرک چیست؟

دیگر روش های مورد استفاده برای جایگزینی دندان های از دست رفته ، پروتز ثابت ، ایمپلنت دندان و بریج ثابت می باشد. تمامی این روش ها برای بازگرداندن زیبایی و عملکرد دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اوردنچر – پروتز متحرک دندان

اوردنچر کیفیت زندگی شما را بهتر می کند. مشکل اصلی پروتز دندان متحرک این است که آنها حرکت می کنند و جویدن مواد غذایی را با مشکل روبرو می کند. اگرچه اوردنچرها قابلیت جابجایی دارند ، اما ایمپلنت های دندان از آنها پشتیبانی می کنند.  بنابراین اوردنچر ها به شما اجازه می دهند ثبات بیشتری را تجربه کنید و پروتز در دهان حرکت چندانی نداشته باشد. اوردنچر نوعی پروتز متحرک می باشد که به ایمپلنت های دندان متصل می شود. اوردنچر روشی می باشد که برای جلوگیری از مشکلاتی که در دندان های مصنوعی متحرک به طور معمول تجربه می شود، استفاده می شود.

برای ثابت کردن اوردنچر معمولاً از چهار ایمپلنت دندان در فک پایین یا فک بالا استفاده می شود. اتصال دهنده هایی که روی ایمپلنت ها قرار می گیرند به شما اجازه می دهد تا قفل هایی را که در پایه دندان مصنوعی نصب شده اند ، نگه دارد. اگرچه دو نوع نگهدارنده برای اوردنچر ها وجود دارد که از سیستم میله ای یا توپی استفاده می کند. در کلینیک دندانپزشکی آرمانی ، ما استفاده از سیستم توپی را توصیه می کنیم.

پروتزهای فوری چیست؟

این نوع پروتز دندان متحرک فوری پس از کشیدن دندان در همان جلسه ای که در آن دندان کشیده می شود برای بیماران کلینیک دندانپزشکی آرمانی اجرا می شود. مزیت اصلی پروتز دندان متحرک فوری این است که بیمار در کلینیک آرمانی بدون دندان باقی نمی ماند. در پروتزهای فوری در همان روز دندان کشیده شده روی لثه قرار می گیرد و لازم نیست منتظر بهبود زخم بمانید.

پروتز پارسیل

به خاطر داشته باشید که پس از کشیدن دندان ، لثه ها شروع به ترمیم و تغییر شکل می کنند ، پس از 6 تا 8 هفته معمولاً برای انجام تعدیل و تنظیم مجدد پروتز ها ، مراجعه به دندانپزشک خود ضروری می باشد. گاهی اوقات استفاده از چسب برای پروتزها را توصیه می کند تا زمانی که لثه بهبود یابد و دندان مصنوعی متحرک به هم متصل شود و به آن اجازه می دهد تا بهتر با لثه سازگار شود.

بیشتر بخوانید
داروهای پس از ایمپلنت دندان چیست؟

سازگاری با پروتز اکریلیک متحرک

سازگاری با پروتزهای اکریلیک متحرک دشوار است ، به خصوص در چند هفته اول و تا زمانی که لثه ها و گونه های شما به آن عادت کنند. در این مدت طبیعی است که کمی احساس ناراحتی کنید.

  1. برای غذا خوردن ، توصیه می شود ابتدا با غذاهای نرم شروع کنید. تا زمانی که به پروتز اکریلیک متحرک عادت نکنید ، یک مشکل کوچک در تلفظ برخی کلمات طبیعی می باشد.
  2. در برخی موارد دندان مصنوعی شل می شود ، می توانید از چسب ها (مانند کورگا) برای ثابت نگه داشتن آنها استفاده کرد.
  3. با گذشت زمان لثه ها به دلیل تحلیل استخوان تغییر شکل می دهند و  پروتز ها بسیار بزرگ به نظر می رسند. در این موارد برای تنظیم مجدد پروتز ، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  4. همچنین تمیز کردن کامل پروتز کامل بسیار ضروری می باشد.
  5. هر شب پروتز اکریلیک متحرک را بردارید و آن را در یک لیوان آب قرار دهید. می توانید از قرص های جوشان که در داروخانه فروخته می شوند استفاده کنید و آن را با یک برس تمیز کنید.

مراقبت از پروتز متحرک دندان

پروتز های متحرک زمانی استفاده می شوند که برخی (پروتزهای متحرک جزئی) یا همه دندان ها (پروتزهای متحرک کل) خود را از دست داده باشید.

  1. دندان های مصنوعی یا پروتزهای خود را بعد از هر وعده غذایی با صابون بدون رنگ و برس مخصوص دندان مصنوعی بشویید.
  2. در روز های اول از غذاهای سفت یا چسبناک دوری کنید.
  3. پروتز دندان می تواند باعث زخم شدن برخی از نقاط لثه در اثر سایش شود. در چنین مواردی باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا دندانپزشک بتواند آن مناطق را درمان کند و پروتز را تنظیم کند.
  4. لثه ای که برآمدگی آلوئول را می پوشاند ، باید در هنگام غذا خوردن مسواک زده و تمیز شود تا از احتباس غذا در زیر آن جلوگیری شود.
  5. در کلینیک دندانپزشکی آرمانی توصیه می کنیم از یک برس استفاده کنید که موهای محکم تری برای تمیز کردن دندان ها دارد.
  6. قبل از قرار دادن دندان مصنوعی ، دهان خود را بشویید. در صورت مرطوب بودن لثه ، دندان مصنوعی بهتر به دهان می چسبد.
  7. پروتز متحرک را هنگام خواب بردارید تا لثه ها استراحت کنید.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید