ارتودنسی در دوران بارداری

ارتودنسی در دوران بارداری

خانم های باردار مسئولیت زندگی فرد دیگری را هم به عهده دارند و به همین دلیل نه‌تنها حاضر نیستند زیر بار پذیرفتن هیچ خطر غیرضروری بروند بلکه حتی می‌خواهند مطمئن شوند که مراقبت‌های لازم را نیز از خود به عمل می‌آورند . برای خانمی با دندان‌های نامرتب ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا ارتودنسی در دوران بارداری جایز است یا خیر؟

ما در این مقاله قصد داریم بطور خلاصه به موضوع ارتودنسی در دوران بارداری ، بایدها و نبایدهای ، ضرورت های و . . . اشاره نماییم.

ارتودنسی در بارداری

دوران بارداری و حاملگی یکی از شگفت انگیزین دوران های زندگی خانم ها به حساب می آید . بارداری جایگاه و دید بانوان را به اطراف تغییر می دهد بنابراین داشتن لبخندی زیبا و بهبود ظاهر نیز همزمان می تواند مهم باشد . با توجه به درخواست بیشتر خانم ها نسبت به آقایان برای داشتن ظاهری زیباتر و جوانتر ، احتمال وقوع و مواجه شدن با بیماران خانمی که در طی درمان ارتودنسی باردار می گردند زیاد می باشد .

به عنوان یک قاعده کلی هیچ دلیلی از نظر سلامتی وجود ندارد که خانم باردار نتواند از ارتودنسی در دوران بارداری استفاده نماید ، ولی برای این قاعده کلی شرایطی نیز لازم هست که در ادامه به آن می پردازیم .

ارتودنسی در دوران بارداری

 

مشکلات ارتودنسی حین بارداری

اگر قصد دارید تا ارتودنسی در دوران بارداری را انجام دهید، به این نکاتی که در این بخش ذکر میشه خیلی خوب دقت داشته باشید .

بیشتر بخوانید
همه آنچه باید در مورد جوش زبان بدانید

 عکسبرداری در طول دوران بارداری :

برای شروع درمان ارتودنسی ابتدا باید از دندان‌های بیمار عکس رادیولوژی تهیه شود . اما برای زنان باردار انجام رادیولوژی مشکل ساز است . در رادیولوژی اشعه ایکس تولید می‌شود که به جنین آسیب وارد می‌کند . در نتیجه برای شروع درمان ارتودنسی بهتر است اگر باردار هستید  این کار را تا سال آینده به تاخیر بیاندازید ، اما اگر درمیانه راه هستید یا مراحل ابتدایی ارتودنسی را پشت سر گذاشته اید  فقط کافی است که ارتودنتیست خود را از بارداری تان باخبر کنید تا ایشان  بتوانند مراقبت های لازم را از شما به عمل بیاورد .

 مشکلات التهاب لثه و تحلیل لثه در دوران بارداری:

با توجه به این ‌که زنان باردار از افزایش ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن خود در طول دوران بارداری برخوردار هستند. ممکن است که در هنگام انجام عمل ارتودنسی در دوران بارداری  به دلیل نوسانات هورمونی، لثه‌ های آن‌ ها به جرم و پلاک ارتودنسی واکنش نشان داده و دچار التهاب و خونریزی بیشتری شود اگرچه حضور و وجود براکت های ارتودنسی به تنهایی عامل ایجاد التهاب لثه نمی باشد اما فاکتورهایی مثل حاملگی و نیز بهداشت ضعیف دندان در این دوران می تواند به همراه یکدیگر در ایجاد التهاب حاد لثه موثر باشد و حتی سبب پیشرفت به سوی بیماریهای پریودنتال گردد و سبب ایجاد gingivitis و پریودنتیت گردد .

 انجام سایر درمان های دندانپزشکی ضروری:

در طول دوره ارتودنسی در دوران بارداری ممکن است به کشیدن دندان نیاز باشد . این کار طبق نظر متخصص ارتودنسی انجام می‌شود و بنابراین با وجود براکت‌های ارتودنسی و شرایط باردار بودن بیمار اجازه این کار داده نمی‌شود ، یا اگر در حین دوره درمان دندانی پوسیده شود ، باید ترمیم و بازسازی شود که در زمان بارداری بیمار این کار دشوار است .

بیشتر بخوانید
4 روش درمانی پر کردن دندان اطفال

 رفت و آمد مکرر و وضعیت قرارگیری بیمار در بارداری:

درمان ارتودنسی در دوران بارداری نیازمند رفت و آمد و چکاپ های ماهیانه توسط متخصص ارتودنسی می باشد و معمولاً این شرایط برای مادران باردار در ماههای آخر بادراری و تا سال اول پس از زایمان دشوار خواهد بود مضافاً براینکه  قرار گرفتن روی صندلی دندانپزشکی برای مادران بالاخص در سه ماهه سوم بارداری به دلیل فشار جینن با دشواری اندکی همراه خواهد بود .

 بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری:

ازآنجایی که خانم های باردار، مواد قندی بیشتری در این دوره استفاده می‌کنند ، دندان‌هایشان در معرض پوسیدگی بیشتری قرار می‌گیرد . در این دوره باید بهداشت دهان را بیشتر از گذشته رعایت کنند تا از هرگونه پوسیدگی دندانی پیشگیری کنند . باید به این نکته هم توجه داشت که در زمان بارداری محیط دهان بیشتر از گذشته ، اسیدی خواهد شد ، در نتیجه دندان‌ها در معرض پوسیدگی بیشتری قرار می‌گیرند .

با وجود تمام مشکلاتی که در این بخش به آن اشاره کردیم اگر خانمی در حین درمان ارتودنسی باردار شدند(ارتودنسی در دوران بارداری) به هیچ عنوان نگران نباشند ، در بخش بعد به طور خلاصه به مواردی که باید رعایت کنند اشاره کردیم .

 

ارتودنسی در دوران بارداری 

بارداری در طول درمان ارتودنسی

اگر خانمی در حین ارتودنسی باردار شود لازم است موارد ذیل را رعایت کند :

ابتدا می بایست متخصص ارتودنسی را از این امر مهم باخبر کند تا ایشان اقدامات لازم را انجام دهند و آموزش های لازم را به بیمار بدهند ، در مواردی حتی نیاز به مکاتبات بین متخصص زنان و متخصص ارتودنسی می باشد ولی در مرحله اول وظیفه بیمار اطلاع رسانی به پزشک خود می باشد .

بیشتر بخوانید
عوارض کامپوزیت ونیر دندان

بهداشت دهان و دندان خود را به طور مضاعف زیر نظر متخصص ارتودنسی معالج پیش بگیرد .

 از تهیه رادیوگرافی ها بدون پوشش سربی و اجتناب کنید .

 مصرف غذاهای مقوی ، مغزها و برخی غذاهای سفت در دوره بارداری ضرورت دارد ، در حالی که در زمان ارتودنسی باید غذاهای نرم مصرف شود . البته می‌توان غذاهای سفت را به صورت کوبیده و نرم شده مصرف کرد و یا مغزها را پودر و در عسل ترکیب کرد تا با درمان ارتودنسی تداخلی نداشته باشد و برای دستگاههای ارتودنسی داخل دهان مشکلی ایجاد نشود .

 در طی 3 ماه اول بارداری بسیاری از خانم ها دچار عادات بد غذایی و احساس تهوع مخصوصا در طی صبح می باشند به همین علت از پزشک خود بخواهید تا در صورت امکان نوبت های مراجعه شما را به شیفت عصر موکول کنند .


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید