هر آنچه که باید در مورد مواد غذایی که باعث ایجاد دندان های لکه دار می شود بدانید :

در این مطلب به مواد غایی می پردازیم که عامل ایجاد دندان های لکه دار می شود.  اگر لبخند شما به اندازه دلخواه شما روشن نیست، به تغذیه خود توجه کنید. اگر سیگار بکشید یا مواد غذایی خاصی بخورید یا بنوشید می توانید باعث ایجاد دندان های لکه دار شوید و احتمال این که با افزایش سن تغییر رنگ روی دندان ها رخ دهد وجود دارد.

چه عواملی باعث ایجاد دندان های لکه دار می شود؟

مینای دندان با افزایش سن تغییر می کند. مانند یک تکه سفال که ترک های ریزی روی آن ایجاد می شود [با گذشت زمان] ، لکه ها به شکاف های کوچک وارد می شوند.

شما باید مراقب این سه مورد باشید:

  • کروموژن ها – ترکیباتی با رنگ‌دانه های قوی که به مینای دندان می چسبند
  • تانن – ترکیبات گیاهی است که باعث می شود دندان ها راحت تر لکه شوند
  • اسیدها – اسید مینای دندان را نرم و خشن می کند، بنابراین ایجاد لکه روی دندان راحت تر است

 

قهوه ، چای  کدام دندان را لکه دار می کند؟

احتمالاً فکر می کنید دلیل اصلی تیرگی دندان های شما نوشیدنی ها رنگی است که صبح برای خود دم می کنید. به هر حال، بیش از نیمی از افراد هر روز قهوه می نوشند. از رنگ آن می توان فهمید که سرشار از کروموژن است و بسیار اسیدی است. این عوامل در قهوه به زرد شدن دندان های سفید کمک می کنند.

بیشتر بخوانید
درمان سه سوته دندان درد

قهوه فنجان قهوه شیرینی

 

اما مقصر اصلی تغییر رنگ دندان ها قهوه نیست. مقصر اصلی می تواند چای باشد که تقریباً نیمی از ایرانیان هر روز می نوشند. چای نه تنها پر از اسید است، بلکه حاوی تانن نیز می باشد. چای در لک کردن دندان ها بسیار بدتر از قهوه می باشد. اگر فقط بعد از شام ​​قهوه یا چای می خورید، احتمال لک شدن دندان شما کمتر از این است که هر روز سه فنجان چای بنوشید.

چای سبز همراه رزماری

رنگ غذا و لک دندان

اگر تا به حال آب نبات چوبی را مکیده اید و متوجه شده اید که زبان و دندان های شما تغییر رنگ داده است، اثرات رنگ آمیزی لکه ها روی دندان ها نیز چنین تاثیری رو دندان های شما دارد. دندانپزشکان پیشنهاد می کنند که از آب نبات و نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید. نوشیدنی های ورزشی رنگی نیز بی خطر نیستند. رنگ غذا یک رنگ کاملا تهاجمی است. اگر سطوح ریشه دندان ها در معرض رنگ غذا قرار داشته باشند، تغییر رنگ بیشتر از مینای دندان می باشد.

چقندر قرمز در حال خرد شدن

نوشیدنی بدون الکل و لک دندان

با پرهیز از نوشیدن نوشابه های رنگی میتوانید از ایجاد دندان های لکه دار جلوگیری کنید. افرادی که کولا می نوشند ممکن است با گذشت زمان متوجه زرد شدن دندان هایشان شوند. به این دلیل که سودا بسیار اسیدی است و کولای تیره حاوی کروموژن است.

نوشیدنی های جوش شیرین دار ممکن است دندان های شما را کدرتر بکند زیرا طعم دهنده های لیمویی دارای اسیدهایی هستند که باعث مستعد شدن دندان ها برای جذب لکه های مواد غذایی روی دندان ها می شود. همه نوشابه های گازدار تقریباً دارای سطح اسید یکسانی می باشند، چه تیره، شفاف، معمولی یا رژیمی باشند. لیموناد که سرشار از اسید سیتریک است، می تواند راه را به روی لکه دار شدن بیشتر دندان ها باز کند. پس از قرار گرفتن در معرض اسید سیتریک، هر رنگی که روی دندان قرار گیرد باعث ایجاد لکه می شود.

بیشتر بخوانید
سندرم سوزش دهان چیست؟

توت ها باعث ایجاد لکه روی دندان ها می شود

زغال اخته ، توت فرنگی، تمشک و توت سیاه سرشار از کروموژن می باشند. گیلاس و گوجه فرنگی نیز حاوی کروموژن می باشد. انگور و انار علاوه بر کروموژن همراه خود تانن نیز دارند.

بلو بری توت قرمز شاه توت

یک قانون کلی ایده آل: میوه هایی که لباس شما را لکه دار می کنند همان کار را با دندان های شما انجام می دهند.

نکاتی برای سفید نگه داشتن دندان ها

اگر یک یا چند مورد از این عادت ها را به برنامه روزانه خود اضافه کنید ، دیگر نیازی به ترک قهوه یا  نخوردن توت فرنگی نخواهید داشت:

فوراً مسواک بزنید

بعد از مصرف هر ماده که باعث ایجاد لکه دندان های شما می شود ، دندان های خود را مسواک بزنید. اگر در محل کار خود قهوه می نوشید ، یک مسواک را روی میز خود نگه دارید تا بعد از فنجان آخر چای از آن استفاده کنید. از خمیر دندان حاوی مقداری عامل سفید کننده استفاده کنید.

پاک شدن دندان ها پس از مسواک

دهان خود را بشویید

 یکی از راههای جلوگیری از ایجاد دندان های لکه دار مسواک است. نمی توانید مسواک بزنید؟ بعد از خوردن یا نوشیدن آب را در دهان خود غرغره کنید. استفاده از آب بهتر از آن است که همه مواد رنگی در دهان باقی بماند.

از نی استفاده کنید

نی‌ها مایعات را به داخل دهان شما می کشند، بنابراین نوشیدنی دندان های شما را دور می زند.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید