بیماری لثه

4 بیماری مرتبط با بیماری های لثه

4 بیماری مرتبط با بیماری های لثه

 

بیماری های لثه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن انسان است که بین 20 تا 50 درصد از مردم در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. آنها زمانی اتفاق می‌افتند که پلاک، یک لایه چسبنده از باکتری، روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. مراحل اولیه بیماری لثه قابل درمان و برگشت‌پذیر است. اما برخی افراد دچار یک نوع مزمن مخرب بیماری لثه می‌شوند که غیرقابل‌برگشت است.

این بیماری به سمت از دست دادن دندان پیشرفت می‌کند. تعداد فزاینده‌ای از شواهد نشان می‌دهد که بیماری لثه همچنین می‌تواند افراد را بیشتر در معرض ابتلا به سایر بیماری‌های جدی سلامت قرار دهد. در این بخش چند مورد از بیماری رایج مرتبط با بیماری لثه و نحوه ارتباط آنها آورده شده است.

بیماری آلزایمر

1.     بیماری آلزایمر و بیماری های لثه

چندین مطالعه بزرگ و متاآنالیز موافق هستند که بیماری لثه متوسط ​​یا شدید به طور قابل توجهی با زوال عقل مرتبط است. به‌عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد ابتلا به بیماری مزمن لثه به مدت ده سال یا بیشتر با خطر ابتلا به آلزایمر 70 درصد بیشتر از افراد بدون آن مرتبط است. تحقیقات همچنین ارتباط بین بیماری لثه و کاهش شش برابری توانایی شناختی را نشان داده است.

در ابتدا تصور می‌شد باکتری‌ها مستقیماً مسئول این پیوند هستند. ( P. gingivalis) ، باکتری رایج در بیماری مزمن لثه، در مغز افرادی که بر اثر بیماری آلزایمر فوت کرده بودند، یافت شد. آنزیم‌های باکتریایی سمی به نام gingipains نیز یافت شد که تصور می‌شود با جلوگیری از خاموش شدن پاسخ ایمنی و در نتیجه طولانی شدن التهاب، بیماری لثه را بدتر می‌کند.

بیشتر بخوانید
حساس شدن دندان بعد از کامپوزیت

با این حال، مشخص نیست که آیا باکتری در مغز، یک پاسخ ایمنی اصلاح شده یا سایر عوامل مانند آسیب ناشی از التهاب سیستمیک این ارتباط را توضیح می‌دهند. اما مراقبت از سلامت دهان و دندان می‌تواند یکی از راه‌های کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر باشد.

بیماری‌های قلبی عروقی

2.     بیماری‌های قلبی عروقی

بیماری‌های قلبی عروقی نیز به شدت با بیماری لثه مرتبط است.

در یک مطالعه بزرگ روی بیش از 1600 نفر بالای 60 سال، بیماری لثه با 30 درصد بیشتر خطر اولین حمله قلبی مرتبط بود. این پیوند حتی پس از تعدیل شرایط دیگر (مانند دیابت و آسم)، یا سبک زندگی (مانند وضعیت سیگار کشیدن، تحصیلات و ازدواج) که خطر حمله قلبی را در افراد افزایش می‌دهد، ادامه یافت.

تصویر دیجیتالی که پلاک زردی را نشان می‌دهد که به دیواره رگ‌ها می‌چسبد.

باکتری‌های رایج در بیماری لثه نیز می‌توانند باعث ایجاد پلاک در شریان‌ها شوند.

اخیراً، مطالعات همچنین نشان داده‌اند که التهاب سیستمیک ناشی از بیماری مزمن لثه باعث می‌شود سلول‌های بنیادی بدن گروهی از نوتروفیل‌ها (نوعی گلبول سفید دفاعی اولیه) تولید کنند. این سلول‌ها ممکن است با آسیب رساندن به سلول‌هایی که شریان‌ها را پوشانده‌اند، به پوشش شریان‌ها آسیب برسانند و باعث ایجاد پلاک‌ها شوند.

دیابت نوع 2

3.  دیابت نوع 2

بیماری لثه یکی از عوارض شناخته شده دیابت نوع 2 است و بیماری مزمن لثه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد.

فرایندهایی که این دو بیماری را به هم مرتبط می‌کنند، کانون تحقیقات بسیاری هستند و به احتمال زیاد التهاب ناشی از هر بیماری روی دیگری تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال، دیابت نوع 2 با افزایش التهاب در لثه، خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می‌دهد. همچنین نشان داده شده است که بیماری لثه به اختلال در سیگنال دهی انسولین و مقاومت به انسولین کمک می‌کند  که هر دو می‌توانند دیابت نوع 2 را تشدید کنند.

بیشتر بخوانید
استفاده از لیزر در دندانپزشکی

چندین کارآزمایی بالینی نشان داده‌اند که تمیز کردن شدید دندان‌ها می‌تواند کنترل قند خون را در بیماران دیابتی برای چند ماه بهبود بخشد و ارتباط بین این دو بیماری را بیشتر نشان دهد.

سرطان‌ها

4.     سرطان‌ها

بیماری لثه همچنین با خطر بیشتر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان مرتبط است. به‌عنوان‌مثال، بیمارانی که سابقه بیماری لثه را گزارش کردند، 43 درصد بیشتر در معرض خطر سرطان مری و 52 درصد بیشتر در معرض خطر سرطان معده بودند. تحقیقات دیگر همچنین گزارش داده است که افراد مبتلا به بیماری مزمن لثه بین 14 تا 20 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به هر نوع سرطان هستند. همین مطالعه همچنین خطر ابتلا به سرطان پانکراس را 54 درصد نشان داد.

مشخص نیست چرا این رابطه وجود دارد. برخی فکر می‌کنند که به التهاب مربوط می‌شود، که عاملی برای بیماری لثه و سرطان است. التهاب محیطی را که سلول‌ها برای سالم ماندن و عملکرد صحیح به آن نیاز دارند مختل می‌کند و عاملی در پیشرفت بیماری لثه و رشد تومور است.

بهبود سلامت لثه

بهبود سلامت لثه

بیماری لثه قابل پیشگیری است و در مراحل اولیه قابل برگشت است.

در حالی که برخی از عوامل خطر بیماری لثه را نمی‌توان تغییر داد (مانند ژنتیک)، شما می‌توانید سبک زندگی خود را تغییر دهید تا خطر کلی خود را کاهش دهید. به‌عنوان‌مثال، خوردن قند کمتر، پرهیز از تنباکو و الکل و کاهش استرس همگی می‌توانند کمک کننده باشند. همچنین مهم است که بدانید برخی داروها (مانند برخی از داروهای ضد افسردگی و فشار خون بالا) ممکن است تولید بزاق را کاهش دهند که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهد. افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند باید اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهند، مانند استفاده از ژل‌ها یا اسپری‌های مخصوص برای افزایش تولید بزاق، یا اطمینان از مراقبت بیشتر در هنگام مسواک زدن.

بیشتر بخوانید
در طول سازگاری با دندان مصنوعی غذای مناسب دندان مصنوعی چیست

البته، مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای محافظت از خود در برابر بیماری لثه (و متعاقباً سلامت کلی خود) انجام دهید، مسواک زدن دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید و پرهیز از استفاده از دهانشویه بعد از مسواک زدن است و مراقبت از شستشوی نکردن پس از مسواک زدن تا فلوراید اجازه دهد تا فلوراید جذب شود و روی دندان‌هایت بماند. تمیز کردن بین دندان‌ها در خانه (مانند نخ دندان کشیدن) و بازدیدهای منظم دندانپزشکی نیز به شما کمک می‌کند تا سلامت دهان خود را کنترل کنید.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید