جراحی افزایش طول تاج دندان

جراحی افزایش طول تاج دندان

جراحی افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان یکی از روشهای جراحی است که به منظور افزایش ساختار طول دندان از بالای لثه صورت می‌گیرد و هدف اصلی آن حفظ سلامت و بهبود زیبایی فرد می‌باشد. این نوع جراحی شامل برداشت بافت سخت و نرم لثۀ پیرامون دندان می‌باشد که نتیجۀ آن افزایش طول ساختار قابل رویت دندان است. لیزر یکی از روشهای جایگزین است که نتایجی فوق‌العاده همراه با رضایت بیمار در بر خواهد داشت.

روکش دندان باید روی نسج سالم دندان قرار بگیرد، در غیر این صورت می تواند باعث مشکلات لثه ای و همچنین پوسیدگی دندان زیرین شود ، زیرا در صورتی که روی دندان قرار نگیرد یا روی لثه قرار می گیرد که باعث درد و التهاب لثه می شود. و یا با فاصله نسبت به دندان قرار می گیرد که باعث پوسیدگی بیشتر دندان و بد بو شدن روکش و دهان می گردد.

جراحی افزایش طول تاج چه زمانی قابل انجام است؟

جراحی افزایش طول تاج یا crown lengthening همیشه قابل انجام نیست و محدودیت هایی برای آن وجود دارد از جمله:

کوتاه بودن طول ریشه دندان

نزدیک بودن فورکا (ناحیه اتصال ریشه های دندان های چند ریشه ای) به لبه استخوان

مشاوره آنلاینتو همین الان رزرو کن

برای دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

علل قرارگیری نسج سالم دندان زیر لثه:

علت اینکه نسج سالم دندان در مواردی زیر لثه قرار می گیرد به دو دلیل می باشد:

  • پوسیدگی دندان
  • شکستگی دندان

شکستگی دندان خود یکی از موارد بسیار شایع می باشد. معمولا دندانهایی که تحت درمان ریشه قرار می گیرند نیاز به محافظت با روکش دارند

با وجود توصیه دندانپزشکان به این طرح درمان، درمان روکش معمولا از طرف بیماران مورد قبول قرار نمی گیرد و بیماران تمایل به ترمیم دندان یا همان پر کردن دندان دارند.

در این شرایط عمر تقریبی دندان پس از درمان ریشه حدوداً سه سال است و پس از آن دندان دچار شکستگی می شود.

در صورتیکه این شکستگی قابل جبران باشد، لثه توسط انجام جراحی افزایش طول تاج به عقب برده می شود تا نسج سالم دندان نمایان شود و درمان ادامه یابد.

ولی در مواردی این شکستگی غیر قابل جبران است و حتی با جراحی لثه نیز دندان نجات نمی یابد و به ناچار کشیده می شود.

به این ترتیب در نیمی از موارد بیمارانی که تن به روکش دندان به علت تراش دور تا دور آن نداده بودند، دندان خود را به طور کامل از دست می دهند.

دندانهای قدامی نقش بسزایی در لبخند ما دارند. رنگ دندانها یکی از عوامل اصلی است که همگان از آن آگاهند ولی آنچه که نقشی برابر با رنگ دندان دارد طول و فرم دندانهاست.

دندانهای بلندتر نسبت به دندانهای کوتاهتر لبخند جذابتر و زیباتری به شما هدیه می دهند. فرم و طول دندانها یکی از عوامل زیبایی لبخند است که با تاثیر رنگ دندان در زیبایی برابری می کند و یا حتی پیشی می گیرد.

زمانی که تصمیم به افزایش طول تاج دندان داریم مقداری از آن با لمینیت فراهم می شود ولی معمولا کافی نیست.

میزانی از این افزایش طول دندان نیز توسط جراحی لثه تامین میشود:

به این ترتیب که جراحی افزایش طول تاج در ناحیه زیبایی برای بیمار انجام می شود.

پس از انجام جراحی و گذشت حدود سه هفته الی یکماه دندانها توسط ونیر کامپوزیت و یا لمینیت سرامیکی پوشش داده می شوند. (تا رنگ و فرم آنها نیز زیباتر شود)

ولی عوامل محدود کننده ای نیز وجود دارد که میزان این افزایش طول را تعیین می نماید.

در صورتی که میزان نمایان شدن لثه بسیار زیاد باشد معمولاً نشان دهنده این است که مشکل اسکلتال وجود دارد. (یعنی قرار گیری فک بالا نسبت به بافتهای دهان باید تصحیح شود که این مهم توسط جراحی فک تصحیح می شود.)


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD