لکه های سفید دندان چیست؟

همه ما خواهان داشتن دندان هایی سفید، زیبا و یکدست هستیم. اما گاهی وقت ها ممکن است مشکلاتی بر سر این خواسته ما قرار بگیرد و دندان ها رنگ زیبا و یکدستی که باید داشته باشند را ، نداشته باشند.

در این مقاله ما قصد داریم تا در خصوص لکه های سفید روی دندان ، علل ایجاد آن ، راه های درمان و روش های جلوگیری از بروز این لکه ها صحبت کنیم.

اگر شما هم جلوی آینه این لکه های سفید را بر روی دندان های خود دیده اید و از ایجاد آن ناراضی بوده اید، مطالعه این مقاله می تواند برایتان راهنمای جامعی برای مبارزه با لکه های سفید دندان باشد.

 

علل ایجاد لکه های سفید دندان

اول از همه چیز باید بدانید که افراد ممکن است لکه های سفید را ناخوشایند بدانند، اما این مورد از دید پزشکان کمتر نیاز به نگرانی دارد و بیشتر موردی است که زیبایی ظاهر دندان را تحت تاثیر قرار می دهد و در موارد اندکی باعث ایجاد پوسیدگی می شود پس اگر لکه های سفید  دندان دارید خیلی نگران نباشید.

1- فلوروزیس دندان

شایع ترین علت فلوروز دندانی است. معمولاً افراد وقتی دچار این مشکل می شوند که فلوراید بیش از حد در دوران کودکی دریافت کرده اند. این اتفاق زمانی می افتد که دندان های دائمی در زیر لثه در حال رشد هستند.

2- هیپوپلیزی مینای دندان

یکی دیگر از علل رایج، هیپوپلازی مینای دندان است. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد  که مینای دندان شخص درست شکل نمی گیرد.

همانند فلوروز، فقط در دوران کودکی زمانیکه که دندان فرد هنوز در حال رشد است، هیپوپلیزی  اتفاق می افتد. با این حال، این می تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

3- رژیم غذایی

یکی دیگر از علل ایجاد لکه های سفید دندان ها که به نسبت دو مورد ذکر شده کمتر موثر است مصرف غذاهای اسیدی یا شیرینی بیش از حد می باشد. رعایت اعتدال در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان در شکل گیری صحیح دندان ها نقش موثری می تواند داشته باشد.

بیشتر بخوانید
آیا ارتباطی بین سکته مغزی و سلامت دهان وجود دارد؟

4- بهداشت دهان و دندان

علت دیگر لکه های سفید دندان ها عبارت است از بهداشت دهان و دندان ضعیف، به ویژه هنگامی که شخصی از براکت های ارتودنسی به مدت طولانی استفاده می کند.

راه حل های درمان لکه های سفید دندان

 

لکه های سفید بر روی دندان
تفاوت لک های روی دندان که باعث نازیبایی و زرد تر دیده شدن دندان ها می شود

 

درمان های بسیاری برای رفع لکه های سفید دندان وجود دارد.

انتخاب درمان مناسب به علت اصلی لکه های سفید دندان و وضعیت دندان های شخص بستگی دارد و انتخاب درمان مناسب به تشخیص دندانپزشک چراکه ابتدا می بایست علت ایجاد لکه ها مشخص شود تا روش درمان انتخاب شود ولی برای درمان می توان به یکی از روش های ذیل رجوع کرد.

1- میکروابریژن مینای دندان

بعضی از افراد ممکن است بتوانند میکروابریژن را برای درمان و رفع لکه های سفید خود انجام دهند. در طی این روش دندانپزشک مقدار کمی از مینا را از دندان ها بر میدارد تا ظاهر لکه های سفید را کاهش دهد.

این درمان حرفه ای معمولاً به وسیله سفید کردن دندان ها انجام می شود، که می تواند باعث یکنواخت تر شدن دندان ها شود.

لکه های سفید نامرتب بر روی دندان ها
میکروابریژن مینای دندان و اصلاح لکه های سفید نامرتب بر روی دندان ها

2- سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندان ها می تواند به کمتر شدن لکه های سفید و لکه های دیگر کمک کند. افراد می توانند به یک دندانپزشک برای درمان های سفید کنندگی حرفه ای مراجعه کنند و پس از مشورت با وی روش سفیدکردن دندان های خود را انتخاب کنند تا نتیجه ی بهتری دریافت کنند.

3- لمینیت دندان

لمینیت ها پوشش های نازک و محافظ هستند که به سطح جلویی دندان های فرد متصل می شوند. آنها می توانند لکه های سفید دندان و لکه های دیگر را به طرز موثری مخفی کنند.

لمینیت دندان تنها در دندانپزشکی قابل انجام است و باید به صورت حرفه ای نصب شود.

4- فلوراید موضعی

دندانپزشک ممکن است فلوراید موضعی را به دندان های افراد مبتلا به هیپوپلیزی مینا اعمال کند. این ممکن است باعث ایجاد مینا بر روی دندان ها شود و به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند.

5- ونیر کامپوزیت

برای افراد مبتلا به هیپوپلازی مینای دندان، دندانپزشک ممکن است از روش ونیر کامپوزیت برای پر کردن حفره ها و مینای خارجی دندان های فرد استفاده نماید. این شیوه ممکن است برای افرادی که دارای لکه های سفید دندانی زیادی هستند مناسب نباشد.

بیشتر بخوانید
شل شدن یا لق شدن دندان در ارتودنسی

 راه های جلوگیری از ایجاد لکه های سفید دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت منظم می تواند به پیشگیری از بروز لکه های سفید در دندان ها و همچنین سایر لکه های دندان، پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا دیگر مشکلات دهان و دندان کمک کند.

انجمن دندانپزشکان آمریکا  (ADA)توصیه می کند که افراد روزی دو بار با یک خمیر دندان حاوی فلوراید دندان های خود را مسواک بزنند و روزی یکبار هم از نخ دندان برای تمیز کردن فضای بین دندان ها استفاده نمایند.

در بیشتر افراد، لکه های سفید دندان قبل از سن ۱۰ سالگی ایجاد می شوند. البته این امر ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. بنابراین، مادر و پدر ها  باید کودکان خود را ترغیب کنند تا بهداشت دندان ها و دیگر اقدامات پیشگیرانه را هر چه بیشتر، رعایت نمایند. چرا که رعایت موارد بهداشتی می تواند به آن ها کمک کند تا دندان هایی سالم  داشته باشند.

٦ نکته برای پیشگیری از ابتلا به لکه های سفید دندانی
٦ نکته برای پیشگیری از ابتلا به لکه های سفید دندانی

 

٦ نکته برای پیشگیری از ابتلا به لکه های سفید دندانی

 

١- استفاده از آب بدون فلوراید
برای نوزادانی که عمدتاً شیر خشک مصرف می کنند، شیر خشک را با آب بدون فلوراید تهیه کنید زیرا این امر از انباشته شدن فلوراید در دندان هایشان پیشگیری به عمل می آورد.
٢- استفاده از مقدار مناسبی از خمیر دندان

والدین باید مطمئن شوند که فرزندان زیر ۳ سالشان، از مقدار زیادی خمیر دندان برای مسواک زدن استفاده نمی کنند و باید مطمئن شوند که مقدار خمیر دندان مورد استفاده فرزندانشان به اندازه یک دانه برنج باشد. همچنین در کودکان بالای ۳ سال میزان مصرف خمیردندان نباید بیشتر از یک دانه نخود باشد. معمولاً کودکان خردسال موفق نمی شوند خمیر دندان را به همراه بزاق خود بیرون بریزند، بنابراین مصرف مقدار کم از خمیر دندان می تواند به کاهش کل فلوراید جذب شده توسط آن ها کمک کند . بنابراین والدین باید بر مسواک زدن کودکان نظارت کامل داشته باشند تا کودکشان مقدار مناسبی خمیر دندان استفاده کند و این خمیر دندان را به همراه بزاق حتماً خارج کند.

٣- آزمایش مناسب بودن آب

اگر منازل خود را به چاه های خصوصی متصل کرده اید، باید این چاه ها را حتماً هر سال از نظر میزان فلوراید آزمایش کنید. انجام این کار برای هر کسی که کودک خردسال دارد، ضروری است زیرا سطح فلوراید طبیعی می تواند در مکان های مختلف فرق داشته باشد.

بیشتر بخوانید
آیا افراد دیابتی می توانند ایمپلنت کنند
٤- توصیه های مکمل فلوراید

انجمن دندانپزشکان آمریکا توصیه می کند که برای کودکان ۶ ماه تا ۱۶ سال در مناطق فاقد آب حاوی فلوراید که خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را افزایش می دهد از مکملهای فلوراید غذایی استفاده شود. این مکمل ها تنها زمانی باید مورد استفاده قرار گیرند که یک پزشک یا دندان پزشک آن ها را برای کسی تجویز کرده باشند.

٥-کاهش غذاها و نوشیدنی های شیرین و اسیدی

با مصرف بعضی از غذاها و نوشیدنی ها، مخصوصاً آن هایی که قند یا اسید بیشتری دارند، مینای دندان آسیب خواهد دید و خطر پوسیدگی دندان افزایش خواهد یافت. غذاها و نوشیدنی هایی که دارای قند و اسید فراوان هستند عبارتند از:

میوه ها و مرکبات، مثل گریپ فروت، لیمو و پرتقال

آب نباتهای سفت و شیرینی ها ، نوشابه ها و سایر نوشیدنی های دارای قند فراوان، علی الخصوص نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا

در حالی که ممکن است خوردن این غذاها و نوشیدنی ها بی ضرر باشد، خوردن زیاد آن ها و یا مصرف بسیاری از این خوراکی ها با یکدیگر می تواند باعث اختلالات زیادی، از جمله لکه های سفید دندان شود. مصرف آب آشامیدنی پس از خوردن این مواد غذایی می تواند به شست و شوی دندان ها و کاهش ریسک ایجاد آسیب به آنها کمک کند. حتی نوشیدن یک مقدار خیلی کم آب، هم می تواند موثر باشد.

 لکه سفید بر دندان کودکان
٦- مراجعه به دندانپزشک

هر فردی که در مورد بهداشت دهان و دندان خود نگران است، باید به یک دندانپزشک مراجعه نماید. اگر چه لکه های سفید دندان ها ممکن است خیلی مطلوب به نظر نرسند، اما معمولاً خیلی نگران کننده نیستند. با این حال، افراد مبتلا به هیپوپلازی مینای دندان ممکن است با خطر آسیب دندانی و فروپاشی و یا شکستگی دندان از لثه مواجه شوند.

اگر شخصی متوجه شود که اندازه یا تعداد لکه های سفید دندان هایش در حال تغییر هستند یا احساس دندان درد کند، باید به دندانپزشک خود مراجعه نماید. دندانپزشک می تواند علائم و وضعیت دندان ها را ارزیابی کند و در صورت لزوم یک طرح درمان مناسب را توصیه نماید.

احتیاج نیست که افراد در مورد لکه های سفید موجود بر روی دندان هایشان نگران باشند و تنها اگر از ظاهر خود راضی نیستند می توانند نسبت به درمان آن اقدام نمایند.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید