اصطلاح دندان عقل بیشتر شبیه یک شوخی لغوی بد می باشد: اگر این دندان ها واقعا عاقل هستند ، چرا این همه درد و دردسر ایجاد می کنند؟ دندان های عقل یا سومین دندان مولر که به طور معمول در سنین 17 تا 21 سالگی رشد می کنند، در واقع یک هدف کاملا مهم دارند. در حالی که دندان های عقل مدرن معمولاً چیزی جز ایجاد دردسر برای ما ندارند ، اما اجداد انسان های اولیه ما برای مقابله با رژیم غذایی پر از گیاه ، ریشه ، دانه و گوشت خام از دندان های آسیاب سوم خود استفاده می کردند.

1

دندان های عقل

دندان های عقل به دلیل سنی که در آن رویش پیدا می کند ، به این نام مصطلح می باشند. اولین دندان مولر یا دائمی شما به طور کلی در حدود 6 سالگی رشد می کند و رشد کامل آنها تا 12 سالگی ادامه می یابد. مجموعه سوم از دندان های دائمی متشکل از چهار دندان مولر در پشت دهان شما می باشد. در همه افراد این دندان  به درستی رشد نمی کند و بسیاری از آنها رویش نمی کنند (شرایطی به نام دندان نهفته).

چرا دندان عقل  داریم؟

در طول بازه زمانی که انسان گونه تکامل یافته ای نبود ، این دندان ها به رژیم غذایی انسان ها کمک می کرد. از آنجا که ما تا حدی تکامل یافته تر می باشیم که غذای خود را می پزیم و نرم تر می کنیم و خیلی به استفاده از گوشت خام و سبزیجات سخت روی نمی آوریم، به طور کلی دیگر نیازی به دندان عقل نمی باشد.

به دلیل این که با گذشت زمان فک انسان کوچک تر شده است ، دندان عقل معمولاً به سلامت انسان آسیب می رساند. ژنتیک سهم زیادی در رشد یا عدم رشد دندان های عقل شما دارد ، در حالیکه 53٪ افراد حداقل یک دندان عقل در طول زندگی خود دارند. این دندان برخی از افراد به درستی رشد می کند و مشکلی ایجاد نمی کند. چگونگی تأثیر گذاری دندان عقل شما تا حد زیادی به ژنتیک و آناتومی شخصی شما بستگی دارد.

بیشتر بخوانید
مراجعه به دندانپزشک قبل از تعطیلات
ماکت دندان عقل با ریشه ها

دندان عقل  چه مشکلاتی را می تواند ایجاد کند؟

به دلیل این که با رژیم مدرن ما لزوماً به دندان عقل نیازی نداریم و اندازه متوسط ​​فک در حال حاضر کوچکتر از زمان انسان های اولیه می باشد. دندان های عقل می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند زیرا آنها به معنای واقعی کلمه در زندگی امروزی ما جایی ندارند.

دندان های عقل می توانند مشکلاتی در ارتباط با فضای بین دندان ها ، پوسیدگی و ازدحام دندان در فک ایجاد کنند. آنها همچنین نمی توانند به صورت صحیح یا زاویه دار رشد کنند. به دلیل ازدحام دندان ها ، دندان عقل همچنین می تواند در پوسیدگی دندان های بیش از حد استاندارد ​​نقش داشته باشد. در برخی موارد ، این دندان مسئول درد فک شما می باشد. به ندرت اتفاق می افتد که دندان عقل باعث ایجاد کیست یا حتی تومور در زیر خط لثه شود.

دندان عقل در نمایش به صورت ایکس ری

در مورد دندان عقل چه روش های درمانی را می توان انجام داد؟

همه دندان های عقل نیاز به جراحی و درمان ندارند. برخی از افراد دندان های عقل خود را برای مدت زمان مشخصی یا به طور دائمی بدون مشکل حفظ می کنند. برای برداشتن موارد مشکل ساز جراحی توصیه می شود. کشیدن دندان عقل یک روش کاملاً استاندارد می باشد که می تواند برای رفع مشکلات یا پیشگیری از آنها انجام می شود. دندان عقل نهفته  یا دندان هایی که در فک یا زیر خط لثه به دام افتاده اند ، نیاز به کشیدن با استفاده از جراحی دارند که کمی پیچیده تر در مقایسه با کشیدن دندان های دیگر می باشد.

بیشتر بخوانید
معایب و مزایای لمینیت، از شایعه تا واقعیت

نوجوانان و جوانان نسبت به افراد مسن ،  پس از برداشتن دندان عقل سریعتر بهبود می یابند. دندانپزشک می تواند بر اساس یافته های خود از معاینه و تصویر اشعه ایکس ، بهترین دوره درمانی را برای دندان های عقل شما توصیه کند.

امروز قرار ملاقات خود را با ما رزرو کنید

اگر با دندان عقل خود مشکلی دارید یا می خواهید مطمئن شوید که آنها ریشه مشکلات دندانپزشکی شما نمی باشند ، بهتر است یک قرار ملاقات با ما رزرو کنید و یک معاینه دقیق از این دندان ها انجام دهید. معاینه توسط دندانپزشک به شما این امکان می دهد تا تصویری جامع از آنچه در دهان شما اتفاق می افتد را بدست آورید و یک برنامه درمانی برای مقابله با دندان های عقل خود طرح ریزی کنید.

برای شروع روند درمان خود از کلینیک دندانپزشکی آرمانی وقت بگیرید. یا اینجا کلیک کنید تا برای تماس با ما پیام ارسال کنید یا اینکه با کلینیک تماس بگیرید. ما آماده هستیم تا به شما کمک کنیم تا تصمیمی مناسب در مورد نحوه درمان دندان های عقل خود بگیرید.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید