سیم دندان فلزی

اگر سیم دندان فلزی شما شکسته شود برای شما مشکل ساز خواهد بود. سیم دندان فلزی سیم نازکی است که از براکت‌هایی که به دندان‌های شما متصل هستند می‌گذرد. انتهای سیم دندان فلزی ممکن است به نوارهای فلزی که در اطراف دندان‌های عقبی شما (آسیاب‌ها) قرار گرفته‌اند، متصل شود. یک متخصص ارتودنسی کرج به طور دوره‌ای سیم دندان فلزی را برای اعمال نیرو تنظیم می‌کند.

این کار باعث می‌شود که به تدریج دندان‌ها و فک شما را به موقعیت مورد نظر فشار داده یا بکشید. صرف نظر از نوع سیم دندان که ممکن است شکسته شود یا از جای خود خارج شود. این می‌تواند مشکلات مختلفی را ایجاد کند. برای اینکه بدانید چه چیزی باعث شکستگی سیم می‌شود؟ چه خطرات ممکن است پیش آید؟ و در صورت شکستن یا بیرون آمدن آن از جای خود چه کاری باید انجام دهید.

این مقاله را کامل بخوانید. زیرا ما در این مقاله به تمام جوانب سیم دندان فلزی پرداخته ایم. همچنین شما را از چه بعد از گذاشتن سیم دندان چه قبل از آن آگاه می‌کنیم. برای اطلاعات بیشتر با بلاگ ما سر بزنید و تا مقالات دندانپزشکی دیگری را مطالعه کنید.

سیم دندان فلزیانواع سیم دندان فلزی

نوع سیم دندان فلزی که دارید هم به شرایط شما و هم به ترجیح ارتودنتیست شما بستگی دارد. همچنین ممکن است در طول درمان انواع مختلفی از سیم داشته باشید.

انواع سیم دندان فلزی عبارت‌اند از:

  1. فولاد ضد زنگ
  2. نیکل تیتانیوم (NiTi)
  3. بتا تیتانیوم

سیم دندان فلزی

چه چیزی می‌تواند باعث شکستن سیم دندان فلزی شود؟

شکستگی سیم دندان فلزی غیر معمول نیست. با توجه به مطالعات جدید شکستگی سیم دندان که منجر به آسیب جدی می‌شود. دومین مورد پر تکرار در دندانپزشکی اورژانسی است. چندین مورد وجود دارد که ممکن است باعث شود سیم دندان فلزی شما پاره شود یا از جای خود خارج شود.

خوردن غذاهای نامناسب

هنگامی که سیم دندان فلزی دارید. برخی از انواع مواد غذایی بیشتر به آنها آسیب می‌رسانند که شامل:

غذاهای چسبنده: غذاهایی مانند آدامس، تافی و سایر آب‌نبات‌های جویدنی می‌توانند به سیم دندان فلزی شما گیر کنند و می‌توانند به سیم دندان فلزی یا براکت‌ها ضربه بزنند.

غذاهای سفت یا ترد: گاز زدن غذاهایی مانند ذرت، سیب و ذرت بو داده می‌تواند قسمت‌هایی از سیم دندان فلزی را بشکند.

صدمه به دهان

آسیب دیدگی یا ضربه به دهان ممکن است باعث شکستن یا خارج شدن سیم دندان شود. این به احتمال زیاد هنگام شرکت در ورزش یا درگیر شدن یا بازی اتفاق می‌افتد.

نوک زدن و تحریک کردن

فشار دادن یا تکان دادن سیم دندان کاملاً اشتباه است. برای مثال، استفاده از خلال دندان یا انگشت برای جدا کردن تکه‌ای از غذای گیر کرده ممکن است سیم دندان فلزی را از جای خود خارج کند.

بیشتر بخوانید
مراحل ایمپلنت دندان

خطرات و عوارض جانبی شکستگی سیم دندان فلزی

سیم شکسته می‌تواند خطرات مختلفی را به همراه داشته باشد. این شامل:

  1. ناراحتی: یک سیم دندان شکسته می‌تواند به لب یا گونه شما برخورد کند و باعث درد و ناراحتی شود.
  2. بریدگی: ممکن است سیم شکسته منجر به بریدگی و خونریزی در داخل دهان شود.
  3. زخم‌ها: سیمی که از جای خود پاره شده یا بیرون زده می‌تواند بافت‌های دهان شما را تحریک کند. این ممکن است منجر به ایجاد زخم‌های دهان شود .
  4. عفونت: بریدگی یا زخمی که از یک سیم شکسته ایجاد شده است ممکن است با باکتری عفونی شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، ممکن است علائمی زیر را داشته باشد:
  5. تب
  6. افزایش قرمزی یا تورم
  7. افزایش درد یا حساسیت در ناحیه آسیب دیده
  8. تخلیه چرک از بریدگی یا زخم

اگر سیم دندان فلزی شما پاره شد چه کار کنید؟

اگر سیم شما شکسته است، با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید. تماس با دندانپزشک به دو دلیل اهمیت دارد:

  1. شکستگی ممکن است بر درمان شما تأثیر منفی بگذارد. زیرا سیم دندان فلزی نیرویی است که برای تنظیم دندان‌ها و فک شما اعمال می‌کند.
  2. شکستگی سیم قوسی می‌تواند منجر به عوارض مختلفی مانند ناراحتی، بریدگی و زخم شود.

درمان سیم دندان فلزی شکسته

  1. درمان به وضعیت بستگی دارد، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  2. به طور کامل یک سیم دندان درگیررا جایگزین کنید.
  3. تنظیم مجدد سیم دندان فلزی که از جای خود بیرون آمده است.
  4. تجویز آنتی‌بیوتیک در صورت وجود عفونت باکتریایی

سیم دندان فلزی

درمان‌های موقت سیم دندان فلزی در خانه

اگر سیم دندان پاره شود. چندین درمان وجود دارد که می‌توانید در خانه امتحان کنید. بیایید اینها را با کمی جزئیات بیشتر بررسی کنیم.

  1. واکس دندان

موم دندان به عنوان یک مانع موقت برای جلوگیری از ضربه زدن سیم به شما عمل می‌کند. از مواد مختلفی از جمله سیلیکون ساخته شده است.

برای انجام مورد مراحل زیر را انجام دهید:

یک تکه کوچک از موم دندان را بگیرید.

با استفاده از انگشتان، موم را به شکل یک توپ کوچک بغلتانید.

توپ را به سمت پایین فشار دهید، آن را کمی صاف کنید.

موم دندان را به آرامی روی سیم بیرون زده فشار دهید.

  1. پنبه‌

گاهی اوقات می‌توانید از یک جسم نرم مانند پنبه‌ استفاده کنید تا سیم دندان بیرون‌زده را از لب‌ها و گونه‌های خود دور کنید. برای حرکت دادن سیم، از پنبه‌ استفاده کنید تا فشار ملایمی به سیم بیرون زده وارد کنید. سعی کنید سیم را طوری قرار دهید که صاف روی دندان شما قرار گیرد و دیگر داخل دهان شما را تحریک نکند.

  1. بریدن

طبق گفته پزشکان ما بستن سیم دندان بیرون زده تنها به عنوان آخرین راه حل توصیه می‌شود. این به این دلیل است که شما به طور بالقوه می‌توانید بخشی از سیم را ببلعید .

بیشتر بخوانید
فرسایش دندان یا سایش دندان

برای انجام ایمن این کار:

یک تکه پارچه یا گاز تا شده را در اطراف ناحیه قرار دهید. این می‌تواند به دام انداختن قسمت بریده شده سیم کمک کند.

از یک جفت ناخن گیر تیز برای جدا کردن قسمت بیرون زده سیم استفاده کنید.

موم دندان را روی هر قسمتی که هنوز باعث تحریک می‌شود بمالید.

مراقبت از بریدگی و زخم سیم دندان فلزی

اگر سیم دندان فلزی شکسته باعث بریدگی یا زخم شده باشد. راه‌هایی برای کاهش ناراحتی و کمک به بهبود آن وجود دارد.

  1. دهان خود را با آب نمک بشویید .
  2. از یک مسواک با موهای نرم استفاده کنید تا بریدگی یا زخم بهبود یابد.
  3. غذاها و نوشیدنی‌هایی را انتخاب کنید که خنک یا نرم هستند. (مانند بستنی، بستنی و آب خنک).
  4. از غذاهای تند یا اسیدی که ممکن است بریدگی یا زخم را تحریک کنند خودداری کنید.
  5. یک بی‌حس کننده خوراکی موضعی بدون نسخه (OTC) را روی زخم بمالید.

سیم دندان فلزی

آیا باید سیم دندان فلزی را در خانه بردارید؟

اگر سیم دندان شما شکسته است. باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا سیم شکسته را جدا کرده و با سیم جدید جایگزین کند. اگر قسمتی از سیم از جای خود بیرون زده باشد، متخصص ارتودنسی شما آن را با دقت در جای خود قرار می‌دهد. سعی نکنید سیمی را که شکسته یا از جای خود خارج شده است بردارید. این نه تنها می‌تواند بر درمان شما تأثیر بگذارد، بلکه ممکن است باعث آسیب شود.

جلوگیری از شکستگی سیم دندان فلزی

با انجام مراحل زیر می‌توانید به کاهش خطر شکستگی سیم کمک کنید:

  1. به آرامی مسواک بزنید: از یک مسواک نرم استفاده کنید تا بعد از هر وعده غذایی دندان‌های خود را به آرامی مسواک بزنید، سپس دهان خود را به طور کامل بشویید تا تکه‌های غذای باقی مانده خارج شوند.
  2. از نخ دندان برای برداشتن غذای گیر کرده استفاده کنید: اگر غذا در اطراف سیم دندان فلزی شما گیر کرده است. به جای خلال دندان یا انگشت، از نخ دندان برای برداشتن آن استفاده کنید. ابزاری به نام floss Threader می‌تواند به انجام این کار کمک کند.
  3. از برخی غذاها اجتناب کنید: غذاهای چسبنده، سفت یا ترد می‌توانند به براکت‌های شما آسیب برسانند.
  4. هنگام ورزش از محافظ دهان استفاده کنید: محافظ دهان نه تنها به محافظت از دندان‌ها در برابر آسیب کمک می‌کند. بلکه از سیم دندان فلزی شما در برابر آسیب محافظت می‌کند.

آیا گذاشتن سیم دندان فلزی درد دارند؟

احتمالاً از خود می‌پرسید که آنها چقدر صدمه خواهند دید. بریس‌ها می‌توانند باعث ناراحتی شوند، اما معمولاً خیلی بد نیستند. وقتی برای اولین بار آنها را گذاشتید. گذاشتن سیم دندان فلزی دندان ضرری ندارد. بین یک تا دو ساعت طول می‌کشد تا سیم دندان فلزی روی دندان‌های شما قرار بگیرند. ابتدا متخصص ارتودنسی نوارهایی را دور دندان آسیاب پشت شما قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید
ارتباط حس چشایی و دندان مصنوعی

این ممکن است شامل کمی فشار یا درد باشد، اما دردناک نخواهد بود. سپس، ارتودنتیست شما چسب مخصوصی را روی دندان‌های شما می‌زند که طعم خوبی ندارد، اما آسیبی هم ندارد. ارتودنتیست شما براکت‌ها را روی هر یک از دندان‌های شما می‌چسباند و سپس براکت‌ها را با سیم وصل می‌کند. در نهایت، همه چیز با نوارهای پلاستیکی محکم می‌شود. در عرض چند ساعت، درد دندان‌ها و لثه‌ها شروع می‌شود.

این درد احتمالاً حدود یک هفته طول خواهد کشید. در طول این مدت، سعی کنید به بریس‌های جدید خود عادت خواهید کرد. سیم‌ها و نوارهای پلاستیکی به دندان‌های شما فشار می‌آورند تا به آرامی آنها را صاف کنید. این فشار مدتی طول می‌کشد تا به آن عادت کنید.

غذا برای کاهش دندان درد ارتودنسی:

  1. ماست
  2. سوپ
  3. پوره سیب زمینی
  4. ماکارونی
  5. پنیر
  6. ماست
  7. اسموتی‌ها
  8. نوشیدنی‌های خنک
  9. میوه‌های نرم مانند موز و انواع توت‌ها
  10. بلغور جو دوسر

سیم دندان فلزی

در هفته اول پس از گرفتن سیم دندان، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  1. فشار و درد دندان‌ها و لثه‌ها، به خصوص هنگام جویدن
  2. زخم
  3. ناراحتی یا بریدگی روی زبان شما

به طور معمول، این درد را می‌توان با مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن کنترل کرد. در هفته اول از غذاهای نرم و بدون جویدن استفاده کنید، مانند سوپ، ماست و بستنی. نوشیدنی‌های سرد و اسموتی‌ها نیز می‌توانند لثه‌های ملتهب را تسکین دهند.

اکثر مردم در عرض یک ماه به سیم دندان فلزی خود عادت می‌کنند. بعد از شش ماه، ممکن است حتی متوجه آنها نشوید. اگر چه، این طبیعی است که گاهی اوقات مقداری درد داشته باشید.

سیم دندان فلزی با وارد کردن فشار مداوم به دندان‌ها، مشکلات تراز را برطرف می‌کنند. با گذشت زمان، دندان‌های شما به حالت صاف‌تر حرکت می‌کنند. اینکه این کار چقدر زمان می‌برد به چند عامل بستگی دارد، از جمله اینکه از چه نوع دستگاهی استفاده می‌کنید و چه مشکلاتی را ارتودنتیست شما در تلاش است تا برطرف کند. اکثر مردم حدود دو سال از بریس استفاده می‌کنند.

هنگامی که سیم دندان فلزی دارید، باید هر چند هفته یک بار برای اصلاح به ارتودنتیست خود مراجعه کنید. در این جلسات، متخصص ارتودنسی دندان‌های شما را ارزیابی می‌کند و میزان فشاری که بریس‌ها ایجاد می‌کنند را بررسی می‌کند. با حرکت دندان‌ها و کاهش تنش، بریس‌ها کارایی خود را از دست می‌دهند. در هر ویزیت، ارتودنتیست شما سیم‌ها، فنرها یا نوارهای پلاستیک را سفت می‌کند تا کشش را افزایش دهد.

سفت کردن بریس‌ها می‌تواند باعث درد و درد برای چند روز شود. این ناراحتی نباید به اندازه زمانی که برای اولین بار بریس‌های خود را گذاشتید بد باشد. بعد از چند روز به افزایش فشار روی دندان‌ها عادت خواهید کرد. یک مسکن بدون نسخه باید برای کنترل درد کافی باشد.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید