روند بهبودی بعد از کشیدن دندان عقل

بعد از کشیدن دندان عقل چه باید کرد؟ بهبود دندان عقل چقدر طول می کشد و مراقبت های بعدی چیست؟ بسیاری از افراد از رویش نا مناسب دندان عقل رنج می برند. این دندان ها در انتهای قوس دندانی قرار می گیرند و فضا برای رویش خود را ندارند. دندان عقلی که باعث ایجاد مشکلات دهان ودندان می شود باید کشیده شود. کشیدن دندان عقل عوارضی دارد که نیاز به توجه ویژه دارد.

دندان عقل یا مولر سوم آخرین دندان هایی هستند که معمولاً در سنین 17 تا 25 سالگی رویش می کنند. عوارضی که این دندان ها می توانند برای شما ایجاد کنند باید در کلینیک دندانپزشکی آرمانی مورد ارزیابی قرار بگیرید.

4

چگونه می توان فهمید که آیا دندان عقل باید برداشته شود؟

وقتی دندان عقل باقی مانده یک فرآیند عفونی و التهابی را نشان می دهد ، می تواند به سایر دندان ها آسیب برساند و مشکلات جدی ایجاد کند. در این مورد ، ممکن است علائم و نشانه های زیر را داشته باشید:

  • لثه های قرمز و متورم در ناحیه دندان مولر.
  • لثه های حساس در ناحیه مولار و دندان عقل با احتمال خونریزی.
  • درد در پشت فک.
  • تورم موضعی در ناحیه فک.
  • بوی بد دهان یا هالیتوز.
  • طعم ناخوشایند در دهان.
  • مشکلاتی در بازکردن طبیعی دهان

در صورت بروز هر یک از این علائم و نشانه های ذکر شده ، باید هرچه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید تا او بتواند شما را معاینه کند و برنامه درمانی را مشخص کند.

3 1

بهبود دندان عقل چقدر طول می کشد؟

پس از کشیدن دندان عقل ، دوره بهبودی شما آغاز می شود. مدت زمانی که کشیدن دندان عقل می تواند ایجاد ناراحتی کند بستگی به میزان سختی و پیچیدگی جراحی دارد.

به طور معمول در صورت کشیدن دندان عقل ، روند بهبودی معمولاً در یک هفته کامل می شود و درد با داروهای مسکن کنترل می شود. کشیدن دندان می تواند 3 تا 5 روز باعث درد شود و التهاب صورت در این مدت طبیعی است.

2 1

چه زمانی دندان عقل باید کشیده شود؟

تصمیم گیری در مورد کشیدن یا عدم کشیدن دندان عقل عمدتاً به این بستگی دارد که آیا آنها باعث ایجاد مشکل شده‌اند یا اینکه احتمال اینکه در آینده چنین مشکلی ایجاد شود بسیار زیاد است. علائم زیر ممکن است به این معنی باشد که دندان عقل بیرون آمده است و باید قبل از ایجاد مشکلات جدی‌تری، دندان‌های عقل را کشید.

  1. درد
  2. عفونت در دهان
  3. تورم صورت
  4. تورم خط لثه در پشت دهان در اطراف دندان عقل
بیشتر بخوانید
گزش گونه قسمت داخلی

دندان عقل ممکن است تا حدی روییده باشد. این بدان معناست که دندان‌ها تا حدی سطح شده‌اند و جایی در دهان ندارند تا به طور کامل وارد شوند.

دندان‌های کاملاً نهفته از لثه بیرون نیامده‌اند و ممکن است هرگز بیرون نیایند. دندان عقل باعث احتمال ایجاد مشکل می‌شود، اکثر متخصصان بهداشت دهان و دندان به شما توصیه می‌کنند که فوراً آنها را بکشید. کشیدن زودهنگام به جلوگیری از مشکلاتی مانند دندان نهفته که باعث جذب ریشه دندان آسیاب دوم می‌شود کمک می‌کند.

چه مشکلاتی اغلب با دندان عقل نهفته مرتبط است؟

چه مشکلاتی با دندان عقل نهفته مرتبط است؟

  1. اگر دندان‌های عقل تا حدی بیرون بیایند، باکتری و پلاک ایجاد می‌شود.
  2. ایجاد کیست
  3. ایجاد تومور
  4. عفونت
  5. بیماری فک و لثه
  6. پوسیدگی یا تحلیل ریشه دندان مجاور

دندان عقل چگونه کشیده می‌شود؟

برای کشیدن دندان عقل، دندانپزشک یک برش از طریق بافت لثه روی دندان ایجاد می‌کند. او به آرامی بافت همبند بین دندان و استخوان را جدا می‌کند. سپس دندان برداشته می‌شود و دهانه لثه بسته می‌شود. گاهی اوقات، مقداری از استخوان اطراف دندان باید برداشته شود. ممکن است لازم باشد دندان به بخش‌هایی بریده شود تا امکان برداشتن آن فراهم شود.

آیا کشیدن دندان عقل واجب است؟

آیا کشیدن دندان عقل واجب است؟

دندان عقل معمولاً تنها در صورتی که مشکلی ایجاد کند یا در آینده احتمال ایجاد مشکل شود، کشیده می‌شود. هیچ مزیت علمی ثابت شده‌ای برای سلامتی کشیدن دندان عقل وجود ندارد که هیچ مشکلی ایجاد نکند.

در بسیاری از افراد، دندان عقل از لثه بیرون نمی‌آید یا فقط بخشی از آنها بیرون می‌آید. بیش از 80 درصد از جوانان حداقل یک دندان عقل دارند که رشد نکرده است که در فک پایین بیشتر از فک بالا شایع است. دلیل آن معمولاً این است که فضای کافی در فک وجود ندارد. دندان‌های دیگر ممکن است در مسیر دندان عقل قرار گیرند یا ممکن است کج در بیاید.

دندان عقلی که رشد نمی‌کند که گاهی به آن دندان عقل نهفته نیز گفته می‌شود اغلب مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما گاهی اوقات منجر به درد، تورم، پوسیدگی دندان یا ملتهب لثه می‌شوند. دندان عقل نهفته ممکن است دندان‌های دیگر را از مسیر خود خارج کند.

عکس کشیدن دندان عقل و بخیه زدن جای دندان

خطرات احتمالی  با  کشیدن دندان عقل:

افرادی که دندان‌های جلویی یا فک‌های کوچکی دارند، گاهی نگران هستند که اگر دندان عقلشان از لثه بیرون بیاید، دندان‌هایشان حتی از جای خود خارج شود. اما لزوماً این‌طور نیست. همین امر در مورد آن افراد نیز صدق می‌کند اگر دندانپزشک تشخیص دهد که روی دندان‌های دیگر تأثیر نمی‌گذارد، دندان عقل باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید
معرفی بهترین کلینیک دندانپزشکی در نصیرآباد

دندانپزشک شما دندان عقل شما و موارد زیر را تحت نظر دارد:

  • دندان عقل در موقعیت نامناسب: اگر دندان عقل در موقعیت مناسبی قرار نگیرد، می‌تواند غذا را به دام بیندازد و محیطی را برای رشد باکتری‌های ایجاد کننده حفره ایجاد کند.
  • دندان عقلی که به درستی درنمی‌آید: دندان‌های کج می‌توانند از نخ دندان کشیدن و تمیز کردن مؤثر بین دندان آسیاب دوم و دندان عقل جلوگیری کنند.
  • دندان عقل که فقط تا حدی روییده است: این امر جزئی می‌تواند به باکتری‌ها اجازه ورود به لثه‌ها را بدهد و مکان‌هایی برای عفونت ایجاد کند. لثه‌های شما ممکن است عفونی شده و متورم شوند.
  • دندان عقل که فضای کافی ندارد: دندان‌هایی که فضای کافی ندارند ممکن است به هنگام بیرون آمدن دندان‌های همسایه شلوغ شوند یا به آن‌ها آسیب برسانند.
  • گاهی اوقات یک دندان عقل نهفته می‌تواند منجر به کیست شود که می‌تواند ریشه دندان‌های مجاور و استخوان فک شما را تحت تأثیر قرار دهد.

آیا دندان عقل مانع از رشد صحیح دندان‌های دیگر می‌شود؟

آیا دندان عقل مانع از رشد صحیح دندان‌های دیگر می‌شود؟

ممکن است دندان عقل با سایر درمان‌های دندانی یا مرتبط با فک که قبلاً برنامه ریزی شده‌اند تداخل داشته باشد.

عوارض احتمالی کشیدن دندان عقل چیست؟

اکثر افراد پس از عمل در دهان یا گونه‌های خود ورم دارند و نمی‌توانند دهان خود را برای چند ساعت یا حتی چند روز به طور کامل باز کنند. بسیاری از افراد بلافاصله بعد از عمل درد دارند، اما مدت زیادی طول نمی‌کشد.

اما اگر درد بعد از چهار یا پنج روز برگشت، بدتر شد و با تورم یا بوی بد دهان همراه شد، زخم ممکن است عفونی شود. اگر خون خشک شده‌ای که زخم را می‌بندد خیلی زود جدا شود و زخم بدون محافظت بماند، این اتفاق می‌افتد. دهانشویه‌ها یا ژل‌های ضدعفونی‌کننده می‌توانند به پیشگیری از این نوع عوارض کمک کنند. معمولاً نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک نیست.

اعصاب و رگ‌های خونی ممکن است در طول این عمل آسیب ببینند. این می‌تواند باعث خونریزی و معمولاً بی حسی موقت در زبان یا صورت شود. در موارد بسیار نادر ممکن است عفونت‌های جدی رخ دهد. از هر 100 نفر 1 نفر ممکن است در نتیجه این عمل دچار مشکلات دائمی مانند بی حسی یا آسیب به دندان‌های مجاور شوند. خطر این اتفاق بستگی به میزان گسترده بودن این روش دارد. دندان عقل معمولاً با بی حسی موضعی برداشته می‌شود.

برای تسکین درد بعد از عمل کشیدن دندان عقل چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

برای تسکین درد بعد از عمل کشیدن دندان عقل چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

بسیاری از افراد پس از عمل از مسکن استفاده می‌کنند. گاهی اوقات از قبل به آنها مسکن داده می‌شود. هم ایبوپروفن و هم استامینوفن می‌توانند به تسکین درد بعد از عمل کمک کنند. اسید استیل سالیسیلیک قبل یا بعد از آن مناسب نیست؛ زیرا خطر خونریزی را افزایش می‌دهد. گاهی اوقات برای کاهش التهاب و درد به افراد آنزیم بروملین داده می‌شود. اما تحقیقات خوبی در مورد فواید این دارو وجود ندارد.

بیشتر بخوانید
بهترین دهانشویه برای ایمپلنت

برای چند روز پس از عمل، نگه داشتن کیسه یخ روی گونه می‌تواند به کاهش تورم کمک کند. در چند روز اول باید از کشیدن سیگار یا نوشیدن آب میوه و نوشیدنی‌های گرم خودداری کنید زیرا می‌توانند روند بهبودی را کاهش دهند. نوشیدنی‌هایی مانند آب خنک یا چای بابونه ولرم مناسب‌ترند. غذاهای سفت نیز گاهی باعث ایجاد مشکل می‌شوند. خوردن سوپ‌های نه چندان گرم و غذاهایی که می‌توان با زبان خرد کرد، راحت‌تر است، مانند سیب‌زمینی، ماهی.

بهتر است در چند روز اول پس از کشیدن دندان از انجام فعالیت‌های فیزیکی شدید؛ مانند ورزش یا رفتن به سونا خودداری کنید؛ زیرا این امر می‌تواند بر روند بهبودی نیز تأثیر بگذارد. حتی اگر در حال حاضر احساس بهتری داشته باشید، این مراقبت‌ها صادق است.

سوالات متداول در ارتباط با دندان عقل در کلینیک دندانپزشکی آرمانی در کرج

پس از کشیدن دندان عقل چه اقداماتی باید انجام شود؟

مراقبت های مورد نیاز بعد از کشیدن دندان عقل مثل کشیدن دندان معمولی خواهد بود. بنابراین ، شما همیشه باید از رهنمایی و دستورالعمل های دارویی که دندانپزشک شما در کلینیک دندانپزشکی آرمانی در کرج تجویز کرده است پیروی کنید و همچنین باید:

  1. پس از کشیدن دندان ، فشرده سازی مناسب در محل کشیدن دندان با گاز استریل به مدت تقریباً یک ساعت انجام دهید. پس از این مدت زمان ، این گاز بیرون انداخته می شود و اگر خونریزی همچنان ادامه داشت ، یک گاز جدید قرار می گیرد.
  2. در 24 ساعت اول پس از کشیدن دندان عقل ، سعی کنید محتویات دهان خور را تف نکنید.
  3. روش تغذیه بعد از کشیدن دندان باید سرد باشد و همچنین نوشیدنی هایی که مصرف می شوند باید دمای متعادلی داشته باشند (در 24 ساعت آینده).
  4. پس از کشیدن دندان عقل نباید ناحیه دندان کشیده شده را مسواک زد. 24 ساعت پس از جراحی ، دندان ها و لثه ها را می توان به طور معمول مسواک زد و ناحیه مورد نظر را با مسواک نرم با دقت تمیز کرد.
  5. ممکن است نیاز داشته باشید تا روی ناحیه دندان کشیده شده کمپرس یخ اعمال کنید. این کار همیشه باید با احتیاط انجام شود تا پوست نسوزد.
  6. توصیه می شود با دو بالش زیر سر خود بخوابید.
  7. بخیه ها یک هفته پس از عمل جراحی برداشته می شوند.

اگر سوالی در مورد روند بهبودی در کشیدن دندان عقل دارید می توانید با متخصصان دندانپزشکی کلینیک آرمانی مشورت کنید.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید