مراقبت‌ از ارتودنسی متحرک

8 راه مراقبت‌ از ارتودنسی متحرک

مراقبت‌ از ارتودنسی متحرک و نکات مهم آن ارتودنسی به اختصار علم صاف کردن و مرتب کردن دندانها می باشد . در این درمان متخصص ارتودنسی گاه با دستگاه های متحرک ارتودنسی ، گاه با دستگاه های ثابت ارتودنسی و گاهی با درمانهای ترکیبی از این روش ها اقدام ردیف کردن دندان ها می کنند . در این مقاله روی صحبت مان با عزیزانی هست که از دستگاه های متحرک ارتودنسی یا همان پلاک های ارتودنسی استفاده می کنند و توصیه های جامعی برای مراقبت و نگهداری از این پلاک ها داریم .
در ارتودنسی متحرک همان‌طور که از نام آن مشخص است از تجهیزاتی استفاده می‌شود که بیمار باید آنها را هنگام غذا خوردن از دهان خود درآورد و پس از صرف غذا در جای خود بگذارد. بنابراین کارآمدی و تاثیرگذاری ارتودنسی متحرک کاملاً به همکاری و تعهد بیمار بستگی دارد .
همانطور که احتمالاً می دانید درمان ارتودنسی نیازمند دوره درمان طولانی است . تمیز کردن و مراقبت از ارتودنسی مهمترین وظیفه بیماران است . نگهداری و مراقبت از ارتودنسی ثابت به مراتب دشوارتر از ارتودنسی متحرک می باشد ، به همین دلیل اکثر مردم ترجیح می دهند از ارتودنسی متحرک استفاده کنند . با این حال تصمیم گیرنده در خصوص مدت زمان استفاده از ارتودنسی و یا نوع متحرک یا ثابت بر عهده متخصص ارتودنسی است . اگر شما در حال استفاده از ارتودنسی متحرک هستید لازم است نکات خاصی را برای مراقبت‌ از ارتودنسی متحرک رعایت کنید که در اینجا به نکات لازم اشاره میکنیم .

مراقبت‌ از ارتودنسی متحرک
مراقبت‌ از ارتودنسی متحرک

1- عادت نداشتن به دستگاه های ارتودنسی

قرار دادن تجهیزات ارتودنسی به شیوه صحیح ، به خصوص در روزها و هفته های ابتدایی شروع درمان مشکل‌ساز می‌شود ، ولی عادت کردن به پلاک ارتودنسی اصلاً سخت نیست . اکثر کودکان با پستانک و یا بعضی از کهنسالی به دست دندان خود چنان عادت میکنند که ترک این عادات حتی گاهی برایشان غیر ممکن می شود ، پس از شروع درمان ارتودنسی متحرک زبان شما به سرعت یاد میگیرد که با حضور پلاک ارتودنسی در دهان چگونه حروف را بدرستی ادا کند .
شما هنگامیکه از ارتودنسی متحرک جدید استفاده می کنید در ابتدا احساس خاصی خواهید داشت و ممکن است چند روز اول به طور صحیح نتوانید صحبت کنید . به هیچ عنوان نگران نباشید ، همه مشکلات گفتاری و کلامی از بین می رود .
اگر در ابتدای درمان نتوانستید به راحتی با پلاک صحبت کنید ، سعی کنید مشکل را با تمرین کردن حل کنید . برای مثال آواز بخوانید یا متنی را با صدای بلند بخوانید .
زبان شما در روزهای اول استفاده از پلاک کمی جای خود را گم می کند. اما سریع مجدداً جایش را پیدا می کند و شما را در تلفظ صحیح کلمات کمک می کند و گفتار به مرور پس از چند روز به حالت قبل برمی‌گرد .

بیشتر بخوانید
طول عمر روکش لمینت سرامیکی چقدر است؟

2- ترشح بزاق

ترشح بزاق در چند روز ابتدایی استفاده از پلاک احتمالاً بیشتر از حد معمول خواهد بود . اما دهان به سرعت خود را با شرایط جدید مطابقت می دهد و میزان ترشح بزاق نیز به حالت نرمال و عادی باز می گردد و بعد از مدتی مشکل خاصی بابت استفاده از پلاک ارتودنسی نخواهید داشت . البته اگر مشکلی غیر عادی داشتید حتماً با متخصص ارتودنسی خود در میان بگذارید چراکه اگر پلاک ارتودنسی شما دقیقاً مناسب شما نباشد روند درمان به مشکل برخواهد خورد .
3- تغییرات و تنظیمات در پلاک های متحرک ارتودنسی
دقت داشته باشید ، به هیچ عنوان سعی نکنید به صورت دستی تغییری در ارتودنسی متحرک خود ایجاد کنید . اگر احساس فشار و تنگی می کنید احتمالاً دندان های شما در حال تغییر حالت و حرکت هستند و برای تنظیم مجدد پلاک ارتودنسی متحرک خود حتماً باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید . متخصص ارتودنسی تنها شخصی است که می تواند مشکلات احتمالی ارتودنسی را تشخیص دهد و اجازه دارد تغییرات را انجام دهد .
پلاک ‌های متحرک بسیار ظریف و آسیب پذیرند ‌و در صورت آسیب مسلماً هزینه تعمیرات و یا تعویض احتمالی آن رایگان نخواهد بود ، پس برای کاهش هزینه ها سعی کنید در مراقبت‌ از ارتودنسی متحرک خود کوشا باشید و و بصورت دستی شخصاً در آن تغییری ایجاد نکنید .

3- تغییرات و تنظیمات در پلاک های متحرک ارتودنسی

دقت داشته باشید ، به هیچ عنوان سعی نکنید به صورت دستی تغییری در ارتودنسی متحرک خود ایجاد کنید. اینکار باعث به خطر افتادن مراقبت‌ از ارتودنسی متحرک می شود. اگر احساس فشار و تنگی می کنید احتمالاً دندان های شما در حال تغییر حالت و حرکت هستند و برای تنظیم مجدد پلاک ارتودنسی  متحرک خود حتماً باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید . متخصص  ارتودنسی  تنها شخصی است که می تواند مشکلات احتمالی ارتودنسی را تشخیص دهد و اجازه دارد تغییرات را انجام دهد .

بیشتر بخوانید
هزینه ارتودنسی دندان در شهریار - ارتودنسی اقساطی

پلاک ‌های متحرک بسیار ظریف و آسیب پذیرند ‌و در صورت آسیب مسلماً هزینه تعمیرات و یا تعویض احتمالی آن  رایگان نخواهد بود ، پس برای کاهش هزینه ها سعی کنید در مراقبت از ارتودنسی متحرک خود کوشا باشید و و بصورت دستی شخصاً در آن تغییری ایجاد نکنید .

4- بهداشت لثه و دندان در طول مدت درمان

یکی از مهمترین وظایف هر بیمار طی دوران درمان ارتودنسی حفظ سلامت و بهداشت لثه و دندان ها می باشد برای شما عزیزانی که از پلاک های متحرک استفاده می کنید این کار به مراتب ساده تر می باشد توصیه ما به شما اینست که بعد از هر وعده غذایی پلاک خود را از دهان را خارج می کنید و سپس با کمک مسواکی با الیاف نرم تا متوسط ( مسواک سافت ) که به خمیر دندان معمولی آغشته شده دندان هایتان را مسواک بزنید ، در طی شبانه روز یک نوبت هم از نخ دندان معمولی استفاده کنید و برای بررسی وضعیت سلامتی دندان هایتان هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشک خود مراجعه نمایید .

مراقبت‌ از ارتودنسی متحرک
مراقبت‌ از ارتودنسی متحرک

5- تمیز کردن پلاک متحرک ارتودنسی

شما باید همواره پلاک متحرک ارتودنسی خود را تمیز نگه دارید و تمیز کردن آن باید تبدیل به یک عادت برای شما شود . در طی شبانه روز دو مرتبه این پلاک ها را تمیز کنید . می توانید این کار را همزمان با مسواک زدن خودتان انجام دهید . تمیز کردن پلاک های متحرک بسیار ساده است چون شما به راحتی می توانید آن را از دهان خارج کنید و اقدام به تمیز کردن آن نمایید .
برای تمیز کردن پلاک ارتودنسی شما می توانید از آب ولرم ( همیشه از آب ولرم استفاده کنید) و مایع صابون و یک مسواک نرم استفاده کنید.

مراقبت‌ از ارتودنسی متحرک
مراقبت‌ از ارتودنسی متحرک

* نکته : پلاک های متحرک را با خمیر دندان تمیز نکنید چون این کار باعث سایش پلاک ارتودنسی شما می شود .
* نکته : پلاک های خود را با آب جوش تمیز نکنید چون انجام این کار سبب وارد آمدن آسیب های جدی به پلاک های شما می شود .
* نکته : به هنگام شستشوی پلاک ارتودنسی مراقب باشید زیر سطحی که پلاک ها را می شویید نرم باشد و یا ظرفی پر از آب زیر دستتان * باشد تا اگر اتفاقی پلاک ها از دست شما سر خورد و افتاد صدمه نبیند .
* نکته : هر هفته پلاک های ارتودنسی خود را در یک محلول شستشو غوطه ور کنید تا آلودگی ها وجرم های پلاک تان پاک شود .
* نکته : از سرکه سفید هم می توانید به عنوان محلول تمیز کننده استفاده کنید .
* نکته : اگر قصد معطر کردن پلاکتان را دارید می توانید محلول رقیقی از آب لیمو تهیه کنید و ۱۵ دقیقه پلاک خود را در آن غوطه ور نمایید .

بیشتر بخوانید
یائسگی و تأثیر آن بر سلامت دهان و دندان

مراقبت‌ از ارتودنسی متحرک خیلی آسان است ! موارد زیر را رعایت کنید تا پلاک شما صدمه نبیند:

دقت در حفظ و مراقبت‌ از ارتودنسی متحرک بسیار اهمیت دارد زیرا مفقود شدن و یا شکستن و صدمه دیدن پلاک باعث وقفه در روند درمان و افزایش هزینه درمان خواهد شد.

6- خارج کردن و کارگذاشتن پلاک ارتودنسی

همواره متخصص ارتودنسی تعیین می کند که پلاک ارتودنسی چند ساعت در روز می بایست در داخل دهان شما باشد اما بصورت کلی توجه داشته باشید اغلب پلاک ها می بایست غیر از هنگام خوردن غذا از دهان خارج نشود و پس از صرف غذا و تمیز کردن دندان ها، پلاک مجدداً در دهان گذاشته شود . جهت خارج کردن پلاک از دهان ، گیره  های روی دندان های کرسی را با ناخن انگشت اشاره هر دو دست آزاد کنید و بعد از آن پلاک را خارج کنید و به هیچ عنوان اجزای سیمی دیگر را نگیرید .
‏ هنگام در دهان داشتن پلاک از خوردن خوراکی‌های سفت، چسبناک و شیرین خودداری کنید.

مراقبت‌ از ارتودنسی متحرک
مراقبت‌ از ارتودنسی متحرک

7- بروز زخم و حساسیت های مشابه

در صورت مشاهده هرگونه زخم ، باد کردن لثه ، خونریزی و مزاحمت در غذا خوردن و صحبت کردن هرگز پلاک ارتودنسی را دستکاری نکنید و به کلینیک مراجعه کنید ، به یاد داشـته باشـید که دسـتورات تجـویز شده برای هر مراجعه کننده متفـاوت است ، پس دستورات تجویز شده مختص خود را بکار ببرید ، در غیر اینصورت روند پیشرفت درمان مختل خواهد شد و شما متحمل هزینه اضافی خواهید شد .

مراقبت‌ از ارتودنسی متحرک

8- فعالیت های ورزشی

هنگام فعالیتهای شدید و ورزش های سنگین که ممکن است با ضربه به سر و صورت همراه باشد و یا هنگام شنا کردن ، پلاک ارتودنسی را از دهان خارج کرده و در محفظه ای تمیز نگهدار ی کنید ، ولی در خصوص سایر ورزش ها انجام آن با وجود پلاک ارتودنسی متحرک مغایرتی ندارد .
مراقبت‌ از ارتودنسی متحرک اگر منطبق بر رعایت موارد ذکر شده مورد استفاده قرار می گیرند درمانی مطمئن و ایمن را برای شما فراهم می آورند.
شما با انتخاب درمان تخصصی ارتودنسی لیاقت داشتن لبخندی سالم و جذاب را به اثبات رسانده اید
در تمام طول مدت درمان شما تیم کلینیک دندانپزشکی آرمانی آماده است تا از طریق صفحه اینستاگرام و همچنین تماس تلفنی و مراجعه حضوری راهنمایی های لازم در جهت مراقبت از ارتودنسی را خدمت تان ارائه دهد .


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید