همپوشانی دندان

گزینه های درمانی برای همپوشانی دندان ها و روی هم قرار گرفتن دندان ها

گزینه های درمانی برای همپوشانی دندان ها و روی هم قرار گرفتن دندان ها

همپوشانی دندان ها نوعی مال اکلوژن است که می تواند منجر به مشکلات مختلف در سلامت دهان و دندان بیماران شود. برخی از افراد ممکن است فقط یک دندان آنها روی هم قرار گیرد. برخی دیگر ممکن است چندین دندان روی هم داشته باشند. در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به علل همپوشانی دندان ها ، تأثیر آن بر سلامتی و بهترین گزینه‌های درمانی این مشکلات خواهیم داشت.

چه عواملی باعث همپوشانی دندان ها می شود؟

دلایل متعددی برای روی هم قرار گرفتن دندان ها وجود دارد. برخی از رایج ترین دلیل همپوشانی دندان ها عبارتند از:

  • دلایل ارثی
  • مکیدن شست
  • استفاده طولانی مدت از بطری در کودکی
  • استفاده از پستانک بعد از 3 سالگی

با این حال، چندین مورد دیگر نیز می تواند به روی هم قرار گرفتن دندان ها کمک کنند. بیایید به برخی از دلایل احتمالی با جزئیات بیشتری نگاه کنیم.

ceramic braces for adults north carolina

ویژگی های ژنتیکی

دندان های روی هم می توانند از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما به ارث رسیده باشد. ویژگی های ارثی می تواند بر اندازه فک یا دندان ها تأثیر مستقیم بگذارد. اگر فک شما خیلی کوچک است یا دندان هایتان خیلی بزرگ است، ممکن است فضای کافی برای رشد دندان هایتان وجود نداشته باشد.

عادات دوران کودکی

بسیاری از نوزادان و کودکان نوپا با مکیدن شست خود آرام می شوند. این معمولا در نوزادان مشکلی ایجاد نمی کند. به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، اگر این عادت پس از رویش دندان های دائمی کودک ادامه یابد، مکیدن انگشت شست می تواند باعث ایجاد مشکل در تراز دندان های کودکان شود. همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در رشد دهان یا فک و تغییرات در سقف دهان شود.

بیشتر بخوانید
پلاک دندان چیست؟ چگونه جرمگیری می شود؟

استفاده طولانی مدت از پستانک می تواند باعث تغییراتی در دندان یا فک کودک شود. متخصصان توصیه می کنند کودک پس از سن 3 سالگی از پستانک استفاده نکند تا از مشکلات همپوشانی دندان ها جلوگیری شود.

 

سایر علل احتمالی

علاوه بر عادات دوران کودکی و عوامل ارثی، همپوشانی دندان ها می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  1. شلوغی یا فضای ناکافی در استخوان فک
  2. آسیب هایی که باعث ناهماهنگی فک می شود
  3. مشکلات شکاف کام و لب
  4. دندان هایی با شکل غیرعادی
  5. دندان های اضافی
  6. استفاده نادرست از روکش و پرکننده ها
  7. تومور در فک یا دهان

 

5 1

آیا روی هم قرار گرفتن دندان ها می تواند مشکلات دندانی ایجاد کند؟

روی هم قرار گرفتن دندان ها می تواند جویدن صحیح غذا را دشوار کند. در موارد شدیدتر، روی هم قرار گرفتن بد دندان ها می تواند باعث موارد زیر شود:

  1. اوربایت
  2. گاز گرفتن نامناسب
  3. اپن بایت
  4. کراس بایت

عدم تراز دندان ها می تواند خطر پوسیدگی دندان را نیز افزایش دهد، زیرا همپوشانی دندان ها مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن را دشوارتر می کند.

به دلیل ناتوانی در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح، روی هم قرار گرفتن دندان ها می تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را که به عنوان ژنژیویت شناخته می شود، افزایش دهد. اگر این مشکلات به موقع درمان نشود، می تواند به یک بیماری جدی تر به نام پریودنتیت تبدیل شود.

به گفته متخصصان، همپوشانی شدید یا عدم تراز دندان ها می تواند باعث درد فیزیکی، سردرد و درد در ناحیه فک شود. اگر همپوشانی شدید داشته باشید، می تواند بر اعتماد به نفس شما نیز تأثیر منفی بگذارد. ممکن است در مورد دندان های خود احساس خجالت کنید.

بیشتر بخوانید
شماره گذاری دندان ها: دندان ها را چگونه شماره گذاری می کنند؟

آیا باید همپوشانی دندان ها را درمان کرد؟

تصمیم برای اصلاح همپوشانی دندان ها معمولا به عوامل زیر بستگی دارد:

  • هزینه
  • شدت همپوشانی دندان ها
  • نیاز به به حداقل رساندن یا اصلاح سایر مشکلات مرتبط با ارتودنسی دندان ها

اگر همپوشانی حداقل باشد، دندانپزشک یا ارتودنتیست شما ممکن است اصراری برای درمان نداشته باشد. دندانپزشک می تواند در مورد نحوه صحیح مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن همپوشانی دندان ها برای جلوگیری از مشکلات سلامت دهان و دندان، توصیه هایی را ارائه دهد. ارتودنتیس ممکن است سن شما را نیز در نظر بگیرد، زیرا درمان در دوران کودکی مقرون به صرفه تر است.

اگر همپوشانی متوسط ​​یا شدید باشد، دندانپزشک یا ارتودنتیست شما احتمالاً گزینه های درمانی مختلفی را توصیه می کند.

 گزینه های درمانی مناسب برای همپوشانی دندان ها

اگر تصمیم به درمان همپوشانی دندان ها دارید، دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما را در این فرآیند شما را راهنمایی می کند و به شما کمک می کند تا مناسب ترین روش درمانی را انتخاب کنید. در ادامه برخی از محبوب ترین گزینه های درمانی برای همپوشانی دندان ها معرفی شده است.

shutterstock 1373871020

بریس

بریس‌های سنتی از براکت‌های فلزی، سیم‌ و نوارهای الاستیک برای صاف کردن دندان‌های شما استفاده می‌کنند. بریس اولین گزینه درمانی برای همپوشانی دندان ها است. بریس‌ با وارد کردن فشار مداوم به دندان‌ها، معمولاً برای مدت ۱ الی ۳ سال استفاده می شوند. این فشار به تدریج شکل فک شما را تغییر می دهد و  به دندان های شما اجازه می دهد تا به موقعیت های صحیح خود حرکت کنند. درمان برای بزرگسالان معمولاً بیشتر از کودکان یا نوجوانان طول می کشد.

بیشتر بخوانید
نقش تغذیه در سلامت لثه

میزان موفقیت بریس ها نسبت به عوامل مختلفی می تواند متفاوت باشد از جمله:

  • سن
  • زمانی که درمان شروع می شود
  • اهداف درمانی شما
  • چقدر از دستورالعمل های ارتودنتیست خود پیروی می کنید

الاینر شفاف

الاینرهای شفاف مانند اینویزیلاین به عنوان گزینه ای مناسب برای تراز مجدد دندان ها استفاده می شود و به گونه ای طراحی شده است که درمان ارتودنسی کمتر قابل مشاهده است. با این حال، الاینر شفاف معمولاً برای مسائل جدی‌ مانند هم‌پوشانی دندان توصیه نمی‌شوند.

کشیدن دندان یا جراحی

اگر همپوشانی شما شدیدتر باشد، دندانپزشک یا ارتودنتیست شما ممکن است در مورد کشیدن یک یا چند دندان با شما صحبت کند. یا ممکن است روش های جراحی را برای تغییر شکل فک توصیه کند. درمان جراحی معمولاً تنها زمانی توصیه می‌شود که بریس‌ها، الاینرها یا دیگر گزینه‌های غیر تهاجمی تاثیری نداشته است.

سخن آخر

روی هم قرار گرفتن دندان ها یک مشکل رایج دندانی است. اگر همپوشانی کم باشد، دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی ممکن است درمان را توصیه نکنند. اما اگر این وضعیت بر سلامت دندان یا سلامت جسمی یا سلامت عاطفی و عزت نفس شما تأثیر منفی می گذارد، دندانپزشک شما احتمالاً گزینه هایی را برای صاف کردن دندان ها شما پیشنهاد دهد.

گزینه های درمانی اغلب شامل بریس، الاینر یا کشیدن دندان هستند. در موارد شدید، کشیدن دندان یا جراحی ممکن است انجام شود. اگر نگران روی هم قرار گرفتن دندان ها هستید، از دندانپزشک یا ارتودنتیست خود وقت ملاقات بگیرید.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید