مراقبت­  پس از درمان ایمپلنت

مراقبت پس از درمان ایمپلنت برای کاهش عوارض و طول عمر بیشتر درمان ضروری به نظر می رسد. مراجعه کننده گرامی در صورتیکه برای شما جراحی ایمپلنت انجام شده است می­ بایست نکات مهمی را در خصوص مراقبت­ های پس از جراحی رعایت کنید تا دوران نقاهت خوبی را سپری کنید. دقت داشته باشید که رعایت این نکات می­ تواند نقش موثری در موفقیت درمان ایمپلنت شما داشته باشد. در پایان این نکات، فایل صوتی جراح فک و صورت موجود می­ باشد که در آن به مراقبت­ های پس از جراحی ایمپلنت اشاره شده است.

تغذیه پس از درمان ایمپلنت

یکی از مراقبت های پس از درمان ایمپلنت رعایت نوع تغذیه است. روز اول غذای سرد، نرم و سبک میل نمایید. دقت داشته باشید که هرگز در 24 ساعت ابتدایی پس از انجام جراحی تف نکنید و در صورت نیاز به آرامی آب دهان خود را تخلیه نمایید. تف کردن و یا نوشیدن با نی باعث خارج شدن لخته خون از محل بخیه­ ها شده و احتمال شروع خونریزی افزایش می­ یابد. مشروبات الکلی مصرف نکنید.

شستشو و حفظ بهداشت محیط دهان

شستشو یکی از روشهای مهم مراقبت پس از درمان ایمپلنت است. روز اول دهان را شستشو ندهید. ولی از روز دوم با یک مسواک مخصوص ایمپلنت یا یک مسواک نرم ناحیه جراحی شده را به آرامی مسواک بزنید تا باقیمانده غذا لابه لایه نخ های بخیه باقی نماند در صورتیکه برایتان حین جراحی هیلینگ (پیچ لثه) بسته شده است به آن فشار نکنید و اطراف آنرا خوب با مسواک تمیز کنید تا لثه تان به فرم مورد نظر برسد.

در واقع ایمپلنت­ ها دندان مصنوعی محسوب می­شوند و باید در نظر داشته باشید که باکتری­ ها و تکه­ های غذا می­ توانند در اطراف ایمپلنت شما گیر کنند و ایجاد پلاک و در نهایت عفونت کنند پس بعد از هـر وعـده غذا با احتیـاط مسـواک زده و دهان خود را شستشو دهید.

تا یک هفته پس از جراحی ایمپلنت از دهانشـویه کلرهگزیدین استفاده کنید،  نخست مسـواک زده، آن گاه به مدت 30 ثانیه دهانشویه را در دهان قرقـره نموده و بعـد از بیـرون ریختن آن تـا 30دقیقـه، نوشیدنی یا غذا میل ننماییـد.

مراقبت پس از درمان ایمپلنت

مصرف دارو

داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک را طبق دستور استفاده نمایید و از مصرف خود سرانه دارو بپرهیزید. نگران درد پس از انجام ایمپلنت نباشید همواره درد می­بایست با داروهای روتین که توسط دندانپزشک تجویز می­ شود طی یک الی دو روز رفع شود ولی اگر این اتفاق نیوفتاد و درد رو به افزایش بود خودسرانه دارو مصرف نکنید و حتماً به کلینیک مراجعه کنید.

تورم پس از انجام ایمپلنت

تورم یکی از طبیعی­ ترین واکنش­های بدن نسبت به جراحی می­ باشد، پس نگران نباشید. تورم 24 ساعت پس از جراحی شروع شده و پس از گذشت 3 الی 4 روز به حداکثر میزان خود می رسد و پس از گذشت 10 روز کاملاً رفع می شود.

استفاده از کمپرس سرد در بازه­ های 20 دقیقه­ ای در 24 ساعت اول پس از جراحی و کمپرس گرم در بازه ­های 20 دقیقه ای از روز دوم به بعد می تواند به کاهش تورم کمک کند.

جهت کاهش تورم بالاتر نگه داشتن سر نسبت به سایر نقاط بدن در هنگام خواب و استراحت نیز توصیه می­ شود.

پس از انجام جراحی ایمپلنت ممکن است تا چند روز دهان به میزان قبل باز نشود، نگران نباشید، به زودی این مشکل برطرف خواهد شد.

استراحت در منزل

درصورتیکه جراحی ایمپلنت در هوشیاری انجام شده است، عموماً بیماران پس از آن نیاز به مرخصی و استراحت طولانی مدت در منزل ندارند. ولی درصورتیکه جراحی ایمپلنت تحت بیهوشی انجام شده است، و یا تعداد ایمپلنت­ های جایگذاری شده در یک جلسه بیشتر از 5 یا 6 واحد بوده است، و یا به همراه ایمپلنت جراحی سینوس لیفت و پیوند استخوان انجام شده است، بهتر است تا 24 ساعت پس از جراحی استراحت نمایند و از رانندگی و فعالیت­ هایی که نیاز به دقت زیاد دارد پرهیز کنند.

مراقبت پس از درمان ایمپلنت

بخیه ها پس از جراحی ایمپلنت

چنانچه از بخیه غیر قابل جذب استفاده شده است ، 7 تا 10 روز بعد برای کشیدن بخیه ها به کلینیک مراجعه نمایید.

مصرف دخانیات

بصورت کلی مصرف دخانیات با ایمپلنت رابطه خوبی ندارد و نیکوتین وجود در دخانیات روند استخوان سازی را کند می­کند اما اگر سیگاری هستید حداقل در 24 ساعت ابتدایی پس از جراحی ایمپلنت از کشیدن سیگار خودداری کنید و تا روزی که بخیه­ هایتان کشیده شود استعمال آن را به حداقل ممکن برسانید. چراکه حرارت حاصل از سیگار ، همچنین مواد حاصل از کشیدن آن ترمیم زخم را مختل می­کند. اگر سیگاری هستید، از این فرصت برای ترک همیشگی آن استفاده کنید.

فشار بر ناحیه جراحی شده

جهت کاهش عوارض و مراقبت پس از درمان ایمپلنت تا 24 ساعت از جویدن غذاهای سفت و وارد آمدن هرگونه فشار به ناحیه جراحی شده و بخیه ها اجتناب کنید، و پس از آن از غذاهای نرم استفاده کنید تا فشاری بر ناحیه جراحی شده وارد نشود.

در صورتی که پروتز متحـرک دارید تا چهار هفته از آن استفاده نکنید و پس از آن برای استفاده و یا عدم استفاده از آن حتماً با جراح خود مشورت کنید. در این خصوص سرخود عمل نکنید.

در این قسمت می توانید توضیحات جراح را به صورت صوتی گوش دهید.

بهتر است تا 24 ساعت بعد از جراحی استراحت نمایید.

روز اول غذای سرد، نرم و سبک میل نمایید.

تف نکنید و در صورت نیاز به آرامی آب دهان خود را تخلیه نمایید.

داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک را طبق دستور استفاده نمایید و از مصرف خود سرانه دارو بپرهیزید.

روز اول دهان را شستشو ندهید.

مشروبات الکلی مصرف نکنید.

اگر از بیهوشی در جراحی استفاده شده به هیچ وجه رانندگی نکنید.

بعد از هـر وعـده غذا با احتیـاط مسـواک زده و دهان خود را شستشو دهید.

در صورت تجویز دهانشـویه کلرهگزیدین، نخست مسـواک زده سپس

دهـان را با آب نمک رقیـق و گرم شستشو داده، آن گاه به مدت 30 ثانیه

دهانشویه را در دهان قرقـره نموده و بعـد از بیـرون ریختن آن تـا 30

دقیقـه، نوشیدنی یا غذا میل ننماییـد.

در صورتی که پروتز متحـرک دارید تا 3 هفته از آن استفاده نکنید.

چنانچه از بخیه غیر قابل جذب استفاده شده است ، 7 تا 10 روز بعد برای

کشیدن بخیه ها به کلینیک مراجعه نمایید.

تا یک هفته از فعالیت های سنگین بدنی و ورزشی بپرهیزید.

تا یک هفته سیگار نکشید.

از زمـان جراحـی ایمپلنـت معایناتی برای بیمار در نظر گرفته می شود

که میبایست آن ها را رعایت کنید. زمان معاینات به این شرح می باشد:

هفتـه اول پـس از زمـان جراحـی به جهـت معاینـه و کشیـدن بخیه ها

معاینـات بعـدی با صلاحدید جراح انجام خواهد شد.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD