جراحی دندان نهفته

جراحی دندان نهفته

جراحی دندان نهفته

در دندانپزشکی به دندان هایی که نمی توانند از لثه خارج شوند دندان نهفته گفته میشود و در صورتی که دندان به صورت ناقص از لثه خارج شود نیمه نهفته میباشد.
دندان نهفته دندانی است که به علت ممانعت دندان‌های مجاور، تنگی فک و کمبود فضای لازم، ‌تراکم و سفتی بیش از حد استخوان در زمان معین و خاص خود رویش نیافته و ممکن است روی آن پوشیده از استخوان یا مخاط یا هر دو باشد.
اکثر دندان‌های نهفته به‌ترتیب اهمیت شامل دندان‌های عقل، دندان‌های نیش و دندان‌های آسیاب کوچک هستند.
اغلب دندان‌های عقل از آنجایی که آخرین دندان‌های بزرگسالی هستند که رویش می‌یابند، با کمبود فضا در قوس فکی مواجه می‌شوند و نهفته میمانند که در بخش جراحی دندان عقل توضیحات کامل ارایه شده است.
پس از دندان عقل، دندان نیش فک بالا بیشترین میزان نهفتگی را به خود اختصاص میدهد. دندان های نیش نقش مهمی در قوس صحیح دندان ها دارند و دارای بلندترین ریشه در بین دندان ها میباشند.
برخلاف دندان عقل که در صورت نهفته بودن در اکثر موارد از دهان خارج میشود اگر دندان نیش نهفته یا نیمه نهفته باشد کشیده نمی‌شود بلکه برای بیرون زدن آن در موقعیت مناسب‌ در قوس دندانی تلاش می‌شود اما به هر حال متخصصان توصیه می کنند که دندان های نهفته باید پس از تشخیص، هر چه سریع تر خارج شوند و یا در صورت امکان از طریق روش های ارتودنسی و یا سایر روش های درمانی به قوس دندانی هدایت گردند.

مشاوره آنلاینتو همین الان رزرو کن

برای دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

جراحی دندان نیش نهفته

درمان این مشکلات ممکن است مستلزم درمان ارتودنسی و براکت باشد تا فضای لازم برای بیرون زدن کامل دندان فراهم شود، گاهی نیز ممکن است نیاز به جراحی وجود داشته باشد تا دندان شیری که به صورت طبیعی نیفتاده است، و یا دندان دائمی که مسیر بیرون زدن دندان نیش را مسدود کرده است کشیده شود. همچنین ممکن است لازم باشد برای کشیدن دندان اضافی یا زایده هایی که مسیر بیرون زدن دندان نیش دائمی را بسته اند، جراحی انجام شود. در سن 11 تا 12 سالگی اگر فضای کافی برای بیرون زدن دندان نیش وجود داشته باشد و مشکل خاص دیگری نباشد باید دندان نیش بصورت کامل و در قوس مناسب رشد کند و اگر این اتفاق نیافتد حتما به دندانپزشک مراجعه کرده و بهترین طرح درمان را دریافت کنید.
عدم جراحی دندان های نهفته چه عوارضی دارند؟
1- بروز بیماری های لثه
2- تحلیل استخوان در دندان های مجاور خود
3- پوسیدگی دندان های مجاور
4- تحلیل ریشه دندان مجاور به علت فشار دندان نهفته
5- مزاحمت دندان نهفته برای روکش ها یا بریج و حتی دست دندان
6- پیدایش کیست
7- دردهای عصبی در ناحیه صورت
8- چرخش دندان های مجاور


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD