ایمپلنت هم مانند هر درمان دیگری نیازمند مراقبت هایی می باشد که رعایت آن در طول عمر درمان نقش بسیار مهم و حیاتی را دارد. در حقیقت موفقیت دراز مدت درمان ایمپلنت به نحوه مراقبت بیمار از ایمپلنت بستگی دارد و این شما هستید که تعیین می کنید که ایمپلنت هایتان چند سال قرار است نقش دندان از دست رفته را برایتان بازی کند. بنابراین نقش مراقبت های پس از اتمام درمان ایمپلنت و دریافت روکش ایمپلنت بسیار مهم می باشد که ما در این بخش برایتان مهم ترین آن ها را شرح داده ایم . در پایان فیلم نحوه رعایت بهداشت دندان پس از دریافت روکش را مشاهده کنید.

توضيحات متخصص پروتزهای دندانی برای مراقبت های پس از دریافت روکش ایمپلنت بصورت صوتی

 

مراقبت های ایمپلنت

 

درد پس از دریافت پروتز ایمپلنت

دقت داشته باشید که چسب های موقت روکش ها پس از 10 دقیقه سفت می شوند و پس از آن شما آزادانه می توانید هر نوع غذایی میل کنید اما توجه داشته باشید که پس از دریافت پروتز ایمپلنت احتمال درد روی لثه شما وجود دارد، با توجه به اینکه درپوش روی ایمپلنت خارج شده و پروتز بر روی آن قرار گرفته است احتمال فشار بر روی لثه توسط روکش ایمپلنت وجود دارد. این درد ممکن است از 1 ساعت تا 24 ساعت همراه شما باشد. شما می توانید از مسکن های معمولی مثل ژلوفن، استامینوفن و . . . استفاده کنید. در صورتیکه درد پس از گذشت 24 ساعت برطرف نشد با کلینیک تماس بگیرید تا متخصص پروتزهای دندانی علت درد را بررسی نماید.

مشاوره آنلاینتو همین الان رزرو کن

برای دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

لق شدن و یا جدا شدن روکش ایمپلنت

اول از همه می بایست این را بدانید که همواره روکش های ایمپلنت با چسب های موقت چسبانده می شود. به این دلیل که اگر پس از دریافت پروتز ایمپلنت مشکلی در پروتز وجود داشت، متخصص بتواند آنرا خارج کند.

 

مراقبت های پس از درمان روکش

 

پس از دریافت روکش ایمپلنت با چسب موقت تا زمانی که روکش ایمپلنت لق نشده باشد یا خارج نشده باشد هیچ نیازی به مراجعه مجدد و چسباندن آن با چسب دایم نیست.

لق شدن روکش ایمپلنت می تواند ناشی از 2 عامل باشد، یکی جدا شدن چسب و دیگری شل شدن پیچ اتصال دهنده پایه ایمپلنت به اباتمنت، که در هر 2 صورت جای نگرانی نیست این مشکل توسط متخصص پروتز حل خواهد شد.

در صورت خارج شدن روکش ایمپلنت نگرانی نداشته باشید، همانطور که اشاره شد در مرحله اول روکش ها با چسب موقت چسبانده می شوند و اگر روکش ایمپلنت خارج شد ابتدا به پزشک خود اطلاع دهید و روکش را به همراه خود به کلینیک بیاورید تا مجدداً با چسب محکمتر و یا چسب دایم بنا به صلاحدید و شرایط شما برای شما چسبانده شود.

احساس بلند بودن روکش ایمپلنت در داخل دهان

پس از دریافت پروتز ایمپلنت درصورتیکه احساس کردید روکش دندان شما بلند است و بخشی از آن با دندان های مقابلش درگیری دارد سعی نکنید با فشار آوردن به این بلندی آنرا برطرف کنید، زیرا سبب شکستن چینی روکش می شود. مراجعه به دندانپزشک و مطرح کردن مشکل چاره کار است.

لب پریدگی روکش ایمپلنت

در بعضی از موارد چینی روکش دچار شکستگی و یا لب پریدگی می گردد. در این حالت گرچه سبب زشت و نازیبا شدن روکش می گردد ولی معمولاً خطردیگری برای سلامت روکش یا بیمار ندارد ولی درمواردی که این شکستگی سبب تیزی قسمتی ازسطح روکش و آزار لب یا زبان شود دندانپزشک آنرا برایتان صاف خواهد کرد. در مواردی نیز این شکستگی در ناحیه چسبیدن روکش به دندان مجاور روی می دهد و سبب ورود راحت غذا و کوبیده شدن آن درلای روکش و دندان مجاور می گردد که در این حالت نیز حتماً باید به گونه ای اصلاح شود.

به هرحال خوب است بدانید که بروز چنین مشکلاتی خارج از تصور دندانپزشک شماست و تا حدود زیادی این حادثه مربوط به مراحل لابراتواری کار است. البته گاه متعادل نبودن فشار دندان های مقابل بر روی روکش و یا جذب بودن کامل روکش با دندان نیز سبب بروز لب پریدگی چینی می گردد. بطورخلاصه در اکثر موارد چاره کار خارج کردن روکش و ارسال مجدد آن به لابراتوار سازنده می باشد ولی در بعضی موارد ترمیم روکش با مواد همرنگ در داخل کلینیک قابل انجام است.

مشاوره رایگان ایمپلنت دندان

برای دریافت مشاوره در خصوص ایمپلنت‌ها با ما در ارتباط باشید.

بهداشت روکش های ایمپلنت

پس از نصب روکش ایمپلنت در داخل دهان رعایت بهداشت آن ناحیه ، دیگر به سادگی قبل نبوده علی الخصوص هنگامیکه تعداد ایمپلنت ها زیاد باشد و ما بین آن ها روکش های جایگزین شونده (پونتیک) قرار گرفته باشد. در این مواقع امکان کشیدن نخ دندان همانند گذشته امکانپذیر نخواهد بود و لازم است از لوازم مخصوص دیگری کمک بگیرید که آموزش استفاده از این وسایل در ویدئوی کوتاهی در پایین همین صفحه موجود می باشد. کوتاهی در حفظ بهداشت ایمپلنت ها سبب تحلیل استخوان، تجمع پلاک میکروبی زیر روکش، ایجاد عفونت و بیمار شدن لثه ها می شود که ممکن است در نهایت به خارج کردن ایمپلنت منجر شود. بنابراین در حفظ بهداشت بسیار دقت کنید.

بهداشت روکش های ایمپلنتبرای حفظ بهداشت ایمپلنت ها می توان از ابزارهای ذیل کمک گرفت :

مسواک ، نخ دندان ، نخ سوپرفلاس (نخ زیر روکش) ، پروگزا براش (مسواک بین دندانی) و دستگاه واترجت

مراقبت دوره ای پس از تحویل پروتز

هر شش ماه یکبار (یا حداکثر هر سال یکبار) جهت معاینه و بررسی روکش های ساخته شده مراجعه نمائید.

فیلم آموزشی نحوه حفظ بهداشت و تمیز کردن ایمپلنت ها


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD