مراقبت پس از ترمیم دندان شیری به چه صورت است؟ چه غذا هایی باید استفاده شود و نشود؟ با ما باشید تا به شما توضیح دهیم.

بعد از هرگونه درمان دندانپزشکی ، توجه به بهداشت دهان و دندان و رفتار صحیح از نظر بهداشتی بسیار مهم است. نکاتی وجود دارد که باید پس از ترمیم دندان مورد توجه قرار گیرد.

مراقبت پس از درمان ترمیم دندان

قبل از بین رفتن کامل بی حسی غذا نخورید

پر کردن دندان تحت بی حسی موضعی انجام می شود. به همین دلیل ، خوردن غذا قبل از از بین رفتن اثر بی حسی می تواند منجر به گاز گرفتن زبان ، لب یا گونه شود. گاز گرفتن لب یا زبان برای بررسی اینکه آیا اثر بی حسی از بین رفته کاملاً اشتباه است. زیرا گزش هایی که در حین بی حسی ملایم به نظر می رسند ممکن است قویتر از حد معمول باشند.

با لمس لب با انگشت می توانید بی حسی را آزمایش کنید. عموماً ، اثر بی حسی در عرض 3 ساعت پس از عمل فک بالا رفع می شد. مدت زمان بی حسی در دندان های پشت فک پایین می تواند 5 الی 6 ساعت طول بکشد ، اما این زمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

پر کردن دندان

از دندان هایی که ترمیم کرده اید برای اشیا بسیار سخت استفاده نکنید

از دندانهای پر شده می توان مانند دندان های طبیعی خود استفاده کنید. با این حال ، مانند دندان های طبیعی ، باید از گاز گرفتن اجسام سفت اجتناب کنید.

پس از پر کردن آمالگام ، نباید 2 ساعت غذا خورده شود و غذاهای سخت 24 ساعت توجه شود. امروزه استفاده از پر کننده های دندان آمالگام (جیوه – فلز) بسیار کاهش یافته است. آمالگام به دلیل این که نوعی پرکننده می باشد و جایگزین دیگری ندارد و می تواند در موقعیت های مختلف با خیال راحت مورد استفاده قرار گیرد ، استفاده از آن مانعی ندارد.

پر کردن آمالگام به مقاومت قابل استفاده در عرض 2 ساعت می رسد و به طور کلی در 24 ساعت به مقاومت کامل می رسد. بنابراین ، اگر پر کردن آمالگام مورد سوال است ، بیمار نباید به مدت 2 ساعت چیزی بخورد. بعد از این مدت به طول 24 ساعت فقط باید غذاهای نرم مصرف شود.

مواردی که باید به آنها توجه کرد

اگر پرکردن دندان نزدیک به بافت زنده دندان باشد ، ممکن است حساسیت به حرارت تا 3 هفته ادامه یابد. در صورت عدم کاهش حساسیت ، باید با پزشک خود تماس بگیرید. در 12 ساعت اول بعد از ترمیم دندان ، می توانید از مسکن هایی که پزشک برای تسکین درد توصیه می کند، استفاده کنید. اگر روز بعد از ترمیم دندان همچنان به استفاده از مسکن نیاز دارید ، باید با پزشک تماس گرفته شود.

پس از اتمام پر کردن دندان ، پزشک سازگاری آن را با دهان و دندان بیمار بررسی می کند. پر کردن دندان ممکن است طی یک دوره 1-2 هفته ای برای بیمار به عنوان جسم خارجی احساس می شود. اما اگر بعد از 2 هفته دندان این احساس ادامه یابد، قطعاً باید با دندانپزشک مشورت کنید.

آیا ترمیم کردن دندان درد دارد؟

از پرکردن دندان برای ترمیم پوسیدگی دندان استفاده می شود. دندانپزشک شما ترمیم دندان را متناسب با نیازهای بالینی (پزشکی) شما توصیه می کند. به عنوان مثال ، اگر نیاز به پر کردن یکی از دندان های جلویی می باشد ، ممکن است دندانپزشک شما یک پرکننده به رنگ دندان را توصیه کند و استفاده از پرکننده های رنگی دندان روی دندان های پشتی بدون مشکل قابل اجرا می باشد.

پر کردن آمالگام (نقره ای رنگ): مخلوطی از فلزات شامل جیوه ، نقره ، قلع و مس.

پر کردن کامپوزیت (به رنگ دندان): به طور طبیعی هم رنگ دندان های دیگر است و با دندان های دیگر سازگار می باشد.

پر کردن گلاس آینومر (به رنگ دندان): گلاس آینومر به طور شیمیایی به دندان های شما واکنش نشان می دهد و به آن می چسبد ، اما به دلیل ضعیف بودن ، فقط روی دندان های شیری و یا لبه دندان ها استفاده می شود.

هدف از پر کردن دندان اصلاح پوسیدگی دندان یا حفره و رفع هرگونه ناراحتی می باشد که ممکن است ایجاد شود. دلایل مختلفی وجود دارد که پس از پر کردن دندان توسط دندانپزشک ، ممکن است احساس درد یا حساسیت کنید. اگر چند روز پس از پر کردن دندان هنوز حساسیت و درد دارید ، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. پس از اتمام ترمیم دندان ، یکی از دلایل عمده درد ممکن است قرارگیری ناقص پر کننده باشد.

نوع مواد مورد استفاده برای ترمیم دندان شما می تواند باعث حساسیت یا ناراحتی دندان شود. به عنوان مثال ، حساسیت هنگام استفاده از مواد کامپوزیتی در پرکننده کاملاً معمول می باشد. دلایل آن عبارتند از:

واکنش آلرژیک به پرکردن دندان: برخی از افراد نسبت به ماده ای که در پرکردن آنها استفاده می شود ، واکنش آلرژیک دارند. برای کمک به جلوگیری از حساسیت و درد پس از پر کردن پوسیدگی ، باید در هنگام بحث در مورد گزینه های درمانی ، دندانپزشک خود را در مورد آلرژی های خود مطلع کنید.

شکاف یا ترک خوردگی دندان: اگر فرآیند پر کردن دندان به درستی و متناسب با دندان نیست یا ترک خورده باشد ، ممکن است دندان درد پس از ترمیم دندان ایجاد شود. اگر مشکوک هستید که دندان درد شما به دلیل ترک خوردگی یا آسیب دیدگی ترمیم می باشد ، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

حساسیت دندان: بعد از پر کردن دندان ، حساسیت دندان به غذا های سرد و گرم ، درجه حرارت هوا و فشار گاز گرفتن بیشتر خواهد شد. بعد از پر کردن پوسیدگی، این نوع دندان درد باید ظرف چند هفته برطرف شود.

اگر علائم پوسیدگی را تجربه می کنید ، ممکن است در دندان ها یا لثه های خود درد داشته باشید. تسکین درد به درجه پوسیدگی دندان بستگی دارد. مهم نیست که علائم پوسیدگی شما خفیف یا شدید می باشد ، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

مراقبت پس از ترمیم درمان قدامی چگونه است؟

بسیار مهم است که مرتباً به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک در معاینه وضعیت پر کننده ها را بررسی می کند. اگر دندانپزشک به ترک خوردگی یا نشتی ترمیم دندان شک دارد ، ممکن است به عکسبرداری با اشعه ایکس نیاز داشته باشد. در موارد زیر باید با پزشک مشورت شود:

• اگر حساسیت در دندان وجود داشته باشد
  • اگر ترک روی دندان وجود دارد
  • بخشی از مواد پر کننده افتاده است

برای استفاده طولانی تر از دندان ترمیم شده، مراجعه به پزشک برای جرم گیری ، مسواک زدن دندان ها با خمیر دندان حاوی فلوراید و استفاده از نخ دندان حداقل یک بار در روز بسیار مهم است. فلورید باعث تقویت دندان ها می شود و از پوسیدگی احتمالی جلوگیری می کند.

پر کردن دندان در کودکان

خانواده مسئولیت جلوگیری از پوسیدگی دندان را بر عهده دارند تا سنی که کودکان می توانند عادت های تمیز کردن دندان خود را به تنهایی انجام دهند. از زمان بیرون آمدن اولین دندان ها ، بهداشت دهان و دندان باید توسط خانواده تأمین شود. در غیر این صورت ، پوسیدگی روی دندان ها ایجاد می شود. پوسیدگی دندان های شیری می تواند باعث رشد کج دندان های دائمی می شود. مهمترین اولویت در انجام درمان دندانپزشکی برای کودکان ، درمان های پیشگیرانه می باشد. این روش های درمانی برای جلوگیری از تشکیل پوسیدگی دندان بسیار مهم می باشد.

• درمان های دندانپزشکی اطفال در دو گروه قابل بررسی می باشد.
  • دندانپزشکی پیشگیرانه (جلوگیری از مشکلاتی مانند پوسیدگی ، ارتودنسی و غیره)
  • دندانپزشکی درمانی اطفال (درمان مشکلات موجود مانند پوسیدگی)

آیا ترمیم دندان های شیری پوسیده ضروری می باشد؟

پر کردن دندان شیری در حال پوسیدگی بسیار مهم است. در صورت نیاز به کشیدن دندان شیری ، باید از ابزاری به نام فضا نگهدار استفاده شود. در صورت مشاهده هر مشکلی باید در اسرع وقت با پزشک متخصص پدودنتیکس خود مشورت شود.

منبع