مراقبت پس از درمان ارتودنسی ثابت

هنگام شروع درمان ارتودنسی در کلینیک دندانپزشکی آرمانی ، به شما دستورالعمل های شفاهی و کتبی مورد نیاز پس از درمان ارتودنسی داده می شود. اگر توصیه های پزشک را فراموش کنید یا دستورالعمل های کتبی را گم کنید ، می توانید با کلینیک ما تماس بگیرید و  با پیروی از توصیه های زیر از دندان ها ، لثه ها و دستگاه های ارتودنسی مراقبت کنید.

پادکست آموزش جامع مراقبت پس از درمان ارتودنسی ثابت

این آموزش جامع مراقبت پس از درمان ارتودنسی ثابت که توسط دکتر میرکاظمی تهیه شده تنها راهنمایی است که بیماران ارتودنسی نیاز به آن دارند. اگر هرگونه سوالی در زمینه مراقبت از دندانی خود در ارتودنسی دارید، میتوانید با کلینیک تماس بگیرید.

بهداشت دهان و دندان در درمان ارتودنسی:

یکی از راهکار های مراقبت پس از درمان ارتودنسی ثابت بهداشت دهان و دندان است. بعد از هر وعده غذایی و قبل از خواب دندان ها ، مهاربند های لثه و سیم را کاملا مسواک بزنید. توصیه می کنیم حتما یک مسواک مسافرتی به همراه داشته باشید. بهداشت ضعیف دهان و دندان می تواند منجر به التهاب و خونریزی لثه و لکه های سفید دائمی بر روی دندان ها شود. التهاب و خونریزی لثه روند درمان شما را با مشکل روبرو می کند.

برس پروگزیمال بهترین راه برای تمیز کردن بریس ها می باشد و می توانید آن را از پذیرش کلینیک خریداری کنید. از مسواک بین دندان های خود در خط لثه استفاده کنید. در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ، تاخیر یا توقف روند درمان ارتودنسی کاملا طبیعی می باشد. لطفا دندان ها و بریس های خود را تمیز نگه دارید.

مسواک زدن برای ارتودنسیغذای سفت:

از غذاهای سفت مانند ذرت بو داده ، یخ ، شیرینی ، آجیل  و غیره استفاده نکنید. این غذاها می توانند به براکت ها آسیب برسانند. غذاهایی مانند گوشت ، سیب ، هویج و غیره را قبل از خوردن به قطعات کوچک تقسیم کنید.. به یاد داشته باشید که هنگام استفاده از بریس به شکل متعادل تغذیه کنید.

غذای سفت

غذاهای رنگی:

برخی از غذاها یا نوشیدنی ها مواد الاستیک موجود در بریس های شما را لکه دار می کند ، بنابراین سعی کنید از مصرف هر نوع مواد غذایی با رنگدانه های قوی ، مانند غذاهای حاوی گوجه فرنگی ، کاری ، قهوه و چای خودداری کنید. توصیه می شود این نوع موارد غذایی را یک روز قبل از مراجعه شما به دندانپزشک استفاده کنید. زیرا دندانپزشک می تواند بریس های لک شده شما را به راحتی بازسازی کند.

درد ارتودنسی:

بعد از قرار دادن بریس ها روی دندان ها ، ممکن است 2 تا 4 روز اول کمی احساس درد داشته باشید. برای تسکین درد می توانید از ایبوپروفن یا پاراستامول استفاده کنید. اگر حتی پس از خوردن غذای نرم نیز درد ادامه داشت ، لطفاً برای قرار ملاقات با کلینیک دندانپزشکی آرمانی تماس بگیرید تا اقدامات مورد نیاز انجام شود.

اگر قسمت داخلی لب ها یا به طور کلی نواحی بافت نرم زخم شود ، پزشک می تواند از موم به عنوان بالشتک روی بریس ها استفاده کند تا لب ها عادت کنند.

درد ارتودنسی

مفصل فک:

برخی از بیماران در طول یا بعد از درمان ارتودنسی در مفصل فک خود احساس درد می کنند. معمولاً درمان ارتودنسی تأثیر مثبتی بر روی مفصل فک دارد. شما باید بدانید که شرایط مفصلی قبل از آغاز روند درمان می تواند به صورت کلیک بعد از درمان ارتودنسی آشکار شود. اما دلیل قطعی وجود ندارد که درمان ارتودنسی به خودی خود باعث التهاب مفصل فک می شود.

جرم گیری:

در طول دوره درمان ارتودنسی سه قرار ملاقات با دندانپزشک برای جرم گیری و بروساژ دندان و مراقبت در منزل دریافت خواهید کرد. اگر قرار ملاقات برای جرم گیری دارید ، به دندان پزشک به طور منظم مراجعه کنید!

جرمگیری

اگر مشکلی داشته باشم چه کاری می توانم انجام دهم؟

اگر بریس با مشکل خاصی روبرو شد و نمی توان آن را با استفاده از داروهای توصیه شده کنترل کرد یا متوجه شکسته شدن آن شدید ، لطفاً سریعا با ما تماس بگیرید و وقت بگیرید. اگر براکت یا سیم شروع به ایجاد ناراحتی کرد ، فقط از موم ارتودنسی همانطور که نشان داده شده است، استفاده کنید.

بعد از برداشتن بریس های چه اتفاقی می افتد؟

دندان های شما ممکن است در روزها و هفته های اول بعد از برداشتن بریس ها کمی حساس باشند. حساسیت به این دلیل می باشد که مینای دندان شما در معرض دید قرار نمی گیرد. بنابراین ، ما برای راحتی شما توصیه می کنیم که در این دوره استفاده از غذاهای سرد ، گرم و سفت را کاهش دهید.[منبع]

آیا استفاده از نگهدارنده ضروری می باشد؟

نگهدارنده ها برای حفظ هماهنگی لبخند شما ضروری می باشند. بعد از اینکه دستگاه ارتودنسی شما برداشته شد ، دندانپزشک به شما نگهدارنده های مخصوصی می دهد. این نگهدارنده ها ممکن است ثابت ، متحرک یا هر دو باشد. باید از نگهدارنده های خود طبق دستورالعمل پزشک استفاده کنید.

استفاده از نگهدارنده

بلیچینگ دندان بعد از درمان ارتودنسی و مراقبت پس از درمان ارتودنسی ثابت

صاف كردن دندان ها فقط یكی از راه های زیبایی لبخند شماست! بلیچینگ دندان می تواند روش درمانی مناسبی برای دستیابی به لبخندی زیبا باشد. از آنجا که دندان های شما بعد از برداشتن بریس ها کمی حساس می شوند. توصیه می کنیم قبل از بلیچینگ دندان یک ماه صبر کنید.

رژیم غذایی

•  از خوردن غذا های خیلی سفت مثل : ته دیگ ، نون سوخاری خشک وضخیم ، هویج خام یا آجیل هایی مثل فندق و بادام پرهیز شود .
  • غذا هایی مثل ساندویچ ، سیب و هر آنچه که نیاز به گاز گرفتن دارند را ترجیحا اول لُقمه کنید وسعی کنید با دندان های عقب بخورید .
  • هسته میوه ها مثل گوجه سبز ، مرکبات ، پرتقال ، نارنگی ، میوه های تابستانی مثل آلوبالو، گیلاس ، حتی هر چیز دیگری که هسته داشته باشند ، مثل خرما ،زیتون لازم است که هسته را از داخل آن میوه خارج کنین و هسته را داخل دهان نبرید.
  • جویدن آدامس با براکت های موجود به روی دندان سخت خواهد شد .از نظر چسبندگی خوراکی هایی مثل : تافی ها ، سوهان عسلی ، گز به دلیل چسبندگی بسیار بالا خطر جدا شدن براکت از دندان را به دنبال دارد.
  • در صورت جدا شدن براکت به کلینیک مراجعه کنید حتماً .
  • درصورتی که سیم ارتودنسی باعث زخم شدن لب شما شد به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید .

نتیجه گیری: بطور خلاصه مراقبت پس از درمان ارتودنسی ثابت

بعد از اینکه بریس های شما برداشته شد ، بسیار اهمیت دارد که معاینه دندان و جرم گیری دندان را به طور منظم انجام دهید. ما می توانیم اطمینان حاصل کنیم که هیچ مشکلی وجود ندارد و از شر هر گونه تارتاری که در اطراف براکت شما ایجاد شده است خلاص شوید. همچنین باید روزی یک بار نخ دندان بکشید و بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید.

با توجه به دستورالعمل های متخصص ارتودنتیست ، نگهدارنده خود را تمیز کنید. روند درمان ارتودنسی شما بعد از برداشته شدن دستگاه شما به پایان نمی رسد و ما همچنین در کلینیک دندانپزشکی آرمانی هستیم تا به شما کمک کنیم!