دندانپزشکی اطفال شاخه‌ای از علم است که به بررسی و حل مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان در دوره تولد تا پایان نوجوانی می‌پردازد. متخصص دندانپزشکی اطفال به عنوان پدودنتیکس تعریف می‌شود.

متخصص دندانپزشکی اطفال، یک حلقه مهم در زنجیره مراقبت از سلامت دهان کودکان است. این حرفه‌ای که به آموزش، تشخیص و درمان مشکلات دندانی در گروه سنی کودکان می‌پردازد، نقش بسیار حیاتی در سلامت و راحتی زندگی آن‌ها ایفا می‌کند.

دندانپزشکی اطفال از چه سنی شروع می‌شود؟

مهارت‌ها و تخصص متخصص دندانپزشکی اطفال

  1. تعلیم و تربیت: متخصص دندانپزشکی اطفال نه تنها به عنوان یک پزشک عمل می‌کند بلکه به عنوان یک معلم نیز به فعالیت مشغول است. این متخصص با استفاده از روش‌های تعلیمی مختلف، به کودکان آموزش می‌دهد چگونه از دندان‌های خود مراقبت کنند.
  2. تشخیص مشکلات: با توجه به تجربه و تخصص، متخصص دندانپزشکی اطفال قادر به تشخیص زودرس مشکلات دندانی می‌باشد. این امر به تشخیص نواقص احتمالی و جلوگیری از پیشرفت بیشتر آن‌ها کمک می‌کند.
  3. مراقبت و درمان: متخصص دندانپزشکی اطفال درمان‌های مختلفی را ارائه می‌دهد. این شامل پر کردن دندان‌های تخریب شده، ارتودنسی در صورت لزوم، و انجام روش‌های پیشگیری مثل فلوئوراید‌دهی می‌شود.

اهمیت مراقبت دندانی در کودکان

  1. پایه‌ریزی سلامت: دندان‌های سالم در کودکان، پایه‌ای برای سلامت دهان در آینده فراهم می‌کنند. مراقبت‌های صحیح از دندان‌ها از مشکلات بزرگ‌تری نظیر تعویض دیرهنگام دندان‌ها پیشگیری می‌کند.
  2. رشد صحیح فک و دهان: متخصص دندانپزشکی اطفال به کمک مراقبت‌های ارتودنسی و درمان‌های مناسب، به رشد صحیح فک و دهان در کودکان کمک می‌کند. این امر از زمان طفولیت به شکل و اندازه صحیح فک و دندان‌ها پیشکش می‌کند.
  3. ایجاد عادت‌های سالم: آموزش عادات سالم در دوران کودکی، مانند مسواک زدن منظم و استفاده از نخ دندان، به کودکان کمک می‌کند که در زندگی بزرگتر نیز این عادات را حفظ کنند.
بیشتر بخوانید
چرا بعد از مسواک زدن نباید با آب دهان خود را بشویید؟

 

 

پوسیدگی بطری چیست؟

مراجعه کودکان به دندانپزشک

بردن کودکان برای اولین بار نزد دندانپزشک گام مهمی در زندگی است. بسیار مهم است که محیطی را آماده کنید که کودکان در کلینیک احساس راحتی کنند. در اینجا باید یک زمین بازی مناسب برای کودکان ایجاد شود.

اگرچه پس از رویش دندان‌های شیری، بردن کودکان به متخصص دندانپزشکی اطفال مناسب تلقی می‌شد، اما امروزه به دلیل ایجاد پوسیدگی شیشه شیر در دوره اولیه، این امر پذیرفته شده است که اولین معاینه دندان برای کودکان در حدود یک سالگی باشد. مشخص شده است که عمل به این روش از فوبیای کت سفید در کودکان جلوگیری می‌کند.

 

چرا باید پیش متخصص دندانپزشک اطفال بریم؟

تمام درمان‌های لازم برای مراقبت از دندان کودکان توسط دندانپزشک انجام می‌شود. به منظور ایجاد سلامت کامل دهان و دندان در کودکان، باید هر 6 ماه یک بار معاینه منظم دندانپزشک اطفال انجام شود.

در طی این بازدیدها می‌توان انواع مشکلاتی که ممکن است سلامت دهان و دندان را تهدید کند مشخص شود. مهم‌ترین مسئله در اینجا تشخیص و درمان به موقع مشکلات است. تشخیص زودهنگام این مشکلات در کودکان عامل مهمی است که بر رشد جسمی و عاطفی تأثیر مثبت می‌گذارد.

در اولین معاینه متخصص دندانپزشکی اطفال بیماران اطفال باید ارتباط خوبی بین کودک و مادر و پدر برقرار شود. سپس سابفه پزشکی و دندانپزشکی اطفال گرفته شود. پس از آن باید معاینه بالینی و رادیوگرافی انجام شود. با توجه به یافته‌ها، والدین در مورد درمان کودک مطلع می‌شوند.

دندانپزشکان اطفال از روش‌های مختلفی برای محافظت از دندان‌های شیری و دائمی در کودکان در برابر پوسیدگی و بیماری‌های پریودنتال استفاده می‌کنند. اینها؛ روش‌هایی مانند آموزش مفهوم بهداشت دهان و دندان به کودکان، آموزش روش‌های مسواک زدن، ایجاد عادت به مسواک زدن، استفاده از فلوراید سیستمیک و استفاده از فیشورسیلانت.

بیشتر بخوانید
سیاه شدن کامپوزیت دندان

 

1) کاربردهای فلوراید:

فلوراید تراپی که مؤثرترین روش درمانی مورد استفاده در دندانپزشکی پیشگیرانه است، می‌تواند در افراد سالم، افراد مستعد پوسیدگی، در درمان حساسیت و فرسایش دندان‌ها و در افراد مبتلا به بیماری‌های سیستمیک استفاده شود که نیاز به مراقبت ویژه دارند این کاربردها در فواصل زمانی و با توجه به سن فرد و خطر تشکیل پوسیدگی تعیین می‌شود.

2)فیشور سیلانت‌ها:

قسمت‌هایی وجود دارد که مواد غذایی در فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌های سطوح دندان‌های آسیاب به صورت آناتومیکی می‌چسبند. پوسیدگی روی دندان‌ها از مناطقی شروع می‌شود که تمیز کردن آنها دشوار است.

فیشورسیلانت‌ سطوح این نواحی از دندان‌ها را کم عمق می‌کنند، چسبندگی غذاها را کاهش می‌دهند و سطح مناسبی برای تسهیل مسواک زدن ایجاد می‌کنند. پس از این کاربردها، ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها 70-80 درصد کاهش می‌یابد.

3)فضانگهدار:

دستگاه‌های متحرک یا ثابتی که برای محافظت از محل دندان‌های شیری که به هر دلیلی زود از موعد از دست رفته‌اند ساخته شده‌اند، نگهدارنده نامیده می‌شوند. از دست دادن زودرس دندان‌های شیری باعث مشکلات عملکردی و زیبایی شناختی و همچنین برخی از مشکلات رشدی می‌شود.

راهنمای دندان‌های شیری برای دندان‌های دائمی با دندان‌های شیری در حال رشد اگر زود از دست بروند، دندان‌های دائمی به طور تصادفی روییده و شلوغی ایجاد می‌شود. به همین دلیل، پیگیری رشد و پوسیدگی در دوره دندان مختلط در کودکان دبستانی باید بدون غفلت از کنترل‌های دوره‌ای انجام شود.

کاربرد متخصص دندانپزشکی اطفال برای کودکان چیست؟

4) پر كردن:

پر کردن ضایعات پوسیدگی که در دندان‌های شیری ایجاد می‌شوند، بسته به سن افتادن دندان، عمق پوسیدگی و از دست رفتن بافت، نوع درمان تعیین می‌شود. دندان‌ها را می‌توان با مواد پرکننده ترمیم کرد. پوسیدگی دندان‌های دائمی را می‌توان با مواد پرکننده مختلف یا با روکش‌ها بر اساس نشانه‌ها ترمیم کرد.

بیشتر بخوانید
پوسیدگی دندان در ارتودنسی و نحوه درمان آن

5)درمان کانال ریشه:

هنگامی که بافت دندان حیات خود را از دست می‌دهد، می‌تواند باعث درد و تورم شود. از دست دادن شادابی دندان ممکن است در نتیجه پوسیدگی دندان یا ضربه به دندان رخ دهد. پوسیدگی پیشرفته یا تغییر رنگ دندان از علائم عفونت است.

عفونت می‌تواند در دندان‌های شیری و همچنین در دندان‌های دائمی رخ دهد. ممکن است قبل از درمان نیاز به استفاده از آنتی‌بیوتیک باشد. بسته به شرایط مورد می‌توان درمان ریشه یا کشیدن دندان را انجام داد.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید