اورژانس های دندانپزشکی کودکان و اطفال در شهریار

اورژانس دندانپزشکی اطفال می تواند به طور غیرمنتظره در نتیجه سقوط یا آسیب ناگهانی دیگر ایجاد شود. سایر شرایط ممکن است به دلیل پوسیدگی دندان یا عفونت ایجاد شود. این موارد اورژانسی می تواند هم برای کودکان و هم برای والدین ترسناک باشد، به خصوص اگر دندان به طور کامل شکسته یا از بین رفته باشد. دانستن چگونگی واکنش در پی این نوع بحران و زمان مراجعه به درمان می تواند خطر از دست دادن یا آسیب دندان دائمی را کاهش دهد.

برای اورژانس های دندانپزشکی چه باید کرد؟

اورژانس های دندانی ممکن است رخ دهد. و همانطور که این کلمه نشان می دهد، موارد اضطراری آن دسته از حوادثی هستند که قابل پیش بینی نیستند و زمانی که رخ می دهند نیاز به توجه فوری دارند. اما اورژانس های رایج دندان دقیقا چیست؟ هنگام وقوع این اورژانس های دندانی چه باید کرد؟ ما چند  مورد از رایج‌ترین اورژانس‌های دندانپزشکی  اطفال و آنچه را که برای رسیدگی به آنها باید بدانید، بیان کرده‌ایم.

اورژانس رایج دندانپزشکی کودکان

مشکلات رایج اورژانس دندانپزشکی اطفال

وقتی نوبت به فرزندانشان می رسد، والدین هر کاری که ممکن است برای حفظ امنیت آنها انجام می دهند. با این حال، گاهی اوقات مواردی اتفاق می‌افتد که نمی‌توان آنها را کنترل یا پیشگیری کرد و منجر به یک وضعیت اضطراری در اورژانس دندانپزشکی اطفال می‌شود. والدینی که از اورژانس های رایج دندانپزشکی اطفال و اقداماتی که باید انجام شود آگاه هستند، مجهزتر هستند تا به دنبال مراقبت های دندانپزشکی یا پزشکی مناسب باشند و شانس بیشتری برای بهبودی کامل دندان برای فرزندان خود فراهم کنند.

1. دندان شکسته

بچه ها اغلب در حین بازی شکستگی دندان را تجربه می کنند، مانند افتادن از دوچرخه روی پیاده رو یا از درختان و سالن های ورزشی در جنگل. دندان شکسته ممکن است خونریزی کند و در برخی موارد شکستگی ممکن است به راحتی دیده نشود. از آنجایی که این نوع اورژانس دندانپزشکی کودکان ممکن است منجر به عفونت شود، عاقلانه است که فوراً به دنبال درمان باشید.

یک دندان شکسته ممکن است قبل از درمان به یک یا چند قطعه بشکند. اگر این اتفاق بیفتد، حفظ بخش های شکسته تا حد امکان می تواند شانس نجات دندان را افزایش دهد. اگر یک قطعه شکسته شود و قابل بازیابی نباشد، این دلیلی برای وحشت نیست. این می تواند یک اتفاق رایج در هنگام شکستگی باشد. برای کاهش این خطر، یک تکه گاز مرطوب را روی دندان آسیب دیده قرار دهید و از کودک بخواهید به آرامی روی دندان فشار بیاورد تا آن را کنار هم نگه دارد.

هر پدر و مادری نگران زمین خوردن یا افتادن فرزندشان و درآوردن برخی از دندان ها هستند. و برای روشن بودن، دندان های شکسته بسیار بیشتر از آنچه تصور می کنید اتفاق می افتد. اگر این اتفاق ناگوار برای فرزندتان رخ داد، باید بدانید که چه کاری باید انجام دهید و چگونه دندان افتاده را درمان کنید. اول از همه، کنترل خونریزی بسیار مهم است. در صورت امکان، دندان را پیدا کنید، از دست زدن به آن با دست خودداری کنید و بلافاصله دندان را با آب تمیز کنید. هنگام شستشو از صابون استفاده نکنید.

اگر کودک شما دندان شیری خود را از دست داده است، سعی نکنید دندان را نجات دهید، زیرا دندانپزشک قادر به کاشت آن نیست. اگر کودک شما دندان شیری خود را از دست داده است، دندان را بگذارید، ریشه دندان را لمس نکنید.

به جای آن، دندان را در یک فنجان شیر سرد (نه آب) قرار دهید یا اگر کودک به اندازه کافی بزرگ شده است، دندان را در حفره ای که از آن بیرون آمده یا در گونه دهان کودک فرو کنید تا در صورت بروز این مشکل دندان حفظ شود. دندانپزشک قادر به استفاده از آن است. سپس، بر اساس هر کسی که سریعتر در دسترس است، کودک خود را به یک دندانپزشک اطفال یا دندانپزشک اورژانسی کودکان ببرید.

لق شدن دندان

1. لق شدن دندان

گاهی اوقات تصادفاتی رخ می دهد و دندان بدون اینکه کنده شود لق می شود. اگر کودک شما دچار لق شدن دندان شیری شد، بدانید که در نهایت دندان به هر حال خواهد افتاد. اکثر بچه ها از حدود شش سالگی شروع به از دست دادن دندان های خود می کنند.

اگر کودک شما قبل از این زمان دندان خود را از دست بدهد، دندانپزشک اطفال ممکن است برای ایجاد فضایی برای دندان دائمی نهایی، اسپیسرها را در آن قرار دهد. یا ممکن است دندانپزشک تصمیم بگیرد که کاری انجام ندهد. صرف نظر از این، دندانپزشک اطفال کودک شما احتمالاً برای اطمینان از اینکه هیچ آسیبی به استخوانی که دندان را در جای خود نگه می دارد، اشعه ایکس می گیرد.

1. دندان شکسته، ترک خورده یا شکسته

اگر دندان کودک شما ترک خورده است، احتمالاً از خود می پرسید که چه کاری باید انجام دهید. اما ابتدا باید بدانید که اگرچه دندان‌ها به دلیل رعایت بهداشت نامناسب دهان ممکن است دچار پارگی یا شکستگی شوند، اما وقتی صحبت از یک اورژانس دندانی به میان می‌آید، احتمال شکستگی دندان به دلیل نوعی ضربه بیشتر است. بچه ها ممکن است در حین ورزش به صورتشان ضربه بخورند. گاهی اوقات بچه‌ها زمین می‌خورند و می‌افتند و دندانی می‌شکنند. صرف نظر از دلیل، دندان شکسته نیاز به مداخله دندانی دارد.

قبل از رفتن به دندانپزشک موارد زیر را انجام دهید:

• دهان کودک خود را با آب تمیز بشویید.
  • اگر تورم را تشخیص دادید، یک کمپرس سرد روی گونه کودک جایی که آسیب دیده است قرار دهید.
  • اگر قطعه دندان را پیدا کرده اید، سعی کنید آن را حفظ کنید و آن را با خود نزد دندانپزشک اورژانس خود در سالم، اورگان ببرید.
  • دندانپزشک اطفال کودک شما درمان مناسب دندانپزشکی را تعیین می کند، و شما دستورالعمل هایی را در مورد نحوه مراقبت از دندان ترمیم شده کودک خود هنگامی که به خانه می رسید دریافت خواهید کردآسیب به لب، گونه یا زبان
  1. آسیب به لب، گونه یا زبان

اگر کودک شما آسیبی به لب، گونه یا زبان خود تجربه کرده است، چند روش وجود دارد که می توانید فوراً از آنها کمک بگیرید. در صورت امکان با یک پارچه یا باند تمیز به زخم فشار وارد کنید. قبل از تماس با آسیب از تمیز بودن دست های خود اطمینان حاصل کنید. دست های خود را قبل و بعد از درمان زخم بشویید.

اگر آسیب روی لب ها یا خارج از دهان کودک شما قرار دارد، پس از قطع خونریزی آن را با آب و صابون بشویید. از شستشوی زخم خودداری کنید و مراقب باشید که ذرات کثیفی را از ناحیه آسیب دیده پاک کنید. اجازه دهید آب خنک روی زخم جاری شود تا اطمینان حاصل شود که تمام ذرات شسته می شوند، زیرا آسیب کثیف بیشتر احتمال دارد جای زخم را ایجاد کند.

از یک لوسیون ضد عفونی کننده بدون نسخه استفاده کنید و هر روز زخم را چک کنید و مطمئن شوید که تمیز و خشک است. تا زمانی که زخم به طور کامل بهبود یابد، برای محافظت کامل، مطمئن شوید که با ضد آفتاب با SPF 15 یا بالاتر پوشانده شده است.

1. فک شکسته مشکوک

اگر فکر می کنید که کودک شما ممکن است فک خود را شکسته باشد، باید فوراً به دنبال مراقبت های اورژانسی دندانپزشکی کودکان یا پزشکی باشید. علائم معمول شکستگی فک شامل کبودی یا تورم روی چانه، لب‌ها یا لثه کودک است.

همچنین ممکن است کودک شما از دست دادن یا لق شدن دندان ها، حالت تهوع یا استفراغ، یا شکایت از درد یا توده در بخشی از فک خود که در زیر گوشش قرار دارد، داشته باشد. در برخی موارد، کودک شما ممکن است در چانه یا لب پایین احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی کند و در موارد شدید ممکن است در تنفس، غذا خوردن، صحبت کردن یا حتی باز کردن دهان خود دچار مشکل شود.

درمانی که کودک شما دریافت خواهد کرد بر اساس وضعیت دقیق او متفاوت خواهد بود. با این حال، درمان معمولی برای شکستگی فک احتمالاً شامل تجویز دارو برای کنترل درد، آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت، سیم کشی فک برای ایمن نگه داشتن فک و احتمالاً جراحی برای بازگرداندن استخوان فک به وضعیت طبیعی در صورت تشخیص شکستگی است.

1. دندان درد

اگرچه بسیاری از موارد می توانند باعث دندان درد شوند، گاهی اوقات دندان درد ممکن است به دلیل ضربه ایجاد شود. اگر کودک شما به دلیل ضربه، دندان درد دارد و خون یا ذرات در دهان او وجود دارد، می توانید به او کمک کنید تا آن را با آب نمک ولرم بشویید. این محلول آب شور همچنین می تواند لثه های آسیب دیده را تسکین دهد و به دندانپزشک اطفال شما فرصت بهتری برای نگاه کردن به دهان و ارزیابی برنامه درمانی مناسب بدهد.

7. دندان شیری عفونی

تمیز کردن نامناسب یا پراکنده دندان‌های شیری کودکان شما می‌تواند باعث عفونت یا آبسه یک یا چند مورد از آنها شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، پاکت های چرک در اطراف دندان ایجاد می شود و می تواند جویدن یا صحبت کردن را برای کودک شما دشوار کند. از آنجایی که عفونت می تواند در سراسر بدن پخش شود، ضروری است که در اسرع وقت به دنبال درمان باشید.

کودکانی که دندان‌های شیری عفونی دارند، بسته به محل دندان آسیب‌دیده، ممکن است تورم در گونه یا فک را تجربه کنند. آنها همچنین ممکن است تب با درجه پایین داشته باشند. برای کاهش درد می‌توان کمپرس یخ را در فواصل زمانی کوتاه روی ناحیه قرار داد. آبسه های قابل مشاهده به احتمال زیاد در لمس دردناک خواهند بود. دست زدن به آنها فقط ممکن است باعث ایجاد باکتری بیشتر شود. کودکان را تشویق کنید که انگشتان خود را از دهان و دندان عفونی دور نگه دارند.

در راه رفتن به اورژانس دندانپزشکی اطفال، از موارد زیر مطمئن شوید:

نکات مهم قبل از رفتن به اورژانس دندانپزشکی اطفال

1. دندان را با گاز در سوکت خالی نگه دارید
  2. دندان را در لیوان کاغذی نگه دارید و برای جلوگیری از خشک شدن ریشه ها شیر به آن اضافه کنید
  3. برای کاهش خطر عفونت از دست زدن به دندان خودداری کنید
  4. اقدام سریع می تواند بین نجات دندان شکسته بزرگسالان و نیاز به ایمپلنت یا روکش مصنوعی تفاوت ایجاد کند.

برای اورژانس های دندانپزشکی کودکان میتوانید با کلینیک آرمانی تماس بگیرید.

اورژانس دندانپزشکی اطفال می تواند در هر زمانی اتفاق بیفتد، و آمادگی برای اقدام ممکن است به حفظ آرامش کودکان در هنگام بروز چنین آسیبی کمک کند. اطلاعات ما را در دسترس داشته باشید تا بتوانید هنگام وقوع فاجعه تماس بگیرید. هرچه سریعتر به یک اورژانس پاسخ دهید، دندانپزشک بیشتر می تواند دندان کودک شما را نجات دهد.

نتیجه‌ای پیدا نشد.