کشیدن دندان شیری

کشیدن دندان شیری

کشیدن دندان شیری

همواره متخصصین سعی می ‌کنند در صورت امکان دندان را حفظ کنند، اما گاهی اوقات چاره ‌ای به جز کشیدن دندان شیری نیست.

ممکن است گاهی نیاز باشد که یکی از دندان ‌های کودک کشیده شود. گاهی دندان شیری کودک دارای ریشه ‌های بلندی است که مانع از افتادن به موقع آن می ‌شود و بنابراین آن دندان باید حتماً کشیده شود تا راه برای رویش دندان دائمی باز شود.

اگر یک دندان دچار پوسیدگی شود و میزان پوسیدگی شدید باشد به گونه ایی که دندان ‌های کناری را نیز در معرض خطر پوسیدگی قرار دهد احتمالاً دندانپزشک کشیدن دندان پوسیده را تجویز میکند.

عفونت (آبسه دندان)، درمان ارتودنسی ممکن است باعث شود که یک دندان نیاز به کشیدن داشته باشد.

متخصصین سعی می ‌کنند در صورت امکان دندان را حفظ کنند، اما گاهی اوقات چاره ‌ای به جز کشیدن دندان شیری نیست.

قبل از کشیدن دندان شیری متخصصین دندانپزشکی کودکان در جلسه اول ، کودک شما را معاینه میکنند و علت کشیدن دندان شیری را مشخص میکنند. اما ممکن است برای بررسی های بیشتر به عکس رادیوگرافی دندان هم نیاز باشد.

هنگامی که مشخص شد که دندان شیری کودک باید کشیده شود، ممکن است دندانپزشک در همان جلسه معاینه، دندان شیری کودک را خارج کند و یا این که آن را به جلسه دیگری موکول کند.

کشیدن دندان شیری

مشاوره آنلاینتو همین الان رزرو کن

برای دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

بیهوشی

کودکان خردسال غیر همکار و دارای شرایط خاص و کودکانی که چند دندان آنها باید در یک جلسه کشیده شود ممکن است به بیهوشی عمومی نیاز داشته باشند. استفاده از داروی بیهوشی نیازمند شرایط بسیار خاص و تجهیزات کامل می باشد.

بلافاصله بعد از کشیدن دندان شیری، فرایند ترمیم و بهبودی محل جراحی شروع می ‌شود. زخم ناشی از کشیدن دندان شیری در کودکان سالم، طی یک یا دو روز بهبود پیدا می‌کند. اما در مورد دندان ‌های دائمی ممکن است روند بهبود چند روز بیشتر طول بکشد.

عوارض جانبی احتمالی بعد از کشیدن دندان

۱-خونریزی

خونریزی بعد از کشیدن دندان شیری، کاملاً طبیعی است. در طی چند ساعت اول بعد از کشیدن دندان، معمولاً بزاق دهان یک مقدار صورتی رنگ می ‌شود و خونریزی خفیف  در ناحیه جراحی وجود دارد. حتما توجه داشته باشید که عصبی شدن، صاف نشستن و ورزش و بازی کردن، همگی ممکن است باعث افزایش جریان خون به ناحیه سر بشوند و شدت خونریزی از محل جراحی را بیشتر کنند. بنابراین تا جایی ممکن از انجام این قبیل کارها توسط کودک جلوگیری کنید.

2-جا ماندن تکه های استخوان و یا دندان

در موارد بسیار نادر احتمال دارد دندانپزشک اطفال نتواند قطعه کوچکی از دندان یا استخوان آن را به طور کامل خارج کند که در این صورت دندانپزشک به شما اطلاع خواهد داد. بعد از کشیدن دندان، این تکه ‌های استخوان به آرامی از لثه بیرون می ‌آیند. در حقیقت خارج شدن این قطعات استخوانی از لثه، قسمتی از روند بهبود محل جراحی است.  در صورتی که هر گونه جسم نوک ‌تیزی را مشاهده کردید که از اطراف محل دندان کشیده شده بیرون زده است،  با کلینیک تماس بگیرید.

مشاوره رایگان کشیدن دندان شیری

برای دریافت مشاوره در خصوص کشیدن دندان شیری با ما در ارتباط باشید.

3- بی‌ حسی

ما می‌ خواهیم بیماران مان در زمان کشیدن دندان کاملاً راحت باشند و راحتی آنها به این معنی است که باید به خوبی بی ‌حس شوند. اثر بی ‌حسی معمولاً حدود ۱ تا ۶ ساعت بعد از کشیدن دندان به تدریج رفع می ‌شود. در برخی موارد دندانپزشکان یک عامل رفع کننده ی بی ‌حسی به کودک می ‌دهند که اثرات داروی بی ‌حسی را بعد از حدود ۱۵ دقیقه برطرف می ‌کند. این کار معمولاً برای بیمارانی انجام می ‌شود که احتمال گاز گرفتن تصادفی و آسیب رساندن به لب ‌ها و زبان بعد از درمان های دندانپزشکی در آنها بیشتر باشد.

4-ورم محل جراحی

تورم در محل دندان کشیده شده باید بعد از ۲ تا ۱۰ روز کاملا برطرف شود. بعد از کشیدن دندان دائمی کودک ، پک یخ روی صورت او در ناحیه دندان کشیده شده بگذارید.

گذاشتن یخ روی صورت او را با فواصل زمانی ۱۵ دقیقه ‌ای در همان روزی که دندان کشیده شده ادامه دهید. بعد از گذشت ۳۶ ساعت باید از دستمال گرم استفاده کرد. بنابراین بعد از این مدت برای کاهش تورم ،حوله گرم را روی صورت کودک خود بگذارید.

5- تریسموس (ایجاد مشکل در باز و بستن دهان)

اگر فک کودک شما  به هنگام جویدن یا بلعیدن غذا دردناک شده ، جای نگرانی نیست. در بعضی مواقع عضلاتی که به عمل جویدن غذا کمک می ‌کنند و یا خود مفصل فک،

۳ تا ۵ روز بعد از کشیدن دندان دائمی دردناک هستند. سختی عضلات و مفصل فک باعث می ‌شود که کودک در باز کردن و بستن دهان خود مشکل داشته باشد، اما بعد از مدت کوتاهی برطرف خواهد شد.

درصورتیکه دندانپزشک برای کودک دلبند تان دندان کشیده است و علاقه مند هستید با نحوه مراقبت های پس از کشیدن دندان شیری آشنا بشوید به لینک زیر مراجعه کنید.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD