فیشور سیلنت

فیشور سیلنت و استفاده از آن برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان

بدون تردید هیچ یک از پدران و مادران دوست ندارند که فرزندانشان دارای دندان های پوسیده باشند پس برای جلوگیری از ایجاد این مشکل، تا حد امکان به بهداشت دهان و دندان کودک خود اهمیت می دهند.

اما در بعضی موارد با وجود انجام تمام نکات بهداشتی، والدین شاهد پوسیدگی های شدید دندان های شیری و دائمی فرزندانشان هستند. پوسیدگی دندان های کودکان معمولاً، از شیارهای عمیق و غیرقابل دسترس دندان های آسیا شروع و در صورت بی توجهی باعث به وجود آمدن پوسیدگی های وسیع می شود.

همه ما می دانیم که مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بهترین راه برای بهداشت دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی ها است. اما همیشه تمیز کردن همه شیارها و درزهای اطراف دندان ها آسان نیست.

‎زمانی كه دندان های آسیا دائمی کودک رویش پیدا می کنند، گاهی دارای شيارها و فرورفتگی های عميقی هستند که شرایط تجمع غذا و ایجاد پوسیدگی دندان را فراهم می کنند و اگر به نخستین دندان دائمی کودک بی‌ توجهی شود خیلی زود دچار پوسیدگی می شود و برای کودک ایجاد ناراحتی می‌ کند و در صورتی که میزان پوسیدگی زیاد باشد گاهاً دندانپزشکان اقدام به کشیدن این دندان می کنند.

بدینگونه کودک دندان دائمی خود را تا پایان عمر از دست می‌ دهد و ممکن است در رویش دیگر دندان‌ های دائمی خود نیز با مشکل مواجه شود.

فیشور سیلنت

حال راه حل چیست؟

در برخی موارد دندانپزشکان برای پیشگیری از پوسیدگی دندان های کودک از فیشورسیلنت یا شیارپوش به عنوان یک روش پیشگیرانه مهم استفاده می کنند، که در ادامه به آن می پردازیم.

فیشور سیلنت دندان های دائمی راهکار اثربخشی است كه تحول گسترده ای در جهت كاهش پوسيدگی ها  ايجاد كرده است تا از درد و خراب شدن و هزینه بیشتر دندان در آینده جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید
آیا جویدن یخ برای سلامت دهان و دندان مضر است؟ 

فیشورسیلنت چیست؟

 فیشورسیلنت ماده ای ترمیمی و هم رنگ دندان است که به واسطه  آن شیارهای عمیق سطح جونده دندان ها با آن پوشانده شده و به این شیوه شیارها کم عمق می شود. با صاف شدن شيارهای دندان، از گير كردن مواد غذايی بین حفره ها كاسته شده و احتمال پوسيدگی آن ها به طرز چشمگیری كاهش می يابد.

فیشورسیلنت جایگزین مسواک زدن و نخ دندان نیست، اما می تواند از ایجاد پوسیدگی جلوگیری کند.

حتی ممکن است در مراحل ابتدایی پوسیدگی از تبدیل شدن به یک پوسیدگی عمیق جلوگیری کند.

در واقع نشان داده شده است که فیشور سیلنت ریسک احتمال پوسیدگی را تا حدود ۸۰ درصد در دندانهای آسیا کاهش می دهد.

این مسئله به ویژه در مورد سلامتی دندان کودک شما حائز اهمیت است.

در اکتبر سال ۲۰۱۶ ، مرکز کنترل بیماری ها، مقاله ای را در مورد اهمیت فیشورسیلنت برای کودکان ۶ تا ۱۱ سال منتشر کرد که مطابق نتیجه  آن کودکانی که فیشورسیلنت انجام نداده بودند سه برابر بیشتر از کودکانی که آن را انجام داده‏اند با پوسیدگی دندان مواجه شدند.

ممکن است در مورد فیشورسیلنت سوالات زیادی داشته باشید ، و ما در این مقاله به شما پاسخ می دهیم.

فیشور سیلنت

 فیشورسیلنت ها چگونه کار می کنند؟

فیشورسیلنت درست مانند یک پالتو بارانی که شما را در هنگام طوفان تمیز و خشک نگه می دارد، عمل می کند.

بطور کلی مواد غذايي، مخصوصاً انواع چسبناک مانند تافی و شكلات در حفره ها و شیارهای دندان گير كرده و زمان زيادی به دندان چسبيده می مانند و محل مناسبی برای تجمع میکروب ها می شوند ولی فیشور سیلنت می تواند از بروز این اتفاق جلوگیری کند.

فیشورسیلانت درد ندارد وبدون نیاز به تزریق ماده بی‌ حسی قابل انجام است. این درمان بدون تراش دندان انجام می‌شود، بنابراین دندان سالم و دست نخورده باقی می‌ماند.

زمان مورد نیاز برای انجام فیشورسیلنت حدوداً یک دقیقه است و درست پس از پایان آن کودک می‌تواند غذا بخورد و مسواک بزند.

بیشتر بخوانید
پلاک دندان

فیشور سیلنت

چه کسانی واجد شرایط فیشور سیلنت هستند؟

کودکان و بزرگسالان می توانند از مزایای فیشور سیلنت بهره مند شوند ، اما هرچه زودتر آن را انجام دهید بهتر است.

اولین دندان های آسیای شما در حدود سن ۶ سالگی ظاهر می شوند.

و دندانهای آسیای بعدی در حدود ۱۲ سالگی شروع به رویش پیدا می کنند.

فیشورسیلنت این دندان ها اگر ازهمان ابتدا انجام شود، آنها را از خطر پوسیدگی حفظ می کند و موجب می شود در بلند مدت در وقت و هزینه شما صرفه جویی شود.

لازم به ذکر است که همه دندان ها نیاز به فیشور سیلنت ندارند، این درمان با تشخیص متخصص انجام خواهد شد. حفره ها و شیارهای عمیق موجود روی دندان عامل مهمی است که تعیین می کند شخص به فیشور سیلنت احتیاج دارد یا خیر.

فیشورسیلنت چگونه انجام می شود؟

  1. درابتدا سطح دندان ها کاملا با برس مخصوص پاک می شود تا میکروب ها و پلاک دندان ها برداشته شوند.
  2. در صورتی که درحفره ها پوسیدگی شروع شده باشد، پوسیدگی ها رفع می شوند.
  3. سطح دندان با مواد مخصوص آماده می شود و چسب دندان مخصوص کامپوزیت زده شده و با اشعه مخصوص سفت می شود.
  4. مواد فیشورسیلنت روی سطح دندان گذاشته می شود و با نور آبی رنگ سفت می شود.
  5. در انتهااضافه ماده فیشورسیلنت درصورت وجود بلندی کوتاه می شود.

آیا می توان فیشور سیلنت را روی پوسیدگی ها انجام داد؟

فیشو سیلنت را می توان در مناطقی که در مراحل آغازین پوسیدگی بوده اند استفاده کرد تا از تخریب بیشتر دندان پیشگیری نمود.

بهترین زمان انجام فیشورسیلانت

زمان انجام فیشورسیلنت در اولین فرصت بعد از ظاهر شدن دندان و قبل از پوسیده شدن آن است. با توجه به اینکه دندان شماره شش در سن شش سالگی و دندان شماره هفت (دومین دندان آسیای بزرگ دایمی) حدودا در سن ۱۱ سالگی در دهان کودک ظاهر می شود، از این رو بهترین زمان انجام فیشورسیلنت برای دندان شماره شش، از سن شش تا هشت سالگی و برای دندان شماره هفت، از سن ۱۱ تا ۱۳ سالگی و برای دندان‌های آسیای شیری سه تا چهار سالگی می باشد.

بیشتر بخوانید
ترشح بیش از حد بزاق و بیماری های دهان و دندان
آیا عوارض جانبی دارد؟

به جز برخی آلرژی های خاص که ممکن است وجود داشته باشد ، هیچ گونه عارضه جانبی مشخصی در مورد فیشورسیلنت وجود ندارد.

فیشور سیلنت ها چه مدت ماندگار هستند؟

تحقیقات نشان داده اند که  فیشور سیلنت می توانند درمان بلند مدت باشند و گاهی بیش از 15 سال دوام و ماندگاری دارند، اما همیشگی نیستند.

هنگام معاینات دوره ای دندانپزشک در بازه های 6 ماهه،  وضعیت سیلنت ها را بررسی کرده و می تواند در صورت لزوم مجدداً آنها را انجام دهد.

چگونه دندان های کودکان را سالم نگه دارید !
سه نکته در مورد داشتن دندان هایی سالم:
  1. به یاد داشته باشید که این مواد راه حل هایی جادویی و بدون نقصی برای پوسیدگی دندان نیستند.
  2. اطمینان حاصل کنید که کودک شما پس از قرار گرفتن این مواد در جای خود، به طور مرتب به مسواک زدن و استفاده از نخ دندان ادامه می دهد.
  3. اطمینان حاصل کنید که فرزندانتان از خوردن غذاهایی که باعث پوسیدگی دندان می شوند، جلوگیری می کنند.

در پایان لازم به ذکر است که با توجه به اینکه دندان های آسیای شیری باید تا رویش دندان های آسیای دائمی (۱۲ – ۱۱ سالگی) داخل دهان بمانند تا علیرغم تامین نیاز تغذیه صحیح کودک، بتوانند راهنمای رویش صحیح دندان های دائمی نیز باشند، در صورت تشخیص دندانپزشک کودکان به جهت پیشگیری از پوسیدگی شیارهای دندان های آسیا  فیشور سیلنت تراپی ضرورت پیدا می کند. به یاد داشته باشید که انجام  فیشورسیلنت بدون اقدامات کمکی نمی توانند دندان را عاری از پوسیدگی نگه دارد. مسواک زدن دو بار در روز بطور مرتب ، استفاده از نخ دندان حداقل یکبار در روز و مراجعه منظم به دندانپزشک می تواند به این امر کمک شایانی نماید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید