در چه مواردی دندان را نباید کشید؟ تهیه یک لیست دقیق از دلایل احتمالی دندان را نباید کشید بسیار دشوار می باشد، زیرا این موارد می توانند تحت تأثیر عوامل متعدد نسبی یا مطلق قرار گیرند. بسیار واضح است که مواردی که دندان را نباید کشید و شما را مجبور می کند منتظر بمانید تا دندان برداشته شود، دلایل زیادی ندارد.  مواردی که دندان را نباید کشید می تواند موضعی یا سیستمیک باشد.

آموزش کادر دندانپزشکی

با این حال ، به دلیل پیشرفت در دندانپزشکی و استفاده از آنتی بیوتیک و تکنیک های بی حسی تعداد مواردی که دندان را نباید کشید درحال کمتر و کمتر شدن می باشد. با این وجود ، موقعیت های موضعی یا عمومی وجود دارد که اجبار است، دندان را نباید کشید  و توصیه می شود تا زمانی که این موارد کنترل نشده اند ، دندان را نباید کشید و آن را به تعویق بیندازید.

مواردی که دندان را نباید کشید : به دلایل موضعی

موقعیت های موضعی ممکن است به خود دندان یا بافت های زیرین اشاره داشته باشد.

عفونت های ادونتوژنیک و کیستیک

در عفونت های حاد مانند پریودنتیت ، آبسه دندان یا سلولیت ، با استفاده از آنتی بیوتیک ها و تکنیک های بی حسی می توان فرآیند عفونی را کنترل کرد. با استفاده از این روش بدون نیاز به تعویق روش درمانی، می توان دندان را کشید. با این وجود ، شرایط روحی و روانی بیمار یا مشکلات فنی در کشیدن دندان ممکن است باعث به تعویق انداختن ویزیت تا زمان درمان آنتی بیوتیکی یا تخلیه عفونت شود.

چه زمانی دندان را نباید کشید

مشکلات ناشی از دندان عقل

توصیه می شود در صورت وجود پریودنتیت حاد یا آبسه دندان ، دندان را نباید کشید و یا باید به تعویق انداخت. در این شرایط شما نیاز دارید تا با استفاده از داروهای آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک قبل از کشیدن دندان عقل، شرایط دهان و دندان خود را عادی کنید.

عفونت مخاط دهان

عفونت مخاط دهان از جمله موانع اصلی در مقابل کشیدن دندان می باشد. تا زمانی که علائم بالینی کنترل نشود و به حداقل نرسد ، کشیدن دندان امکان پذیر نمی باشد.

تومورهای بدخیم یا مناطق تحت تاثیر اشعه

دندان های تحت تاثیر تومور بدخیم باید بصورت بلوکی همراه با توده تومور برداشته شود. هنگامی که دندان تحت تاثیر تابش قرار می گیرد ، دوره های توصیه شده ایمنی در نظر گرفته می شود.

مراقبت از دندان شما آنچه شما نمی دانید

مشاوره آنلاینتو همین الان رزرو کن

برای دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

مواردی که دندان را نباید کشید : به دلایل عمومی

موارد عمومی که دندان را نباید کشید شامل تمامی تغییرات سیستمیک بدن می شود که نیاز به کنترل توسط پزشک عمومی یا متخصص دارد. در مورد بیماران خاص مانند دیابت ، فشار خون بالا ، کبد ، کلیه ، پرکاری تیروئید ، بیماران قلبی و غیره ، نیاز به تشخیص و برنامه ریزی دقیق می باشد و کشیدن دندان پس از عادی سازی شرایط صورت می گیرد.

کشیدن دندان

در بسیاری از مواقع نیاز دارید با پزشک خانواده یا پزشكی كه بیماری شما را بررسی می کند مشورت كنید. تا دندانپزشك از سلامت عمومی شما مطلع شود و اقدامات مورد نیاز در طول روند درمان را برنامه ریزی کند.

چه زمانی نباید دندان های خود را بکشید؟

موارد متعددی وجود دارد که در آنها دندان را نباید کشید و باید منتظر بمانید. این موارد شامل:

• عفونت فعال در دندانی که کشیده می شود
  • وجود عفونت حاد در دندان کناری.

در این موارد ارائه یک قاعده کلی دشوار است ، زیرا عوامل موضعی (وضعیت دندان ، درجه عفونت و غیره) و عوامل عمومی (وضعیت بیمار ، وجود اختلالات احتمالی در سیستم ایمنی بدن و غیره) در این شرایط دخیل می باشد.  تمامی این موارد ما را وادار می کند تا هر بیمار را به طور خاص بررسی کنیم تا شرایط کلی بیمار را تعیین کنیم. در مواجهه با این شرایط پزشک  می تواند تصمیمات مختلفی را اتخاذ کند:

• در موارد متعددی وجود دارد که در آنها دندان را نباید کشید: هرگونه مداخله را تا زمانی که شرایط بیمار عادی نشده به تاخیر بیندازید
  • مداخله: در هر شرایطی دندان کشیده شود.

علیرغم همه این موارد ، خطرات احتمالی بیشتر از این است که دندان را نباید کشید را به تاخیر بیندازیم، عفونت می تواند مشکلات بالینی بیمار را تشدید می کند. در موارد شدید ما باید ریشه ای عمل کنیم ، زیرا تقریباً می توانیم بر تمام مشکلات با استفاده از درمان های دارویی ، غلبه کنیم.

مشکل شدید در دندان

از موقعی که از آنتی بیوتیک ها برای کنترل عفونت استفاده می شود، عفونت های حاد با منشاء ادونتوژنیک مانعی در مقابل کشیدن دندان در نظر گرفته نمی شود. در مرحله اول باید آنتی بیوتیک مصرف شود تا عفونت پس از چند روز کاهش یابد. پس از کاهش التهاب دندانپزشک می تواند دندان را بدون درد خارج کند.

بیشتر بخوانید : ایمپلنت دندان

تومورهای بدخیم در دهان

کشیدن دندان موجود در نئوپلاسم توصیه نمی شود ، زیرا می تواند ناحیه تومور اولیه را تغییر داده و رشد آن را تشدید کند ، گسترش آن را تسهیل کند و همچنین زخم موضعی بهبود نمی یابد. کشیدن دندان در صورت مناسب بودن شرایط هنگام برش تومور انجام می شود. برای اهداف عملی ، خطر خونریزی واقعاً بسیار مهم است.

مشاوره رایگان کشیدن دندان

برای دریافت مشاوره در خصوص کشیدن دندان با ما در ارتباط باشید.

10 مورد که باید در مورد دندان عقل تحت فشار بدانید

ورم لثه همراه زخم نکروتیک

ورم لثه همراه زخم نکروتیک نشان دهنده یک منطقه بد برای هرگونه مداخله جراحی می باشد: فعالیت میکروارگانیسم ها در این ناحیه تشدید شده و ضایعات نکروتیک و گسترش عفونت اتفاق می افتد. در صورت عدم نیاز فوری ، ورم لثه همراه زخم نکروتیک باید قبل از عمل درمان شود. یکی دیگر از عفونت های حاد دهانی که باید مراقب آن باشید استوماتیت هرپتیک لثه می باشد.

درمان پس از رادیوتراپی

بیمارانی که به دلیل بیماری های بدخیم ناحیه سر و گردن تحت درمان با تابش یونیزه با انرژی زیاد قرار می گیرند ، تحت عمل جراحی قرار نمی گیرند ، زیرا این امر می تواند منجر به بروز مشکلات ثانویه شود. ما کشیدن دندان را در این شرایط برای حداقل یک سال به تعویق می ندازیم.

در موارد استثنایی ، این جراحی بر روی استخوان فک بالا می تواند انجام پذیرد. اما برای انجام این روش پیروی از دستورالعمل و پروتکل های بسیار سفت و سخت ضروری می باشد. به این ترتیب ، ممنوعیت کشیدن دندان در این مورد مطلق نمی باشد و برای بیمارانی که از ناحیه گردن و صورت اشعه دریافت می کنند اجرا می شود.

اختلالات سیستمیک

اختلالات سیستمیک متعددی وجود دارد که می تواند از انجام هرگونه مداخله جراحی مانند کشیدن دندان جلوگیری کند: این شرایط توسط پزشک عمومی یا متخصصان هر بخش بررسی می شود. برای بیمارانی که مشکلات سیستمیک دارند هرگونه اختلال در سیستم ایمنی باید به دقت ارزیابی شود.

دیابت

در بیماران دیابتی ، ما باید به نوع درمانی که انجام می شود توجه کنیم. اگر دستورالعمل های درمانی به درستی اجرا شود، کشیدن دندان امکان پذیر می باشد. برای بیماران دیابتی ما آنتی بیوتیکی تجویز می کنیم و تمام اقدامات مورد نیاز را که باید در طول دوره بهبودی بعد از کشیدن دندان انجام شود ، به طور مفصل برای بیمار توضیح می دهیم. در این بیماران ، تنها عارضه جدی که باید کنترل شود ، احتمال کاهش قند خون می باشد.

نارسایی شدید کلیه

در مواردی که در سیستم ایمنی مشکلاتی ایجاد شده است ، همیشه با توجه به نظر پزشک متخصص که بیمار را کنترل می کند (گزارش کتبی) ، اقدام به کشیدن دندان می کنیم. در مورد بیمارانی که برنامه دیالیز را انجام می دهند ، ممکن است مشکلاتی مانند هموستاز (در موارد جدی) ، عفونت ، ویروس های هپاتیت B یا C و غیره وجود داشته باشد. توصیه می شود که اقدامات انجام شده توسط پزشک متخصص کنترل شود.

اختلالات شدید سیستم ایمنی

مواردی مانند سرطان خون ، ایدز ، بیماران تحت شیمی درمانی ضد تومور و غیره از اختلالات جدی در سیستم ایمنی رنج می برند. متخصص انکولوژی می تواند مرحله بیماری و اختلالات سیستم ایمنی را تشخیص دهد. نسبت به میزان پیشروی بیماری و روند درمان ، در مورد کشیدن دندان تصمیم گیری می شود.

خطر از دست دادن دندان

بیماری قلبی

اگر در مورد بیماری های قلبی صحبت می کنیم ، اول از همه باید به خاطر داشته باشیم که بیماران مبتلا به انواع آسیب های قلبی باید تحت درمان آنتی بیوتیکی قرار بگیرند. باکتری و عفونت در کشیدن دندان می تواند مشکلات قلبی بیمار را تشدید کند.

بیمارانی که دچار سکته قلبی شده اند باید با احتیاط درمان شوند و کشیدن دندان و هرگونه اقدام دردناک به مدت 3 تا 6 ماه پس از حمله قلبی ممنوع  می باشد. دلیل اصلی این فاصله زمانی عموماً بستری شدن در بیمارستان می باشد. بیمارانی که در گذشته دچار سکته قلبی شده اند ، باید به متخصص قلب مراجعه کنند تا بتوانند نظر متخصص را درباره کشیدن دندان دریافت کنند.

برای به حداقل رسیدن مشکلات احتمالی ، توصیه می شود از داروهای بی حسی که حاوی منقبض کننده عروق مانند اپی نفرین می باشند ، استفاده نکنید. در صورت لزوم  تجویز دارو برای از بین بردن استرس استفاده کنید. بیماران مبتلا به اختلالات قلبی مشابه افرادی که دچار حمله قلبی شده اند نیاز به بررسی دقیق دارند.

اختلالات سندروم هومئوستازی

گروه دیگری از بیماران در معرض خطر می باشند افرادی می باشند که دچار اختلالات هومئوستازی می باشند که در آنها فرایندها یا موجودیت های مختلف با شدت بیشتر باید تشخیص داده شوند ، اما همه آنها باید تحت کنترل متخصص خون باشند.  در مواردی که بیماری شدید نمی باشد، مانند بیمارانی که تحت درمان ضد انعقاد خون قرار می گیرند (به عنوان مثال داروهای دیکومانیریک) ، ممکن است بتوانیم دندان را بکشیم.

شرایط خاص که نباید کشیدن دندان می شود

در برخی شرایط  و به دلایل خارجی دندان را نباید کشید به طور موقت به تأخیر بیافتد. این تاخیر به منظور شرایط ایمنی مناسب هنگام انجام روش درمانی می باشد. این شرایط خاص که ممکن است باعث منع کشیدن دندان را به تأخیر بیندازد شامل موارد زیر می باشد:

1. لوسمی حاد
  2. یک سال پس از حمله قلبی ، کشیدن دندان باید انجام شود. منع کشیدن دندان قبل از آن بر قرار است.
  3. سینوزیت حاد
  4. فرآیندهای حاد التهابی و یا عفونی: در این موارد ، تجویز داروی مناسب قبل از کشیدن دندان ضروری می باشد.
  5. استوماتیت (آسیب حفره دهان)
  6. زنان باردار: کشیدن دندان باید تا بعد از زایمان به تعویق بیافتد و در صورت عدم امکان ، باید از پزشک متخصص زنان که مسئول کنترل بارداری است ، مجوز اخذ شود.
  7. افرادی که تحت درمان ضد انعقاد خون ، پرتودرمانی ، شیمی درمانی و … می باشند

همانطور که قبلاً توضیح دادیم ، برای کشیدن دندان باید برنامه ریزی دقیقی انجام شود و تمام شرایط را نیز باید در نظر گرفت.

در صورت داشتن هر یک از موارد که دندان را نباید کشید، می توانید با دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی آرمانی در شهریار و کرج مشورت کنید. متخصصان کلینیک شما را راهنمایی می کنند تا به راحتی درمان دندانپزشکی خود را بدون هیچ نوع عارضه ای انجام دهید.

(منبع)