به گفته محققان دانشگاه منچستر در انگلیس، مسواک شما محل تجمع بیش از 100 میلیون باکتری از جمله باکتری E. coli و استاف است. این تعداد از باکتری ها ممکن است وحشتناک به نظر برسد، اما نیازی به وحشت نیست. دهان شما نیز محل تجمع باکتری است و احتمالا مسواک شما نیز باعث بیماری دهان و دندان نمی شود. روش های مختلفی برای تمیز نگه داشتن دهان برای سالم ماندن وجود دارد.

4

مطالعات نشان می دهد که صدها میکروارگانیسم در دهان ما وجود دارد. حتی پلاک دندان، همان چیزی است که شما سعی می کنید دندان های خود را در مقابل آنها محافظت کنید ، اساساً از یک نوع باکتری تشکیل شده است.

هیچ کدام از اینها جای نگرانی نیست مگر اینکه تعادل نا مناسب بین باکتری ها در دهان شما وجود داشته باشد. احتمالاً به خاطر این باکی های داخل دهانی بیمار نخواهید شد. اما اگر دیگران از مسواک شما استفاده کنند (یا شما از مسواک دیگران استفاده کنید)، باکتری های مضر می توانند تعادل باکتریایی را به هم بزند که باعث تکثیرباکتری مضر داخل دهان شما می شود. چیزی که باید نگران آن باشید ایجاد بیماری دهان و دندان است.

تاثیر مسواک بر بیماری

مسواک باعث ایجاد بیماری های دهان و دندان نمی شود. حتی اگر برس شما حاوی باکتری باشد، سیستم ایمنی بدن شما معمولاً می تواند با بیشتر این باکتری ها مقابله کند. با این حال، باید به درستی از مسواک خود مراقبت کنید و آن را تمیز نگه دارید.

بیشتر بخوانید
5 عامل خطرساز برای دندان

1

اگر مسواک شما در حمام است به فضای قرارگیری آن توجه کنید

محل نگهداری مسواک در حمام اهمیت زیادی دارد. در اکثر حمام ها، توالت بسیار نزدیک به سینک روشویی است، فضایی که اکثر افراد مسواک های خود را در آنجا نگه می دارند. هر بار که از دستشویی استفاده می کنید، باکتری ها در هوا آزاد می شوند. شما قطعا نمی خواهید این باکتری ها روی مسواک شما قرار بگیرند.

متخصصان می گویند: «توصیه می شود که مسواک خود را تا حد امکان دور از توالت نگهداری کنید. در صورت امکان در کابینت دارو نگهداری کنید و همیشه صندلی توالت را قبل از شستشوی مسواک ببندید تا انتشار باکتری روی مسواک به حداقل برسد.

جا مسواکی

جا مسواکی همچنین می‌تواند باکتری‌هایی را که توسط سیفون توالت پخش می‌شوند، جذب کند. یک مطالعه توسط بنیاد ملی بهداشت (NSF) نشان می دهد که جا مسواکی (پشت اسفنج و سینک آشپزخانه) سومین وسیله آلوده در خانه است. به خاطر داشته باشید که جا مسواکی خود را به طور مرتب تمیز کنید تا میکروب ها از بین بروند.

نکات کلیدی در نگهداری صحیح از مسواک

پس از اینکه مسواک خود را تا حد امکان از توالت دور کردید و جا مسواکی خود را تمیز کردید، در ادامه مقاله چند نکته برای نگهداری مسواک شما در مقابل باکتری ها یادآوری شده:

  1. هر بار که از مسواک خود استفاده می کنید با آب لوله کشی کاملاً آن را بشویید.
  2. اجازه دهید مسواک شما بین فواصل زمانی مسواک زدن کاملا خشک شود. از کلاهک های مسواک استفاده نکنید ، زیرا می تواند یک محیط مرطوب و بسته برای رشد باکتری ها ایجاد کند.
  3. مسواک خود را در یک نگهدارنده عمودی نگه دارید.
  4. هرگز از مسواک شخص دیگری استفاده نکنید و اجازه ندهید کسی از مسواک شما استفاده کند.
  5. مسواک هر عضو از خانواده را جدا نگه دارید. اگر مسواک ها با هم تماس داشته باشند، می توانند محل تجمع میکروب و باکتری ها شوند.
بیشتر بخوانید
شل شدن یا لق شدن دندان در ارتودنسی

آیا ضدعفونی کننده های مسواک واقعا تاثیر گذار هستند؟

محصولاتی در بازار به فروش می رسد که ادعا می کنند مسواک شما را ضد عفونی می کنند. برخی از نور ماوراء بنفش استفاده می کنند. برخی دیگر اسپری یا دهانشویه هستند. حتی برس هایی با موهای آنتی باکتریال داخلی وجود دارد. در حالی که برخی از این محصولات ممکن است بعضی از میکروب ها را از بین ببرند، شواهدی وجود ندارد که استفاده از آنها خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا ، مرطوب کردن مسواک در دهان شویه آنتی باکتریال پس از استفاده می تواند تعداد باکتری های روی مسواک شما را کاهش دهد.

“سعی نکنید مسواک خود را در مایکروویو یا ماشین ظرفشویی استریل کنید.

3 1

چه زمانی باید مسواک خود را تعویض کنید؟

متخصصان دندانپزشکی توصیه می کنند مسواک خود را هر سه تا چهار ماه یکبار تعویض کنید.  اگر موهای مسواک شما فرسوده است و یا شما سیستم ایمنی ضعیفی دارید، مسواک خود را باید سریعتر عوض کنید. در مسواک برقی، قسمت قابل تعویض آن باید  را هر سه تا چهار ماه یکبار تعویض شود. مسواک های کودکان ممکن است بیشتر از بزرگسالان نیاز به تعویض داشته باشند.

مراقبت مناسب از دهان و دندان را تمرین کنید

توصیه می کنیم تا جایی که ممکن است برای از بین بردن باکتری ها قبل از استفاده از مسواک ، نخ دندان بکشید و قبل از مسواک زدن، دهان خود را با یک دهانشویه آنتی باکتریال بشویید.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید