تارتار زیر لثه

تارتار زیر لثه چیست و چگونه از آن پیشگیری کنیم؟

تارتار زیر لثه چیست و چگونه از آن پیشگیری کنیم؟

هنگامی که پلاک در دهان شما ایجاد می شود، می تواند به تهدید بزرگتری برای سلامت دندان تبدیل شود. این پلاک همچنین به عنوان تارتار شناخته می شود، تارتار یک توده کلسیفیه است که به دندان شما می چسبد. تارتار بسته به محل قرارگیری آن روی دندان شما به دو دسته فوق لثه ای یا زیر لثه ای طبقه بندی می شود. اگر تارتار زیر لثه برداشته نشود، می تواند باعث بیماری های لثه و از دست دادن دندان شود.

تارتار زیر لثه چگونه ایجاد می شود؟

متخصصان می گویند که پلاک دندان یک لایه چسبنده از باکتری ها است که دائما روی دندان های شما تشکیل می شود، می تواند به دلیل تبادل یون های کلسیم و فسفات در بزاق شما ایجاد شود. این فرآیند تارتار زیر لثه را تشکیل می دهد و توده سختی از باکتری که به سطوح دندان شما می چسبد.

پلاک می تواند در کمتر از چهار تا هشت ساعت به جرم تبدیل شود. با این حال میانگین زمان کانی سازی 10 تا 12 روز است. بسته به PH بزاق و میزان کلسیم و سایر مواد در بزاق، زمان کلسیفیکاسیون از فردی به فرد دیگر متفاوت است. هنگامی که تارتار تشکیل می شود، پلاک بیشتری را جذب می کند که با گذشت زمان می تواند به لایه دیگری از مواد کلسیفیه تبدیل شود.

بیشتر بخوانید
پریکورونیت ممکن است علت دندان درد شما باشد!

ویژگی های تارتار زیر لثه‌ ای

تارتاری که روی دندان های شما بالای خط لثه ایجاد می شود و به راحتی توسط دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان دیده می شود، جرم فوق لثه نامیده می شود. با این حال، جرمی که در زیر خط لثه ایجاد می شود، بلافاصله قابل مشاهده نیست و به عنوان جرم زیر لثه شناخته می شود. رنگ تارتار زیر لثه معمولاً قهوه ای تیره تا سیاه مایل به سبز است.

به گفته متخصصان دندانپزشکی آرمانی، شما می توانید پلاک را از روی دندان های خود با مسواک زدن و نخ دندان زدن پاک کنید، اما تارتار زیر لثه تنها با جرمگیری دندانپزشکی از بین می رود. دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان شما از ابزارهای ویژه ای استفاده می کند که برای حذف جرم ها طراحی شده اند.

armani1

تارتار و بیماری پریودنتال

تارتار زیر لثه‌ ای با مرحله اول بیماری لثه مرتبط است. علائم بیماری لثه در مراحل اولیه شامل قرمزی، تورم لثه و خونریزی جزئی است. خوشبختانه، این وضعیت معمولاً با یک روال مراقبت در منزل قابل برگشت است.

در صورت عدم درمان، ژنژیویت می تواند به پریودنتیت تبدیل شود، که در آن پلاک همچنان در زیر خط لثه پخش می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، بافت لثه در نهایت شروع به عقب نشینی می کند و پاکت هایی را تشکیل می دهد، عفونی می شوند. عمق بیش از 4 میلی متر بین دندان ها و لثه ها ممکن است نشان دهنده ابتلا به پریودنتیت باشد.

هنگامی که تارتار زیر لثه‌ ای ایجاد می شود، باکتری ها می توانند ساختارهای استخوان و بافت اطراف را تخریب کنند. درمان پریودنتیت معمولاً شامل جرم گیری و کروتاژ ریشه برای برداشتن تمام تارتار است. جراحی پریودنتال نیز ممکن است برای درمان این بیماری لازم باشد.

بیشتر بخوانید
راهنمای کامل استفاده از مسواک برقی و خرید مسواک برقی مناسب

armani2

جلوگیری از تشکیل تارتار زیر لثه‌

از آنجایی که پلاک همان چیزی است که تارتار را تشکیل می دهد، پیشگیری از جرم گیری شامل برداشتن منظم پلاک از روی دندان است. به همین دلیل است که حفظ یک عادت خوب مراقبت از دهان و دندان در خانه بسیار مهم است. حتماً روزی دو بار مسواک بزنید و هر روز از نخ دندان استفاده کنید. استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال نیز می تواند به کاهش میزان باکتری در دهان شما کمک کند.

همچنین باید هر شش ماه یکبار برای تمیز کردن دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در طول این تمیز کردن، دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان شما برای جلوگیری از التهاب و بیماری لثه، تارتار را جرمگیری می کند.

در حالی که تارتار زیر لثه‌ می تواند عوارض جدی ایجاد کند، نبردی است که می توانید با رعایت عادات بهداشتی خوب دندان پیروز شوید.

armani4

راه های طبیعی برای از بین بردن تارتار زیر لثه‌

  1. برای مبارزه با تارتار زیر لثه‌ ، سعی کنید مقداری جوش شیرین را روی یک مسواک مرطوب بمالید و دندان ها و لثه ها را به طور کامل بشویید. قبل از شستشو، جوش شیرین را حداقل پانزده دقیقه بگذارید.
  2. استفاده از سرکه سفید روش دیگری است که می تواند تارتار را از بین ببرد. با مخلوط کردن سرکه سفید در یک لیوان آب نمک گرم شروع کنید. سپس می توان این محلول را یک بار در روز غرغره کرد تا به از بین بردن جرم ایجاد شده در ناحیه بین دندان ها و لثه کمک کند.
  3. پوست پرتقال نیز یک راه عالی برای خلاص شدن از شر تارتار است. انجام این کار آسان است زیرا فقط داخل پوست پرتقال را گرفته و آن را در امتداد دندان ها و نواحی لثه بمالید. روش دیگر این است که از تکه های له شده خمیر درست کنید و با آب مخلوط کنید.
  4. البته بهترین راه حل برای درمان تارتار زیر لثه‌ این است که از شکل گیری آن جلوگیری کنید. این کار با مسواک زدن دندان های خود دو بار در روز به مدت حداقل دو دقیقه انجام شود. این روش را نباید نادیده گرفت یا سهل انگاری کرد.
  5. اجتناب از تنقلات و نوشیدنی های شیرین نیز امری کلیدی و بسیار مهم است. شکر موجود در غذا نه تنها به پلاک اجازه میدهد تا یک لایه چسبناک ایجاد کند و دندان ها را می‌پوشاند، بلکه شکر نیز یک عنصر ضروری در رشد میکروبی است. هنگامی که میکروارگانیسم ها منبع غذایی در این قند داشته باشند، همه آنها برای خوردن و تولید مثل آماده می‌شوند که نه تنها منجر به بوی بد دهان می‌شود بلکه می‌تواند باعث عفونت شود.
بیشتر بخوانید
ارتباط خواب و سلامت دهان و دندان ها

مراقبت از دهان کار خیلی سختی نیست و مطمئناً نباید از یک جعبه گران قیمت از داروخانه بیرون بیاید. از بین بردن تارتار زیر لثه‌ نه تنها برای یک لبخند سفید لازم است، بلکه برای حفظ استحکام و سلامت دندان ها برای مدت طولانی نیز ضروری است.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید