سریعترین روش پاسخ به سوالات و دریافت مشاوره
👋 سلام ! به چه شکلی میتونم کمکتان کنم؟

تقویت سیستم ایمنی بدن با رعایت بهداشت دهان و دندان

 

دهان شما بخشی از بدن شما است که بیشتر در معرض دنیای بیرون است؛ بنابراین، اگر دهان شما سالم نباشد، ممکن است منجر به مشکلات پزشکی در کل بدن شما شود. به طور خاص، بیماری لثه با تقویت سیستم ایمنی بدن و خطر مشکلات قلبی عروقی، عفونت‌های تنفسی و عوارض ناشی از دیابت مرتبط است. تئوری اصلی پشت این ارتباط نشان می‌دهد که باکتری‌های دهان شما می‌توانند وارد جریان خون شما شده و سایر قسمت‌های بدن شما را خراب کنند.

سیستم ایمنی شما اغلب بر مبارزه با عفونت در دهان تمرکز می‌کند و سایر مهاجمان را نادیده می‌گیرد و شما را به شدت مستعد ابتلا به بیماری می‌کند. بیش از 50 درصد از بزرگسالان تا حدودی به بیماری لثه مبتلا هستند که باعث می‌شود سیستم ایمنی آنها به خطر بیفتد. خوشبختانه، شما می‌توانید خط دفاعی بدن خود را با حفظ یک لبخند سالم تقویت کنید. تقویت سیستم ایمنی بدن با توصیه‌های ما.

چگونه یک دهان سالم به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌پردازد ؟

همه می‌دانند که تمیز نگه داشتن دهان برای دستیابی و حفظ یک لبخند زیبا ضروری است. با این حال، سلامت دهان شما بسیار بیشتر از ظاهر بر شما تأثیر می‌گذارد! تعداد فزاینده‌ای از تحقیقات نشان می‌دهد که سلامت دهان شما تأثیر قابل توجهی بر بقیه بدن شما و تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های سیستمیک دارد. در ادامه بخوانید تا بدانید چگونه یک لبخند تمیز می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن بپردازد و سلامت کلی شما را بهبود بخشد.

ارتباط سلامت دهان و تقویت سیستم ایمنی بدن

آیا می‌دانستید که دندانپزشک شما فقط با نگاه کردن به دهان شما می‌تواند چیزهای زیادی در مورد بقیه بدن شما بگوید؟ کارشناسان تخمین می‌زنند که حداقل 90 درصد از بیماری‌های سیستمیک کل بدن علائمی را در دهان نشان می‌دهند. این بدان معناست که دندانپزشک شما ممکن است اولین کسی باشد که علائم هشداردهنده دیابت، بیماری کلیوی یا سرطان پانکراس را با تشخیص علائمی مانند تورم لثه، خشکی مزمن دهان یا بوی بد دهان شناسایی می‌کند.

به طور مشابه، سلامت دهان شما بر تقویت سیستم ایمنی بدن شما تأثیر می‌گذارد. وقتی پلاک‌ها و باکتری‌ها در دهان شما جمع می‌شوند، می‌توانند بسیار بیشتر از ایجاد حفره و بوی بد دهان باشند. مشکلات جدی سلامت دهان مانند بیماری لثه و عفونت‌های دندانی می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به مشکلاتی مانند عفونت‌های تنفسی، آرتریت روماتوئید، از دست دادن حافظه، بیماری‌های قلبی و غیره را در افراد افزایش دهد.

در حالی که هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است، اکثر کارشناسان معتقدند که این ارتباط به دلیل باکتری‌ها و التهاب‌های مرتبط با این مسائل بهداشت دهان و دندان و تأثیر آنها بر سیستم ایمنی است.

 

چگونه یک دهان سالم بر تقویت سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد.

دهان شما به طور طبیعی مملو از باکتری است. به طور معمول، بهداشت دهان و دندان و معاینات معمول دندانپزشکی برای کنترل این ذرات کافی است. با این حال، اگر اجازه داده شود روی دندان‌ها و لثه‌های شما جمع شوند، می‌توانند مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه ایجاد کنند. اگر این مسائل درمان نشوند و اجازه رشد پیدا کنند، یک پاسخ ایمنی برای محافظت از بدن شما ایجاد می‌شود.

هرچه این شرایط بدتر شوند، سیستم ایمنی بدن شما انرژی بیشتری را روی مبارزه با آنها متمرکز می‌کند. این باعث می‌شود آمادگی کمتری برای مقابله با سایر ویروس‌ها یا عفونت‌هایی که به بدن شما حمله می‌کنند، انجام دهد.

 

نکات بهداشتی دندان برای کمک به حفظ سلامتی شما و تقویت سیستم ایمنی بدن

خوشبختانه، شما به راحتی می‌توانید با انجام چند عادت سالم مانند:

  1. دو بار در روز به مدت دو دقیقه کامل مسواک بزنید.
  2. نخ دندان بین دندان‌های خود را بکشید و روزانه با دهان‌شویه شستشو دهید.
  3. دو بار در سال به دندانپزشک خود برای معاینه و تمیز کردن معمول دندان مراجعه کنید.
  4. داشتن یک رژیم غذایی مغذی و کم قند که شامل مقدار زیادی غذاهای حاوی ویتامین C است.
  5. نوشیدن مکرر آب در طول روز و کنار گذاشتن عادات بد مانند استفاده از محصولات تنباکو

به یاد داشته باشید، لبخند زیبای شما تنها بخشی از وجود شما نیست که از بهداشت دهان و دندان بسیار سود می‌برد. وقتی از دهان خود مراقبت می‌کنید، تمام بدن شما از شما تشکر می‌کند.

 

غذاهایی که برای دندان‌های شما مفید هستند و تقویت سیستم ایمنی بدن شما را به عهده می‌گیرند.

آیا به دنبال تقویت سیستم ایمنی بدن و دفاع در برابر ویروس‌های رایج مانند آنفولانزا و سرماخوردگی هستید؟ آیا نمی‌دانید چگونه می‌توانید دندان‌های خود را سالم نگه دارید؟ در این مقاله ما در مورد چند غذای سالم که هم برای دندان‌ها و هم برای سیستم ایمنی بدن شما مفید هستند صحبت خواهیم کرد.

بروکلی و سایر سبزیجات سبز فیبری برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

اگر غذایی می‌خواهید که برای سلامت کلی و سلامت دندانتان مفید باشد، به کلم بروکلی و سایر سبزیجات سبز فیبری مانند کلم پیچ، کلم بروکسل، اسفناج و مارچوبه توجه کنید.

همه این غذاها دارای فیبر بسیار بالایی هستند که برای دندان شما مفید است. غذاهای فیبری به تمیز کردن دندان‌ها در حین خوردن کمک می‌کنند و ذرات سایر غذاهای شیرین یا نشاسته‌ای را پاک می‌کنند.

و هنگامی که صحبت از تقویت سیستم ایمنی شما می‌شود، این سبزیجات نیز عالی هستند. آنها سرشار از ویتامین‌های A، C و E و همچنین آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به حفظ سلامت بدن شما کمک می‌کنند.

 

میوه‌های خانواده مرکبات برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

با وجود سطوح بالای اسید سیتریک، مرکبات لزوماً در حد متعادل برای دندان مضر نیستند و برای سیستم ایمنی بدن شما عالی هستند. میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو و گریپ‌فروت همگی سرشار از ویتامین C هستند که برای یک سیستم ایمنی سالم ضروری است.

با این حال، با توجه به اسید موجود در مرکبات، بهتر است بعد از خوردن آنها، دهان خود را با آب بشویید تا دندان‌های خود را قوی نگه دارید. پس از خوردن مرکبات، باید حداقل 30 دقیقه قبل از مسواک زدن دندان‌های خود صبر کنید، زیرا اسید سیتریک می‌تواند مینای دندان شما را نرم کند.

فلفل دلمه‌ای قرمز برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

آیا می‌خواهید بدون مصرف مرکبات و نگرانی در مورد اسید، مصرف ویتامین C خود را افزایش دهید؟ فلفل دلمه‌ای قرمز در واقع دو برابر بیشتر از برخی مرکبات ویتامین C دارد و هیچ اسیدی که بتواند روی لبخند شما تأثیر بگذارد، ندارد.

فلفل دلمه‌ای قرمز علاوه بر ویتامین C، بتاکاروتن بالایی نیز دارد که به ویتامین A تبدیل می‌شود و برای سلامت بدن و سیستم ایمنی ضروری است.

 

ماست یونانی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

ماست یونانی سرشار از کلسیم است که برای حفظ استخوان‌های قوی و دندان‌های قوی ضروری است. بیشتر محصولات ماست و لبنیات موجود در بازار با ویتامین D نیز غنی شده‌اند که یک ماده مغذی ضروری برای دندان‌ها و استخوان‌ها نیز می‌باشد. فراتر از آن، ماست نیز می‌تواند سلامت روده و هضم مناسب را تشویق کند. پروبیوتیک‌های موجود در ماست می‌توانند به بهبود پاسخ ایمنی شما کمک کرده و شما را سالم نگه دارند.

برای بهترین نتیجه، ماست ساده تهیه کنید و خودتان طعم دهنده‌هایی مانند انواع توت‌ها و عسل اضافه کنید! ماست طعم دار بسته‌بندی‌شده تجاری اغلب حاوی قند بیشتری است، بنابراین این یک راه خوب برای سالم ماندن نیست.

بادام و سایر آجیل‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

آجیل‌ها مانند بادام برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند، زیرا سرشار از ویتامین E هستند که تصور می‌شود به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. آنها همچنین برای دندان‌ها و لثه‌ها مفید هستند، زیرا مصرف ویتامین E  با کاهش خطر بیماری لثه مرتبط است .

با این حال، هنگام خوردن آجیل مراقب باشید. آنها را با دندان‌های عقب به جای دندان‌های جلویی بجوید و گاز بگیرید تا مطمئن شوید که آسیبی به آن‌ها وارد نمی‌شود.

 

سلامت و بهداشت دهان و دندان و تقویت سیستم ایمنی بدن از همیشه مهم‌تر است.

 

با شیوع اخیر کووید -19، سلامت شخصی در خط مقدم ذهن همه قرار گرفته است، و در حالی که ممکن است این نگرانی جدیدی در میان برخی از افراد نباشد، برای برخی افراد ممکن است این اولین نگرانی در این مدت باشد. زمانی که سلامتی و رفاه شخصی آنها مدتی در خطر بوده است.

بنابراین، اگر هر یک از نوشته‌های قبلی ما را خوانده باشید، مطمئناً متوجه تأثیر قابل توجهی که سلامت و بهداشت دهان و دندان می‌تواند بر توانایی بدن در دفع مقدار باکتری‌های خطرناکی که روزانه ما را احاطه می‌کند داشته باشد، خواهید داشت.

اگر سیستم ایمنی بدن ما به خطر بیفتد، چه پاتوژن‌ها از طریق هوا باشند و چه از طریق خون، بدن ممکن است قدرت مبارزه با ویروس را نداشته باشد، بنابراین خود را در معرض خطر عواقب جدی یا حتی مرگبار قرار می‌دهد. در بخش‌های زیر برخی از این مسائل را روشن می‌کنیم تا درک جامع‌تری از نقش برجسته‌ای که بهداشت دهان در سلامت کلی شما ایفا می‌کند، ارائه کنیم.

 

بهداشت و سلامت دهان و دندان و تقویت سیستم ایمنی بدن : چرا مهم است؟

 

اگرچه ممکن است به نظر چندان مهم نباشد، اشتباه نکنید. بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. می‌توانید عادت بد و مراقبت ناکافی از دندان‌های خود را بسیار آسان و روزمره برای شما باشد. اگر به خودتان اجازه دهید که دچار چنین عاداتی شوید، (عادات نامناسب مسواک نزدن، عدم استفاده از نخ دندان، عدم انجام معاینات معمول) شاید ناآگاهانه خود را برای مشکلات سلامتی اجتناب‌ناپذیر، چه به صورت دهانی و چه در موارد دیگر، آماده کنید.

متأسفانه، این یک درس پرهزینه برای بسیاری از افراد در طول سال‌ها بوده است، زیرا بیماری‌های دهان مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه معمولاً به آرامی در یک دوره طولانی ظاهر می‌شوند و به ندرت علائم واضحی را تا زمانی که به مراحل پیشرفته خود می‌رسند نشان می‌دهند.

سلامت دهان و دندان و تقویت سیستم ایمنی بدن

 

اگرچه مسائل عمده بهداشت دهان و دندان مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه به وضوح یک مشکل جدی است، بسیاری از آنها به سرعت این مسائل را به عنوان مشکلات کاملاً دهانی بدون درک کامل عواقب سلامتی آنها می‌دانند.

با این حال، همان‌طور که قبلاً ذکر شد، این مسائل عمیق‌تر از آن چه هستند که ما فکر می‌کنیم، زیرا نه تنها سلامت دهان و دندان شما را خراب می‌کنند، بلکه باعث تجمع بیش از حد باکتری‌های دهان نیز می‌شوند. اگر باکتری اضافی بتواند به جریان خون فرد مبتلا برسد، به آن اجازه داده می‌شود که در سراسر بدن حرکت کند، در نتیجه مشکل به طور قابل توجهی بدتر می‌شود. اگر باکتری خطرناک به قلب بیمار برسد، رگ‌های قلب را ملتهب می‌کند و در نتیجه لخته‌های خونی متعددی تشکیل می‌شود.

این لخته‌های خون به آرامی شروع به قطع جریان خون می‌کنند. در نهایت قلب را خفه می‌کند و آن را مجبور می‌کند تا سریع‌تر پمپاژ کند، در حالی که بازدهی فزاینده‌ای کمتر می‌شود. در نتیجه، افرادی که از مشکلات بهداشت دهان و دندان رنج می‌برند، سه برابر بیشتر احتمال دارد که دچار حمله قلبی یا سایر عوارض قلبی عروقی شوند، و همچنین به طور فزاینده‌ای مستعد ابتلا به پاتوژن‌های مضر یا پیشرفت بیماری‌های مزمن می‌شوند.

اجازه نده برای شما اتفاق بیفتد.

کلینیک دندانپزشکی آرمانی، ما مشتاقانه معتقدیم که پیشگیری، کلید حفظ لبخند زیبای شما و تضمین تقویت سیستم ایمنی بدن و تبدیل به سیستمی قوی و سالم است؛ بنابراین، ما از چیزی را توصیه می‌کنیم که آن را “قانون شش ماهه” می‌نامیم که همان‌طور که از نامش پیداست، بین هر معاینه معمولی شش ماه توصیه می‌شود.

بنابراین به دو معاینه در سال ختم می‌شود. بله این ممکن است برای برخی کمی بیش از حد به نظر برسد. با این حال، با توجه به اینکه COVID-19 هنوز برای عموم مردم یک تهدید است، حفظ سلامت دهان و دندان و سلامت کلی شما اکنون مهم‌تر از همیشه است.

 

پست های مرتبط

3 روش مختلف جراحی ریشه دندان

۰
3 روش مختلف جراحی ریشه دندان جراحی ریشه دندان پری اپیکال یا اندودنتیکس روش برداشتن ضایعه پری اپیکال از دندان…

گزش گونه قسمت داخلی

۰
گزش گونه قسمت داخلی گزش گونه در قسمت داخلی از انواع شایع آسیب به بافت دهان می باشد. این آسیب…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

خروج از نسخه موبایل