دندان های شیری چیست و چه زمانی می افتد؟

دندان شیری اولین دندان هایی هستند که در دهان نوزاد بیرون می آیند. آنها برای مدت محدودی در دهان باقی می مانند تا زمانی که با دندان های دائمی جایگزین شوند. دندان های شیری وظیفه ایجاد فضا برای دندان های بالغ را بر عهده دارند که در لثه های کودکان شروع به رشد می کنند. دندان شیری که به درستی رشد کرده اند به رشد دندان های دائمی کمک می کند.

دندان درآوردن نوزاد

چه زمانی نوزادان شروع به دندان درآوردن می کنند؟

زمان دندان درآوردن نوزادان می تواند متفاوت باشد، اگرچه نوزادان معمولاً از 4 ماهگی شروع به دندان درآوردن می کنند. به طور کلی دندانهای ثنایای پایینی اولین 4 دندان شیری هستند که ظاهر می شوند. از 9 ماهگی به بعد، دندان های ثنایای مرکزی فوقانی معمولا بیرون می زند. در حدود 15 ماهگی اولین دندان آسیاب بالا و پایین بیرون می زند. در حدود 2 سالگی، دومین مولر شیری شروع به بیرون زدن می کند.

روند دندان درآوردن نوزادان معمولا تا دو سالگی و نیم طول می کشد. با این حال، اولین مولرهای دائمی معمولاً تا سن شش سالگی ظاهر نمی شوند.

علائم دندان درآوردن نوزاد

علائم دندان درآوردن نوزاد

علائم دندان درآوردن نوزاد از موردی به مورد دیگر متفاوت است: نوزادانی هستند که هیچ علامتی ندارند، در حالی که دیگران ناراحتی واقعی را تجربه می کنند.

موارد زیر می تواند علائم دندان درآوردن نوزادان باشد:

  1. عصبی بودن و تحریک پذیری
  2. آب دهان بیش از حد
  3. لثه های متورم
  4. مشکل در به خواب رفتن
  5. از دست دادن اشتها
  6. تب های خفیف

اگر ناراحتی کودکان برای مدت طولانی ادامه داشت، توصیه می شود به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید.

چرا دندان شیری داریم؟

اساساً ما دندان شیری داریم که به سه عملکرد اصلی کمک می کنند:

  1. امکان گذار از یک رژیم غذایی مایع به جامد.
  2. برای حفظ فضا برای دندان های دائمی و کمک به رشد فک بالا و پایین.
  3. برای تسهیل تلفظ در فرآیند یادگیری صحبت کردن.
بیشتر بخوانید
محدوده سنی ایمپلنت دندان

کودکان چند دندان شیری دارند؟

کودکان چند دندان شیری دارند؟

شاید از خود بپرسید که چند دندان شیری وجود دارد. جواب در مجموع 20 است: 10 دندان در قوس بالا و 10 دندان در قوس پایین. این 10 دندان در فک بالا و 10 دندان در فک پایین فضای لبخند آینده کودک شما را حفظ می کنند. پس از افتادن اولین دندان شیری، روند دندان های مختلط آغاز می شود که در آن دندان های شیری و دائمی در کنار هم قرار می گیرند.

چه زمانی دندان های شیری می افتند؟

زمانی که دندان شیری می افتند، یک دوره حیاتی در رشد کودک است. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که دندان های شیری در چه سنی می افتند. پاسخ در سنین 5 تا 6 سالگی و تا 12 سالگی است.در این مدت دندان شیری با دندان های دائمی همزیستی می کنند. به طور معمول، در سن 12 سالگی، دندان های کودکان کامل می شود و از 20 دندان شیری به 28 دندان بالغ می رسد، بدون اینکه چهار دندان عقلی که دیرتر رشد می کنند، وجود داشته باشد.

ترتیب افتادن دندان های شیری چگونه است؟

هر کودک متفاوت است، بنابراین نمی توان مشخص کرد که چه مدت طول می کشد تا دندان های شیری رویش، رشد کنند یا بیفتند. به طور معمول، ترتیب افتادن دندان‌های شیری از دندان‌های ثنایا شروع می‌شود و به دندان‌های آسیاب پشتی ختم می‌شود، اگرچه این می‌تواند از کودکی به کودک دیگر متفاوت باشد.

دندانهای ثنایای مرکزی تحتانی اولین دندانهایی هستند که در حدود پنج و نیم یا شش سالگی می افتند و به دنبال آن دندانهای ثنایای جانبی تحتانی و چهار دندان ثنایای فوقانی قرار می گیرند. بعدی که می افتند دندان نیش تحتانی و دندان های آسیاب پایینی هستند که معمولاً در سن نه یا ده سالگی قرار دارند. در نهایت، یک یا دو سال بعد، دندان نیش فوقانی و دندان آسیاب دوم آخرین کسانی هستند که می افتند.

چه زمانی دندان های آسیاب شیری می افتند؟

دندان های آسیاب اول در 10 سالگی و دندان های آسیاب دوم تقریباً در 12 سالگی می ریزند. هنگامی که دندان های آسیاب شیری می افتند، در حدود 13 سالگی با دندان های دائمی جایگزین می شوند.

دندان‌های کوسه زمانی به وجود می‌آیند که وقتی دندان‌های جدید شروع به بیرون آمدن می‌کنند، دندان‌های شیری که نیفتاده‌اند، هنوز سر جای خود هستند و در نتیجه دندان‌ها در طول دندان‌های مختلط هم‌ترازی دو برابری ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید
دیاستما، آنچه باید در مورد شکاف دندان بدانید

در آمدن دندان های بزرگسال در پشت دندان های شیری ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود، اما شایع ترین آنها به دلیل کمبود فضا در فک، انحراف ساده دندان های دائمی یا به دلیل جذب نشدن ریشه های اولین دندان ها آنطور که باید است می باشد. .

اگرچه این تغییری است که معمولاً خود را اصلاح می‌کند، اما برای جلوگیری از مشکلات شلوغی یا مال اکلوژن دندان در آینده، مراجعه به دندانپزشک کودکان مهم است.

تفاوت بین دندان شیری و دندان دائمی

تفاوت بین دندان شیری و دندان دائمی

تفاوت بین دندان های شیری و دائمی عمدتاً در تعداد دندان ها، آناتومی و ترکیب آنها نهفته است. از نظر کمی، همانطور که در بالا ذکر شد، 20 دندان شیری وجود دارد، در حالی که دندان های دائمی 32 (اگر دندان عقل را در نظر بگیریم) وجود دارد.

تفاوت دیگر بین دندان های شیری و دائمی این است که دندان های اولی کوچکتر هستند زیرا حفره دهان کودک کوچکتر است. ریشه دندان‌های شیری نیز نازک‌تر و کوتاه‌تر هستند و به همین دلیل راحت‌تر می‌ریزند. در نهایت، از نظر ترکیب، دندان های شیری دارای لایه های نازک تری از عاج و مینای دندان هستند و به همین دلیل سفیدتر هستند.

مشکلات دندان شیری

اگرچه دندان‌های شیری موقتی هستند، اما مهم است که از مشکلاتی که ممکن است در دندان‌های شیری کودکان ظاهر شوند، آگاه باشید، زیرا می‌توانند بر رشد سلامت دهان و دندان کودک تأثیر بگذارند. برخی از شایع ترین مشکلات دندان های شیری کودکان، پوسیدگی زودرس و نکروز است.

پوسیدگی دندان های شیری

پوسیدگی در کودکان یکی از شایع ترین مشکلات دندان های شیری است. شایع ترین علل پوسیدگی دندان های شیری عبارتند از:

  1. استفاده طولانی مدت از بطری ها
  2. انتقال باکتری های ایجاد کننده حفره، زیرا مسری هستند
  3. تغذیه ضعیف
  4. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  5. از دست دادن زود هنگام دندان های شیری

در برخی موارد، دندان های شیری ممکن است زودتر از موعد از بین بروند. پوسیدگی دندان، رژیم غذایی نامتعادل – به ویژه به دلیل کمبود کلسیم ، ریشه های ضعیف یا ضربه های قوی به دهان شایع ترین دلایل از دست دادن زود هنگام دندان های شیری هستند.

اگر دندان های شیری کودکان سیاه باشد نشانه چیست؟

سیاه شدن دندان های شیری نشانه نکروز پالپ است که به اعصاب دندان آسیب وارد می کند که در اثر ضربه شدید به استخوان فک ایجاد می شود. نکروز پالپ در زمان ضربه قابل مشاهده نیست، اما معمولاً ماه‌ها بعد، زمانی که دندان شروع به گرفتن رنگ دیگری می‌کند، قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید
بیماری استخوان چه تاثیری بر سلامت دهان و دندان شما می گذارد؟

 اگر دندان شیری کودک سیاه شود چه اتفاقی می افتد؟

 اگر دندان شیری کودک سیاه شود چه اتفاقی می افتد؟

اگر دندان‌های کودک سیاه باشد، نشانه‌ای قابل مشاهده است که نشان می‌دهد اعصاب دندان‌ها مرده‌اند، اما این نباید نگران‌کننده باشد و همچنین نباید روی دندان‌های دائمی تأثیر بگذارد. با این حال، اگر کودک شما دندان شیری نکروزه دارد، توصیه می شود برای ارزیابی وضعیت به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید.

ارتودنسی با دندان های شیری

در مورد اینکه آیا می توان از ارتودنسی برای دندان های شیری استفاده کرد یا خیر، شک گسترده ای وجود دارد و اگرچه پاسخ کوتاه “بله” است، اما باید چندین نکته را در نظر گرفت. همیشه باید ارزیابی شود که کدام نوع ارتودنسی برای مرحله رشد کودک مناسب‌تر است و نقص آن اصلاح می‌شود. بسته به دلیل ارتودنسی، دندانپزشک اطفال یکی یا دیگری را اعمال می کند.

 دندان های شیری

آیا می توان با دندان های شیری بریس گرفت؟

ارتودنسی اصلاحی برای حل مشکلات عمدتاً مربوط به موقعیت دندان ها استفاده می شود. درمان های ارتودنسی اصلاحی بریس و الاینر هستند. در تئوری، می‌توانید بریس‌ها یا ترازهایی را با دندان‌های شیری تهیه کنید تا موقعیت آنها را تغییر دهید. اما همانطور که گفته شد این دندان ها موقتی هستند و جایگزین خواهند شد. بنابراین در صورت وجود هرگونه پوزیشن دندانی مانند کجی دندان یا دیاستم، درمان ارتودنسی اصلاحی فایده چندانی نخواهد داشت زیرا هیچ تاثیری بر روی دندان های دائمی نخواهد داشت.

در حالی که دندان های کودکان با رشد کودک جایگزین می شوند، این مورد در مورد ساختارهای استخوانی دهان صدق نمی کند. اگر فک های کودک خیلی باریک یا در حال عقب نشینی باشد، احتمال بروز عوارض مال اکلوژن یا ناهنجاری دندان پس از رویش تمام دندان های دائمی وجود دارد.

در این موارد، درمان ارتودنسی ارتوپدی یا ارتوپدی در سنین پایین می تواند کمک بزرگی باشد. ارتودنسی رهگیری یا ارتوپدی می تواند فیزیوگنومی کودک را بهبود بخشد، از مشکلات شدید مال اکلوژن جلوگیری کند، عادات بد را مختل کند و مشکلات عملکردی و گفتاری را اصلاح کند. از آنجایی که کودک هنوز در حال رشد است، عمل روی استخوان ها در این مرحله آسان تر است و بنابراین از مشکلات جدی تر در دراز مدت جلوگیری می کند.

 

 


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید