سندرم سوزش دهان

سندرم سوزش دهان نام حس سوزشی در دهان شما است که علت مشخصی ندارد. بیشتر اوقات، سوزش در نوک زبان یا سقف دهان شما است، اما گاهی اوقات سوزش دهان در جلوی دهان یا در قسمت داخلی لب شما احساس میشود. در بیشتر موارد درمان سوزش دهان می تواند سالها نیز طول بکشد.

سوزش دهان چیست؟

حدود یک سوم افرادی که به سندرم سوزش دهان مبتلا هستند، می گویند که این سندرم پس از نوعی کار دندانپزشکی، یک بیماری یا یک دوره دارویی شروع شده است .اکثر این بیماران نمی توانند سندرم سوزش زبان را به هیچ رویداد غیرعادی ارتباط دهند.

علائم سندرم سوزش دهان

اگر سندروم سوزش دهان دارید، ممکن است دهان شما احساس کند که قهوه داغ نوشیده اید یا سوپ داغ خورده اید. این مشکل برای هر فردی احساس متفاوتی دارد. به طور کلی، علائم سندرم سوزش زبان می تواند شامل موارد زیر باشد:

• احساس سوزش در زبان
  • احساس سوزش در سقف دهان
  • سوزش در لثه ها
  • سوزش داخل گونه ها و پشت گلو: این مشکلات ممکن است با خوردن و یا آشامیدن تسکین یابد.
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن زبان که می تواند دائم در حال نوسان باشد.
  • مشکل در بلع
  • دهان خشک
  • گلو درد
  • تغییر در طعم
  • طعم بد فلز در دهان

درد ممکن است در طول روز بدتر شود. اگر سوزش از بین نرفت یا بدتر شد، به دندانپزشک یا پزشک خود مراجعه کنید. افراد مبتلا به سوزش زبان اغلب گزارش می دهند که سوزش در طول روز بدتر می شود. ممکن است وقتی از خواب بیدار می شوید احساس خوبی در دهان شما ایجاد شود اما بعداً در روز احساس سوزش پیدا کنید. پس از خواب، درد ممکن است بهبود یابد. روز بعد این چرخه سوزش دوباره شروع می شود.

فواید کاشت دندان چیست؟

طعم تلخ یا فلزی اغلب همراه با احساس سوزش اتفاق می افتد. بسیاری از مردم با وجود جریان منظم بزاق، احساس خشکی دهان می کنند. گاهی اوقات، سوزش آنقدر شدید است که درد مزمن باعث افسردگی و اضطراب می شود.

آیا سندرم سوزش دهان انواع مختلفی دارد؟

دو دسته از سندرم سوزش دهان وجود دارد:

• اولین مورد  زمانی است که سوزش دهان ناشی از یک بیماری زمینه ای نباشد.
  • دومین مورد به دلیل یک بیماری زمینه ای مانند رفلاکس اسید ایجاد می شود. درمان این بیماری اغلب سندرم سوزش دهان را درمان می کند.

سندرم سوزش دهان درچه افرادی شایع تر است؟

سندرم سوزش زبان در افراد یائسه و بالای 60 سال بیشتر دیده می شود. این به دلیل آن است که کاهش سطح استروژن باعث کاهش حساسیت جوانه چشایی می شود. یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود زنان و افرادی که در بدو تولد بیشتر به سوزش دهان مبتلا شوند، توانایی آنها در چشایی است. افراد در توانایی چشایی خود تفاوت های ژنتیکی دارند.

زنان بیشتر از مردان در معرض سوزش دهان هستند. اکثر زنان مبتلا به سندرم سوزش زبانحس چشایی فوق العاده ای دارند. مطالعات نشان می دهد که بسیاری از این افراد دندان های خود را نیز فشار می دهند. فشار روی دندان ممکن است احساس سوزش را افزایش دهد. افراد دیگری نیز به سوزش دهان مبتلا می شوند در این موارد، آنها معمولاً دارای شرایط دیگری به نام زبان جغرافیایی هستند. در این وضعیت خفیف، لکه‌های قرمز روی سطح زبان ظاهر می‌شوند .

علت اصلی سندرم سوزش دهان اولیه چیست؟

محققان معتقدند علت سندرم سوزش زبان اولیه آسیب عصبی است که بر ناحیه زبان شما تأثیر می گذارد که طعم و درد را کنترل می کند. بین سوزش زبان و تغییرات چشایی رابطه وجود دارد. بسیاری از افرادی که دچار سوزش هستند، جوانه های چشایی تلخ خود را که در نوک زبان قرار دارد، از دست می دهند. محققان بر این باورند که حس طعم، درد را مهار می کند، اما زمانی که افراد توانایی چشیدن طعم های تلخ را از دست می دهند، رشته های درد به طور غیرمنتظره شروع به شلیک می کنند. افراد این درد را به صورت احساس سوزش در دهان خود تجربه می کنند.

علل سندرم سوزش دهان ثانویه چیست؟

شرایط پزشکی که می تواند باعث سوزش دهان ثانویه شود عبارتند از:

1. رفلکس اسید
  2. آلرژی به محصولات فلزی دندانپزشکی یا مواد غذایی خاص
  3. افسردگی
  4. دهان خشک
  5. تغییرات هورمونی
  6. عفونت های دهان
  7. کمبودهای تغذیه ای
  8. دندان قروچه یا فک فک فشار دادن
عدم تقارن دندان

گاهی اوقات، افراد مبتلا به سندرم شوگرن (که باعث خشکی دهان و خشکی چشم می شود)، دیابت، بیماری تیروئید و مشکلات کبدی، دچار سوزش دهان می شوند.

آیا داروهای خاصی وجود دارند که باعث سوزش دهان می شوند؟

داروهای مرتبط با سوزش دهان  برخی از داروهای ضد افسردگی و داروهای فشار خون بالا، مانند:

1. کاپتوپریل
  2. کلونازپام
  3. افاویرنز
  4. انالاپریل
  5. فلوکستین
  6. درمان های جایگزین هورمونی
  7. سرترالین

کمبود چه ویتامینی باعث سوزش زبان می شود؟

گاهی اوقات، کمبود ویتامینB12  ، فولات یا آهن می تواند احساس سوزش زبان را تقلید کند.

آیا سندرم سوزش زبان مسری است؟

خیر. از آنجایی که علت اولیه سوزش زبان آسیب عصبی است، نمی‌توانید آن را به شخص دیگری منتقل کنید.

تشخیص و آزمایشات

سندرم سوزش دهان چگونه تشخیص داده می شود؟

سوزش دهان برای تشخیص چالش برانگیز است. بخشی از تشخیص سوزش دهان رد کردن سایر شرایطی است که می توانند علائمی مانند عفونت مخمری دهان مانند برفک مشابهی ایجاد کنند. اگر علائمی دارید ابتدا به دندانپزشک خود مراجعه کنید. مشکلات سلامت دهان باعث یک سوم موارد سوزش زبان می شود. ممکن است دندانپزشک شما را به یک متخصص ارجاع دهد.

برای تأیید تشخیص، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است موارد زیر را انجام دهد:

1. تست های آلرژی
  2. آزمایشات خون
  3. تست های تصویربرداری
  4. آزمایشات سواب دهان
  5. آزمایش جریان بزاق
  6. بیوپسی بافت
  7. مدیریت و درمان

چگونه می توانیم سندرم سوزش دهان را تسکین دهیم؟

ممکن است متوجه شوید که مکیدن چیپس، یخ یا جویدن آدامس به رفع ناراحتی کمک می کند. کلونازپام موضعی یا سیستمیک که یک داروی تجویزی است نیز ممکن است درد را تسکین دهد.

سوزش دهان چگونه درمان می شود؟

برای درمان سندرم سوزش دهان، برخی از داروها می توانند کمک کنند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده  این داروها را به طور خاص برای سوزش دهان تایید نکرده است، اما ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است آنها را برای کمک به علائم تجویز کند.

بسته به علت سندرم سوزش زبان، پزشک ممکن است یک یا چند مورد از این درمان ها را پیشنهاد کند:

1. محصولات جایگزین بزاق
  2. شستشوی دهان یا لیدوکائین خاص
  3. داروهایی که درد عصبی را مسدود می کنند
  4. کپسایسین، مسکنی که از فلفل تند تهیه می شود.
  5. کلونازپام (کلونوپین) که در دوزهای کم مصرف می شود.
  6. جایگزینی هورمون زنانه
  7. دهانشویه
  8. مکمل های ویتامین
  9. برخی از داروهای ضد افسردگی
  10. داروی ضد تشنج
  11. گاباپنتین (دارویی که برای تشنج و درد تبخال استفاده می شود)
نکات ایمنی برای سفید کردن دندان‌ها

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند به شما کمک کند تا بفهمید کدام داروها ممکن است برای شما موثرتر باشند. اگر مشکلات دهان (مانند دندان قروچه یا فک) باعث سوزش شود، دندانپزشک شما می تواند به اصلاح این مشکل کمک کند. اگر یک بیماری زمینه ای باعث سوزش دهان شود، درمان آن وضعیت باید به درمان علائم سوزش دهان شما کمک کند. ممکن است لازم باشد داروها را عوض کنید تا بهترین دارو را برای خود پیدا کنید.

چگونه می توانیم از سندرم سوزش دهان جلوگیری کنیم؟

ممکن است راهی برای جلوگیری از سوزش زبان وجود نداشته باشد. اما شما می توانید با اجتناب از هر چیزی که دهان شما را تحریک می کند، علائم را کاهش دهید، از جمله:

از غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی و آب پرتقال و مرکبات اجتناب کنید.

از مصرف الکل از جمله دهانشویه های حاوی الکل خودداری کنید.

از دارچین و نعنا پرهیز کنید.

از غذاهای تند پرهیز کنید.

از تنباکو پرهیز کنید.

آدامس بدون قند بجوید (تا بزاق بیشتری تولید کنید)

مایعات زیادی بنوشید.

استرس را با یوگا یا سرگرمی کاهش دهید.

همچنین مطمئن شوید که رژیم غذایی شما حاوی ویتامین ب12، فولات و آهن کافی باشد.

چشم انداز سندرم سوزش دهان چیست؟

برای برخی افراد، سوزش زبان پس از چند سال خود به خود از بین می رود. اما این می تواند مدت زیادی طول بکشد تا با درد دهان زندگی کنید. جستجوی درمان از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند مشکل را سریعتر حل کند.

چه مدت طول می کشد تا سندرم سوزش دهان برطرف شود؟

سندرم سوزش زبان یک وضعیت درد مزمن است و می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است برای تشخیص این عارضه مراجعه به پزشک لازم باشد. درد ممکن است ماه ها و حتی سال ها ادامه داشته باشد. برخی افراد مدام این حس سوزش را در دهان خود دارند.

درد ممکن است باعث شود شما احساس افسردگی، استرس یا اضطراب کنید و انجام فعالیت های روزمره و خواب را مختل کند. هر نوع درد مزمن می تواند منجر به اضطراب شود که به عنوان عامل ایجاد مشکلات خواب شناخته شده است.

بدون درمان، سندرم سوزش دهان می تواند ماه ها یا حتی سال ها ادامه یابد. حدود یک سوم از مبتلایان به سندرم سوزش زبان طی سه تا پنج سال بدون هیچ درمانی بهبود می یابند، همچنین درمان سوزش دهان می تواند ظرف چند روز یا چند هفته تسکین یابد.